• Anonym (Demochdem)

Är det oftast kvinnor som har svårt att skilja på de och dem?

Nu är jag själv kvinna, men tror att 8 ggr av 10 när jag stött på en person i diskussioner på nätet som överanvänder "dem" och ersätter "De" och "dom" med det så är det en kvinna som skrivit det.

T.ex.

"Dem tyckte inte att dem behövde komma på besök eftersom dem hade varit här förra veckan. Dessutom skulle dem åka och hälsa på dems föräldrar".

Vad är det för brister i svenskundervisningen i skolorna som gjort att många inte fått klart för sig när det ska vara de resp. dem? Eller är det bara att de skriver "slarvigt"?

• Svar på tråden Är det oftast kvinnor som har svårt att skilja på de och dem?
  • Anonym (M.)
    Anonym (Bristande intresse) skrev 2026-01-20 15:02:40 följande:
    Ezmeraldah skrev 2026-01-20 14:52:24 följande:
    Dem-personerna har aldrig öppnat en bok.
    Anonym (dems) skrev 2026-01-20 12:53:32 följande:

Tycker att nästan alla skriver så nu för tiden. Spelar ingen roll vilket kön de har.

Får klåda i hjärnan varje gång jag läser dem istället för de. Haha.

Alltså, att varken kunna skilja på de och dem samt särskrivningar ser man ju även i "officiella" texter, hos journalister och kommunikatörer. Det sämsta man kunde göra var att ta bort undervisningen i svenska språket och grammatik från dessa utbildningar. Journalistiska texter är ju många gånger under all kritik med grammatiska fel, syftningsfel och särskrivningar. 

Att folk på forum skriver mer slarvigt är acceptabelt men intecde som har svenskan som arbetsspråk i sin yrkesroll. 

Ja, här håller jag med. Det är för bedrövligt. I min ungdom var journalister och författare ofta (men inte alltid) samma personer, och det var vanligt att människor som ville bli författare började sin bana som journalister på lokaltidningen. Men idag skulle i alla fall kvällstidningsjournalisterna inte klara av att skriva en bok. (Med undantag för personer som bara har typ en krönika i veckan i tidningen, såklart.)

Det finns inte längre något samband mellan litteratur, språkvård och svenskaämnet å ena sidan och journalistik å andra sidan, och det är otroligt synd. Förr upprätthölls ju språket just i tidningarna, där det till och med fanns särskilda korrekturläsare som ansvarade för att språket blev korrekt, innan tidingen trycktes.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Obegåvad) skrev 2026-01-20 20:19:30 följande:
    Men om någon klagar på andra, då har man ett frikort att klaga och påpeka fel, alltså?
    Ja, när personen har brister inom samma område som de gnäller om.
  • Anonym (Sig)
    Anonym (Donna) skrev 2026-01-20 12:34:23 följande:
    En så katastrofalt dåligt skriven text har jag nog aldrig råkat på.

Utöver det så ersätts inte "de" respektive "dom" med "dem", utan det är "de" och "dem" som ersätts med "dom" som idag också är accepterat.

Kan man inte använda orden rätt så använd bara "dom".

Kul signatur förresten... "Demochdem". Skäms

Till sist då.
    I skrift använder man inte siffror till korta tal. Man skriver "tio" och inte 10, respektive "åtta" och inte 8.
    Man förkortar inte korta ord som "gånger" med "ggr" heller.
    Eller för den delen "respektive" med "resp" som det för övrigt inte ska vara en punkt efter.

Var hittade du texten som du citerade förresten? I hittepålådan?

Skolundervisningen som du gnäller på accepterar att man använder "dom" nu för tiden.
    Kul va?
    1. TS skriver att det är många som alltid använder "dem" där det hade varit mer rätt att använda "de" eller "dom". Hon skriver inte att "de" eller "dom" ska ersättas med "dem".

2. "ggr" (utan punkt) finns med i SAOB:s lista på förkortningar.

3. "resp." (med punkt) finns med i SAOB:s lista på förkortningar.

www.saob.se/hjalp/forkortning/
  • Anonym (banan)
    Anonym (Donna) skrev 2026-01-21 08:48:17 följande:
    Ja, när personen har brister inom samma område som de gnäller om.
    Varför det? Varför skulle det vara fel att ta upp någonting där man själv inte heller är expert?
  • Anonym (Hmm)

Om jag ska spekulera kring just folk som inte kan skillnaden så skulle jag kunna tänka mig att fler av tjejerna försöker använda de och dem, men använder dem på fel sätt. Medan fler killar bara använder dom istället.

Sen vilket kön som är bäst på de och dem överlag är en annan sak, kanske tjejer?

• Anonym (Donna)
    Anonym (Sig) skrev 2026-01-21 09:14:37 följande:
    1. TS skriver att det är många som alltid använder "dem" där det hade varit mer rätt att använda "de" eller "dom". Hon skriver inte att "de" eller "dom" ska ersättas med "dem".

2. "ggr" (utan punkt) finns med i SAOB:s lista på förkortningar.

3. "resp." (med punkt) finns med i SAOB:s lista på förkortningar.

www.saob.se/hjalp/forkortning/
    Det är inte lätt när det är svårt, gör ett nytt försök.

Återkommer i eftermiddag!
  • Mrs Moneybags

Jag har upplevt precis tvärtom. Kvinnor är oftast bättre på språk och att skriva än män. 

Dessutom har vi ju högre utbildning och någon gång under utbildningens gång borde man väl ha stött på de och dem.

• Anonym (U)
    Mrs Moneybags skrev 2026-01-21 09:41:58 följande:

Jag har upplevt precis tvärtom. Kvinnor är oftast bättre på språk och att skriva än män. 

Dessutom har vi ju högre utbildning och någon gång under utbildningens gång borde man väl ha stött på de och dem.

Enligt AI på nätet är kvinnor generellt lite bättre på språk. Oftast är det ju fler kvinnor än män som är intresserade av språk och studerar det. Men största skillnad är utbildningsnivå. 

Forskning visar att det finns vissa skillnader i genomsnittlig språkförmåga mellan könen, även om skillnaderna mellan individer oftast är större än mellan grupperna
    . 
    Här är en sammanfattning av vad studier säger om kvinnors språkförmåga jämfört med mäns:

Tidig språkutveckling: Flickor har ofta en snabbare språklig utveckling som barn jämfört med pojkar.

Verbal flyt och produktion: Kvinnor presterar generellt något bättre i tester avseende verbalt flöde, talproduktion och uppsatsskrivning.

Språkinlärning: Viss forskning tyder på att kvinnor kan ha lättare för att lära sig ett andra språk. Vissa språklärare har också observerat att kvinnor ofta visar större fallenhet för grammatikteori.

Ordförråd: En amerikansk studie visade att kvinnor i genomsnitt använder fler ord per dag (ca 21 845 ord) än män (ca 18 570 ord).

Kommunikationsstil: Kvinnors språk beskrivs ofta som mer bekräftande och lyssnande, med användning av fler ljud för att visa att de följer med i samtalet, medan män oftare rapporterar fakta eller fokuserar på att få uppmärksamhet. 
  • Anonym (U)
    Anonym (M.) skrev 2026-01-21 01:00:35 följande:
    Ja, här håller jag med. Det är för bedrövligt. I min ungdom var journalister och författare ofta (men inte alltid) samma personer, och det var vanligt att människor som ville bli författare började sin bana som journalister på lokaltidningen. Men idag skulle i alla fall kvällstidningsjournalisterna inte klara av att skriva en bok. (Med undantag för personer som bara har typ en krönika i veckan i tidningen, såklart.)

Det finns inte längre något samband mellan litteratur, språkvård och svenskaämnet å ena sidan och journalistik å andra sidan, och det är otroligt synd. Förr upprätthölls ju språket just i tidningarna, där det till och med fanns särskilda korrekturläsare som ansvarade för att språket blev korrekt, innan tidingen trycktes.

Har en känsla av det blivit sämre i pressen, men minns från min barndom hur mina föräldrar ojade sig över diverse språkfel i tidningarna redan då. 

• Anonym (banan)

Jag är kvinna och ibland blir det svårt. Men då tror jag inte heller att jag skrivit rätt eftersom det känns så osäkert. Så min språkkänsla är väl sådär.

Vad betyder dem? Vad betyder de? Tex. Båda känns konstigt.

Jag ville äta dem. Jag ville äta de. "De ville jag äta" känns bättre än "Dem ville jag äta". Men vet ändå inte om "Jag ville äta de" är rätt. Känns konstigt.

Varma, kändes dem. Varma, kändes de. Jag tycker att "dem" brukar kännas rätt om ordet avslutar en mening men ibland känns det ändå tokigt och jag blir osäker.

• Anonym (abc)
    Anonym (banan) skrev 2026-01-21 09:59:51 följande:

Jag är kvinna och ibland blir det svårt. Men då tror jag inte heller att jag skrivit rätt eftersom det känns så osäkert. Så min språkkänsla är väl sådär.

Vad betyder dem? Vad betyder de? Tex. Båda känns konstigt.

Jag ville äta dem. Jag ville äta de. "De ville jag äta" känns bättre än "Dem ville jag äta". Men vet ändå inte om "Jag ville äta de" är rätt. Känns konstigt.

Varma, kändes dem. Varma, kändes de. Jag tycker att "dem" brukar kännas rätt om ordet avslutar en mening men ibland känns det ändå tokigt och jag blir osäker.

Tänk så här, där det skulle passat med vi ska det vara de. Där det skulle passa med oss ska det vara dem.

Då blir det med ens mycket enklare!

Svar på tråden Är det oftast kvinnor som har svårt att skilja på de och dem?