Anonym (Bristande intresse) skrev 2026-01-20 15:02:40 följande:
Ezmeraldah skrev 2026-01-20 14:52:24 följande:
Dem-personerna har aldrig öppnat en bok.
Anonym (dems) skrev 2026-01-20 12:53:32 följande:
Tycker att nästan alla skriver så nu för tiden. Spelar ingen roll vilket kön de har.
Får klåda i hjärnan varje gång jag läser dem istället för de. Haha.
Alltså, att varken kunna skilja på de och dem samt särskrivningar ser man ju även i "officiella" texter, hos journalister och kommunikatörer. Det sämsta man kunde göra var att ta bort undervisningen i svenska språket och grammatik från dessa utbildningar. Journalistiska texter är ju många gånger under all kritik med grammatiska fel, syftningsfel och särskrivningar.
Att folk på forum skriver mer slarvigt är acceptabelt men intecde som har svenskan som arbetsspråk i sin yrkesroll.
Ja, här håller jag med. Det är för bedrövligt. I min ungdom var journalister och författare ofta (men inte alltid) samma personer, och det var vanligt att människor som ville bli författare började sin bana som journalister på lokaltidningen. Men idag skulle i alla fall kvällstidningsjournalisterna inte klara av att skriva en bok. (Med undantag för personer som bara har typ en krönika i veckan i tidningen, såklart.)
Det finns inte längre något samband mellan litteratur, språkvård och svenskaämnet å ena sidan och journalistik å andra sidan, och det är otroligt synd. Förr upprätthölls ju språket just i tidningarna, där det till och med fanns särskilda korrekturläsare som ansvarade för att språket blev korrekt, innan tidingen trycktes.