Hej, jag har ingen personlig erfarenhet av denna klinik, men jag skulle också säga att alarmerande recensioner ofta är ett tecken på att man bör undersöka saken närmare. Men alla negativa recensioner betyder inte att en klinik är dålig. Ibland är människor missnöjda på grund av mycket höga förväntningar, otillräcklig research eller helt enkelt för att de inte vet hur de ska välja rätt klinik för just sin situation.
Även om du väljer en toppklinik med bra recensioner kan du fortfarande bli besviken om de inte har mycket erfarenhet av din åldersgrupp eller ditt tillstånd. Det är därför det är så viktigt att ställa rätt frågor innan du bestämmer dig.
När du väljer klinik föreslår jag att du frågar:
a) Vad är er framgångsfrekvens för patienter i min ålder och med mitt tillstånd?
b) Hur beräknar ni framgångsgraden ? klinisk graviditet, levande födda barn, kumulativ frekvens etc.? Och för vilka åldersgrupper? (Vissa kliniker publicerar endast resultat för yngre patienter för att få siffrorna att se bättre ut.)
c) Vilken erfarenhet har ni av patienter som jag?
d) Hur lång tid tar det vanligtvis att uppnå framgång i liknande fall?
e) Vad är den totala förväntade kostnaden?
Om en klinik undviker att ge tydliga, personliga svar är det ofta en varningssignal som säger något om hur patientorienterade de egentligen är.
När du har fått svar från 2?3 kliniker blir det mycket lättare att jämföra och bestämma vilken som passar dig bäst.
Tänk också på att ett lågt pris ofta innebär en längre behandling. Ett högre pris kan innebära en kortare eller mer intensiv behandling. Tyvärr går billigt och snabbt sällan hand i hand när det gäller IVF.
Om du vill ha mer vägledning är artikeln ?7 frågor att ställa till en klinik? från Egg Donation Friends mycket hjälpsam. Det är den källa jag själv använde, och den lärde mig verkligen hur man utvärderar kliniker på rätt sätt. Jag önskar dig lycka till med din behandling!