Anonym (Mamma) skrev 2026-01-19 15:44:02 följande:
Ja, det är ju just det där att man inte själv vill bli fast med en lägenhet som man vill bli av med. Den nybyggda lägenheten hade så usel planlösning (fyrkantigt rum) så den går bort direkt trots att den låg nära vår villa. Den andra från 60-talet hade jättetrevlig planlösning och var stambytt.
Den köptes för ett par år sedan för samma pris som dom vill sälja för idag. Ska så klart fortsätta leta för att se om vi hittar nåt mer guldkorn.
Det fetade. Det är lite det jag far efter... Om den köptes för "2mSEK", säg 2021/2022, då ska/kan, den inte säljas för "2mSEK" idag, givet att priserna på Brf (generellt, hela riket) gått ner med nästan "7%", sedan peaken mars/april 2022...
såvida de inte gjort någon större renovering (kök, badrum) som kan motivera att priset är det samma idag som för "ett par år sedan"...
Generellt, de som köpt säg 2020/2021 för X de kan inte per automatik räkna med att få till en försäljning till X... utan snarare -Y... men så tänker inte de flesta bostadsägare idag... för många har sett priserna generellt stiga under stora delar av -00-talet.
Men då får man också räkna med att sitta med sin bostad på
hemnet.se en längre tid... Alternativt så får man vara beredd på att sänka sitt pris, eller godta ett lägre bud...
Det är därför somliga idag sitter med sin bostad (som ligger ute till försäljning) en längre tid. På vissa orter så är exempelvis små lägenheter nästintill osäljbara, t o m på orter där det finns högskola/universitet...
Tittar jag på min hemort, på
hemnet.se exempelvis, så ser den allmänna bilden snarare ut att; för i princip alla utgångspriser hamnar tillslut att köpeskillingen på "minus X %".
Där det tidigare oftare stod "+X%" för det var fler potentiella köpare, en hetare marknad, fler spekulanter, mer budgivningar som drev upp köpeskillingen (givetvis drivet av längre räntor, högkonjuktur etc)...
Vidare är tipsen som du fått. Läs årsredovisningar, fråga om underhåll (stambyte, fönster, etc). Eventuella större investeringar (nya ytterdörrar, solceller) - saker som kan påverka månadsavgiften till Brf:en.
Nybyggnation. Var väldigt uppmärksam på lånebilden. Många nybyggda Brf byggdes på att räntan var låg (lägre än idag), vilket för somliga Brf:er kan medföra rejäla avgiftshöjningar ... Så, lånebild, löptider, räntor.
Mycket att tänka på...