• Anonym (Ina)

Känner mig alltid som ett ufo

Jag är en tjej som alltid känner mig som ett ufo. Jag har alltid svårt att vara en del av ett sammanhang, även i familjen. Jag har svårt att bli del i samtal och så. Alla andra pratar och skattar och glammar och jag kan inte bli med.

Bland jämnåriga känner jag mig som en gammal gumma, med helt andra referensramar och intressen, och kommer inte med i samtal där heller.

Och det med referensramar, en gång när vi hade inspark på ett jobb, thanks, I hate it, så skulle alla skriva sina favoritsaker från barndomen, typ 5 barnprogram, 5 låtar, 5 leksaker osv,, och så skulle vi gissa vems varje lapp var, och varje gång en av mina lappar kom så gissade alla att de tillhörde någon av 35-40+arna. 

Även på jobb har jag svårt att bli med i samtal osv.

Mitt namn gör också att jag ofta får höra "jag trodde du var äldre".

Hur gör jag för att känna mig midre som ett ufo och komma med?

• Svar på tråden Känner mig alltid som ett ufo
  • Anonym (123)

Det brukar bli bättre med åldern. Jag har lite över 40 och jag har börjat skita i att jag är ett ufo.

Du får försöka acceptera vem du är. Du kan försöka förändra dig eller låtsas vara någon annan men jag tror du blir lyckligare om du bara är dig själv.

• Anonym (Find your people)

Hitta och umgås med "dina människor" och häng inte upp dig på din ålder. 

Jag har alltid gillat klassisk musik och jag var så UFO man kan vara hela skoltiden när alla skulle vara antingen synthare eller hårdrockare. Något tredje alternativ fanns inte ens. Dessutom har jag ett specialintresse som är så udda att jag inte känner en enda person som vet ens grunderna om det, bland mina vänner eller på jobbet...

Anyhoo: Vill du sticka islandströjor och odla pelargoner eller zebrafinkar så gå med i en stickjunta eller en förening och gör det bara. Intressen förenar människor i olika åldrar och man kan få fina vänner genom det.

Du kommer att "växa i" din ålder lite längre fram och då kommer du dessutom redan att vara duktigare på de där sakerna än de som just börjat med dem. Flört

• Lulebo

Låter lite som att du har autism? På det lilla du beskriver. 
    Jag har känt som du hela livet och för mig krävdes en ADHD + autism-diagnos som 30-åring(2 år sen) för att jag äntligen skulle börja bli snäll mot mig själv och börja acceptera att jag är sån här, och det är inget fel med det. Hör av dig till psykiatrin och berätta om dina tankar. Läs på om npf ❤️

Svar på tråden Känner mig alltid som ett ufo