Anonym (Fundersam) skrev 2026-01-18 08:42:05 följande:
Gråtande barn på tävlingar
Jag har barn som tävlar i olika idrotter. Även om det är några år sen nu, har jag själv varit aktiv och tävlat i samma idrotter.
Det som slår mig nu, är hur många barn som gråter. Jag vet inte hur många barn jag ser i startfållan innan lopp som går runt och gråter. Det är alltså 8-9-åringar vi har att göra med. Barnen är tydligt nervösa och coachas gärna av föräldrar på plats. Efter lopp går barn runt med slokade huvuden, eller så gråter de för att de inte lyckades så bra som de tänkt sig. Vi talar fortfarande om små barn i lågstadieålder. Jag har också hört föräldrar som förklarat att barnet får träna hårdare och sätta upp tuffare mål till nästa år.
Igår tävlade mitt ena barn i en individuell idrott. Runt om oss grät barnen som förlorade matcher. De kunde inte ta en förlust, utan att bryta ihop. Vi talar fortfarande om barn mellan 8-10 år.
Mitt ovan nämnda barn sökte in till en skola och gjorde inträdesprov nyligen. Från flera ställen hördes barngråt. Barnet som gjorde provet innan mitt barn, kom ut hysteriskt gråtandes. Det är alltså barn som går i trean.
Och jag undrar så var vi har hamnat? Barn måste väl bara kunna ha kul? Barn måste väl lära sig att det inte alltid går som man tänkt, utan att världen för den sakens skull går under? Barn måste väl kunna springa ett skojigt barnlopp, utan att gå runt och gråta av ångest innan?
Jag förstår verkligen oron, men jag tror att man också kan se det här från ett annat håll.
Att barn gråter betyder inte nödvändigtvis att något är fel. Barn i 8?10-årsåldern har starka känslor och begränsade verktyg för att hantera dem. Tårar kan lika gärna vara ett tecken på engagemang, vilja och att något faktiskt betyder mycket, inte på att pressen är för hög. Om barnen vore helt likgiltiga inför tävlingar, prov eller matcher hade det kanske varit mer oroande.
Vi vuxna tenderar ibland att romantisera ?lekfull barndom? och glömma att barn också vill utvecklas, bli bättre och mäta sig med andra. Många barn tycker om att tävla, sätta mål och utmana sig själva även om det ibland gör ont när det inte går som man hoppats. Det är inte automatiskt samma sak som att vuxenvärlden har misslyckats.
Att lära sig hantera nervositet, besvikelse och misslyckanden är dessutom en färdighet som inte uppstår i ett vakuum. Den tränas just genom att vara med om situationer där det känns jobbigt, men där det ändå är tryggt. Ett barn som bryter ihop efter en förlust är inte nödvändigtvis sämre rustat för livet, det kan tvärtom vara ett barn som vågar visa känslor och som med rätt stöd kommer att lära sig att resa sig igen.
När det gäller träning och mål tycker jag inte heller att det är självklart fel att uppmuntra barn att vilja mer. Frågan är hur det görs, inte att det görs. Att säga ?nästa år tränar vi lite mer om du vill? är inte samma sak som att säga ?du duger inte som du är?.
Så kanske är frågan inte om barn ska få tävla, känna press eller bli ledsna, utan hur vuxna möter barnen i de känslorna. För livet kommer inte att vara ångestfritt, men det kan vara fullt av människor som hjälper en att hantera det som är svårt.