Tow2Mater skrev 2026-01-18 17:50:38 följande:
Det där låter ju som det man läste för en del år sen om ryska gymnastikbarn. Varför har inte detta kommit upp i svensk media om svenska barn om alla mår så dåligt? Det verkar ju vara en skandal utan dess like, tror inte ens i ryssland att det var alla barn utan bara en del det handlade om. Kanske du borde kontakta expressen så kan de göra ett undersökande reportage.
Oj, då har du lyckats missa den stora debatten som sker just nu i t ex Aftonbladet där man går igenom barnidrotten från grunden.
Det finns mängder av information om detta i media.
Det är intressant att du nämner ryska gymnastikbarn, eftersom det är just den modellen man har valt när det gäller barnidrott. En missuppfattning att tidig, hård och skoningslös träning är nyckeln till framgång. Tyvärr har det för Sveriges del lett till att våra resultat har sjunkit drastiskt, eftersom det i vårt land handlar om ekonomi och engagemang från föräldrarna för de barn som ska delta i de högre och svårare nivåerna av sin sport. Förenklat, alltså. Det är förstås lite olika i olika sporter. Men hetsen och stressen och pressen från föräldrar och coacher är på skyhög nivå.
Det här är ett ämne som berör mig mycket, då jag faktiskt valde att separera delvis för att min son blev så hårt driven av sin pappa tills sonen själv valde att sätta stopp. Det resulterade i ett totalt sammanbrott för pappan vars hela värld bestod av sonen och hans sporter. Jag kände att jag måste stötta sonen i hans egen vilja och att han får vila från sporten ett tag. När allt gör ont i kroppen, man är övertränad och mår dåligt inifrån och ut är det dags att säga tack och hej. Han hade aldrig anledning att gråta eftersom han var en av de 2-3 bästa i båda lagen/sporterna, men han led av att vissa kompisar blev bortvalda hela tiden, det var så hård stämning och tuffa krav på dessa killar. När man ser andra barn träna jättehårt och ändå bara få sitta på bänken match efter match...det tär på själen för både de framgångsrika barnen och de mindre framgångsrika barnen. Han avskydde att stå i centrum och alltid få beröm och tas upp som ett föredömligt exempel när han såg hur de andra barnen tittade på honom.
Så mycket fokus är på resultat, serier och ligor istället för att faktiskt lära ut en sport till barnen med allt vad det innebär, coacha dem i hur de kan bli bättre på teknik och regelverk.
Jag har tyvärr blivit en som hatar barnidrott. Jag tror att det är extremt dåligt för alla barn över ca 12. Det är då hetsen börjar på riktigt. Och oj, vad vi tappar talanger med det här systemet vi har nu. En Zlatan hade aldrig kunnat komma fram idag (för hans föräldrar hade inte haft råd med elitlagens avgifter, cuper, läger, individuell träning mm), inte heller Tomas Brolin (som bodde på vischan där det inte ens finns ett akademilag) osv osv.
www.aftonbladet.se/story/granskning-ungdomsidrott OBS, man måste logga in för att kunna läsa de gamla artiklarna.
Granskning: Ungdomsidrott
Sportbladet granskar i artikelserien #UTGALLRAD hur elitsatsningar och selekteringar gör att många barn och ungdomar mår dåligt.