• Anonym (Nervös)

Tips till eventuellt ny bonusmamma?

Hejsan! 

Jag ska i helgen träffa min pojkväns barn för första gången. Barnet är 4 år. Vad ska jag tänka på? Vill verkligen att detta ska bli rätt. Min kille har barnet varannan vecka och vi har sets i 7 månader. Då han bor utomlands kommer vi ses flera dagar streck och jag ska sova i ett gästhus. 

Mvh nervös flickvän. 

• Svar på tråden Tips till eventuellt ny bonusmamma?
  • Anonym (Nils)
    Anonym (signe) skrev 2026-01-21 09:58:48 följande:

Mitt tips är - gör det inte.

Det räcker med att läsa alla dessa trådar om styvfamiljer så blir man allergisk mot hela situationen.

Hugaligen.

Tänker likadant, men nu utgår jag ifrån att TS är en ofrivilligt barnlös kvinna som av diverse anledningar inte kan få barn på egen hand.  Alternativt planerar att få åtminstone ett gemensamt barn med denna man.

Annars slösar hon bort sitt liv totalt, när hon kan få hur många män som helst utan barn, som själva vill ha barn. Han har ju redan haft den upplevelsen med en kvinna. Alla tycker nog inte det är så kul att vara nummer två på en sådan stor och intim upplevelse som att få barn ihop med någon. Men tur är väl det, att det finns människor som nöjer sig med mindre.

Behöver inte ens nämna frivilligt barnfria kvinnor. Eftersom dom inte dejtar/hR inget intresse för män av barn. För att dom gjort ett aktivt val och inte vill ha barn i sitt liv. Om någon undrar varför jag nämner den första biten.
  • Anonym (Nils)
    Anonym (Nervös) skrev 2026-01-22 00:07:59 följande:

Okej, nej jag hade ju gärna sluppit det också. Men kanske blir mer drama om jag inte möter upp exet som hon vill? Eller skjuter jag mig själv i foten om jag gör ?allt? hon säger även när jag själv vill något annat? Kommer hon börja köra med mig då tro? 

Låter som rena huvudvärken för mig, för inte tala om stressen och dramat. Jag hoppas för din egen skull. Att denna man verkligen är värd det.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Nervös) skrev 2026-01-21 21:14:35 följande:

Föräldrarna är runt 45 och jag runt 30. Så inget anmärkningsvärt egentligen. Ja vi har dejtat i 7 månader, men känt varandra 1,5 år. Dock inte på den nivån att jag träffat barnet innan osv. 

Oj då, då är frun tekniskt sett gammal nog att vara din mor. Och din kille din far.
    Förstår om hon är skeptiskt.
    Det hade jag också varit.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (Nervös) skrev 2026-01-22 00:07:59 följande:

Okej, nej jag hade ju gärna sluppit det också. Men kanske blir mer drama om jag inte möter upp exet som hon vill? Eller skjuter jag mig själv i foten om jag gör ?allt? hon säger även när jag själv vill något annat? Kommer hon börja köra med mig då tro? 

Du behöver inte ha med exet att göra mer än att hälsa vanligt och artigt. Ja, om du gör dig tillgänglig och går med på allt hon vill så kommer hon köra med dig.
  • Anonym (signe)
    Anonym (Nervös) skrev 2026-01-21 17:20:08 följande:

Diskussioner kring hur vidare saker är för tidigt osv kommer jag inte gå in i. Nu är det såhär upplägget är av flera olika anledningar som jag inte kan gå in på här. Jag vill göra så liten skada som möjligt utifrån de förutsättningar som finns. Men ja gemensamma vänner till dom kommer vara på plats. Flera som jag träffat innan genom honom, och någon bekant till mig sedan innan. Liten värld osv. Vill ju inte göra mig själv liten framför exet men gör nog det mesta jag kan för att inte trampa den donnan på tårna. Jag är väldigt trygg i min relation och har inget behov av att häva mig för henne. Jag vill att hon ska tycka om mig, men klassiska problem finnes- ex att jag är rätt mycket yngre än henne, hon var den som blev lämnad (om än långt innan jag kom in i bilden). 

Vad gör jag om hon tar mig åt sidan? Jag har hört att hon gjort så med tjejer han haft tidigare. 

Han verkar ju inte seriös. Hur många kvinnor har han haft sedan skilsmässan?

Självklart vill barnets mamma skanna av dessa kvinnor eftersom de ska träffa hennes barn, hennes ögonsten, det mest värdefulla hon har på jorden. Kanske inte så lätt för dig att sätta dig in i ännu.

Han har ju trots allt älskat henne en gång, så pass mycket att de valde att skaffa barn ihop. Så hemsk kan hon väl inte vara?

I ditt läge skulle jag nog vilja skanna av henne också. För det är ju ni tre tillsammans som kommer att behöva justera era scheman mot varandra, ta hand om det lilla barnet tillsammans, stämma av semestrar, födelsedagar, helgresor, alla barnets aktiviteter och kalas med kompisar och gud vet allt de kommande 14 åren. Då vill man ju veta om hon har alla hästar hemma. 

Men mitt första råd kvarstår - jag skulle inte ge mig in i en sån här relation. 
  • Anonym (Bonusmamma)

Hej!
    Håller med ovanstående som också har skrivit om att man inte ska vara för på, lite lagom liksom. Och kanske ha tagit reda på något om barnet innan, typ att den gillar traktorer och köpt med sig en liten traktorleksak eller något. Alltid lite lätt att först kunna köpa sig lite försprång, sen kan man ju inte köpa sig till en bra relation hela tiden men det är som en lättsam grej först. 
    Med expartnern är det väl bara att du är dig själv, tänker att du inte ska behöva göra dig till för henne. Hoppas att din kille är bra och förståndig och tar hand om dig på festen så att du känner dig välkommen och trygg! 
    Hoppas du får en bra helg!

• Anonym (Bonusmamman)

En 4 åring är aldrig dömande, försök att inte vara det du heller ❤️ 

Mitt vikigaste råd är, tänk efter då det är detta du vill. såg att din kille bor utomlands, och jag ska inte spekulera kring det. Men det var mitt tips 

Anonym (Nervös) skrev 2026-01-20 17:06:10 följande:
    Tips till eventuellt ny bonusmamma?

Hejsan! 

Jag ska i helgen träffa min pojkväns barn för första gången. Barnet är 4 år. Vad ska jag tänka på? Vill verkligen att detta ska bli rätt. Min kille har barnet varannan vecka och vi har sets i 7 månader. Då han bor utomlands kommer vi ses flera dagar streck och jag ska sova i ett gästhus. 

Mvh nervös flickvän. 

• Anonym (Bonusmamman)

Passa dig för ex 🙈 som är lömska. Haha lär dig att räkna till 10 och räkna med att fin pojkvän ( hennes ex ) aldrig har varit så intressant som nu.. när du ska med 

Anonym (Nervös) skrev 2026-01-20 19:46:31 följande:

Nu bad jag om tips och inte ifrågasättanden. Det är såhär helgen ser ut och den kommer inte att ändras. Av integritetsskäl vill jag inte gå in på detaljer. Jag har själv aldrig varit exfrun - så någon som varit och det kan ge mig tips? Jag vill trampa på så få tår som absolut möjligt och visa största möjliga respekt för både barnet och exet. 

• Lillkroken

Jag hade pratat med min pojkvän om det, och sagt att jag inte vill att han lämnar mig ensam med henne. Eller att han för den delen går iväg själv med henne.
    nu är ni där tillsammans och det kommer bli lite jobbigt eftersom att dom har en historia där och gemensamma vänner på plats. önskar lycka till ☺️ 

Anonym (Nervös) skrev 2026-01-21 19:19:10 följande:

Ja ni har kanske rätt. Jag hakar på henne om hon tar mig åt sidan. Har ju verkligen inget att dölja. Nu vill jag inte gå in på för mycket detaljer men hon har ju agerat väldigt märkligt under hela tiden jag och killen träffats, därav obekväm situation. Andas och vara the bigger person får nog vara mitt mantra. 

• Anonym (Karin)

Varför ska ni gå på den festen där hans ex-fru är? Det hade jag inte känt mig bekväm med så tidigt i relationen och att du bara ska vara där i ett par dagar.

• Anonym (Nervös)

Oj så många svar, tack snälla! Festen kommer bli av, som sagt är detta vad som gäller och varför osv är inte riktigt relevant känner jag. Jag vill ha hjälp med HUR jag kan göra så liten skada som möjligt för exet, inte OM detta kommer ske. Jag älskar ju uppenbart min kille så att skriva att jag inte borde dejta en kille med ett förflutet med barn osv når mig inte. Samma sak att påstå att pojkvännen och hans ex skulle kunnat vara mina föräldrar. Jag är över 30.. Förundrad över hur dömande människor kan vara. Men som sagt- ni som kommit med tips- tack, uppskattar det! Ska inte låta exet köra med mig och ska prata lite mer med killen innan om detta helt enkelt. Barnet ska jag försöka vara så avslappnad jag kan runt och ta det som det kommer. 

Svar på tråden Tips till eventuellt ny bonusmamma?