• Anonym (Ringa-Maj)

Reagerar ni på om någon inte har sin vigselring?

Jag har inte haft min vigselring på länge (eller egentligen är det ringen jag köpte för att ersätta min försvunna vigselring. När den väl hittades tyckte jag bättre om den jag köpte så fortsatte använda den) pga en skaga iv´vänster hand som krävt ortos mm och gjort att min hand/fingrar samlat vätska och varit väldigt svullna.
    Innan jul avslutades detta och jag kunde börja använda ringen igen, men jag är int ebekväm med den längre.

Vi har problem i vår relation, det påverkar absolut mina känslor. Jag märker att jag behöver påminna mig själv att sätta på ringen när jag ska lämna hemmet för annat än att träffa mina vänner. Det är som att det tar emot... Jag har gått från att det var det första jag satte på mig på morgonen och sista jag tog av på kvällen (mina händer sväller på nätterna) till att aldrig ha den hemma.

Jag känner att jag vill sluta ha den över huvud taget, men är rädd att folk kommer notera det och fråga om saken. Och med vår relation i gungning är jag absolut inte redo för sånna frågor.

Så, skulle ni märka om en kolleha slutade använda sin relativt anspråkslösa vigselring?

• Svar på tråden Reagerar ni på om någon inte har sin vigselring?
  • Nordinni

Jag skulle märka det direkt. Jag rätt bra på detaljer runt omkring mig. Men jag skulle aldrig påpeka om jag ser någon utan sin vigselring. 

• Postman

Får inte ha ring i jobbet och sen har min fingrar blivit fetare med genom åren så jag minns inte när jag senast bar den. Min partner i är vården och där är det också ringförbud. Aldrig någon som har frågat oss om det faktiskt. 

• Postman
    Postman skrev 2026-01-18 22:39:55 följande:

Får inte ha ring i jobbet och sen har min fingrar blivit fetare med genom åren så jag minns inte när jag senast bar den. Min partner i är vården och där är det också ringförbud. Aldrig någon som har frågat oss om det faktiskt. 

Och hur andra gör eller inte gör det är en ickefråga för mig. Är totalt ointresserad om andra bär ring eller ej. 
  • Anonym (Jo)
    Postman skrev 2026-01-18 22:41:46 följande:
    Och hur andra gör eller inte gör det är en ickefråga för mig. Är totalt ointresserad om andra bär ring eller ej. 
    Samma här.
  • Anonym (Inte på många år)

Jag har inte haft min på mig på många år, annat än vid speciella tillfällen då jag tar på mig smink och smycken. Jag är inte bekväm med det annars (smink och smycken). Det var väl mest de första veckorna efter förlovningen och sedan efter vigseln, som det var så speciellt att på sig de här ringarna. Man blev väldigt vänsterhänt där ett tag, så att alla skulle se! Tomte

Sedan gick det över och bekvämligheten tog över s.a.s.. Jag vet också många som slutade använda sina ringar under pandemin, och sedan blev det aldrig av att börja använda dem igen. 

Det verkar konstigt att folk frågar om sådant, tycker jag. Det var annorlunda förr, på 1960-talet och tidigare, när man antingen var gift, förlovad eller ensamstående, och då skulle detta också synas på ringarna på ringfingret, så att alla visste var de hade en så att säga. Men idag kan man ju vara både särbo och sambo utan att ha några ringar alls... och många gifta bär inga ringar, det är ju frivilligt. Gifter man sig borgerligt så behövs det inte ens en ring vid själva ceremonin. Så idag säger det inte så mycket längre.

• Anonym (Alice)

Jag ser om någon inte har ring för jag älskar smycken. Däremot vet jag ju att många blir för överviktiga med åren och är för bekväma för att lägga ut sin ring, och då blir den kanske en dag liggande hemma bara.

Om relationen fortfarande betyder något så tycker jag att man har den på en kedja runt halsen, det har jag alltid när jag i jobbet inte kan ha den. Jag hade blivit både ledsen och arg om min man inte bar sin ring, eftersom vi båda har lagt mycket tankemöda och designat våra ringar tillsammans. 

Jag är gift, inte låtsasförlovad, och då bär man sin ring. Vill man inte det är det nog dags att tänka på skilsmässa.

• PH76

Jag har inte använt min ring på över 10 år, jag gillar inte smycken.

• Anonym (för)

Eftersom många lever tillsammans utan att vara gifta, eller inte bär ring trots att de är gifta så tänker jag inte på det överhuvudtaget.

Jag jobbar också i vården där man inte får ha ringar på jobbet, och många glömmer nog bort att ta på den hemma också sen, och för en del är det viktigt att få ha den när de är lediga. Men ingen tänker liksom på det. Min ring ligger i en låda i min garderob. 

Däremot så kanske du är i kretsar där ringen är viktig och där folk lägger märke till den. Jag har en vän som slutade bära sin ring som en markering mot sin man efter en sak han hade gjort. Och sen skildes de inom något år efter det. 

Gör som du känner, och om nån frågar så kan du ha en förklaring redo. Låt bara bli att över-förklara, då låter det misstänkt, om du nu vill hålla detta för dig själv. Säg bara att oj, ja jag glömmer att ta på den på morgonen. Sover alltid utan ringen. Eller säg att den blivit för liten och du inte kommit dig för med att få den justerad. 

Ringen är ju inte äktenskapet. 

• Anonym (F)
    Anonym (Ringa-Maj) skrev 2026-01-18 17:49:27 följande:
    Reagerar ni på om någon inte har sin vigselring?

Jag har inte haft min vigselring på länge (eller egentligen är det ringen jag köpte för att ersätta min försvunna vigselring. När den väl hittades tyckte jag bättre om den jag köpte så fortsatte använda den) pga en skaga iv´vänster hand som krävt ortos mm och gjort att min hand/fingrar samlat vätska och varit väldigt svullna.
    Innan jul avslutades detta och jag kunde börja använda ringen igen, men jag är int ebekväm med den längre.

Vi har problem i vår relation, det påverkar absolut mina känslor. Jag märker att jag behöver påminna mig själv att sätta på ringen när jag ska lämna hemmet för annat än att träffa mina vänner. Det är som att det tar emot... Jag har gått från att det var det första jag satte på mig på morgonen och sista jag tog av på kvällen (mina händer sväller på nätterna) till att aldrig ha den hemma.

Jag känner att jag vill sluta ha den över huvud taget, men är rädd att folk kommer notera det och fråga om saken. Och med vår relation i gungning är jag absolut inte redo för sånna frågor.

Så, skulle ni märka om en kolleha slutade använda sin relativt anspråkslösa vigselring?

Ja en del kan märka det. Det är olika hur detaljfokuserade de är. 

Om mannen inte slår eller trakasserar dig så skulle jag fortsätta ha den på mig tills ni har bestämt hur ni ska ha det i framtiden med relationen.
  • Anonym (F)
    Anonym (Alice) skrev 2026-01-19 08:13:50 följande:

Jag ser om någon inte har ring för jag älskar smycken. Däremot vet jag ju att många blir för överviktiga med åren och är för bekväma för att lägga ut sin ring, och då blir den kanske en dag liggande hemma bara.

Om relationen fortfarande betyder något så tycker jag att man har den på en kedja runt halsen, det har jag alltid när jag i jobbet inte kan ha den. Jag hade blivit både ledsen och arg om min man inte bar sin ring, eftersom vi båda har lagt mycket tankemöda och designat våra ringar tillsammans. 

Jag är gift, inte låtsasförlovad, och då bär man sin ring. Vill man inte det är det nog dags att tänka på skilsmässa.

Vad är låtsasförlovad? Antingen är man väl förlovad eller inte?
  • Aliona

Mitt äktenskap sitter inte i ringen, det sitter i kärleken, troheten, lojaliteten, vänskapen och vardagen som vi delar. 
  • PH76

Om det är ringen i sig som håller ihop en relation så bör man nog se över den noga.
    Anonym (F) skrev 2026-01-19 09:04:41 följande:
    Vad är låtsasförlovad? Antingen är man väl förlovad eller inte?
    Jag kan inte svara för vad Alice menade, men man brukar säga "låtsasförlovade" om folk som bara byter ringar och kallar sig förlovade, utan att planera någon vigsel. Förlovningen sitter ju inte i ringarna på ringfingrarna, utan det faktum att man har kommit överens om att gifta sig. Man kan förlova sig utan att ha någon ring som yttre tecken på det, men att man bär ringar gör en inte till ett förlovat par. Vissa har svårt att förstå det här idag. 
    Anonym (Inte på många år) skrev 2026-01-19 09:24:43 följande:
    Jag kan inte svara för vad Alice menade, men man brukar säga "låtsasförlovade" om folk som bara byter ringar och kallar sig förlovade, utan att planera någon vigsel. Förlovningen sitter ju inte i ringarna på ringfingrarna, utan det faktum att man har kommit överens om att gifta sig. Man kan förlova sig utan att ha någon ring som yttre tecken på det, men att man bär ringar gör en inte till ett förlovat par. Vissa har svårt att förstå det här idag. 
    Tillägg till detta: man blir ju inte heller ett GIFT par för att kvinnan börjar bära TVÅ ringar på ringfingret. Men man kan vara ett gift par, utan att varken mannen eller kvinnan bär någon ring alls. 
Svar på tråden Reagerar ni på om någon inte har sin vigselring?