• Anonym (TS)

Era bästa tips för att lindra ångest?

Kan knappt koncentrera mig idag - är ledsen och har ångest, hjälp mig snälla. Ska gå en längre promenad på lunchen. 

Vad är era bästa vardagstips för att lindra ångest?

• Svar på tråden Era bästa tips för att lindra ångest?
  • Anonym (Bängt)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-11 18:37:20 följande:
    Vardagarna snurrar så fort så man hinner inte med de där ränderna. Men försöker ta mina micropauser. Idag var jag i kyrkan och tände ett ljus. Dödsfallen ligger långt tillbaka i tid nu, men kyrkan är en plats för lugn och eftertanke. Där man kan låta tankarna sväva fritt en stund. En väldigt bra micropaus.
    Ja det där var ett jättebra exempel på en "rand" i en randig dag. Resten av dagen kanske du är peppig och håller humöret uppe. Ensam i kyrkan kan du försjunka en stund, nosa på det svarta.
  • Anonym (Bängt)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-11 20:11:33 följande:
    Apropå skriva. Som ung skrev jag mycket. Först dagbok som många barn gör. Sen som ung vuxen mer nedskrivna problem, tankar, om relationer, reflektioner, drömmar, framtidsplaner, förälskelser. Tror jag slutade skriva när min pappa blev sjuk, det var för svårt att skriva om så då la jag av helt. Jag var 29 då. Men jag kanske ska testa att börja skriva igen.
    Ja, gör det. Själv har jag haft mycket glädje av den "egenterapin" att fästa saker på papper. Jag köpte jättefina dagböcker med fantasifulla pärmar, som mina hemliga smyckeskrin att ta fram i min ensamhet.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bängt) skrev 2026-02-12 14:39:51 följande:
    Ja, gör det. Själv har jag haft mycket glädje av den "egenterapin" att fästa saker på papper. Jag köpte jättefina dagböcker med fantasifulla pärmar, som mina hemliga smyckeskrin att ta fram i min ensamhet.
    Skrev faktiskt ner några tankar på papper. Det är svårt att få fram och ner orden. Säkert en bearbetning i sig. Har så mycket sorg att bära. Det är dödsfall inom familjen (tidigare, men jobbiga) och sjukdom hos två nära familjemedlemmar (pågående). Tror jag ligger så högt i stressnivå pga detta att jag inte så att säga klarar av att det händer stressande eller sorgliga saker. Har liksom ingen marginal. Det tar ofantligt mycket av min energi.

Ska köpa magnesium och omega 3 som jag läst ska vara bra. Överväger också att boka upp någon typ av samtal, gick i KBT efter ett trauma för länge sen så jag har ju viss erfarenhet i alla fall.
  • Anonym (TS)

Har nu bokat samtal via kyrkan. Kände att jag måste göra något konkret och dom har nog fin vana vid att möta människor med allehanda problem. Inkluderat familjeproblem som sjukdom. Så jag tänkte att jag testar och ser hur det kan hjälpa.

Hsr tidigare gått i KBT men det var för bearbetning av ett trauma. Det var bra men är länge sen. Känns inte tillämpligt på min situation idag så tänkte att jag behövde ta ett nytt grepp. 

Ett trauma är ju dels avslutat som händelse, dels lägger man ju (förhoppningsvis) det bakom sig men sjukdom hos närstående är ständigt närvarande. Det går aldrig över så att säga.

• Anonym (Men alltså)
    Anonym (Bängt) skrev 2026-01-22 17:01:04 följande:
    Analsex i just Inverness tror jag mycket på.
    Alltså jag dör av skratt 😂 
  • Anonym (Men alltså)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-20 07:42:19 följande:

Har nu bokat samtal via kyrkan. Kände att jag måste göra något konkret och dom har nog fin vana vid att möta människor med allehanda problem. Inkluderat familjeproblem som sjukdom. Så jag tänkte att jag testar och ser hur det kan hjälpa.

Hsr tidigare gått i KBT men det var för bearbetning av ett trauma. Det var bra men är länge sen. Känns inte tillämpligt på min situation idag så tänkte att jag behövde ta ett nytt grepp. 

Ett trauma är ju dels avslutat som händelse, dels lägger man ju (förhoppningsvis) det bakom sig men sjukdom hos närstående är ständigt närvarande. Det går aldrig över så att säga.

Helt rätt åtgärd! Oavsett om du är troende eller inte, så är en viktig lindrig mot ångest möte med andra lyssnande människor. Vi har det i oss från starten av mänsklighetens historia att söka skydd i form av gruppen. Utesluter vi det och endast fokuserar på promenader, medicinering, kost och mindfullness så kommer vi aldrig riktigt till bättring.

Open Dialogue som är en väl fungerande vårstrategi i Finland borde nått hit..
  • Anonym (TS)
    Anonym (Men alltså) skrev 2026-02-20 07:57:41 följande:
    Helt rätt åtgärd! Oavsett om du är troende eller inte, så är en viktig lindrig mot ångest möte med andra lyssnande människor. Vi har det i oss från starten av mänsklighetens historia att söka skydd i form av gruppen. Utesluter vi det och endast fokuserar på promenader, medicinering, kost och mindfullness så kommer vi aldrig riktigt till bättring.

Open Dialogue som är en väl fungerande vårstrategi i Finland borde nått hit..

Tack för vänligt och positivt inlägg! Jag tänker att man behöver själv tillse att man klarar av att hantera det man har ansvar för och måste hantera om du förstår hur jag menar?

Hoppas att samtalen kan hjälpa mig att prioritera och också fungera som bollplank som kan ge hjälp i hur man bäst ska agera i olika situationer. 

Gillar inte att ligga min omgivning till last heller. Därav valet att ta extern hjälp.

Valet präst är inte så konstigt för mig då jag växte upp med en präst i familjens närhet. Han gick bort för många år sedan men jag kan fortfarande sakna hans självklara lugn och trygghet. Kanske är det tron som ger dem den tryggheten, jag vet inte.

• Anonym (Granit)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-21 10:29:25 följande:
    Era bästa tips för att lindra ångest?

Kan knappt koncentrera mig idag - är ledsen och har ångest, hjälp mig snälla. Ska gå en längre promenad på lunchen. 

Vad är era bästa vardagstips för att lindra ångest?

Varför har du ångest?

Rent generellt är botemedlet mot ångest att göra det man får ångest för i små doser.

Att ordna upp livet är också det ångestdämpande. Städa, motionera, tvätta.

Vad gäller människor så välj bort dramaqueens som bekanta. Har du någon på jobbet så håll avstånd. 
  • Anonym (Granit)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-20 07:42:19 följande:

Försök att hitta styrka i denna situation. Vet att det är svårt men det är en fullständigt fantastisk strategi och gynnar egentligen alla.

Fokusera på tacksamhet. Det finns ingen given tid. Om vi får 20 år med våra nära och kära ska vi vara lyckliga för de åren. 
  • Anonym (Men alltså)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-21 06:08:45 följande:

Tack för vänligt och positivt inlägg! Jag tänker att man behöver själv tillse att man klarar av att hantera det man har ansvar för och måste hantera om du förstår hur jag menar?

Hoppas att samtalen kan hjälpa mig att prioritera och också fungera som bollplank som kan ge hjälp i hur man bäst ska agera i olika situationer. 

Gillar inte att ligga min omgivning till last heller. Därav valet att ta extern hjälp.

Valet präst är inte så konstigt för mig då jag växte upp med en präst i familjens närhet. Han gick bort för många år sedan men jag kan fortfarande sakna hans självklara lugn och trygghet. Kanske är det tron som ger dem den tryggheten, jag vet inte.

I akuta ångest så är det viktigt ha människor omkring som ta emot dig och hjälper till i nuet och vägen fram. Annars är risken att överlevnadsinstinkten tar till åtgärder som påverkar kroppen psykiskt och även fysiskt.

Utmattning pga svårighet med gränsdragning eller allvarligare händelser, det spelar ingen roll, allt påverkar signalsubstanserna och kroppen.

Efter akuta fasen med hjälp av människor omkring är det viktigt lära sig inte falla tillbaka i samma.

Önskar dig all trygghet, värme o omtanke som behövs i nuet!

• Anonym (TS)
    Anonym (Granit) skrev 2026-02-21 06:48:56 följande:
    Varför har du ångest?

Rent generellt är botemedlet mot ångest att göra det man får ångest för i små doser.

Att ordna upp livet är också det ångestdämpande. Städa, motionera, tvätta.

Vad gäller människor så välj bort dramaqueens som bekanta. Har du någon på jobbet så håll avstånd. 
    Sjuka familjemedlemma.
  • Anonym (TS)

Nu har jag varit på ett första stödsamtal. Försökte förklara att stressnivån är så hög ibland att jag upplever att hjärnan helt enkelt stannar. Vet inte om jag förkllarade på ett bra sätt och det spelar kanske ingen roll bara jag kommer ner i stress.

Fick hemläxa med fler promenader och det tror jag är bra. Hjärnan rensas när man travar på i en bestämd men lugn lunk.

Fick också i uppdrag att skriva ner något jag önskar uppnå. Vad som helst egentligen. Men där tog det verkligen helt stopp. Kan liksom inte tänka längre än till nästa middag, nästa tvättmaskin eller nästa idrottsaktivitet.

Upplever också att jag är så enormt trött efter vintern. Tar D och B vitamin och magnesium. Ljuset kommer ju mer och mer nu så jag hoppas bli lite piggare. Kan känna mig helt slut på kvällen utan ha gjort något särskilt.

• Anonym (!!!)

Mot vårtröttheten och deppen funkar att sola nyllet så fort solen tittar fram.

För mig funkar det att sticka mot stress. Otroligt avslappnande med meditativa rörelser. Kul att hålla på med färg och form också och att det blir något användbart resultat.

• Anonym (TS)
    Anonym (!!!) skrev 2026-03-07 16:35:20 följande:

Mot vårtröttheten och deppen funkar att sola nyllet så fort solen tittar fram.

För mig funkar det att sticka mot stress. Otroligt avslappnande med meditativa rörelser. Kul att hålla på med färg och form också och att det blir något användbart resultat.

Var ute nästan hela dagen igår, fantastiskt soligt och fint väder. Då blir man direkt piggare. Har varit trött hela vintern men hoppas det vänder nu. 

Sticka gjorde jag mycket som ung. Kanske skulle starta upp nåt litet projekt. Har inget minne av att det var avstressande men det är ju repetitivt och monotont så det borde det ju vara.

• Anonym (Adde)

Läs på om MCT, metakognitiv terapi som omkullkastar vanlig KBT.

Läs eller lyssna på Pia Callesens bok "släpp ångesten, fånga livet". 

• Anonym (Spänningar till följd)

Rygg och nackmassage. 

Svar på tråden Era bästa tips för att lindra ångest?