• Anonym (mosse)

Barnen till BUP, mående efter separation, kan den andra föräldern förhindra?

Har märkt av tendenser till försämrat mående hos mina barn efter att jag och mamman flyttade isär för 3 år sen. Har varit en del konflikter mellan oss men har ändå gått att prata. Men nu verkar nånting ha hänt, för barnen beter sig väldigt annorlunda. Den yngsta har blivit väldigt utåtagerande, gråter för ingenting. Nu har ju hon träffat en ny karl, som tydligen är på väg att flytta in. Vet att mamman själv lider av psykisk ohälsa, men har noll koll på hur hon mår eller vad som händer när barnen är där.

Vet själv hur jag mådde efter mina föräldrar separation. 

Har lyft det här med beteendet hos barnen för mamman, men hon avfärdar det som att det bara är jag som är känslig, och tycker inte att de behöver prata med någon.

Jag tänker ta kontakt själv med BUP om inte hon ger med sig, men jag är rädd att hon kommer försöka stoppa detta. Har mamman någon rätt att neka barnen kontakt med BUP eller liknande?

• Svar på tråden Barnen till BUP, mående efter separation, kan den andra föräldern förhindra?
  • Anonym (J)

Har hon vårdnaden?

Börja med skolan.  Ibland går det att få hjälp där. 

• Anonym (S)

På vilket sätt är barnet uttåtagerande?
    Vilken ålder är barnet/en i?

Att barn får utbrott eller har starka känslor är ju inte ovanligt och behöver ju inte betyda att de mår dåligt. En hel del förändringar i beteende är åldersrelaterade.
    Att reagera på skilsmässa och förändringar kring att en förälder skaffat ny är ju inte heller konstigt.
    Viktigt är ju att de känner att de har dig, där allt är som vanligt, som de kan vända sig till.
    Har du frågat dem hur de mår? Kan de sätta ord på känslorna?

Nu vet jag inte hur det fungerar där du bor men här (Stockholm) brukar de endast ta de absolut "svåraste" fallen med exempelvis självskadebeteende och suicid. De som de anser ha mildare psykiska besvär hänvisas till vårdcentralen eller 1.a linjen.
    Min son led av djup ångest och OCD.. Vi tyckte det var väldigt "extremt". Han kom knappt ut ur huset under en period. Milt besvär enligt BUP och hänvisade till 1.a linjen...

Du kan kontakta BUP utan samtycke från mamman men de får inte utreda eller starta någon behandling utan hennes samtycke.

Om barnen är lite äldre (över 12) kan de ju på egen hand ta kontakt med skolkurator och ungdomsmottagning.

• Anonym (Bananasplit)

Varför skulle de få komma till BUP menar du?

• Anonym (mosse)

Är jag som ser mycket detaljer i saker och beteenden. Men mamman avfärdar det där bestämt. Saken är att hon själv har sagt att barnens beteende kan bero på situationen mellan oss två. Men hon vill absolut inte dra in nån psykolog eller annat till barnen.

JAG hade behövt prata med nån när jag var barn. Det tog väldigt hårt på mig. 

Svar på tråden Barnen till BUP, mående efter separation, kan den andra föräldern förhindra?