• Anonym (Förvirrad)

Hur funkar föräldraledighet?

Jag har gravidhjärna deluxe, ska bli mamma för första gången och kan inte för mitt liv förstå det här med föräldraledigheten. Snart måste jag söka föräldraledigt från jobbet och jag vet inte hur jag ska göra. Kan en levande människa här SNÄLLA förklara för mig som om jag är fem år gammal?

Förutsättningarna är sådana att jag ska föda mitt första barn i slutet av maj/början av juni. Sambon vill jobba så mycket som möjligt eftersom han ska börja på nytt jobb och jag vill vara hemma, så han kommer att ge bort all föräldraledighet han kan till mig och bara behålla de 90 obligatoriska dagarna. Jag vill vara hemma så länge som möjligt och ekonomin är hyfsat god för detta. Jag har jobbat ett tag och det finns en del sparande att ta av, kort sagt. Sedan tillkommer såklart sambons inkomst på detta (mellan 30 och 35k före skatt).

Jag måste ju redan nu planera för när barnet ska börja förskolan eftersom jag måste söka ledigt innan detta. Om jag skulle vara hemma ett år och lite till så att lillan börjar på förskolan i augusti 2027 så är hon bara ett år och två månader ungefär, vilket vi tycker känns väldigt tidigt. Om jag är hemma ett och ett halvt år så att hon börjar i januari 2028 känns det klart bättre, men det bästa vore om hon kunde börja i augusti 2028, så att jag skulle vara hemma två år och två månader.

HUR GÖR JAG DÅ? Jag förstår det som att man kan ta ut olika många dagar föräldraledigt (första året??) och ändå vara helt ledig, med skillnaden att föräldrapenningen bara blir lägre - och att man efter ett år måste ta ut 5 dagar/vecka. Är det ens möjligt att vara hemma i lite mer än två år med den ekvationen? Om det är möjligt, hur ska man lägga upp det? Jag har hört att det gör väldigt stor skillnad hur man taktiskt lägger upp föräldraledigheten, men begriper inte HUR man gör det. Och hur kan man se hur mycket man får ut med färre dagar i veckan? Sambon är lika förvirrad som jag, så det är inte att han är obrydd, utan det är vårt första barn och allting är nytt för oss. Någon vänlig själ som kan hjälpa med någon förklarIng?

• Svar på tråden Hur funkar föräldraledighet?
  • Anonym (Anonyma)

Grattis till barnet!

Det kan vara en djungel men man lär sig.

Första året behöver du inte ta ut en endaste dag om du inte vill, din SGI är skyddad. 
    Sedan behöver du ta ut 5 dagar i veckan för att skydda sgi.

Försäkringskassan har ett verktyg där man kan räkna på detta och se, tänk på att det är summan innan skatt.

www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/rakna-pa-foraldrapenning

• Anonym (Milea)

Första året behöver du inte ta några dagar alls om ni har råd att endast leva på sambons lön. Från den dag barnet fyller 1 år måste du ta ut 5 dagar i veckan. Så för att kunna vara hemma så länge som möjligt spara till det. Sen när barnet fyller 4 år får ni bara ha kvar 96 dagar så spara inte för mycket så det brinner inne. Ni får sätta er och räkna helt enkelt. 5 * 52 är 262 dagar - när barnet är mellan 1 och 2 år.

• Anonym (Marie)

FSK har bra information på sin sida.

Jag hoppas att du har sparat pengar eller att din man sparar/sparat åt dig. För att kompensera för inkomstbortfall och pension. Då du förlorar massa pengar på att ta ut föräldraledigheten. Så du inte riskerar en dålig pension framför allt. Men du har säkert en jättebra man som gör detta eller planerat det bra själv.

• Anonym (Ellen)

Du har fått bra tips redan. En sammanfattning.

Under barnets första levnadsår är din SGI skyddad oavsett, så du behöver inte ta
    ut några dagar alls.

Från 18 månaders ålder har du enligt lag rätt att vara helt föräldraledig förutsatt att du tar ut föräldrapenning i samma omfattning. Arbetsgivaren kan förstås låta dig vara föräldraledig utan att ta ut föräldrapenning men du har ingen laglig rätt till det. 

Vid 4 års ålder får det bara finnas 96 dagar kvar. Fundera också på vem som tar ut dagar fram till dess för det är inte så att dagar magiskt flyttas från den ena föräldern till den andra. Utan om du har 5 dagar kvar och pappan 80 så kommer det att kvarstå efter fyraårsdagen. Hans dagar flyttas alltså inte till dig. Så det behöver man ha med sig om tanken är att kunna ta ut dagar på jullov, påsklov etc när barnet börjar skolan. Att inte alla dagar ligger kvar på en förälder som ändå inte tänker/vill/behöver ta ut dem. Då brinner de inne så småningom. 

Försäkringskassans uttagsverktyg är väldigt smidigt så man behöver inte bestämma dag 1 hur många dagar man vill ha ut. Jag hade vår ekonomi och budget i excel och gick in då och då och lade in mina uttag. 2 dagar i veckan 2 mån, sen kanske 4 dagar i veckan i 2 mån osv. Det man behöver veta dock är att FK har ett bryt mitt i månaden. Så om jag går in den 5/1 kanske jag kan söka från 20/1 - 19/2. Varav bara dagarna för januari kommer att betalas ut i januari. Men har man en buffert så är det lugnt, så länge man vet om det. Första gången innan man har en beräknad SGI och ett pågående ärende om föräldraledighet så kan handläggningstiden vara lite längre men sen rullar det på.

Genom sin anställning kan man ha rätt till föräldralön eller föräldrapenningtillägg. Kolla upp dessa regler! Det kan vara förenat med att man behöver ta ut och skicka in underlag från Försäkringskassan löpande eller så är det helt fristående från uttag. Det kan också vara så att man inte får ersättningen direkt på sin lön från arbetsgivaren utan att man  behöver söka ersättningen från exempelvis AFA, det får man inte missa. Men hör efter med lönekontoret och ställ frågor om det här, hur ser reglerna ut och hur får jag mina pengar. 

När man börjar jobba igen så finns det två varianter av föräldraledighet som kan komma ifråga om man vill arbeta deltid. Förkortning av arbetstid med föräldrapenning eller förkortning  av arbetstid utan föräldrapenning. Tar man inte ut FP så är inte SGI skyddad men det får man själv ta ställning till. 

Lagen är ganska lättläst och Försäkringskassans sajt är också bra.

• Anonym (Förvirrad)

Stort tack till alla er som tagit er tiden att svara! Nu känner vi oss absolut tryggare och har börjat planera för hur vi ska lägga upp det ☺️ Bra input också med sparande till den föräldralediga partnern! Vi kommer att lösa det med pengarna i gemensam korg för inkomstbortfallet och sparpengar finns det bra med sedan innan ☺️

Svar på tråden Hur funkar föräldraledighet?