Anonym (vanir) skrev 2026-01-20 16:11:25 följande:
Den kommunala skolan är skyldig att se till att alla elever får undervisning, men det måste inte ske i samma klassrum som de andra.
Det måste inte ens ske i en specifik skola eller klass.
Skolorna får inte stänga av elever hur som helst, men de får flytta på elever.
Skolorna är skyldiga att göra nödvändiga anpassningar. Detta kan ske i klassrummet, utanför klassrummet eller någon annanstans.
Att många rektorer sedan är fega, och / eller saknar tillräckliga resurser, är en annan sak. De säger: "det går inte" för att de saknar kunskap och resurser. Inte för att det inte går, rent lagligt.
Detta kan vara bra att veta för föräldrar som kämpar för sina barns rätt till studiero, och / eller för sitt barns rätt till stöd och anpassningar.
Fega, var ordet. Och empatistörda. Det går inte att hitta mer fega och empatistörda människor någon annanstans än i våra kommunala skolor samt tillhörande överhuvuden på kommunerna. Läs denna artikel t.ex. (hela, jag kopierar bara in början):
www.aftonbladet.se/nyheter/a/VP39v4/elev-valdtog-pa-rasten-skolan-tvingar-oscar-att-ga-i-samma-klass-som-forovaren
Elev våldtog på rasten ? skolan tvingar Oscar, 11, gå i samma klass som förövaren
En klasskompis våldtog Oscar, 11, på skolgården.
Övergreppet avbröts av en lärare.
Trots det menar rektorn att Oscar ska fortsätta gå i samma klass som förövaren.
? Min pojke vägrar gå till skolan efter det som hänt. Men skolan lyssnar inte. De hotar med att soc-anmäla mig för att han blivit hemmasittare, säger Oscars mamma.
Polisens utredning om våldtäkt mot barn har i stället lämnats över till Socialförvaltningen i kommunen ? som sedan får besluta om eventuella åtgärder.
Trots det tycker skolan att pojkarna ska gå i samma klass, berättar mamman.
? Varje dag blir en kamp att få honom till skolan. Jag får lyfta honom ut genom dörren. Han brukade älska skolan, nu är han rädd för att gå dit.
- - -
? Men skolan lyssnar inte. Jag förstår inte hur de kan tvinga honom att sitta i samma klassrum som sin förövare.
- - -
Hon säger att skolan hänvisat till skolplikten.
? Men jag kontrar det med att hänvisa till barnkonventionen. Alla barn ska vara trygga när de går i skolan.
- - -? Så länge min son inte gått i skolan, nu under sommaren, har han varit som vanligt. Men när höstterminen drog igång nu i augusti har hans mående blivit sämre igen.
Inför terminen hade mamman ett möte med skolan och vädjade om att man skulle flytta den misstänkta pojken till en annan klass. Men det ville skolan inte gå med på.