• Anonym (anonym eller inte)

En kvinna som aldrig tänker på sex?

Min fru tänker aldrig på sex. Hon har inga sexfantasier. Hon har inga speciella önskemål om att få testa något. Allt är "bra som det är". 

Hon har dock inget emot att ha sex men det är sällan hon som tar initiativet. Det är bara något som hon helt enkelt inte tänker på. När vi har sex så njuter hon och är aktiv. Men om inte jag inleder något så skulle det aldrig falla henne in att själv initiera. För hon tänker ju inte på det. Hon tycker att det hör till att man skall ha sex någolunda regelbundet. Men det är ungefär som att borsta tänderna varje kväll. Man gör det. Men man går inte omkring och tänker och fantiserar om det. 

Jag är ju däremot väldigt intresserad av sex. Jag tänker ofta på det. Jag fantiserar om det. Jag funderar på nya sätt att få henne att njuta mer. Men jag har ju ingen lusta att prata om det längre då det blir sådan otroligt snedfördelning. Jag har en massa tankar. Hon har absolut inget. Hon känner sig tråkig och jag känner mig sexfixerad. 

Så jag känner att jag kväver mitt sexliv och att vi kanske hade kunnat ha väldigt mycket mer kul. Men jag vill ju inte pressa på henne något.

Är detta scenario vanligt bland er andra?

• Svar på tråden En kvinna som aldrig tänker på sex?
  • Semlisen

Det finns olika typer av lust, spontan och responsiv lust. Är man en person med en mestadels responsiv lust så betyder det att man blir upphetsad som en rektion av något som ger sexuell lust. Man måste alltså aktivt starta lusten för att den ska komma. 

Det låter som att din fru har den typen av lust som kräver en typ av stimulans för att sättas igång.
    Det kan ju såklart kännas tråkigt och jobbigt att alltid vara den som tar initiativ, men att försöka mjukstarta och ge din fru tid att mentalt komma i stämning är väldigt viktigt. 

• Anonym (Konny)

Ja, min fru är nog responsiv. Vi har sex varje vecka, och ibland kan hon faktiskt ta initiativ själv. I sängen är det 89 procent jag som tar initiativ.

Jag har introducerat sexleksaker, Satisfyer bland annat som får henne att komma blixtsnabbt. Jag har introducerat spegel, lyssna på erotisk noveller, musvalla, massage, smisk, lätt bondage mm. 

Hon tar väldigt lite initiativ i vardagen, till ömhetsbevis, kel, kramar, klapp på kinden mm, som jag verkligen skulle önska. Det har jag berättat flera gånger, och då säger hon att "jag är inte sån". 

Efter 27 år tillsammans har jag (nästan) accepterat läget. Hon svarade idag att hon inte har något emot att jag tar initiativ till kramar och mys i vardagen. "Jag säger till om det blir för mycket."

• Anonym (Separerad)

Med exet blev min lust mer och mer responsiv. Hade visserligen inte några problem med att leka på egen hand, när jag var ensam, men att prata med honom om fantasier etc fanns inte på kartan då han inte var en person som hade kunnat hantera mina fantasier. Dessutom försökte jag förklara för honom flera gånger att jag behövde närhet för att få spontan lust, att närhet inte per automatik skulle leda till sex, men för honom var närhet = sex så det var extremt svårt för honom att lyssna. Att ligga nära när vi skulle sova fanns inte heller på kartan eftersom han tyckte att det blev för varmt.

Med nuvarande är lusten extremt spontan, men även responsiv. Kan även prata med honom om fantasier etc då han kan hantera det (och förverkliga de flesta). Vi sitter och myser tillsammans i soffan och han har inga problem med att ha mig nära när vi ligger i sängen. Resultatet: sex både morgon och kväll när vi ses (varannan helg pga avstånd och hemmavarande barn) "trots" att vi närmar oss 50 båda två. Ofta kan det även bli någon gång eller två under dagen också. Det är även mycket kramar och pussar under dagen eller bara att vi spontant rör varandra. 

• Anonym (Tillfälligt lustbrott)

Jag tror att många kvinnor faktiskt är nöjda med lite sex. Majoriteten av dem är inte lika hormonellt pådrivna att ha sex hela tiden som män är, men det finns en liten klick undantag så klart.

Själv fick jag en flipp med klimakteriet och tänkte bara på sex hela tiden, vilket var fruktansvärt jobbigt. Kunde plötsligt inte köra bil utan att komma halvvägs till orgasm av den lilla vibrationen, helt vansinnigt. Jag har varken diagnoser eller psykisk sjukdom sen tidigare men jag måste (utifrån beskrivningar på medicinsidor) jämställa tillståndet med medelstark mani. Så jag fattar nu lite hur det måste kännas att vara kille och tonåring. Livet var omöjligt utan sex dagligen och jag kunde förbrukat 2-3 män som det var då. Men detta var specialfallet, och det varade inte.

Jag tror därför att vi får leva med lustglappet i de flesta relationer om inte kvinnor vill dopa sig till samma nivå av lust som mannen, eller om mannen vill dämpa sin lust för att få mer tid över till annat och inte gå kvinnan på nerverna.

• Core

Det låter som att du har orimliga förväntningar. Manligt hormon gör ju att vi som djur är programmerade att sprida åkommor kring oss. Så är inte kvinnor kopplade, utan mer åt hållet tillfället skapar tjuven 😎

• Anonym (Konny)
    Anonym (Tillfälligt lustbrott) skrev 2026-01-19 21:16:54 följande:

Jag tror att många kvinnor faktiskt är nöjda med lite sex. Majoriteten av dem är inte lika hormonellt pådrivna att ha sex hela tiden som män är, men det finns en liten klick undantag så klart.

Själv fick jag en flipp med klimakteriet och tänkte bara på sex hela tiden, vilket var fruktansvärt jobbigt. Kunde plötsligt inte köra bil utan att komma halvvägs till orgasm av den lilla vibrationen, helt vansinnigt. Jag har varken diagnoser eller psykisk sjukdom sen tidigare men jag måste (utifrån beskrivningar på medicinsidor) jämställa tillståndet med medelstark mani. Så jag fattar nu lite hur det måste kännas att vara kille och tonåring. Livet var omöjligt utan sex dagligen och jag kunde förbrukat 2-3 män som det var då. Men detta var specialfallet, och det varade inte.

Jag tror därför att vi får leva med lustglappet i de flesta relationer om inte kvinnor vill dopa sig till samma nivå av lust som mannen, eller om mannen vill dämpa sin lust för att få mer tid över till annat och inte gå kvinnan på nerverna.

Ja, precis så tror jag att det är. Det finns ett lustglapp (som delvis är biologiskt/hormonellt och delvis socialt inlärt) som vi måste försöka hantera. Mannen måste tagga ner lite, inte vara sexfixerad och tjatig. Kvinnan måste bejaka sin och mannens lust, utan att göra våld på sig själv. 

Riktiga karlar är ständigt kåta. Fina flickor håller ihop benen. 

Vi får jobba med att mötas.
  • Anonym (f)

Jag brukade säga så till mitt ex för det jag tänkte på var inte saker jag ville berätta för honom, då det hade bara sårat honom.

• Anonym (f)

I övrigt tänker jag ofta på sex själv, men det är inget jag agerar på ändå. Jag skulle gissa att det är normalt sett 20 gånger per dag, förutom vid ägglossning, då är det nästan konstant. Jag menar större delen av min vakna tid.

• Anonym (k)

jag tycker att ju längre tid jag är ifrån sex desto mindre lust får jag. det verkar som något man behöver hålla igång. 
    sen vid ägglossning märker man skillnad på lust. 
    vi har vart ihop i 26 år och ibland har vi sex några ggr i veckan men det kan även gå en månad (som max) men det är ju sällan får jag säga. I perioder om det är mkt på jobbet, sjukdom m.m. påverkar. 

han skulle tacka ja till sex varje gång om jag tog initiativet. 
    vet vissa par som jag kan tänka mig aldrig ha sex, typ makens föräldrar. hans pappa ser ganska bra ut och mamman ser knappt åt honom. jag hade aldrig velat ha det så. skulle förstå om han skulle ha en älskarinna. 

• Anonym (Jo)
    Core skrev 2026-01-20 13:53:14 följande:

Det låter som att du har orimliga förväntningar. Manligt hormon gör ju att vi som djur är programmerade att sprida åkommor kring oss. Så är inte kvinnor kopplade, utan mer åt hållet tillfället skapar tjuven 😎

Visst för all del att många kvinnor inte har sex som ett särskilt stort intresse, å andra sidan lever man bara en gång så man får kanske fråga sig själv om man vill spendera livet med en kvinna som inte har samma intresse för det som man själv har.
Svar på tråden En kvinna som aldrig tänker på sex?