• Anonym (TS)

Fastnar inte för nån film eller serie

Känner mig deprimerad och inget är kul. Jag kan inte heller fastna för nån serie, utan stänger av efter 10 minuter. Vad ska jag göra? 

Ge inte råd om att söka hjälp för det är inte så att jag vill ha medicin för jag klarar jobb mm. Men jag har inte fokus på att se en serie eller film. Önskar jag kunde sitta och slösa timmar som andra verkar göra. 

• Svar på tråden Fastnar inte för nån film eller serie
  • Anonym (Samma)

Jag är likadan. Önskar så jag kunde ha fokus och trilla in i en serie eller film. Hjälp har jag sökt i många år men nin depression har blivit  kronisk. Är glad att jag kan sköta mitt jobb för det har inte alltid gått.

Ibland funkar reality serien för mig och då blir jag jättelättad. Nu fungerar gift vid första ögonkastet Norge.

Annars letar jag efter youtubeklipp men det är också svårt att hitta 

• Anonym (Pi)

Gör en hälsoundersökning,, speciellt om du även känner dig trött. Passa på att be om att de kollar B12-vitamin, D-vitamin och järnvärdet i blodet och i depåerna. De bristerna är vanliga orsaker till trötthet och de kan till och med få en att känna sig deprimerad!

Se till att få dagsljus i minst 12 minuter under den första delen av dagen. Stänger av melationinproduktionen (produktionen av sömnhormon)  och gör att produktionen sedan kommer igång bättre på kvällen när man ska sova. 

Se till att få en lite rask promenad på 30 minuter de flesta dagar. Harmonierar mycket i kroppen och du blir av med lite stresshormoner. Du blir av med ännu fler stresshormoner om du motionerar lite de 30 minuterna med jogging eller nån typ av gympa. Ta inte i för mycket, lagom är bäst. 

Ät fiskolja eller fisk. I länder där man äter mycket fisk så är en lägre procent av befolkningen deprimerad. Enligt Råd och rön så har märket Apoteket en bra och billig fiskolja. Viktigt, då en del märken som de testade till och med hade härsknat. 

Gå en kurs i yoga, pialetes eller Tai Chi. Bra med mjuk kroppsrörelse som öppnar kroppen och andningen. Lugnar ner kroppen.

Är du riktigt stressad finns Tapping. Instruktioner finns på internet.

• Damsugaren

Jag kan inte det heller...men har kommit på med att jag känner mig ensam och blir mer påmind när jag ser nåt sånt själv.

• Anonym (Pi)

Om man har stressat mycket under lång tid kan man få magnesiumbrist också.

• Anonym (TS)
    Anonym (Pi) skrev 2026-01-18 21:44:25 följande:

Om man har stressat mycket under lång tid kan man få magnesiumbrist också.

Magnesium bör jag nog ta. Resten har jag rätt bra koll på. Glömmer oxå ta d-vitalämin ibland. Men jag tvingar mig att träna och gör det pga att det känns bra efteråt i flera dagar. 
  • Anonym (TS)
    Damsugaren skrev 2026-01-18 21:40:20 följande:

Jag kan inte det heller...men har kommit på med att jag känner mig ensam och blir mer påmind när jag ser nåt sånt själv.

Jamen samma här. Klarar inte av reality av den anledningen för det påminner mig om hur ensamt det är :/
  • Anonym (TS)
    Anonym (Samma) skrev 2026-01-18 21:18:38 följande:

Jag är likadan. Önskar så jag kunde ha fokus och trilla in i en serie eller film. Hjälp har jag sökt i många år men nin depression har blivit  kronisk. Är glad att jag kan sköta mitt jobb för det har inte alltid gått.

Ibland funkar reality serien för mig och då blir jag jättelättad. Nu fungerar gift vid första ögonkastet Norge.

Annars letar jag efter youtubeklipp men det är också svårt att hitta 

Gift... och reality gör mig mer deppig eftersom jag är ensam. Det enda jag kollar på som jag inte börjar kolla mobilen efter 10 minuter är true crime. Men det blir lätt samma hela tiden och man tröttnar. 
  • Damsugaren
    Anonym (TS) skrev 2026-01-18 22:15:12 följande:
    Jamen samma här. Klarar inte av reality av den anledningen för det påminner mig om hur ensamt det är :/
    Totalt mörker! 😱
  • Anonym (Trötter)

Hej!

Jag är tyvärr i samma sits. Varit sjukskriven länge, och fick även en fruktansvärt post covid som sitter i sedan ett år. Är liksom både avstängd, deppad och väldigt trött med molande huvudvärk. Så man tappar lätt lusten, eller ja - om man ens har lust att sätta på något över huvud taget. Kan också tycka att många serier känns ointressanta just för man är i en jobbig sist (eller har varit), och då behöver man inte action och spänning, snarare något mer åt feelgood-hållet. Märker att jag gillar att titta på dokumentärer (även om jag ibland somnar ifrån). Nej, det är verkligen inte så skoj detta...att inte kunna njuta av film osv som man kunde innan, det är en sorg. Jag har typ inte varit på bio sedan massor av år. Har ingen lust (och blivit lite hemmamysare). 

Har även kommit på mig själv att sitta och verkligen slö-dum-kolla massa klipp, där de lagar saker: Allt från armandsur till verktyg. Vissa gör det så bra att det blir som avslappnande ASMR (bra ljud ofta med). Men det är ju långt ifrån en serie att följa (hur ska det gå för skiftnyckeln i slutet, hehe).

Tror att en combo av saker man varit med om gör att man tappar lusten helt enkelt. Vet inte om ni/du känner igen med, men innan covid kände jag mig oskså rätt off. En rask promenad funkar för stunden, och även lite träning - men hjärnan verkar konstant trilla tillbaka till något konstigt läge där den bara är trött. Kanske är jag i depression med? Vet ej, skulle inte förvånad mig.

Tar gärna mer tips. Men  -  det som skrivits hittils är bra!! =)

Svar på tråden Fastnar inte för nån film eller serie