• Anonym (k)

Låta andra betala för en, ok?

Jag gillar min mans fam i det stora hela och alltid gjort. Vi har vart ett par i snart 30 år, var ungdomar när vi träffades. 

Vi har alltid levt nära familjen/släkten, jag vet inte vad som händer med folk när de blir äldre men de tycks bara bli snålare och snålare och jag har börjat bygga upp ett sånt stort agg mot dom att jag troligen kommer försöka undvika träffa dom på samma sätt så gott det går. 

Min man har alltid vart den generösa av alla, när vi åker till landet allihop är det i princip bara vi som handlar med oss mat, övriga (en bror, en syster med familj samt hans mamma och pappa som bor där permanent) 
    Vi har inga egna barn. 

äter bara av sånt som finns i frysen. Kan vara nåt gammalt frysskadat paket fiskpinnar, eller trött kyckling. För föräldrarna handlar nästan ingenting utan lever på typ vatten och bröd, konserver. 

Det största problemet är att man inte kommunicerar med varann. ja det gäller ju mig med. Eller nånsin gjort upp saker innan utan allt blir bara som det blir jämt. 

och det slutar alltid med att det är min man eller vi som står för notan på allt. Oftast handlar man ju storpack när man ska dit, minst 1 kg köttfärs, kyckling, en stor bit ryggbiff eller vad som helst och när det är dags för mat sitter alla bara och väntar. och ja det räcker ju till alla så. 

ingen annan tar för sig eller säger att de ska åka och handla. 
    jag vet dessutom att de är otroligt ekonomiska, de är så nöjda om de kan åka ut till sommarhuset en helg och det bara kostar bensin. 

mamman har alltid vart ganska generös men samtidigt ekonomisk. men hon är ju jättesnäll och låter oss komma och bo på landet med henne.  så man bjuder ju såklart henne och pappan. men däremot förstår jag inte hur syskonen tänker. det är mer syskonens beteende jag reagerar på. 

och stör mig på att min man aldrig säger till. vad händer om vi inte skulle köpa mat, ja då äter dom pasta och konserver och ber heller inte om nåt, men vi vill ju äta lite roligare man när det är helg. men det blir ganska dyrt att betala för två, tre familjer till. och de har småbarn och stora barn med. hur kan man bara tycka att nån ska göra så?? 

det viktigaste i sammanhanget är att vi tjänar urdåligt jämfört med dem, de är rika personer och inga fattiglappar precis. 

det är liksom samma sak vid högtider med. de handlar ingenting men vet att vi köper med oss, så frågar de om nånting saknas när dom är på väg. Det känns som att de dessutom är uträknat, att de medvetet väljer att åka såna tider så de vet att vi redan är där eller kommer före. 

hur kan man vara så snål och ha noll intresse själv för god mat utan nöjer sig med konserver när man har miljoner på banken?? säg inte bara att man får skylla sig själv, det vet jag redan, jag är mer nyfiken på om folk tycker att det är rätt agerat av dessa? för det är helt normala trevliga människor det handlar om. Så det kanske är ett ok beteende. 

om andra ändå bjuder så är det bara att ta för sig, kanske så de flesta gör. 

• Svar på tråden Låta andra betala för en, ok?
  • Goneril

Släkten ser inget värde i att äta gott, de nöjer sig med lite pasta och tomatsås, eller frysskadade fiskpinnar. De bryr sig inte, de känner knappt skillnaden mellan god och vällagad mat och det torftiga de själva lever på. Den här typen av människor är det lönlöst att bjuda på god mat, de uppskattar den inte.                                                                                                                                                      Snåla människor är det värsta som finns. Är man äldre har man självklart träffat många snålvargar i sitt liv. En gammal kamrat som jag bjudit åtskilliga gånger, i och för sig har hon förtjänster, men jag tänker inte bjuda mer. Vill hon ses får hon bjuda mig. En gammal kollega har jag uppvaktat på jämna födelsedagar, skickat fina och dyra buketter, men tro inte att det har återgäldats! Nu blir det inga mer blommor. Man får skylla sig själv som fortsätter, snålvargarna kommer aldrig till insikt! De tycker bara att det är bra, räknar in bjudningar och blommor och ler belåtet för sig själva. "Tänk så korkat, att bjuda mig och ge mig blommor, inte tänker jag bjuda igen, där bedrog hon sig, den dumma mä                                                                                                                                 Vore kul om någon "snålis" kunde replikera, har jag rätt i mina antaganden? Är det så att "snålisarna" bara korpar åt sig så länge det går och när det tar slut hugger de klorna i någon annan? 

• Anonym (Bella)
    Anonym (k) skrev 2026-01-19 12:03:38 följande:
    ok och du ser inga andra problem här? 

det var som jag trodde, många människor är på det här viset, kan man så ska man ta för sig. det är upp till andra och inte en själv. 

Jo, jag tycker att din mans släktingar beter sig rätt dåligt. Men ni hade inte hamnat i den här situationen om du och din man hade pratat ihop er, varit överens och agerat utifrån ert gemensamma ställningstagande. Det var mer så jag menade. 

• Goneril
    Goneril skrev 2026-01-19 13:12:13 följande:

Släkten ser inget värde i att äta gott, de nöjer sig med lite pasta och tomatsås, eller frysskadade fiskpinnar. De bryr sig inte, de känner knappt skillnaden mellan god och vällagad mat och det torftiga de själva lever på. Den här typen av människor är det lönlöst att bjuda på god mat, de uppskattar den inte.                                                                                                                                                      Snåla människor är det värsta som finns. Är man äldre har man självklart träffat många snålvargar i sitt liv. En gammal kamrat som jag bjudit åtskilliga gånger, i och för sig har hon förtjänster, men jag tänker inte bjuda mer. Vill hon ses får hon bjuda mig. En gammal kollega har jag uppvaktat på jämna födelsedagar, skickat fina och dyra buketter, men tro inte att det har återgäldats! Nu blir det inga mer blommor. Man får skylla sig själv som fortsätter, snålvargarna kommer aldrig till insikt! De tycker bara att det är bra, räknar in bjudningar och blommor och ler belåtet för sig själva. "Tänk så korkat, att bjuda mig och ge mig blommor, inte tänker jag bjuda igen, där bedrog hon sig, den dumma mä                                                                                                                                 Vore kul om någon "snålis" kunde replikera, har jag rätt i mina antaganden? Är det så att "snålisarna" bara korpar åt sig så länge det går och när det tar slut hugger de klorna i någon annan? 

*Den dumma människan, det kunde också stå: Det dumma mähät."
  • Anonym (Chan)
    Goneril skrev 2026-01-19 13:12:13 följande:

Du får vara trygg och nöjd med att du ändå betett dig och hur du bidragit.
    Det är deras förlust.

Så brukar jag tänka. Att JAG har i alla fall inte gjort något fel. Och det har gett mig en god känsla att ge också, utan att förvänta mig något. 
  • Anonym (Ryu)
    Anonym (Klara) skrev 2026-01-19 12:27:50 följande:
    TS och hennes man är inte tvingade att låtas sig utnyttjas. De har ansvar för sitt eget agerande, precis som deras släktingar har ansvar för sitt. 
    Det som väljer att utnyttja andra är de som bär skulden, inte som  ? låter sig? utnyttjas. 
    Att skylla på ? eget ansvar? här är att bortförklara.
    Det säger en hel del att noggrant betona egen skuld och eget ansvar i situationer som den här.
    Men visst , att utnyttja andra är vanligt.
  • Anonym (byt strategi)

1. Sluta handla lyxig mat. Handla fiskpinnar, nuggets, blodpudding, frysta köttbullar och annan billig mat. Spara den goda maten tills ni kommer hem. 

2. Åk inte dit när de andra är där. Försök att åka dit när ni kan vara ensamma och åk hem när de andra kommer. 

3. Om din man inte är med på noterna kommer ingenting att ändras. 

4. Du kommer aldrig kunna ändra på din mans släktingar, de är som de är för att de kan vara det och har tillåtits vara det. De kommer fortsätta så för alltid. Acceptera det och boka era helger på landet utifrån det. 

• Anonym (Y)

Om syskonens familjer äter dåligt så kommer det att straffa sig när det gäller deras hälsa på sikt. Om de mest äter pasta och konserver. Då hjälper inga miljoner på banken. 

Och nej, det är inte jysst att äta av den mat ni har köpt, utan att själva bidra ibland.

Föreslår att ni köper med er ungefär hälften av vad som kommer att behövas. När de sedan frågar om det behövs något mer så har ni flera saker som ni kan säga att de ska ta med sig. Prova om det fungerar, för då delar ni på kostnaderna.

Tråkigt att de äldre äter så dåligt när de är ensamma! Kan det vara så att de har väldigt dåliga pensioner?

• Anonym (Y)
    Anonym (Y) skrev 2026-01-19 15:11:38 följande:

Om syskonens familjer äter dåligt så kommer det att straffa sig när det gäller deras hälsa på sikt. Om de mest äter pasta och konserver. Då hjälper inga miljoner på banken. 

Och nej, det är inte jysst att äta av den mat ni har köpt, utan att själva bidra ibland.

Föreslår att ni köper med er ungefär hälften av vad som kommer att behövas. När de sedan frågar om det behövs något mer så har ni flera saker som ni kan säga att de ska ta med sig. Prova om det fungerar, för då delar ni på kostnaderna.

Tråkigt att de äldre äter så dåligt när de är ensamma! Kan det vara så att de har väldigt dåliga pensioner?

Tillägg: Det är en besvärlig situation för TS bjuder ju gärna partnens föräldrar på nat. Men inte hans syskon. Svårt att separera det under samma helg.
  • Goneril
    Anonym (Chan) skrev 2026-01-19 13:28:30 följande:
    Du får vara trygg och nöjd med att du ändå betett dig och hur du bidragit.
    Det är deras förlust.

Så brukar jag tänka. Att JAG har i alla fall inte gjort något fel. Och det har gett mig en god känsla att ge också, utan att förvänta mig något. 
    Ja, det har du rätt i, att tänka så innebär en viss lättnad. Nu ska jag faktiskt testa en av "snålisarna", inte bjuda utan se om hon har för avsikt att bjuda mig. "Snålis nr 2" bor i en annan stad så där får jag ge mig till tåls med testen. I ett tidigare inlägg konstaterades att människor är på ett visst sätt - helt enkelt för att de kan. Ingen har protesterat och då är det bara att köra vidare i samma stil.
  • Anonym (Vera)

Väldigt knepigt och illa beteende av syskonen. Jag fattar att du blir sur men det vore nog mer konstruktivt att istället fråga om de kan tänka sig att handla nästa gång.

• Anonym (Bella)
    Anonym (Vera) skrev 2026-01-19 22:07:55 följande:

Väldigt knepigt och illa beteende av syskonen. Jag fattar att du blir sur men det vore nog mer konstruktivt att istället fråga om de kan tänka sig att handla nästa gång.

Håller med. Förslag om att bara ta med ett paket fiskpinnar och liknande är snarare ett upplägg för gräl. Om folk pratar med varandra uppstår inte såna här situationer. 

• Anonym (Hmm..,.)

Hur långt är det till närmaste mataffär? Nästa gång ni åker dit kan du och din man råka "glömma" handla mat och be mannens syskon åka och handla. Lämna gärna en inköpslista av vad ni hade tänkt köpa så de inte handlar konserver och pasta.

Eller strunta helt i att åka dit och träffa släkten nån annanstans ibland.

• Anonym (m)

Nej, det är inte OK att gång efter gång så får någon annan betala när ni har upplägget att träffas på det sättet. Hyggliga människor ser så klart till att man delar upp kostnaderna på något sätt, antingen bidra varje gång eller ta det hela nästa gång.

Svar på tråden Låta andra betala för en, ok?