• Anonym (Fundersam)

Gråtande barn på tävlingar

Jag har barn som tävlar i olika idrotter. Även om det är några år sen nu, har jag själv varit aktiv och tävlat i samma idrotter.

Det som slår mig nu, är hur många barn som gråter. Jag vet inte hur många barn jag ser i startfållan innan lopp som går runt och gråter. Det är alltså 8-9-åringar vi har att göra med. Barnen är tydligt nervösa och coachas gärna av föräldrar på plats. Efter lopp går barn runt med slokade huvuden, eller så gråter de för att de inte lyckades så bra som de tänkt sig. Vi talar fortfarande om små barn i lågstadieålder. Jag har också hört föräldrar som förklarat att barnet får träna hårdare och sätta upp tuffare mål till nästa år.

Igår tävlade mitt ena barn i en individuell idrott. Runt om oss grät barnen som förlorade matcher. De kunde inte ta en förlust, utan att bryta ihop. Vi talar fortfarande om barn mellan 8-10 år. 

Mitt ovan nämnda barn sökte in till en skola och gjorde inträdesprov nyligen. Från flera ställen hördes barngråt. Barnet som gjorde provet innan mitt barn, kom ut hysteriskt gråtandes. Det är alltså barn som går i trean. 

Och jag undrar så var vi har hamnat? Barn måste väl bara kunna ha kul? Barn måste väl lära sig att det inte alltid går som man tänkt, utan att världen för den sakens skull går under? Barn måste väl kunna springa ett skojigt barnlopp, utan att gå runt och gråta av ångest innan? 

• Svar på tråden Gråtande barn på tävlingar
  • Anonym (Mx)
    Anonym (kämpa) skrev 2026-01-18 13:38:43 följande:
    Vilken smörja och check på ännu ett exempel där en fråga ska göras till att ena könet är bättre än det andra.

Har du någon högskolepoäng så vet du att det går att hitta/skapa undersökningar som visar precis vad du vill. Men ärligt, var hittar du den breda evidensen för att ditt påstående stämmer?

Den forskning jag ser är att det är annat än könet på en ensamstående förälder som avgör hur det går för barnen.

Min gissning är att dina barn valde mamma mest i er skilsmässa och då har du  valt att skylla det på mamman och, likt många andra män som blir lämnade bli bitter över kvinnor. Bitter över att hon ville skiljas och att barnen föredrog att bo mest med mamma. Och kanske att hon är den resurs-starka av er 2, vilket barnen känner av. Har jag fel?
    Det enda som stämmer är att vi är separerade. Men inget annat. Vi har bra kontakt och både jag och mina barns mamma har bra kontakt med barnen. Barnen är stora och väljer ändå att bo varannan vecka trots att vi samtalat om detta och att vi förstår om dom inte vill fara fram och tillbaka. Jag tror barnen känner att dom är älskade på båda ställena.

Att jag har denna åsikt har inte med bitterhet att göra.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2026-01-18 17:50:38 följande:
    Det där låter ju som det man läste för en del år sen om ryska gymnastikbarn. Varför har inte detta kommit upp i svensk media om svenska barn om alla mår så dåligt? Det verkar ju vara en skandal utan dess like, tror inte ens i ryssland att det var alla barn utan bara en del det handlade om. Kanske du borde kontakta expressen så kan de göra ett undersökande reportage.
    Jag såg en sådan dokumentärt programserie om gymnastik, det var inte svenskt, det spände över hela Europa och jag tror att en av idrottarna bodde i Kanada. Detta är tydligen ett generellt problem för gymnastiken. Och vissa andra liknande idrotter var med i dokumentärserien jag såg på SVT, jag tror det var artistisk konstsim som var lika illa, flickorna fick hela tiden hjärnskakningar, för de sparkade på varann i vattnet, många skulle göra samma rörelser bredvid varandra. De stressades oerhört flickorna både i gymnastik och konstsim. Många mådde oerhört dåligt. 
  • Anonym (elites)
    Det där låter ju som det man läste för en del år sen om ryska gymnastikbarn. Varför har inte detta kommit upp i svensk media om svenska barn om alla mår så dåligt? Det verkar ju vara en skandal utan dess like, tror inte ens i ryssland att det var alla barn utan bara en del det handlade om. Kanske du borde kontakta expressen så kan de göra ett undersökande reportage.
    Det har kommit upp lite då och då även i svensk media, men även för mig handlade det ju om en internationell scen. 
  • Tow2Mater
    TvillingmammaVästgöte skrev 2026-01-18 18:14:05 följande:
    Jag såg en sådan dokumentärt programserie om gymnastik, det var inte svenskt, det spände över hela Europa och jag tror att en av idrottarna bodde i Kanada. Detta är tydligen ett generellt problem för gymnastiken. Och vissa andra liknande idrotter var med i dokumentärserien jag såg på SVT, jag tror det var artistisk konstsim som var lika illa, flickorna fick hela tiden hjärnskakningar, för de sparkade på varann i vattnet, många skulle göra samma rörelser bredvid varandra. De stressades oerhört flickorna både i gymnastik och konstsim. Många mådde oerhört dåligt. 
    Anonym (elites) skrev 2026-01-18 18:35:05 följande:
    Det har kommit upp lite då och då även i svensk media, men även för mig handlade det ju om en internationell scen. 
    Internationellt kommer ju även andra saker än att 'barn måste väl bara kunna ha kul' in. Det kan ju t ex handla om att komma in på höogre utbildning eller att kunna ha råd med högre utbildning, eller att helt enkelt kunna få ett bättre liv än de annars skulle ha tillgång till.
  • Anonym (Fel anledning)
    Anonym (Mirabell) skrev 2026-01-18 09:09:27 följande:
    När jag växte upp fick man lära sig att bita ihop och att man blev retad om man grät. Nu får barn lära sig att det är ok att visa sina känslor och att man blir tröstad om man gråter.
    Det är inte det tråden handlar om utan att det nu verkar vara ett osunt beteende som visas. Barn gråter av fel anledning inte för att det är ok att visa sina känslor utan av orimlig hög press och stress och har då tappat syftet med aktiviteten och rörelsen. Eller tror du föräldrarna pressar barnen till gråt för att de sedan ska kunna få trösta dem?
  • Anonym (kämpa)
    Anonym (Mx) skrev 2026-01-18 18:12:34 följande:
    Det enda som stämmer är att vi är separerade. Men inget annat. Vi har bra kontakt och både jag och mina barns mamma har bra kontakt med barnen. Barnen är stora och väljer ändå att bo varannan vecka trots att vi samtalat om detta och att vi förstår om dom inte vill fara fram och tillbaka. Jag tror barnen känner att dom är älskade på båda ställena.

Att jag har denna åsikt har inte med bitterhet att göra.
    .... så nu är det "din åsikt". I inlägget innan skrev du svepande att det finns bevis på att pappor är bäst på att uppfostra barn till välmående vuxna. Ja men då vet vi vad som låg bakom den raden. "Min åsikt" = forskning.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (kämpa) skrev 2026-01-18 19:59:58 följande:
    .... så nu är det "din åsikt". I inlägget innan skrev du svepande att det finns bevis på att pappor är bäst på att uppfostra barn till välmående vuxna. Ja men då vet vi vad som låg bakom den raden. "Min åsikt" = forskning.
    re kids better off with single Mom or Dad?
    Children living with single mothers were the most socioeconomically disadvantaged children in the sample. While children living with single fathers were better-off socioeconomically than children living with single mothers, they were relatively disadvantaged compared with their peers living in two-parent households.

Men jag var inte ute efter att diskutera mammor och pappor, utan tog detta som ett svepande exempel för att man inte kan curla för mycket. Dom utvecklas inte, lär sig inte hantera känslor och svåra situationer. Däremot finns det en gräns för motgångar. Jag är inte ute efter att sänka dom, tvärtom vill jag låta dom prova motstånd i livet som dom kan växa och lära sig av.
  • Anonym (M.)

Det där är jättetrist, och det handlar inte bara om sport heller. Det finns även föräldrar som själva hade velat bli något akademiskt  (läkare, civilingenjör, jurist...) eller konstnärligt (skådespelare, operasångare, balettdansös...), men misslyckats med det av någon anledning. Och då ska barnet bli det i stället, fast det inte kan och inte vill.

• Anonym (M.)
    Anonym (Mx) skrev 2026-01-18 22:28:39 följande:
    Children living with single mothers were the most socioeconomically disadvantaged children in the sample. While children living with single fathers were better-off socioeconomically than children living with single mothers, they were relatively disadvantaged compared with their peers living in two-parent households.
    Fast där har jag en alternativ förklaring. Kvinnor som blir ensamstående mammor (och nu menar jag inte skilda som har barnen varannan vecka, eller där pappan åtminstone har dem varannan helg, utan fall där pappan inte eller nästan inte är närvarande alls) är nästan alltid White Trash. D.v.s. de har en massa problem av typen låg intelligens, låg eller ingen inkomst, bidragsberoende, svårighet att hantera sin ekonomi och sitt hushållsarbete, missbruk, psykiska problem, ständigt nya karlar o.s.v..

Att pappor tar hand om sina barn 100 % själva är ovanligt, och när det händer så beror det nästan alltid på att dessa män är speciellt ansvarstagande personer. Det är ju mycket lättare för en man att låta modern eller ett fosterhem ta hand om barnen, folk säger inte så mycket om det som om det är en kvinna som överger sina barn. 

Min poäng var alltså, om det inte framkom, att pappor i allmänhet inte uppfostrar sina barn bättre än mammor i allmänhet, utan att det är ett bättre urval av män som blir ensamstående pappor, medan det är ett sämre urval av kvinnor som blir ensamstående mammor.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (M.) skrev 2026-01-19 02:05:01 följande:
    Fast där har jag en alternativ förklaring. Kvinnor som blir ensamstående mammor (och nu menar jag inte skilda som har barnen varannan vecka, eller där pappan åtminstone har dem varannan helg, utan fall där pappan inte eller nästan inte är närvarande alls) är nästan alltid White Trash. D.v.s. de har en massa problem av typen låg intelligens, låg eller ingen inkomst, bidragsberoende, svårighet att hantera sin ekonomi och sitt hushållsarbete, missbruk, psykiska problem, ständigt nya karlar o.s.v..

Att pappor tar hand om sina barn 100 % själva är ovanligt, och när det händer så beror det nästan alltid på att dessa män är speciellt ansvarstagande personer. Det är ju mycket lättare för en man att låta modern eller ett fosterhem ta hand om barnen, folk säger inte så mycket om det som om det är en kvinna som överger sina barn. 

Min poäng var alltså, om det inte framkom, att pappor i allmänhet inte uppfostrar sina barn bättre än mammor i allmänhet, utan att det är ett bättre urval av män som blir ensamstående pappor, medan det är ett sämre urval av kvinnor som blir ensamstående mammor.
    Så kan det vara, vem vet? Det bästa är alltid om båda föräldrarna bistår och kompletterar varandra.

Om vi istället pratar om olika egenskaper som förälder så är det inte bra att curla, beskydda och ömka barnet. Att lyfta bort allt och som är jobbigt. Men gränsen för vad som är rimligt oavsett sammanhang beroende på ålder och personlighet behöver övervägas.
  • Anonym (mamman)
    Anonym (Mx) skrev 2026-01-18 12:58:24 följande:
    Att stöta på motgångar i lagom utsträckning är grunden till att lära sig hantera dom. Det leder till personlig utveckling och det blir lättare att hantera livet om man får träna på detta även som barn.

Det finns statistik på att barn som växer upp med sina pappor klarar sig bättre i livet än om dom växer upp med sina mammor. Jag tror att detta är anledningen. En mammas beskyddande försorg är otroligt bra, tryggt och kärleksfullt. Men det behöver kompletteras med utmaningar och motstånd i livet.

Jag pratar grovt generaliserat eftersom jag själv som pappa även vill visa hur bra och kärleksfullt livet kan vara till mina egna barn.

Men jag tror inte på att plocka bort motgångar i livet.
    Den överväldigande majoriteten av alla barn på jorden växer upp med sina mammor och pappor i samma hem. 

Menar du ensamstående pappor? Jämfört med ensamstående mammor?
    Menar du barn som inte bor växelvis då? 

Skulle vara intressant att ta del av den statistiken.
  • Mrs Moneybags
    Oj, då har du lyckats missa den stora debatten som sker just nu i t ex Aftonbladet där man går igenom barnidrotten från grunden.

Det finns mängder av information om detta i media.

Det är intressant att du nämner ryska gymnastikbarn, eftersom det är just den modellen man har valt när det gäller barnidrott. En missuppfattning att tidig, hård och skoningslös träning är nyckeln till framgång. Tyvärr har det för Sveriges del lett till att våra resultat har sjunkit drastiskt, eftersom det i vårt land handlar om ekonomi och engagemang från föräldrarna för de barn som ska delta i de högre och svårare nivåerna av sin sport. Förenklat, alltså. Det är förstås lite olika i olika sporter. Men hetsen och stressen och pressen från föräldrar och coacher är på skyhög nivå.  

Det här är ett ämne som berör mig mycket, då jag faktiskt valde att separera delvis för att min son blev så hårt driven av sin pappa tills sonen själv valde att sätta stopp. Det resulterade i ett totalt sammanbrott för pappan vars hela värld bestod av sonen och hans sporter. Jag kände att jag måste stötta sonen i hans egen vilja och att han får vila från sporten ett tag. När allt gör ont i kroppen, man är övertränad och mår dåligt inifrån och ut är det dags att säga tack och hej. Han hade aldrig anledning att gråta eftersom han var en av de 2-3 bästa i båda lagen/sporterna, men han led av att vissa kompisar blev bortvalda hela tiden, det var så hård stämning och tuffa krav på dessa killar. När man ser andra barn träna jättehårt och ändå bara få sitta på bänken match efter match...det tär på själen för både de framgångsrika barnen och de mindre framgångsrika barnen. Han avskydde att stå i centrum och alltid få beröm och tas upp som ett föredömligt exempel när han såg hur de andra barnen tittade på honom. 

Så mycket fokus är på resultat, serier och ligor istället för att faktiskt lära ut en sport till barnen med allt vad det innebär, coacha dem i hur de kan bli bättre på teknik och regelverk. 

Jag har tyvärr blivit en som hatar barnidrott. Jag tror att det är extremt dåligt för alla barn över ca 12. Det är då hetsen börjar på riktigt. Och oj, vad vi tappar talanger med det här systemet vi har nu. En Zlatan hade aldrig kunnat komma fram idag (för hans föräldrar hade inte haft råd med elitlagens avgifter, cuper, läger, individuell träning mm), inte heller Tomas Brolin (som bodde på vischan där det inte ens finns ett akademilag) osv osv. 

www.aftonbladet.se/story/granskning-ungdomsidrott OBS, man måste logga in för att kunna läsa de gamla artiklarna.

Granskning: Ungdomsidrott

Sportbladet granskar i artikelserien #UTGALLRAD hur elitsatsningar och selekteringar gör att många barn och ungdomar mår dåligt.

• Anonym (mamman)
    Anonym (Mx) skrev 2026-01-18 22:28:39 följande:
    Men jag var inte ute efter att diskutera mammor och pappor, utan tog detta som ett svepande exempel för att man inte kan curla för mycket. Dom utvecklas inte, lär sig inte hantera känslor och svåra situationer. Däremot finns det en gräns för motgångar. Jag är inte ute efter att sänka dom, tvärtom vill jag låta dom prova motstånd i livet som dom kan växa och lära sig av.
    Det du skriver är osammanhängande och ologiskt. Som du ser i den text du klippte in är barn i familjer med två föräldrar betydligt mer framgångsrika än barn i hushåll med en förälder. Det är nummer ett. 

Nummer två är att det är relativt sett ovanligt för ett barn att växa upp med bara pappa. Dessa pappor är speciella och ovanliga. De går inte att jämföra med de miljontals mammor som uppfostrar sina barn på egen hand.

Det står dessutom ingenting om hur man lär sig hantera känslor i ett hushåll med bara pappa. Det står att de har det bättre socio-ekonomiskt. Det är en helt annan sak. 

Tyvärr blir det svårt att ta någon på allvar som hittar på fakta utifrån random artiklar som man hittar på nätet utan att ens länka till dem. 
  • beli

Min första tanke är att alla barn är olika. Vissa VILL träna, VILL tävla. Andra vill inte det. Min snart elvaåring har aldrig velat syssla med aktiviteter där man måste prestera nåt. Han har alltid varit sån. Vi har försökt med olika aktiviteter, men numera vet vi att han helt enkelt inte vill. Han brukar också gruva sig för skolloppet eller annat där man tränar eller tävlar, och jag kan tänka mig att han gråtit ibland (i skolaktiviteter). Men vad ska man göra? Vi har hela hans liv sagt att man måste öva för att bli bra på saker, och vi låter honom bli besviken i andra sammanhang (men ändå trösta om det behövs, nu behövs det mindre).

Vi föräldrar har också turats om att gå in i väggen och har haft otroligt tunga år på sistone. Alla föräldrar är ju också olika. Har du en energisk, harmonisk förälder och ett träningsintresserat barn, ja då rullar det ju bara på. Har du en utmattad förälder och ett motsträvigt barn, då blir det en helt annan historia, eller hur?

• Anonym (L)
    Anonym (Fundersam) skrev 2026-01-18 08:42:05 följande:
    Gråtande barn på tävlingar

Jag har barn som tävlar i olika idrotter. Även om det är några år sen nu, har jag själv varit aktiv och tävlat i samma idrotter.

Det som slår mig nu, är hur många barn som gråter. Jag vet inte hur många barn jag ser i startfållan innan lopp som går runt och gråter. Det är alltså 8-9-åringar vi har att göra med. Barnen är tydligt nervösa och coachas gärna av föräldrar på plats. Efter lopp går barn runt med slokade huvuden, eller så gråter de för att de inte lyckades så bra som de tänkt sig. Vi talar fortfarande om små barn i lågstadieålder. Jag har också hört föräldrar som förklarat att barnet får träna hårdare och sätta upp tuffare mål till nästa år.

Igår tävlade mitt ena barn i en individuell idrott. Runt om oss grät barnen som förlorade matcher. De kunde inte ta en förlust, utan att bryta ihop. Vi talar fortfarande om barn mellan 8-10 år. 

Mitt ovan nämnda barn sökte in till en skola och gjorde inträdesprov nyligen. Från flera ställen hördes barngråt. Barnet som gjorde provet innan mitt barn, kom ut hysteriskt gråtandes. Det är alltså barn som går i trean. 

Och jag undrar så var vi har hamnat? Barn måste väl bara kunna ha kul? Barn måste väl lära sig att det inte alltid går som man tänkt, utan att världen för den sakens skull går under? Barn måste väl kunna springa ett skojigt barnlopp, utan att gå runt och gråta av ångest innan? 

Jag gissar på sömnbrist (människor sover allmänt kortare tid idag), i kombination med föräldrar som betonar det här med att vinna för mycket.

Istället för att lära barnet tävla på ett bra sätt, och varken ta förlust eller vinst så allvarligt. Det är att man försöker så gott det går som räknas. Har föräldrar lägre självkänsla idag?
  • Anonym (Fel anledning)

Vet inte om detta är relevant men jag tränade en sport som ung men någon gång blev det tal om uppvisning och alla skulle ha speciella kläder etc. Det blev så allvarligt och inte roligt, och om man inte gjorde uppvisningen skulle man inte kunna fortsätta. Min familj skulle inte ha råd med dessa kläder så jag slutade. Jag önskar att jag fortsatt med sporten men det blev fokus på prestation och inte ha roligt.

• Anonym (qwerty)

Ja det är ju urdumt att vara besviken över något och visa känslor det är ju jättepinsamt! Att de inte har lärt sig när de är 9 år.
    Garska upp dig ungjävel, bit ihop, välkommen till 1945.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (qwerty) skrev 2026-01-19 18:18:09 följande:

Ja det är ju urdumt att vara besviken över något och visa känslor det är ju jättepinsamt! Att de inte har lärt sig när de är 9 år.
    Garska upp dig ungjävel, bit ihop, välkommen till 1945.

Fast det är ju verkligen inte det som det handlar om. Det handlar om små barn som inte får ha roligt, utan tidigt ska lära sig att prestera. Att vara duktig. Att barn pushas att tävla, fast det verkligen gråter innan och uttrycker att de inte vill. 

Snarare bör föräldrar till ovan nämnda barn gaska upp sig!
  • Anonym (H)
    Anonym (Fundersam) skrev 2026-01-19 18:24:07 följande:
    Fast det är ju verkligen inte det som det handlar om. Det handlar om små barn som inte får ha roligt, utan tidigt ska lära sig att prestera. Att vara duktig. Att barn pushas att tävla, fast det verkligen gråter innan och uttrycker att de inte vill. 

Snarare bör föräldrar till ovan nämnda barn gaska upp sig!
    Men det handlar inte alltid om att barn inte får ha roligt och måste prestera! Ibland är det antagligen det, men ibland är det bara det att barnet själv blir vansinnigt besviken, känslomässig och gråter. Helt utan press från föräldrar. Tro inte att det alltid ligger på föräldrarna!
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (H) skrev 2026-01-19 19:07:40 följande:
    Men det handlar inte alltid om att barn inte får ha roligt och måste prestera! Ibland är det antagligen det, men ibland är det bara det att barnet själv blir vansinnigt besviken, känslomässig och gråter. Helt utan press från föräldrar. Tro inte att det alltid ligger på föräldrarna!
    Men som jag flera gånger beskrivit - jag har många gånger hört föräldrarnas svar. Som åttaåringen som var ledsen över sitt "misslyckade" Lidingölöpp (barnet kom topp tio) där föräldern svarade att barnet fick träna mer och sätta upp nya mål till nästa år. Eller barnet som grät förtvivlat innan ett lopp och upprepade att hon inte ville, där mamman fräste att hon minsann skulle springa. Eller på knatteloppet, där fyraåringar grät och föräldrar pushade att det faktiskt orkade springa mer. 

Jag är medveten om att det finns känsliga barn som ofta gråter, men den här omfattningen som blivit de senaste åren. Då tävlar mina barn med barn i samma ålder. Jag förstår om en tonåring som satsat mycket är besviken över sin insats och behöver pushas, men en åttaåring? När mitt barn var lite besviken över sin insats i Lidingöloppet, pratade vi om att det ändå var väldigt roligt att springa, att hon slog sitt personbästa och att hon hade otroligt roligt med sina klubbkompisar. Inte kallt att hon fick träna mer. 
Svar på tråden Gråtande barn på tävlingar