Hur funkar föräldraledighet?
Jag har gravidhjärna deluxe, ska bli mamma för första gången och kan inte för mitt liv förstå det här med föräldraledigheten. Snart måste jag söka föräldraledigt från jobbet och jag vet inte hur jag ska göra. Kan en levande människa här SNÄLLA förklara för mig som om jag är fem år gammal?
Förutsättningarna är sådana att jag ska föda mitt första barn i slutet av maj/början av juni. Sambon vill jobba så mycket som möjligt eftersom han ska börja på nytt jobb och jag vill vara hemma, så han kommer att ge bort all föräldraledighet han kan till mig och bara behålla de 90 obligatoriska dagarna. Jag vill vara hemma så länge som möjligt och ekonomin är hyfsat god för detta. Jag har jobbat ett tag och det finns en del sparande att ta av, kort sagt. Sedan tillkommer såklart sambons inkomst på detta (mellan 30 och 35k före skatt).
Jag måste ju redan nu planera för när barnet ska börja förskolan eftersom jag måste söka ledigt innan detta. Om jag skulle vara hemma ett år och lite till så att lillan börjar på förskolan i augusti 2027 så är hon bara ett år och två månader ungefär, vilket vi tycker känns väldigt tidigt. Om jag är hemma ett och ett halvt år så att hon börjar i januari 2028 känns det klart bättre, men det bästa vore om hon kunde börja i augusti 2028, så att jag skulle vara hemma två år och två månader.
HUR GÖR JAG DÅ? Jag förstår det som att man kan ta ut olika många dagar föräldraledigt (första året??) och ändå vara helt ledig, med skillnaden att föräldrapenningen bara blir lägre - och att man efter ett år måste ta ut 5 dagar/vecka. Är det ens möjligt att vara hemma i lite mer än två år med den ekvationen? Om det är möjligt, hur ska man lägga upp det? Jag har hört att det gör väldigt stor skillnad hur man taktiskt lägger upp föräldraledigheten, men begriper inte HUR man gör det. Och hur kan man se hur mycket man får ut med färre dagar i veckan? Sambon är lika förvirrad som jag, så det är inte att han är obrydd, utan det är vårt första barn och allting är nytt för oss. Någon vänlig själ som kan hjälpa med någon förklarIng?