Era bästa tips för att lindra ångest?
Kan knappt koncentrera mig idag - är ledsen och har ångest, hjälp mig snälla. Ska gå en längre promenad på lunchen.
Vad är era bästa vardagstips för att lindra ångest?
Kan knappt koncentrera mig idag - är ledsen och har ångest, hjälp mig snälla. Ska gå en längre promenad på lunchen.
Har nu bokat samtal via kyrkan. Kände att jag måste göra något konkret och dom har nog fin vana vid att möta människor med allehanda problem. Inkluderat familjeproblem som sjukdom. Så jag tänkte att jag testar och ser hur det kan hjälpa.
Hsr tidigare gått i KBT men det var för bearbetning av ett trauma. Det var bra men är länge sen. Känns inte tillämpligt på min situation idag så tänkte att jag behövde ta ett nytt grepp.
Ett trauma är ju dels avslutat som händelse, dels lägger man ju (förhoppningsvis) det bakom sig men sjukdom hos närstående är ständigt närvarande. Det går aldrig över så att säga.
Har nu bokat samtal via kyrkan. Kände att jag måste göra något konkret och dom har nog fin vana vid att möta människor med allehanda problem. Inkluderat familjeproblem som sjukdom. Så jag tänkte att jag testar och ser hur det kan hjälpa.
Hsr tidigare gått i KBT men det var för bearbetning av ett trauma. Det var bra men är länge sen. Känns inte tillämpligt på min situation idag så tänkte att jag behövde ta ett nytt grepp.
Ett trauma är ju dels avslutat som händelse, dels lägger man ju (förhoppningsvis) det bakom sig men sjukdom hos närstående är ständigt närvarande. Det går aldrig över så att säga.
Tack för vänligt och positivt inlägg! Jag tänker att man behöver själv tillse att man klarar av att hantera det man har ansvar för och måste hantera om du förstår hur jag menar?
Hoppas att samtalen kan hjälpa mig att prioritera och också fungera som bollplank som kan ge hjälp i hur man bäst ska agera i olika situationer.
Gillar inte att ligga min omgivning till last heller. Därav valet att ta extern hjälp.
Valet präst är inte så konstigt för mig då jag växte upp med en präst i familjens närhet. Han gick bort för många år sedan men jag kan fortfarande sakna hans självklara lugn och trygghet. Kanske är det tron som ger dem den tryggheten, jag vet inte.
Tack för vänligt och positivt inlägg! Jag tänker att man behöver själv tillse att man klarar av att hantera det man har ansvar för och måste hantera om du förstår hur jag menar?
Hoppas att samtalen kan hjälpa mig att prioritera och också fungera som bollplank som kan ge hjälp i hur man bäst ska agera i olika situationer.
Gillar inte att ligga min omgivning till last heller. Därav valet att ta extern hjälp.
Valet präst är inte så konstigt för mig då jag växte upp med en präst i familjens närhet. Han gick bort för många år sedan men jag kan fortfarande sakna hans självklara lugn och trygghet. Kanske är det tron som ger dem den tryggheten, jag vet inte.
I akuta ångest så är det viktigt ha människor omkring som ta emot dig och hjälper till i nuet och vägen fram. Annars är risken att överlevnadsinstinkten tar till åtgärder som påverkar kroppen psykiskt och även fysiskt.
Utmattning pga svårighet med gränsdragning eller allvarligare händelser, det spelar ingen roll, allt påverkar signalsubstanserna och kroppen.
Efter akuta fasen med hjälp av människor omkring är det viktigt lära sig inte falla tillbaka i samma.
Önskar dig all trygghet, värme o omtanke som behövs i nuet!
Nu har jag varit på ett första stödsamtal. Försökte förklara att stressnivån är så hög ibland att jag upplever att hjärnan helt enkelt stannar. Vet inte om jag förkllarade på ett bra sätt och det spelar kanske ingen roll bara jag kommer ner i stress.
Fick hemläxa med fler promenader och det tror jag är bra. Hjärnan rensas när man travar på i en bestämd men lugn lunk.
Fick också i uppdrag att skriva ner något jag önskar uppnå. Vad som helst egentligen. Men där tog det verkligen helt stopp. Kan liksom inte tänka längre än till nästa middag, nästa tvättmaskin eller nästa idrottsaktivitet.
Upplever också att jag är så enormt trött efter vintern. Tar D och B vitamin och magnesium. Ljuset kommer ju mer och mer nu så jag hoppas bli lite piggare. Kan känna mig helt slut på kvällen utan ha gjort något särskilt.
Mot vårtröttheten och deppen funkar att sola nyllet så fort solen tittar fram.
För mig funkar det att sticka mot stress. Otroligt avslappnande med meditativa rörelser. Kul att hålla på med färg och form också och att det blir något användbart resultat.
Mot vårtröttheten och deppen funkar att sola nyllet så fort solen tittar fram.
För mig funkar det att sticka mot stress. Otroligt avslappnande med meditativa rörelser. Kul att hålla på med färg och form också och att det blir något användbart resultat.
Var ute nästan hela dagen igår, fantastiskt soligt och fint väder. Då blir man direkt piggare. Har varit trött hela vintern men hoppas det vänder nu.
Sticka gjorde jag mycket som ung. Kanske skulle starta upp nåt litet projekt. Har inget minne av att det var avstressande men det är ju repetitivt och monotont så det borde det ju vara.
Läs på om MCT, metakognitiv terapi som omkullkastar vanlig KBT.
Läs eller lyssna på Pia Callesens bok "släpp ångesten, fånga livet".
Rygg och nackmassage.