Heidi1973 skrev 2026-02-07 19:27:49 följande:
Hej och tack för svar
!
Efter att ha pratat med barnneurologen för 2 veckor sedan så rekommenderade han byte från Keppra till valproat (Absenor), då han tyckte att sonen borde fått bättre effekt med så pass hög dos som han ändå tog av Keppran. Om man skulle öka ännu mer, så var det stor risk för att han skulle bli ännu tröttare än vad han redan är, Svårt att veta om tröttheten och humörsvängningarna som vi ibland upplever att han har beror på medicinen, tonårshormonerna eller sjukdomen i sig.
Innan vi hann börja med den nya medicinen så hann han få ett anfall till. Så från att ha varit helt anfallsfri i drygt 2 månader så fick han 2 anfall med 8 dagars mellanrum (nästan som om Keppran helt slutade ha effekt, när biverkningarna avtog och vi tyckte att han började bli piggare och gladare).
Nu håller han på och trappar upp den nya medicinen och trappar ner Keppran. Har också funderat på om man kanske behöver kombinera mediciner, ifall det hjälper mot olika slags anfall. Hans EEG visade att epilepsin sitter i ett större område fram på huvudet. Vi var först oroliga för hjärntumör men då brukar det tydligen sitta i en punkt (där tumören trycker på). Tjatade mig till en magnetröntgen i alla fall och dom såg ingen tumör (det var lite störningar på bilderna dock, pga tandställning).
Enligt neurologen så är valproat en gammal medicin (den "bästa"), så jag undrade först varför man inte började med den
. Men när jag såg varningarna om fosterskador och annat på paketet så förstod jag varför (tur att han är kille!). Men den borde hjälpa mot den sortens epilepsi som sonen har, enligt neurologen. Vi får hålla tummarna och hoppas!
Han har totalt haft 9 anfall sen i augusti, 2 innan han började med Keppra och 7 efter. Alla har kommit eftermiddag/kväll, oftast på måndagar och fredagar (säkerligen då man är som tröttast). Han ska därför börja med en större dos på morgonen, för det verkar som han omsätter mer under dagen och att effekten hinner ta slut innan han tar kvällsdosen.
Vi är i alla fall glada över att han inte fått anfall på skolan. Han vill helst inte prata om epilepsin, vägrar bära armbandet jag köpt åt honom och misstänker att han endast talat om det för sina närmaste bänkkompisar (och det efter uppmaning från läraren, som förstås vet). Det är inte lätt att helt plötsligt få epilepsi när man är tonåring!
Varför lägger man inte till en medicin? Nu säger ju alla neurologer oftast olika men bland det första dom sa till mig när jag fick upprepade anfall i början (åt Valproat då) var att det inte räckte med en utan man var tvungen att lägga till ytterligare en och då Lamotrigin som ändå är vanligaste basen. Och den medicinen är den enda som 7-8 olika neurologer varit ense om. 😅
Jag fick sluta med valproat för att jag gick upp så fruktansvärt mycket i vikt-annars var den bra i kombo med Lamotrigin. (Keppra fanns inte på den tiden).
Jag fattar "skammen" eller att det är pinsamt. Kommer så väl ihåg hur mina klasskompisar såg ut som ? när jag berättade att jag fått epilepsi. Är väl trots allt inte den vanligaste sjukdomen att bara få sådär.
Dock kändes det väldigt bra att få berätta det och berätta hur de skulle göra om jag fick ett anfall. Och omgivningen var ofta tacksamma typ "vilken tur du berättar då vet jag". För få grejer är ju så läskigt som att se ett krampanfall. Så försök uppmuntra honom att ändå berätta om det. Det blir också mindre "pinsamt" om han väl får ett anfall. 🙂
Armband är jättebra men jag kan förstå att han kanske inte vill ha det. Jag hade ett halsband och jag tycker det är lite pinsamt än idag faktiskt. 😅 Kort i telefonskalet då? Där det står "Jag har epilepsi" typ. Lite mer diskret kanske.
Jag tänker också att den mest turbulenta tiden är när den väl brutit ut (eller vad man ska säga) det kommer bli mer stabilt när man hittar en bra medicinering förstås. Men det kan ju tycärr ta tid ibland.