Era bästa tips för att lindra ångest?
Kan knappt koncentrera mig idag - är ledsen och har ångest, hjälp mig snälla. Ska gå en längre promenad på lunchen.
Vad är era bästa vardagstips för att lindra ångest?
Kan knappt koncentrera mig idag - är ledsen och har ångest, hjälp mig snälla. Ska gå en längre promenad på lunchen.
Vad är era bästa vardagstips för att lindra ångest?
Promenader är bra så där gör du helt rätt.
Annars är det väl att minska på alkohol, koffein och kolhydrater.
Mindfulness, "medveten närvaro", en enkel meditationsmodell som du kan utöva när som helst, var som helst. Den utgår ofta från andningen och flyttar fokus från oroliga tankar om förut och sedan, till kroppen och det närvarande ögonblicket.
"Båda-ändar-dusch" funkar ganska bra för mig när jag har dagar. På morgonen om jag vaknar och känner att det kommer bli en dag, tar jag en dusch där jag börjar duscha varmt och sen drar ner värmen tills det är så kallt jag klarar. Dra ner sakta. Om det är en kväll som jag lkänner att det kommer bli jobbigt med sömnen gör jag samma sak fast tvärt om, börjar duschen kallt och drar upp till riktigt varmt.
Skippa koffein (koffeinfritt är OK om du blir tröstad av ritualen kaffe) och alkohol.
Ät nötter hellre än ljus choklad och rent sockergodis, håll blodsockret jämnt.
Rör på dig så att du får högre puls i alla fall minst i 10 minuter- snabbpromenad/jogg, fuldansa hemma till 3 bra låtar, eller gå till gymmet och kör ett riktigt pass om du kan.
Lyssna på en yogapodd/avslappningsmusik. Känn din kropp, sträck ut alla leder, var medveten om din kropp och försök uppskatta den för det som fungerar.
Med Spotify- listan yogaflow 2026 så somnar jag nästan på jobbet, haha..
Skaffa värmedyna att ha i sängen under lakanet på kvällen. Sätt på den när du går för att borsta tänder så är det mysigt att lägga sig. Värmen gör att man blir varm fortare och somnar fortare, den hjälper mot träningsvärk och andra besvär också. Man ska bara lyckas stänga av den innan man somnar så man inte vaknar i en svettpöl men det går att lösa med en timer.
Lös gärna korsord på papper på kvällen om du kan tänka dig det. Genom att tvinga hjärnan att fokusera på det kastar du ut andra jobbiga tankar.
Det finns klart ordpussel på mobilen också men jag tycker det blir bättre att undvika skärm timmen innan sovdags. En del får ut samma effekt av handarbete, mönsterstickning eller virka saker.
Eller läs om en trevlig och menlös chic-litt-bok eller ungdomsbok som du nästan kan utantill och kan lägga ner så fort du blir sömnig. God sömn är viktigt för både kropp och själ.
Ta inte så hårt på saker som går fel under dagen. Kommer någon ens att komma ihåg imorron att du spillde sås på stolen i lunchrummet, lämnade fel underlag till ekonomi och fick gå två gånger, eller snubblade på skosnöret på väg in på gymmet? Nej, de har oftast nog med att tänka på hur sopiga de själva är, hur de ser ut och vad de ska äta till middag.
Avsluta dagen med att tacka dig själv för det som inte gick fel- du är förhoppningsvis rimligt frisk, du har fått mat, du släpade dig till jobbet och ingen har fått permanenta skador av din existens på jorden.
Vissa tider i livet får det vara bra så, men det kommer oftast bättre tider även efter ett riktigt dåligt år.
Skaffa massagekudde och massera axlar och rygg ibland. Där sätter sig många spänningar.
Kör lite lättare konditionsträning, på gym, eller om du har träningsredskap till detta i hemmet. Räcker med en kvart av pulshöjande motion om du inte har så mycket uthållighet. Gör det dock innan kvällstid, gärna innan klockan sex, så kroppen hinner stressa ner fullt ut tills det är sovdags.
Har du problem med morgonångest så prova en lugnande tablett (börja med receptfri) innan du ska sova.
Socker och koffein är båda ting något som kan förvärra stress och ångest med sina snabba energikickar. Koffein sätter dessutom igång adrenalinet i kroppen, ett stresshormon.
När jag känner mig extra deppig och gråtmild (typ vid PMS) så gör jag en dryck på vatten och Raw kakao varje dag. Denna kakao innehåller små mängder av koffein men om man håller sig till en mindre volym (ungefär 1-2 msk per dag) så påverkas inte psyket på samma sätt som av kaffe och energidrycker.
Det finns också ämnen i raw kakao som stimulerar kroppens egen produktion av må bra-hormoner. Jag märker definitivt en positiv skillnad i både humör och energinivå. Rekommenderar kakaon från Västafrika, denna har färre tungmetaller än dito från Sydamerika.
Tack snälla för era tips ❤️ det är svårt att hålla tankarna i schack ibland, små saker kan hjälpa. Promenaden i snöglopp fick mig att hålla ihop resten av dagen.
Ska försöka dra ned lite på kaffet. Blir lätt en till kopp utan att man tänker sig för på varje möte på vardagarna. Alkohol dricker jag knappt. Kosten är nog ok. Ska kolla upp värmedyna och mindfulness.
Tillägg, grundproblemet är stress. Det är så svårt med stress som man inte kan ?stämpla ut? från. Men jag försöker ta minipauser från stressen - en Snickers och att titta en stund på hundarna som leker i hundgården bredvid jobbet kan faktiskt hjälpa i stunden. Ska byta ut min Snickers mot en frukt.
Funderar också på om en sån där värmedyna kan hjälpa mig att sova bättre.
Man kan köpa ett exklusivt smycke eller en Gucciväska, det har alltid hjälpt mig när jag mått dåligt
Eller ta fram ett bra minne, jag hade anslsex i Inverness och tänker ofta tillbaka på detta, minnen är bra hjälp mot ångest och dåligt mående
Man kan köpa ett exklusivt smycke eller en Gucciväska, det har alltid hjälpt mig när jag mått dåligt
Eller ta fram ett bra minne, jag hade anslsex i Inverness och tänker ofta tillbaka på detta, minnen är bra hjälp mot ångest och dåligt mående
SSRI. Har testat allt annat, träna, lyssna på poddar, andas i fyrkant och allt vad det heter. Men hur lätt är det att göra sånt när man inte kan koncentrera sig å nåt. Ångesten äter upp en. Har GAD och var långt nere i min ångestspiral innan jag vågade testa. Testat SSRI?
SSRI. Har testat allt annat, träna, lyssna på poddar, andas i fyrkant och allt vad det heter. Men hur lätt är det att göra sånt när man inte kan koncentrera sig å nåt. Ångesten äter upp en. Har GAD och var långt nere i min ångestspiral innan jag vågade testa. Testat SSRI?
Inte testat SSRI. En läkare skrev ut det en gång men efter att ha läst på valde jag att inte ta det. Läkaren beskrev det som en genväg, jag valde KBT istället. Gick bra den gången.
Mitt problem är närstående med sjukdom. Det går liksom inte komma undan men det är ju samtidigt inte så allvarligt som GAD. Så jag tänker att SSRI inte riktigt är för mig.
När jag fick SSRI utskrivet så hade jag fått en posttraumatisk stressreaktion från ett tidigare trauma. Själva traumat var när min närstående blev sjuk, minnesbilder bara flödade i hjärnan som en film. Valde KBT där man successivt bearbetar traumat.
Jag kanske behöver stödsamtal just nu för min privata situation, jag vet inte. Min chef har nämnt att det finns via jobbets försäkring.
Igår var jag på lunchpromenad och gick förbi en stor kyrka. Jag gick in, läste lite om kyrkans historia och verksamhet i foajén. Gick sen in och satte mig en stund. Helt tyst och stilla. Vackra fönster, tak och många fina detaljen att titta på. Lite som att kliva in i en annan värld från den hetsiga gatumiljön utanför.
Det var som en bra micropaus från min stressiga arbetsvardag.
Träna, försöka tänka på annat.
Men ibland också tillåta sig själv att gråta o vara i känslorna.
Vad kommer ångesten av? Har du nån att psykolog att prata med? Annars finns det bra online som man kan prata med.
Andas i fyrkant.
Som flera redan sagt, avstå från koffein, både i form av kaffe och energidryck, och alkohol. Rörelse är det bästa mot ångest så en lång promenad, gärna bitvis i rask takt, kommer att göra sig gott.
Se till att äta hälsosam mat, skippa chips och godis. Bara att äta onyttigt eller näringsfattigt kan i sig skapa ångest.
En lång dusch, som någon skrev, är både uppfräschande och gör att du känner dig som en "ny människa" efteråt. Men jag vet, när man har grov ångest eller panikångest kan det vara svårt att få av sig kläderna och gå in i duschen, men man ångrar sig sällan efteråt.
Försök läsa en bok och fokusera på det du läser. Att läsa i en vanlig bok är ofta lugnande, till skillnad från att läsa på skärmen.
Träna, försöka tänka på annat.
Men ibland också tillåta sig själv att gråta o vara i känslorna.
Vad kommer ångesten av? Har du nån att psykolog att prata med? Annars finns det bra online som man kan prata med.
Andas i fyrkant.
Aswahangha har hjälpt mig att bli lugnare o mindre stressad.