• Anonym (bosse)

Hur funkar e-faktura?

Försöker hjälpa en kompis att börja med e-faktura. Har det själv men var länge sen jag fick igång det så minns knappt själv.

Är ju flera företag som ska blandas in, typ hyresbolag, elbolag, bredband, etc.

Måste han vänta tills alla fakturor kommit så han kan anmäla varje företag var för sig?

• Svar på tråden Hur funkar e-faktura?
  • Anonym (bosse)
    Dexter dot com skrev 2026-01-18 14:38:11 följande:

Jag går in i internetbanken och godkänner dom företag som jag vill få e-faktura ifrån.

Dum fråga men hur får du upp dessa företag? Kollar du av dina pappersfakturor och sånt och letar upp i listan?
  • Anonym (B)
    Anonym (bosse) skrev 2026-01-18 21:48:39 följande:
    Dum fråga men hur får du upp dessa företag? Kollar du av dina pappersfakturor och sånt och letar upp i listan?
    Kan vara att vissa ska man skriva i kundnummer eller liknande. Men många bockar man bara i, räcker med namnet, Kommun A, Försäkringsbolag B, Mobiloperatör C och så vidare och då behöver man inte fakturan.
  • Anonym (Westrid)

Dels kan man ju välja e-faktura när man skriver avtal med någon och väljer betalningsmedel.
    Men har man gjort det så funkar i alla fall min bank Handelsbanken så att när jag sitter och lägger in en betalning. Antingen från en pappersfaktura eller om jag fått en på mejl till exempel, så frågar banken när jag ska godkänna "det här företaget erbjuder e-faktura - vill du ansluta dig till det"? Och så kan man välja ja eller nej.

• Anonym (P)
    Anonym (bosse) skrev 2026-01-18 21:48:39 följande:
    På Swedbank får man själv leta upp de man vill ha e-faktura från. Men det är lätt, man vet ju vem man får fakturor ifrån.
Svar på tråden Hur funkar e-faktura?