• Anonym (TS)

Jag vet inte om jag gjort slut eller inte

Jag och min partner har varit tillsammans i flera år. På grund av avstånd och annat ses vi inte särskilt ofta, och ingen av oss gillar att prata i telefon, så därför sker vår främsta kontakt genom meddelanden. Just nu är jag jätteosäker på hur jag känner och jag skrev ett lite otydligt meddelande som kan ha varit ett avslut ifall jag vill, men om jag ångrar mig imorgon kan jag bara ha ventilerat mina känslor. Min partner verkar inte ha tagit det som ett avslut i alla fall utifrån svaret. Hur vet man att man tar rätt beslut? Är livrädd för att välja fel och ångra mig.

• Svar på tråden Jag vet inte om jag gjort slut eller inte
  • Anonym (Hm)

Vad tycker du själv om er relation?

• Anonym (Syfte)

Men vad var syftet med meddelandet när du skickade det? Menade du att göra slut eller inte?

• Anonym (Jhhb)

Varför pratar ni inte med varandra och försöker reda ut hur ni känner och hur ni ska göra?
    Att skicka ett tvetydigt meddelande verkar rätt poänglöst.

• Anonym (TS)

Jag skickade meddelandet för att jag behövde ventilera hur jag känner. Och jag menade nog mest att det lär ta slut om det inte blir en förändring. Men det är mycket i vår relation som är komplicerat. Min partner känner mycket starkare för mig. Enligt mig fungerar inte vårt sexliv medan min partner är jättenöjd. Och jag gick direkt från en destruktiv relation med misshandel och annan skit in i det här. Men samtidigt älskar jag min partner och vet att jag aldrig kommer kunna få uppleva kärlek som denna igen. Min partner är trygghet för mig och jag avskyr förändringar och är livrädd för ett liv utan varandra.

• Anonym (M.)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-19 09:53:28 följande:

Jag skickade meddelandet för att jag behövde ventilera hur jag känner. Och jag menade nog mest att det lär ta slut om det inte blir en förändring. Men det är mycket i vår relation som är komplicerat. Min partner känner mycket starkare för mig. Enligt mig fungerar inte vårt sexliv medan min partner är jättenöjd. Och jag gick direkt från en destruktiv relation med misshandel och annan skit in i det här. Men samtidigt älskar jag min partner och vet att jag aldrig kommer kunna få uppleva kärlek som denna igen. Min partner är trygghet för mig och jag avskyr förändringar och är livrädd för ett liv utan varandra.

Du vill ha en förändring, vad ska förändras?

Du avskyr förändring, så hur ska du klara en förändring?
  • Anonym (TS)
    Anonym (M.) skrev 2026-01-19 09:56:42 följande:
    Du vill ha en förändring, vad ska förändras?

Du avskyr förändring, så hur ska du klara en förändring?
    En så stor förändring som att det tar slut och att vi försvinner från varandras liv har jag svårt att hantera. Eller egentligen förändringar som innebär något som i mitt huvud är negativ är det jag har svårt med. En mindre förändring som gör vår relation bättre har jag inte lika svårt med även om jag kanske har svårare för sånt än gemene man.
  • Anonym (?)

Varför åker du inte dit och pratar med honom?

• Anonym (Bestämdigbara)

Gör slut om du känner för det, sluta spela massa spel med honom och skicka tvedtydiga meddelanden så där.

• Anonym (TS)

Jo, det har hänt saker sedan jag skrev inlägget och det är nu slut. 

• Anonym (Syfte)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-20 13:05:51 följande:

Jo, det har hänt saker sedan jag skrev inlägget och det är nu slut. 

Det kanske inte känns så nu, men det är nog för det bästa att ni fattat ett beslut. Det tar mycket energi att leva i limbo.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Syfte) skrev 2026-01-20 17:56:25 följande:
    Det kanske inte känns så nu, men det är nog för det bästa att ni fattat ett beslut. Det tar mycket energi att leva i limbo.
    Tack för ditt svar. Jag känner mig inte lika förstörd som jag trodde att jag skulle göra. Kanske för att jag är rätt avtrubbad allmänt just nu. Eller för att min partner har gett mig en massa olika negativa känslor den senaste tiden. Det kanske kommer komma en känsla av sorg med tiden, men just nu känns det faktiskt okej.
  • Anonym (Syfte)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-20 18:47:40 följande:
    Tack för ditt svar. Jag känner mig inte lika förstörd som jag trodde att jag skulle göra. Kanske för att jag är rätt avtrubbad allmänt just nu. Eller för att min partner har gett mig en massa olika negativa känslor den senaste tiden. Det kanske kommer komma en känsla av sorg med tiden, men just nu känns det faktiskt okej.
    Du kommer att fixa det här! Om du har haft två dåliga relationer på raken är det inte konstigt om det blivit för mycket och att du stängt av. Ge dig själv tid, fokusera på att läka dig själv och hoppa absolut inte in i någon ny relation förrän du bearbetat allt. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Syfte) skrev 2026-01-20 21:17:27 följande:
    Du kommer att fixa det här! Om du har haft två dåliga relationer på raken är det inte konstigt om det blivit för mycket och att du stängt av. Ge dig själv tid, fokusera på att läka dig själv och hoppa absolut inte in i någon ny relation förrän du bearbetat allt. 
    Jag uppskattar verkligen det du skriver. Det var exakt det jag behövde läsa. Jämfört med min tidigare relation med våldtäkt och misshandel var ju det här en dröm, men nu när jag fått lite distans till det inser jag att det också var en rätt destruktiv relation. Och risken finns att man inte känner igen hur riktig kärlek ska vara med sådana erfarenheter och så hamnar man i något liknande igen. Så jag ska försöka att ge mig själv tid att läka och bara vara själv innan jag ens vågar tänka tanken på att träffa någon ny.
  • Anonym (Bert)

Red inte ut. Känn dig fram. Ta en träff i sänder, en dag i sänder, ett mejl i sänder.

Det tar tid att lära känna den andre och sina egna eventuella känslor.

För min fru och mig tog det flera månader och många dejter och mycket sex innan vi hade bestämt oss. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Bert) skrev 2026-01-21 11:50:38 följande:

Red inte ut. Känn dig fram. Ta en träff i sänder, en dag i sänder, ett mejl i sänder.

Det tar tid att lära känna den andre och sina egna eventuella känslor.

För min fru och mig tog det flera månader och många dejter och mycket sex innan vi hade bestämt oss. 

Pratar du om den person jag precis har bestämt att bryta ifrån eller inför nya personer man träffar? Tror du jag har tagit ett förhastat beslut?
  • Anonym (Bert)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-21 12:29:29 följande:
    Pratar du om den person jag precis har bestämt att bryta ifrån eller inför nya personer man träffar? Tror du jag har tagit ett förhastat beslut?
    Det framgick inte att du har bestämt dig för att bryta, utan det verkade som om du tvivlade fram och tillbaka. Så mitt inlägg handlar om hur man kan hantera tvivel. 

"som kan ha varit ett avslut " Så skrev du.
Svar på tråden Jag vet inte om jag gjort slut eller inte