• Anonym (Ringa-Maj)

Reagerar ni på om någon inte har sin vigselring?

Jag har inte haft min vigselring på länge (eller egentligen är det ringen jag köpte för att ersätta min försvunna vigselring. När den väl hittades tyckte jag bättre om den jag köpte så fortsatte använda den) pga en skaga iv´vänster hand som krävt ortos mm och gjort att min hand/fingrar samlat vätska och varit väldigt svullna.
    Innan jul avslutades detta och jag kunde börja använda ringen igen, men jag är int ebekväm med den längre.

Vi har problem i vår relation, det påverkar absolut mina känslor. Jag märker att jag behöver påminna mig själv att sätta på ringen när jag ska lämna hemmet för annat än att träffa mina vänner. Det är som att det tar emot... Jag har gått från att det var det första jag satte på mig på morgonen och sista jag tog av på kvällen (mina händer sväller på nätterna) till att aldrig ha den hemma.

Jag känner att jag vill sluta ha den över huvud taget, men är rädd att folk kommer notera det och fråga om saken. Och med vår relation i gungning är jag absolut inte redo för sånna frågor.

Så, skulle ni märka om en kolleha slutade använda sin relativt anspråkslösa vigselring?

• Svar på tråden Reagerar ni på om någon inte har sin vigselring?
  • Anonym (Inte på många år)
    Anonym (F) skrev 2026-01-19 14:07:57 följande:
    En ring kan ju stå som symbol för att man just är upptagen, inte ledig. Sedan så går man inte omkring och pratar om sitt förhållande i alla sammanhamg. Man kanske jobbar med många män i olika sammanhang. Smidigt med en ring då. 

I Sverige har en tradition utvecklats med långa förlovningar. Det är också en tradition. Traditioner förändras. Tycker du att man ska vara oskuld före förlovnimgen också?
    Ja traditioner förändras, men jag håller inte med om att den här traditionen HAR förändrats. Utan det är bara vissa som leker med den. 

Till VIGSELN, naturligtvis! Tungan ute
  • Anonym (F)
    Anonym (Inte på många år) skrev 2026-01-19 14:19:04 följande:
    Ja traditioner förändras, men jag håller inte med om att den här traditionen HAR förändrats. Utan det är bara vissa som leker med den. 

Fast traditionen har ju förändrats i Sverige. Människor i andra länder förvånas över våra långa förlovningar. 
  • Anonym (för)
    Anonym (F) skrev 2026-01-19 14:07:57 följande:
    En ring kan ju stå som symbol för att man just är upptagen, inte ledig. Sedan så går man inte omkring och pratar om sitt förhållande i alla sammanhamg. Man kanske jobbar med många män i olika sammanhang. Smidigt med en ring då. 

I Sverige har en tradition utvecklats med långa förlovningar. Det är också en tradition. Traditioner förändras. Tycker du att man ska vara oskuld före förlovnimgen också?
    Alltså... man måste ju inte vara gift för att vara i en relation och således inte ledig.

Och att man skulle ha ring för att man jobbar med många män?? Menar du att de annars ger sig på en och tvingar hem en till sin grotta? Vilken otroligt trång och gammeldags syn på relationer och män.

Män som jobbar med många kvinnor, behöver de ring för att visa att de är upptagna? För annars?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Inte på många år) skrev 2026-01-19 14:19:04 följande:

Helt uppenbart har den förändrats. Och det har pågått ganska länge vid det här laget.

Sen får du gärna vara bakåtsträvare om du vill.
    Det ger dig liksom inte rätt i din uppfattning. Drömmer
  • Anonym (F)
    Anonym (för) skrev 2026-01-19 15:36:53 följande:
    Alltså... man måste ju inte vara gift för att vara i en relation och således inte ledig.

Och att man skulle ha ring för att man jobbar med många män?? Menar du att de annars ger sig på en och tvingar hem en till sin grotta? Vilken otroligt trång och gammeldags syn på relationer och män.

Män som jobbar med många kvinnor, behöver de ring för att visa att de är upptagna? För annars?
    Man slipper en massa försök till raggning. Men ingen tvingar sig på en. Det har inte hänt mig i alla fall. 
  • Anonym (F)
    Anonym (F) skrev 2026-01-19 16:44:31 följande:
    Man slipper en massa försök till raggning. Men ingen tvingar sig på en. Det har inte hänt mig i alla fall. 
    Alltså om man i jobbet träffar många män utöver dem som arbetar i ens egen arbetsgrupp. De i arbetsgruppen vet ju så klart om man har en partner eller ej. 
  • Elis73

Jag har ingen aning om vilka av mina kollegor som har vigselring, förlovningsring eller andra smycket. Skulle bara tänka på en sådan sak ifall jag aktivt undrade om personen var gift/förlovad p.g.a eget intresse  

Skulle jag mot förmodan se att någon som brukade ha ring plötsligt inte hade det, så skulle jag inte vara okänslig nog att fråga varför. Om inte personen stod mig så nära att jag kände att det var OK givetvis....

Och skulle du få en sådan fråga, så är det väl lätt att svara "den var lite tight och skavde när fingrarna svullnade". 

I krig och kärlek är det mesta tillåtet. Även att komma med vita lögner om någon ställer indiskreta frågor.....

• Anonym (Hmmm)

Varit förlovad några gånger men aldrig gift och kommer aldrig att bli gift.
    Min senaste förlovning varade i 14 år och på de åren tog jag aldrig någonsin av mig ringen vad jag än gjorde. För mig var det en symbol för att det var "vi" även om vi inte var gifta trots gemensamt barn. 
    Känns som en heders-grej att värna om och uppskatta förhållandet. Nu snart 12 år senare och trots ny partner sedan 11 år kan jag fortfarande känna ringen som inte finns. Vanans makt är stor!

• Anonym (Ha)
    Anonym (Alice) skrev 2026-01-19 08:13:50 följande:

Jag ser om någon inte har ring för jag älskar smycken. Däremot vet jag ju att många blir för överviktiga med åren och är för bekväma för att lägga ut sin ring, och då blir den kanske en dag liggande hemma bara.

Om relationen fortfarande betyder något så tycker jag att man har den på en kedja runt halsen, det har jag alltid när jag i jobbet inte kan ha den. Jag hade blivit både ledsen och arg om min man inte bar sin ring, eftersom vi båda har lagt mycket tankemöda och designat våra ringar tillsammans. 

Jag är gift, inte låtsasförlovad, och då bär man sin ring. Vill man inte det är det nog dags att tänka på skilsmässa.

Så löjligt argument. Till att börja med så ska folk strun i om andra har eller inte har sina ringar, och måste dom veta så får dom fråga. 

Jag är gift sedan länge, har ett praktiskt arbete och en broskbildning gör att ringen smärtar på fingret. Min partner är väl medveten om det och det stör henne inte alls. Däremot har jag den alltid när jag är ledig och vi ska iväg. 

Men oavsett ring på eller ring av - det är inte där beviset sitter. 

• Anonym (Alice)
    Anonym (Ha) skrev 2026-01-19 17:49:06 följande:

Så löjligt argument. Till att börja med så ska folk strun i om andra har eller inte har sina ringar, och måste dom veta så får dom fråga. 

Jag är gift sedan länge, har ett praktiskt arbete och en broskbildning gör att ringen smärtar på fingret. Min partner är väl medveten om det och det stör henne inte alls. Däremot har jag den alltid när jag är ledig och vi ska iväg. 

Men oavsett ring på eller ring av - det är inte där beviset sitter. 

Som jag skrev händer ibland saker genom livet som kan göra ring svår eller omöjlig att bära. Men om man inte tänker bära sin ring i vardagen, varför ens köpa en från början då? Är inte det rätt onödigt?

Då kan man ha sin relation osynlig som en del föreslår och låta sin partner bli flirtad med av alla av motsatt kön som kommer inom synhåll. Drömmer

( Jag skämtar inte - det var direkt jobbigt när jag var yngre och därför blev det tre olika förlovningsringar innan det gick hela vägen till bröllop, men killarna jag var med begrep i alla fall att minskad konkurrens är en bra sak.)
  • Anonym (för)
    Anonym (Alice) skrev 2026-01-20 07:51:04 följande:
    Som jag skrev händer ibland saker genom livet som kan göra ring svår eller omöjlig att bära. Men om man inte tänker bära sin ring i vardagen, varför ens köpa en från början då? Är inte det rätt onödigt?

Då kan man ha sin relation osynlig som en del föreslår och låta sin partner bli flirtad med av alla av motsatt kön som kommer inom synhåll. Drömmer

( Jag skämtar inte - det var direkt jobbigt när jag var yngre och därför blev det tre olika förlovningsringar innan det gick hela vägen till bröllop, men killarna jag var med begrep i alla fall att minskad konkurrens är en bra sak.)
    Man behöver inte flirta eller vara tillgänglig för flirt bara för att man inte har en synlig ring.

Jag är i alla fall i en relation och trogen den oavsett yttre attribut. Min relation är i mitt hjärta, inte i en ring på fingret. 

Och tyvärr så händer det att man köper onödiga saker, det gäller verkligen inte bara en ring. 
  • Anonym (för)
    Anonym (F) skrev 2026-01-19 16:47:33 följande:
    Alltså om man i jobbet träffar många män utöver dem som arbetar i ens egen arbetsgrupp. De i arbetsgruppen vet ju så klart om man har en partner eller ej. 
    Ja, och? Menar du att män som möter kvinnor i jobbet kastar sig över kvinnor som inte har ring och tvingar hem dem till sin grotta? 
  • Anonym (123)

Gällande de flesta relationer i min närhet så har jag rätt dålig koll på om folk alls är gifta. Om någon plötsligt tog av eller på en vigselring skulle jag aldrig någonsin lägga märke till det.

jag har varit sambo i över 20 år, har aldrig någonsin fått någon kommentar som tyder på att folk utgår från att jag är singel bara för att jag inte har någon ring.

Det är väl mest en sådan grej som man ser i amerikanska filmer att medelålders personer som är singlar kollar efter ev ring på folk, men det är väl ändå ingenting som någon gör i verkligheten?

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (123) skrev 2026-01-20 12:16:02 följande:

Gällande de flesta relationer i min närhet så har jag rätt dålig koll på om folk alls är gifta. Om någon plötsligt tog av eller på en vigselring skulle jag aldrig någonsin lägga märke till det.

jag har varit sambo i över 20 år, har aldrig någonsin fått någon kommentar som tyder på att folk utgår från att jag är singel bara för att jag inte har någon ring.

Det är väl mest en sådan grej som man ser i amerikanska filmer att medelålders personer som är singlar kollar efter ev ring på folk, men det är väl ändå ingenting som någon gör i verkligheten?

Det beror nog på sammanhanget om man kollar om någon har ring eller inte.

Nu är det länge sedan jag var på krogen och roade mig, inte raggade men ändå hade kul.
    Det första jag tittade efter var om mannen jag fann intressant på något sätt hade ring eller inte. En ringmärkt man var för mig en no-go-zone.
    Likaså en man med ett vitt streck där ringen suttit, sommartid. Lika med varningssignal om en man som kan tänka sig att vänstra lite för kul.
  • Anonym (Ha)
    Anonym (F) skrev 2026-01-19 16:44:31 följande:
    Det kan ju ha andra förklaringar. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Mimmi) skrev 2026-01-20 12:24:38 följande:
    Det beror nog på sammanhanget om man kollar om någon har ring eller inte.

Nu är det länge sedan jag var på krogen och roade mig, inte raggade men ändå hade kul.
    Det första jag tittade efter var om mannen jag fann intressant på något sätt hade ring eller inte. En ringmärkt man var för mig en no-go-zone.
    Likaså en man med ett vitt streck där ringen suttit, sommartid. Lika med varningssignal om en man som kan tänka sig att vänstra lite för kul.
    Jag har visserligen inte varit singel i den ålder när man kanske kollar efter sådant. Men jag tänker väl lite mer tvärtom, att en utebliven ring inte på något sätt visar att man är singel utan sådant märker man väl när man pratar?

Ett ringmärke kan väl vara en som är nyskild, en ring kan vara en änkling.

Jag har ingen ring, men jag tror ärligt talat inte att du kan prata många minuter med mig utan att min sambo kommer på tal. Inte som markering utan för att det är naturligt. Var bor du? Vi bor i XXX osv. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (123) skrev 2026-01-20 18:23:00 följande:
    Jag har visserligen inte varit singel i den ålder när man kanske kollar efter sådant. Men jag tänker väl lite mer tvärtom, att en utebliven ring inte på något sätt visar att man är singel utan sådant märker man väl när man pratar?

Ett ringmärke kan väl vara en som är nyskild, en ring kan vara en änkling.

Jag har ingen ring, men jag tror ärligt talat inte att du kan prata många minuter med mig utan att min sambo kommer på tal. Inte som markering utan för att det är naturligt. Var bor du? Vi bor i XXX osv. 
    I vilken ålder då?
    Så har jag resonerat hela mitt vuxna liv, ja tills jag träffade min partner vid 55+ sisådär.

Nu kommer jag troligen inte bli singel igen och ännu mindre troligt isåfall intressera mig för fler relationer. Men om, ja då har jag koll på om han bär ring eller inte.

Visst kan ett vitt band komma från en skilsmässa, men har solen inte hunnit göra något åt saken så är nog skilsmässan för nära i tid iallafall för att lägga energi på honom.
    En änkling som har ringen kvar tolkar jag som att han inte är redo att starta om.

Dessa två potentiella män är ointressanta för mig.

Jag har inte heller ring, inte ännu iallafall. Vi får väl se vad som händer i framtiden. 
    Jag tolkar inte en ringlös man som automatisk singel heller, men det är mer troligt än med en ringmärkt.
Svar på tråden Reagerar ni på om någon inte har sin vigselring?