Anonym (Nervös) skrev 2026-01-21 17:20:08 följande:
Diskussioner kring hur vidare saker är för tidigt osv kommer jag inte gå in i. Nu är det såhär upplägget är av flera olika anledningar som jag inte kan gå in på här. Jag vill göra så liten skada som möjligt utifrån de förutsättningar som finns. Men ja gemensamma vänner till dom kommer vara på plats. Flera som jag träffat innan genom honom, och någon bekant till mig sedan innan. Liten värld osv. Vill ju inte göra mig själv liten framför exet men gör nog det mesta jag kan för att inte trampa den donnan på tårna. Jag är väldigt trygg i min relation och har inget behov av att häva mig för henne. Jag vill att hon ska tycka om mig, men klassiska problem finnes- ex att jag är rätt mycket yngre än henne, hon var den som blev lämnad (om än långt innan jag kom in i bilden).
Vad gör jag om hon tar mig åt sidan? Jag har hört att hon gjort så med tjejer han haft tidigare.
Han verkar ju inte seriös. Hur många kvinnor har han haft sedan skilsmässan?
Självklart vill barnets mamma skanna av dessa kvinnor eftersom de ska träffa hennes barn, hennes ögonsten, det mest värdefulla hon har på jorden. Kanske inte så lätt för dig att sätta dig in i ännu.
Han har ju trots allt älskat henne en gång, så pass mycket att de valde att skaffa barn ihop. Så hemsk kan hon väl inte vara?
I ditt läge skulle jag nog vilja skanna av henne också. För det är ju ni tre tillsammans som kommer att behöva justera era scheman mot varandra, ta hand om det lilla barnet tillsammans, stämma av semestrar, födelsedagar, helgresor, alla barnets aktiviteter och kalas med kompisar och gud vet allt de kommande 14 åren. Då vill man ju veta om hon har alla hästar hemma.
Men mitt första råd kvarstår - jag skulle inte ge mig in i en sån här relation.