• Anonym (Bianca)

När under ägglossning ska vi ha sex?

Vi håller på att försöka få barn. Jag är idag på dag 10 i menscykel , igår på dag 9 hade vi sex. Jag brukar testa positivt ägglossningstest runt dag 13-14. Vilka exakta dagar ska vi ha sex framöver?

Förre mencykel testade jag positivt på dag 13, då hade vi sex men blev tyvärr inget den månaden.  

Vi orkar inte ha sex på varje dag i en vecka så då undrar jag vilka dagar är bäst. Tycker alla säger olika, vissa att det är bäst att ha när man testar positivt och vissa några dagar före positivt test. 

Har tänkt vi skulle ha på dag 11, 12 och 13, tror ni det är bra dagar? 

• Svar på tråden När under ägglossning ska vi ha sex?
  • Anonym (Jenna)

Jag lyssnade på podden One last shot förra månaden där Jenny Koos var med. När tempen höjs så är det ett bevis på att ägglossning har skett.
    Målet torde därför vara att ha sex innan den sker, så att spermierna finns där och väntar när ägget vandrar ner. Och de kan ju leva i rätt många dygn.
    Så fortsätt som ni gör och se till att det finns (fräscha) simmare inuti dig i väntan på ägget.

När jag blev gravid senast så hade vi varit intima varannan dag inför äl, sen när testet gav utslag så gjorde vi det en gång till samma eftermiddag. Men jag vet ju inte om det var DEN gången som barnet blev till eller om det var tack vare att vi hade gjort det dagen innan och två dagar före dess. Det är omöjligt att veta.
    Men den podden är ett tips, massor av bra info om fertilitet.

Svar på tråden När under ägglossning ska vi ha sex?