• Anonym (Demochdem)

Är det oftast kvinnor som har svårt att skilja på de och dem?

Nu är jag själv kvinna, men tror att 8 ggr av 10 när jag stött på en person i diskussioner på nätet som överanvänder "dem" och ersätter "De" och "dom" med det så är det en kvinna som skrivit det.

T.ex.

"Dem tyckte inte att dem behövde komma på besök eftersom dem hade varit här förra veckan. Dessutom skulle dem åka och hälsa på dems föräldrar".

Vad är det för brister i svenskundervisningen i skolorna som gjort att många inte fått klart för sig när det ska vara de resp. dem? Eller är det bara att de skriver "slarvigt"?

• Svar på tråden Är det oftast kvinnor som har svårt att skilja på de och dem?
  • Anonym (K)
    Ezmeraldah skrev 2026-01-23 13:06:33 följande:
    Jag är inte förolämpad. Jag försöker bara komma fram tiöö en lösning på problemet. 

Jag kan själv inga skrivregler men jag har kunnat de och dem (hyfsat) sen min lärare gick igenom det lite snabbt under en svensklektion i årskurs fem. Jag skrev fel en gång i en uppsats första året på gymnasiet och blev rättad. Jag skrev "hur blev vi de vi är" men min svensklärare ville ha det till "hur blev vi dem vi är". Jag frågade en språklärare jag känner men hen var tveksam så jag valde att lite på min svensklärare. Om jag måste tänka ut nån sorts regel så tänker jag att "de" är aktiva och gör nåt och "dem" är passiva: "de ska ringa till dem", "de vill äta upp dem", "de blir glada när vi hälsar på dem", "de här bilderna är fina, jag undrar vem som har tagit dem". Och som folk tidigare skrivit kan man ju jämföra med vi/oss eller they/them på engelska. Själv tycker jag att man "hör" vad som är rätt. 
    Är inte "de" i den meningen är utpekande? Demonstrativt pronomen, precis samma som i: "Jag vill ha de kakorna". Då ska det aldrig vara dem. (Däremot skulle man skriva "Jag vill ha dem.").
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2026-01-23 15:47:29 följande:
    Är inte "de" i den meningen är utpekande? Demonstrativt pronomen, precis samma som i: "Jag vill ha de kakorna". Då ska det aldrig vara dem. (Däremot skulle man skriva "Jag vill ha dem.").
    Och precis när jag postade såg jag att jag hade fått med ett extra "är". :P Typiskt att det är i en sån här tråd . . .
  • Anonym (banan)
    Ezmeraldah skrev 2026-01-23 15:43:26 följande:
    Frågan jag svarade på var inte heller varför det är så utan om det är så. 
    Nej precis, du svarade inte på frågan.
  • Anonym (banan)
    Anonym (Donna) skrev 2026-01-23 15:34:00 följande:
    Haha, givetvis är det så.
    Miss från  min sida,  ibland har man för bråttom att post. (a) Solig
    Ja det verkar så men hade inte blivit förvånad om man kan skriva så också...har lärt mig att ibland tycker man saker är uppenbart fel men så visar det sig att det faktiskt inte är det, ett exempel jag personligen aldrig kommer glömma är "kolleger"
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (U)
    Ezmeraldah skrev 2026-01-23 13:06:33 följande:
    Jag är inte förolämpad. Jag försöker bara komma fram tiöö en lösning på problemet. 

Jag kan själv inga skrivregler men jag har kunnat de och dem (hyfsat) sen min lärare gick igenom det lite snabbt under en svensklektion i årskurs fem. Jag skrev fel en gång i en uppsats första året på gymnasiet och blev rättad. Jag skrev "hur blev vi de vi är" men min svensklärare ville ha det till "hur blev vi dem vi är". Jag frågade en språklärare jag känner men hen var tveksam så jag valde att lite på min svensklärare. Om jag måste tänka ut nån sorts regel så tänker jag att "de" är aktiva och gör nåt och "dem" är passiva: "de ska ringa till dem", "de vill äta upp dem", "de blir glada när vi hälsar på dem", "de här bilderna är fina, jag undrar vem som har tagit dem". Och som folk tidigare skrivit kan man ju jämföra med vi/oss eller they/them på engelska. Själv tycker jag att man "hör" vad som är rätt. 
    I bisatsen -de (subjekt) vi är- är de korrekt, men sett till hela meningen - hur blev vi (subjekt) - dem vi är (hela uttrycket är objekt), så båda delarna är ok tror jag
  • Anonym (U)
    Anonym (banan) skrev 2026-01-23 15:27:15 följande:
    Det var inte svar på varför man inte även kan använda ordet svenskalärare. Det finns ju med i ordlistan.

Svensklärare har så ofta och länge skrivits och sagts fel, som svenskalärare, att det nu anses som acceptabelt även med svenskalärare i informell text. 

Språk utvecklas och ändras efter hur det används, plötsligt får ord en ny mening för att många använt orden fel så länge att det till slut räknas som rätt. Att sanktionera kan nu betyda att någon ger sanktioner, att tillhöra begåvningsreserven kan nu betyda att någon inte är så smart, vitvaror kan nu betyda tex tvättmaskiner etc men dessa betydelser är nya. 

• Anonym (Demochdem)
    Anonym (U) skrev 2026-01-23 18:08:51 följande:

Svensklärare har så ofta och länge skrivits och sagts fel, som svenskalärare, att det nu anses som acceptabelt även med svenskalärare i informell text. 

Språk utvecklas och ändras efter hur det används, plötsligt får ord en ny mening för att många använt orden fel så länge att det till slut räknas som rätt. Att sanktionera kan nu betyda att någon ger sanktioner, att tillhöra begåvningsreserven kan nu betyda att någon inte är så smart, vitvaror kan nu betyda tex tvättmaskiner etc men dessa betydelser är nya. 

Samtidigt har det väl rått delade meningar om om det stavas svensk- eller svenskalärare. Benämningen lärarinna ses ju t.ex. som hemskt utdaterat idag.
  • Anonym (banan)
    Anonym (U) skrev 2026-01-23 18:08:51 följande:

Ja, så har jag också förstått det, att man kan använda även det numera. Men det får väl ingen ny mening/betydelse? Betyder väl inget annat än just en lärare i svenska?
  • Anonym (U)
    Anonym (Demochdem) skrev 2026-01-23 18:16:36 följande:
    Samtidigt har det väl rått delade meningar om om det stavas svensk- eller svenskalärare. Benämningen lärarinna ses ju t.ex. som hemskt utdaterat idag.
    Visst, det har setts som inkorrekt med svenskalärare. Men i Svenska Akademin etc har en majoritet tydligen tyckt någon gång att nu är detta fel så utbrett att det räknas som acceptabelt. Jag håller ju inte med haha! 
  • Anonym (U)
    Anonym (banan) skrev 2026-01-23 18:40:23 följande:
    Ja, så har jag också förstått det, att man kan använda även det numera. Men det får väl ingen ny mening/betydelse? Betyder väl inget annat än just en lärare i svenska?
    Nej nej, menade bara att samma sak gäller med betydelse, ibland ändras den. 
Svar på tråden Är det oftast kvinnor som har svårt att skilja på de och dem?