• Anonym (Bekymrad)

Vad gör skolan när det är ett fåtal elever som förstör för hela klassen?

Detta gäller en mellanstadieklass på ca 25 elever. (Åk 4) Är två elever som skriker,smäller i bänkar/dörrar/springer runt och förstör studieron i klassrummet. Går oftast inte ha dem inomhus utan de blir utskickade ur klassrummet men skriker ändå och lever om där utanför. Någon dag fick de gå hem för att de inte gick att hantera. 
    Trots två hjälplärare går det inte att bedriva hela lektioner utan att det levs om. Dessutom fysiskt och psykiskt elaka med vissa andra elever. (Mobbning, slag,knuffar etc). 
    Klassen presterar allt sämre eftersom det är högljutt och livat varje dag. De 2 det gäller skickas ut i grupprummet under t.ex prov för att inte störa men de slår och bankar i fönster och dörrar. 
    Själv har man ett skolbarn med konstant huvudvärk efter varje skoldag p.ga skrik och bråk i klassrummet. 
    Lärarna kör kollektiva utskällningar men egentligen är det ju bara dessa två. Vi är några föräldrar som kontaktat klasslärare som är medveten om problemet och tagit det vidare. Men vad finns för alternativ för skolan i ett sånt här fall? Det kan ju knappast vara unikt. Tänkte om någon har liknande erfarenheter och hur det löstes.

• Svar på tråden Vad gör skolan när det är ett fåtal elever som förstör för hela klassen?
  • Anonym (Bekymrad)

Tack för all info. Ser ju tyvärr rätt mörkt ut då. 
    Vi har gått ihop några stycken och skrivit till berörd klassmentor som säger att han tagit det uppåt och såklart är medveten om problemet. 
    Kan berätta att dessa elever alltså kommer till skolan deltar kanske 30 minuter av lektionen och sen tröttnar. Antingen blir de utskickade (med glädje) eller så går de bara ut frivilligt och hänger på skolan men skiter i att komma in igen. Istället ägnar de då tiden till att "jävlas" och skrika. Det går ju inte att ha dem varken ute eller inne. Ett tredje alternativ är att de får hänga i uppehållsrummet med en extralärare som vakt och de tycker de ju är superkul för då får de spela spel. Gympan är väl egentligen enda de deltar aktivt på. 
    Någon här ovan skrev att kollektiv bestraffning är olagligt och det var väldigt intressant info (nej jag visste inte det). 
    Vi har tyvärr ingen friskola där jag bor. 
    Kan man alltså kräva föräldranärvaro? 

• Anonym (M)

Nej, du kan inte kräva föräldranärbaro. 

Du kan däremot få önska att vara med. Det gjorde vi och vårt barn höll sig ändå undan det mesta stöket med sn kompis. 

Hört flera som gjort så. Då har man kött på benen så att säga. 

• Anonym (M.)
    Anonym (vanir) skrev 2026-01-20 16:11:25 följande:
    Den kommunala skolan är skyldig att se till att alla elever får undervisning, men det måste inte ske i samma klassrum som de andra.

Det måste inte ens ske i en specifik skola eller klass.

Skolorna får inte stänga av elever hur som helst, men de får flytta på elever.

Skolorna är skyldiga att göra nödvändiga anpassningar. Detta kan ske i klassrummet, utanför klassrummet eller någon annanstans. 

Att många rektorer sedan är fega, och / eller saknar tillräckliga resurser, är en annan sak. De säger: "det går inte" för att de saknar kunskap och resurser. Inte för att det inte går, rent lagligt.

Detta kan vara bra att veta för föräldrar som kämpar för sina barns rätt till studiero, och / eller för sitt barns rätt till stöd och anpassningar.
    Fega, var ordet. Och empatistörda. Det går inte att hitta mer fega och empatistörda människor någon annanstans än i våra kommunala skolor samt tillhörande överhuvuden på kommunerna. Läs denna artikel t.ex. (hela, jag kopierar bara in början):

www.aftonbladet.se/nyheter/a/VP39v4/elev-valdtog-pa-rasten-skolan-tvingar-oscar-att-ga-i-samma-klass-som-forovaren

Publicerad 2023-09-18

Elev våldtog på rasten ? skolan tvingar Oscar, 11, gå i samma klass som förövaren

En klasskompis våldtog Oscar, 11, på skolgården.

Övergreppet avbröts av en lärare.

Trots det menar rektorn att Oscar ska fortsätta gå i samma klass som förövaren.

? Min pojke vägrar gå till skolan efter det som hänt. Men skolan lyssnar inte. De hotar med att soc-anmäla mig för att han blivit hemmasittare, säger Oscars mamma.

Polisens utredning om våldtäkt mot barn har i stället lämnats över till Socialförvaltningen i kommunen ? som sedan får besluta om eventuella åtgärder.

Trots det tycker skolan att pojkarna ska gå i samma klass, berättar mamman.

? Varje dag blir en kamp att få honom till skolan. Jag får lyfta honom ut genom dörren. Han brukade älska skolan, nu är han rädd för att gå dit.

- - -

? Men skolan lyssnar inte. Jag förstår inte hur de kan tvinga honom att sitta i samma klassrum som sin förövare.

- - - 

Hon säger att skolan hänvisat till skolplikten.

? Men jag kontrar det med att hänvisa till barnkonventionen. Alla barn ska vara trygga när de går i skolan.

- - -

? Så länge min son inte gått i skolan, nu under sommaren, har han varit som vanligt. Men när höstterminen drog igång nu i augusti har hans mående blivit sämre igen.

Inför terminen hade mamman ett möte med skolan och vädjade om att man skulle flytta den misstänkta pojken till en annan klass. Men det ville skolan inte gå med på.

• Anonym (M.)

Här är två andra fall - jag klistrar bara in länkar och rubriker och början på artiklarna, läs gärna hela artiklarna!

www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/flicka-utsattes-for-valdtakt-tvingades-ga-i-samma-klass-som-forovaren

Flicka utsattes för våldtäkt ? tvingades gå i samma klass som misstänkte förövaren
    Uppdaterad 10 maj 2023Publicerad 10 maj 2023

Under en pågående polisutredning om våldtäkt tvingades en tonårig flicka att gå i samma klass som den misstänkte förövaren på en skola i Halland. Anledningen är att olika delar av skollagen krockar, svarar skolledningen.

? Ett systemfel, säger Hanna Spets, flickans advokat.

www.vilarare.se/nyheter/senaste-nytt/pojkar-bakom-valdtakt-i-lund-flyttas-till-annan-skola/

Pojkar bakom våldtäkt i Lund flyttas till annan skola
    Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

De två pojkarna som våldtog en fjortonårig flicka på en skola i Lund ska flyttas till en annan skola. Rektorn och skolledning kovände på tisdagen efter att först låtit pojkarna gå kvar i skolan.

De två pojkarna som våldtog en fjortonårig flicka på en skola i Lund ska flyttas till en annan skola, inte tvärtom. Men det är osäkert om flickan kan återvända till skolan, säger hennes målsägarbiträde.

? Det är risk för att det är för sent nu eftersom det har gått så lång tid. Hon får ta ställning till det nu. Det här borde ha gjorts direkt och då hade det varit lättare för henne, säger flickans målsägarbiträde Ulrika Rogland.

Rektor och skolledning kovände på tisdagen efter att först ha låtit pojkarna gå kvar i skolan.

- Vi tog ett felaktigt beslut tidigare, säger skoldirektör Mats Jönsson till Sydsvenskan.

Flickan och hennes familj har försökt få skolan att ändra sig under lång tid, men då fått till svar att en förflyttning inte var aktuell, enligt Ulrika Rogland.

? De är övertygade om att det är på grund av medieuppmärksamheten som skolan ändrar sig.

• Anonym (M.)

Jag blev faktiskt förvånad när mina barn började skolan, att det fortfarande var likadant som när jag gick i skolan, när det kom till sådana här saker: man får inte flytta på någon elev som plågar andra barn, skolan tar förövarperspektivet ("det finns alltid en orsak", "barn är barn"). Och då fick jag ändå mina barn ganska sent, så det var flera decennier som inget hände. Och uppenbart har FORTFARANDE inget hänt!

Först och främst behövs det rektorer, lärare och kommunchefer som inte är fega. Man får inte vara det allra minsta konflikträdd, när det handlar om utsatta barn och unga!

• Anonym (vanir)
    Anonym (M.) skrev 2026-01-21 00:32:14 följande:

Jag blev faktiskt förvånad när mina barn började skolan, att det fortfarande var likadant som när jag gick i skolan, när det kom till sådana här saker: man får inte flytta på någon elev som plågar andra barn, skolan tar förövarperspektivet ("det finns alltid en orsak", "barn är barn"). Och då fick jag ändå mina barn ganska sent, så det var flera decennier som inget hände. Och uppenbart har FORTFARANDE inget hänt!

Först och främst behövs det rektorer, lärare och kommunchefer som inte är fega. Man får inte vara det allra minsta konflikträdd, när det handlar om utsatta barn och unga!

Jag har inte så dåliga erfarenheter som du har, men jag är medveten om att skolorna tyvärr inte alltid tar våld från barn, eller andra barns rädsla, på allvar. För att inte tala om mobbning! Som de numera är skyldiga att jobba aktivt mot. Men där upplever jag att det har blivit bättre de senaste 5-10 åren, jämfört med när jag själv gick i grundskolan på 80- och 90-talet. Medvetenheten idag är större. Det finns åtgärdsplaner osv.

I våra barns klass fick en pojke flytta till resursklassen, b la just för att han var våldsam mot andra barn. Samt kvalificerade sig för att gå i resursklassen, han hade flera npf-diagnoser. Han behövde punktmarkering, men också en lugnare och mer förutsägbar miljö än han kunde få i en vanlig klass. 

I hans fall handlade det dock inte om grovt våld eller sexuellt våld, men han kunde knuffas, sparkas eller slåss till synes oprovocerat. Detta var i lågstadiet, så de var ganska små. Även andra barn i klassen var stökiga tills skolan fick ordning på problemen. Lite pratigt fortfarande, konflikter ibland, men för det mesta lugnt. Även i mellanstadiet och nu i högstadiet. Man kan inte förvänta sig att barn eller ungdomar alltid uppför sig exemplariskt, men det får inte gå över en viss gräns.

Exemplen du hänvisar till är hårresande. Jag hoppas att skolorna har blivit anmälda för det där.
  • Mandel

Min erfarenhet är att allas rätt att gå i "vanlig" valfri skola övertrumfar andra barns säkerhet och rätt till en dräglig arbetsmiljö.

Skolorna vill inte bli anmälda för diskriminering och det är ofta föräldrarna till de stökiga som mest ihärdigt hävdar att deras småttingar minsann aldrig är orsaken.

Det hade aldrig varit acceptabelt att på en vanlig arbetsplats anställa folk som sprang runt och skrek, gapade, slog andra, smällde i dörrar, förstörde inredning osv för då hade det blivit ett jäkla liv, men våra barn ska behöva stå ut med sådant.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (L)
    Anonym (lbo) skrev 2026-01-20 10:10:45 följande:

Kollektiv bestraffning är olagligt. Börja med att ta upp det med lärarna och lär barnen(ditt barn och de andra som inte är de bråkiga) att säga just "kollektiv bestraffning är olagligt!" När lärarna pysslar med just detta.

Utskällningar räknas inte som straff, så de gör inget olagligt. 

Men du har en poäng. Kollektiva utskällningar är både orättvisa och opedagogiska, och det tycker jag absolut att TS kan ta upp med lärarna.
  • Anonym (What)

Svensk skola i sitt esse! Alla ska få vara med, oavsett diagnos eller beteende! Politikerna trycker in så många barn det bara går i klasserna och totalt skiter i vad lärarna sagt i flera år nu om att det är för många barn per klass - lärarna lider av att inte räcka till men de som lider på riktigt är eleverna som inte får chans till kvalitet på sin utbildning och studieresultatet blir lidande.

Det kommer nog tyvärr inte hända någonting. I bästa fall kanske barnen som stör får en personal som stöttar, men det kostar ju pengar och PENGAR får såklart barnen inte alls kosta! Politikerna måste ju ha råd med sina löner så att de har ett kvitto på sin "kompetens" när de sitter på sina Kalle Anka-positioner och låtsas som att de uträttar något viktigt om dagarna.

Stackars lärarna... Utbildad personal som pluggat nästan 5 år, för vadå? Att släcka eldar rent struktursmässigt och ta hand om konflikthantering 90% av tiden. Men det ser ju urbra ut på pappret när politikerna sen presenterar resultatet, ellerhur? Plus ekonomiskt och alla är utbildade! Fast åhnej, det såg ju inte så bra ut för sverige har urkassa studieresultat... Gör de grupperna mindre då, när de har det på pappret? Nääääh! Då börjar de mäta kunskap nere på förskolenivå istället, och sätter in mer läroplansmål där istället :). Allt utom att lyssna på lärarna... Skål!

• Anonym (Ut med dom bara!)

I vår privatiserade högstadieskola slängde skolan ut två elever året innan vårt barn började där och omfördelade några andra mellan parallellklasserna, så det var tvärtom ovanligt lugnt i hans klass jämfört med den tidigare kommunala skolan, tyckte han.

Och då visste ju också de småstöriga som var kvar att de skulle åka ut om de inte höll sig på mattan.

• Anonym (Lärarna)

Ni som svarar att lärarna inte gör något, vad är det ni anser att de brister i? 

En lärare har befogenhet att utvisa och ska anmäla misstänkta kränkningar, tala med inblandade samt eventuellt deras vårdnadshavare. Därefter ligger ansvaret på rektor och huvudmannen. 

• Anonym (M)

Ett av de stora problemen idag börjar långt tidigare. 

Föräldrar som säger till sina barn att ingen annan än föräldrarna får säga till dem. Samma föräldrar skäller gärna ut andra föräldrar inför sina barn på ex öp p na förskolan, lekplatser mm när andra säger till om barnet beter sig dumt på något sätt.

Sedan på förskolan och under skolan får de lära sig sina rättigheter genom barnkonventionen. Barnkonventionen är bra MEN de lär sig inte om deras skyldigheter. De lär sig också "stopp min kropp" som är jättebra MEN om man bråkar i klassen så bör läraren kunna ta tag i barnet så att det går ut. Om man leder ut i handen,  med en hand på axeln eller vad man gör är inte viktigt - men ungarna skriker ju gärna att de inte får röra dem typ stopp min kropp. 

Att säga till barn som stökar muntligt att gå ut det funkar lika lite hemma som i skolan. Men de måste lära sig sina skyldigheter och konsekvenser. 

Lärarna behöver rent generellt få mer befogenheter och få sätta ner foten om det behövs. 

Någon skrev om stökiga klasser med många elever. Ibland kan de vara stökiga även om de bara är 16 st. Har hört om klasser på 16 som var så stökiga att de fick ha halvklasser med extralärsre på lektionerna (högstadiet). Helt galet. 

Rent generellt så ser jag på mina barns skolgång att de lärarna som är bestämda och faktiskt skickat ut ungar ut ur klassrummet genom alla stadier är de lärarna som uppskattats mest och haft bäst ordning på klasserna. 

Svar på tråden Vad gör skolan när det är ett fåtal elever som förstör för hela klassen?