• Anonym (Trött!)

Spytråd när allt skiter sig.

Ok, arbetslös i snart tre år. Har verkligen svårt att hitta sökbara jobb. Behöver sälja hus men får inga lån för att köpa lgh - för jag har ingen inkomst. Säljer jag huset och flyttar till min särbo blir sonen bostadslös. Han kan inte pendla 2.5 timme enkel väg till jobbet, Idag fick jag körförbud på bilen p.g.a torskad besiktning och de delar jag köpt inte passade enligt verkstaden. 
    OCH, ikväll pajade hällen p.g.a överkokning  så kan inte laga mat men tack och lov fick vi igång elen så vi har värme i alla fall.
    Är bara så jävla trött!!! Finns det någon mer?

• Svar på tråden Spytråd när allt skiter sig.
  • Anonym (Lennart)
    Anonym (G) skrev 2026-01-21 11:33:14 följande:
    Visst kan det vara TS fel att hon blev arbetslös, men vi har faktiskt rekordhög arbetslöshet i Sverige just nu. Speciellt som vi inte är i en ekonomisk kris. Men en del älskar och sparka nedåt. Inget trevligt personlighetsdrag men man kan härja fritt här på FL med det.

Försök istället att ge konstruktiva råd till TS. 
     Precis, det är ett så trevligt klimat och samhälle som växt fram i Sverige. Bara titta på Facebook vad folk skriver om arbetslösa, folk som har det ekonomiskt svårt etc. Vid ett eventuellt krig är vi " fucked" på engelska. Så mycket hat, noll solidaritet och egoism och skyll dig själv klimat. Väldigt mycket påklistrad falskhet i detta land och man låtsas som om  det regnar.

Nja, tillväxten och ekonomin går knackigt ändå. Det var rekord i konkurs med denna regering. Fortfarande mycket företag som tyvärr går i konkurs. Eller tvingas säga upp personal. Senast var väl Ericsson, med vs 1800 person eller liknande.

Att vi har hög arbetslöshet beror på olika faktorer. Men även att Sverige har problem med att arbetsgivare åldersdiskriminerar och vägrar anställa äldre. Denna grupp är rätt stor bland arbetslösa . Inget annat land i Norden har dessa problem. Dom är bättre på att anställa äldre, helt enkelt.  Sedan finns det ett annat bekymmer i att vi får allt fler arbetslösa mot mindre lediga jobb i Sverige. On regeringen kunde, skulle dom välja ta livet av många arbetslösa. Just nu nöjer dom sig med att försöka göra många arbetslösa hemlösa och satt på svältgräns. Om man inte söker försörjningsstöd. Men det är ju ingen självklarhet. Modernare arbetsläger istället. Man blir lätt mörkrädd över utvecklingen i detta land.

Till TS, du har full rätt att ventilera. Livet går upp och ned. Jag önskar att det vänder för dig snart.
  • Anonym (G)

Ja, det går 4 arbetslösa på varje utannonserat arbete.

Istället för att storsatsa på ALLA arbetslösa i Sverige, med satsningar på riktiga omskolningar som gäller på alla utbildningsnivåer, så tillåter man en stor ren arbetskraftsinvandring från utomeuropeiska länder.

Smidigt för arbetsgivare men inte för hela befolkningen i vårt land.

Man ska ha som mål att sänka vår totala arbetslöshet, för arr alla vi medborgare tjänar på det på sikt. 

• Anonym (Terosen)

Det lät väldigt drygt alltihop TS, stackars dig. 

Känner du ingen alls som kan bilar som kan hjälpa dig fixa rätt delar, kanske från ett bilskrotupplag? Vi hittade ett strålkastarhus en gång för 400 kr som hade kostat 4000 kr att köpa nytt. Ex-kollega eller drygaste kusinen spelar väl ingen roll om man är på pottekanten, då får man bara fjäska och hoppas på en lösning.

Din son är väl vuxen och får lösa sitt boende, du kan inte ha kvar ett hus bara för det? Han borde redan stå i kö där han jobbar och då får han kanske bo inneboende först men så är livet. Det borde finnas många nu som är glada för att dela hyran med någon. Du har ju mer vinst av att hjälpa honom hitta något snabbt än att bara sticka huvet i sanden ett år till?

Hus säljer man på våren, nu är rätt tid att förbereda allt och så lägger du ut huset innan påsk. Just do it!

Ibland kommer ut felköpta hällar på Blocket, kanske din går att byta till rimlig peng? Eller ring och gråt efter att få köpa ett demoex på någon stor vitvaruaffär. Men du behöver inte kosta på nåt om huset ändå ska säljas, så länge det inte avviker dramatiskt från övrig standard i köket.

Hur skriver du jobbansökningar- kommer du till intervju? Vad har de sagt om varför du inte fick jobbet i så fall?

Har du referenspersoner som säger det de borde säga- vet du ens vad de säger om någon ringer? Ta reda på det annars.

Har du testat att låta chatGPT läsa ditt CV och ge förslag på förbättringar?
    Har du testat att låta GPT skriva din ansökan baserat på annons och ditt CV, för att matcha det du kan så bra som möjligt mot annonsen?
    Har du bett GPT att vara kreativ och lyfta fram något som står ut baserat på några udda fakta om just dig, för att väcka intresse? 

Sen ska du givetvis inte ha kvar AIs formatering av text och du behöver göra språket mer personligt och "ditt" igen men det kan ändå vara en hjälp.

• Grässtrå77

Om du inte fått ett jobb på tre år måste du göra nåt drastiskt, annars kommer du aldrig få ett jobb.

Gå en yrkesutbildning, tex busdchaufför via Arbetsförmedlingen eller flytta till Västerbotten.

• Anonym (Oj)
    Anonym (G) skrev 2026-01-21 11:35:37 följande:
    För din upplysning så har bistadsbidragen urholkats kraftigt för personer i arbetsför ålder under senare år. Få har möjlighet att få dem och de är låga.
    Anonym (G) skrev 2026-01-21 11:36:43 följande:
    Men var ska sonen bo i så fall? I större städer finns det inga lägenheter att få.snabbt. 

Nä men då så. Då bestämmer vi att det är omöjligt, så får TS bo kvar. 
  • Anonym (Elon)
    Anonym (Oj) skrev 2026-01-21 22:44:46 följande:
    Anonym (G) skrev 2026-01-21 11:36:43 följande:
    Men var ska sonen bo i så fall? I större städer finns det inga lägenheter att få.snabbt. 

Nä men då så. Då bestämmer vi att det är omöjligt, så får TS bo kvar. 
    Ibland vill man kanske bara beklaga sig lite och dela det med andra som har haft en dålig dag, dålig vecka eller dåliga år?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Elon) skrev 2026-01-22 05:07:54 följande:
    Ibland vill man kanske bara beklaga sig lite och dela det med andra som har haft en dålig dag, dålig vecka eller dåliga år?
    Ja, viljan att lösa situationen verkar saknas. 
  • Anonym (Janina)

Fy vad segt!! Att ha dåligt med pengar gör tyvärr att det är svårt att göra vissa investeringar som lönar sig på lång sikt. Du köpte uppenbarligen ett för dyrt hus en gång i tiden, men nu är det ju som det är. 

Jag funderar på budgetrådgivaren på kommunen. Det låter som att du skulle behöva nån som ser situationen utifrån och känner till alternativa lösningar. 

Var beredd att flytta. Alltså byta hemort. I småstäder är både hus och hyreslägenheter billigare. Leta jobb i ett stort område och flytta när du får ett jobb. Det funkar att jobba i en mellanstor stad och pendla från en mindre ort där hyrorna är lägre. Om sonen är vuxen får han reda ut sin situation på egen hand. Att bo inneboende brukar vara en bra lösning när man är ny på bostadsmarknaden. Det jan ju också vara en lösning för dig. 

• Anonym (Janina)

Håller också med om att det kan vara läge att utbilda sig. Undersköterska tex. 1,5 års utbildning. 

• Anonym (Trött!)

Sälja huset - inga problem men att lösa bostadssituationen utan glapp är svårare. 
    Hittar jag en lgh innan huset är sålt får jag inget temporärt lån trots övervärde i huset. Detta p.g.a den låga ersättningen som dessutom i april med de nya reglarna från okt - 25 kommer att sjunka ytterligare. Och det rejält.

Och det här med att söka jobb .... jag har 35 års yrkeserfarenhet vilket tyvärr också innebär att jag snart är 59 år. Har pratat med flera runt min ålder som är lika iskalla på arbetsmarknaden.
    Man får i de flesta fall inte ens ett automatgenererat mail med - Tack för din ansökan. Och då pratar vi oftast om rekryterings-företag som man tycker borde sköta kontakten även med icke intressanta på ett proffsigt sätt.
    På tre år har jag haft en två telefon-intervjuer två teams-möten och en fysisk intervju på alla dessa sökta jobb.
    Så - det är inte "bara".....

• Anonym (.)
    Anonym (Trött!) skrev 2026-01-22 09:41:18 följande:

Sälja huset - inga problem men att lösa bostadssituationen utan glapp är svårare. 
    Hittar jag en lgh innan huset är sålt får jag inget temporärt lån trots övervärde i huset. Detta p.g.a den låga ersättningen som dessutom i april med de nya reglarna från okt - 25 kommer att sjunka ytterligare. Och det rejält.

Men varför måste du få ett lån? Du kan hyra en lägenhet... och sedan när du får pengar för ditt hus kan du använda de pengarna att köpa lägenhet om det är en bra investering då?
  • Anonym (Trött!)

För att ersättningen från FK inte täcker en hyra här i stan och jag får inget bostadsbidrag så länge jag har huset som tillgång.
    Moment 22.

• Anonym (G)

Försök med stora dagligvarukedjor som Willys eller Lidl. Där arbetar många unga människor, så rotationen på folk är ofta stor. Försök komma in på arbetsplatser genom att jobba strötimmar.

För arbetsmarknaden är verkligen stendöd och det finns risk att den blir värre! Du behöver ju jobba några år till före pensionen. I framtiden blir troligen vilket fast jobb som helst värdefullt. 

Kan inte sonen hyra en lägenhet genom privat värd som lämnar vissa lägenheter till bostadsförmedlingen och behåller vissa för förmedling själv?

Hyresgästföreningen har på sin hemsida en lista med hyresvärdar i olika kommuner. Många privatvärdar annonserar också ut genom Qasa.se.

De plockar inte efter kötid, utan mer som de vill. 

Om du bor i en kommun där det är lite dåligt med lägenheter kanske du kan hyra ut ett rum till en inneboende. Man kan ju som värd ha preferenser på vilken man hyr ut till. 

Svar på tråden Spytråd när allt skiter sig.