• Anonym (Undrande)

Fikadiskussion

På mitt jobb turas vi om att fixa fika i samband med olika möten.
    Det går till som så att den som känner sig manad handlar bröd, smör, ost, någon grönsak ex. tomat/gurka, lite frukt och någon godsak.

Efter fikat är det lite olika hur den som ordnar fikat väljer att göra. Någon som dukat fram säger ingenting och bjuder på fikat. Någon ber alla om en svisch på 20 kr för fikat och en tredje räknar ihop hela kostnaden och delar summan på alla som är med. ( Vi brukar vara runt 10 pers).

Det är också alltid väldigt olika hur mycket alla bjuder på

Jag tycker att detta arrangemang är mysigt samtidigt vet man aldrig vad som gäller. Själv köper jag oftast ganska mycket och goda saker utan att ta betalt. Inget är rätt eller fel. Men vore roligt att höra andras synpunkter på hur man bäst gör

• Svar på tråden Fikadiskussion
  • Anonym (Milla)

Jag tycker det låter jobbigt och oorganiserat. På mitt jobb är det ganska ofta någon överraskar med fika på rasten och då betalar denna självklart själv. Ibland är det någon som frågar om hen ska fixa fika och vad folk vill ha, då swishar de som ville ha något. Det är några som vill fika ofta och några som sällan äter fika. Det är otrevligt med tvångsfika tycker jag. 

På möten har vi inte fika om inte chefen har fixat men det sker bara på de lite större mötena som är relativt sällan. Då är det mer en dragning av läget och mindre riktigt jobb som ska göras. 

• Anonym (Företaget?)

Men vad rör det sig om för typ av möten? Kan inte företaget fixa fika till mötet om det inte är typ en fem minuters morgongenomgång? 

Bjuda ur egen ficka tycker jag hör till fikarasten  och på helt frivillig basis för att man fick feeling och ville baka eller nåt. 

På mitt jobb har vi alltid fika på ?större? möten och det bekostas av företaget. Vem som ser till att fikat hamnar på bordet varierar dock. 

Det är iofs en ganska generös fikapolicy på min arbetsplats. Det är alltid fredagsfika till alla 140 anställda och om det är något särskilt, nån särskild ?fikadag? eller om de anställda gjort extra bra ifrån sig bjuds det också alltid på fika. Antingen sötfika eller mackor med diverse pålägg. Med det sagt, skulle jag aldrig bekosta fika till ett jobbrelaterat möte själv. 

• Postman
    Anonym (?) skrev 2026-01-21 20:07:18 följande:
    Varför skulle du avsäga dig? (Verkar inte ens behöva avsägas något då den som "känner sig manad" går frivilligt och handlar) 

Eller menar du avsäga dig att äta av fikat?
    Jag skulle inte gilla om det skulle bjudas på fika i tid och otid. Dels vill jag inte fika på nåt för ofta, för mig räcker det bara med kaffe sen vill jag inte att mötena drar ut på tiden bara för att folk ska sega pga fika. Låter mer som ni har myspysträff än jobbmöte. Inte min grej. 
  • Anonym (Isabelle)

Jag skulle inte uppskatta nåt sånt. Skulle då nog aldrig röra fikat i vilket fall. Skulle absolut inte vilja vara osäker huruvida man blir bjuden på fikat eller förväntas betala. 

Känns rimligare att man har ett schema och turas om att köpa, då får alla betala och får själva bestämma hur mycket man är villig att lägga på fikat. 

• Anonym (M)

jag personligen tycker det är lite jobbigt när det blir sådana där mega-fikan där man förväntas delta och bjuda igen. Jag är glutenintolerant och varje gång blir det en diskussion om det också, antingen oj, det finns inget eller mer oj, du kan få någon halväcklig tinad glutenfri bulle som är torr. Och så känner jag att oavsett scenario så finns ingen väg ut för det blir social jobbigt när alla mumsar och man inte kan delta och samtidigt vill jag inte äta något torrt köpt glutenfritt bara för att vara snäll. Heller ingen lust att köpa igen ett stort fika-kalas när jag ändå inte kan äta 95% av sakerna. Så, under de år jag jobbade på en sådan arbetsplats så var jag bara tydlig med att jag står utanför fika-listan och tar med något eget om jag vill ha. 

• Xenia

Vad jag minns från senaste stället jag jobbade på så var det ett schema vilken vecka vi sekreterare hade "fikaansvar". Då gick man ner till butiken i underjorden och inhandlade kaffe, te, socker, kex m m och satte på kaffe och dukade upp sedan. Alltså arbetsplatsen betalade, man betalade inget själv. Minns att jag tyckte det var rätt betungande med "fikaveckansvar", det tog ganska lång tid och man hade ju fullt upp med sitt vanliga arbete.

På ett tidigare ställe betalade arbetsgivaren men vi seketerare skulle sätta på kaffet. Sedan kunde det vara någon som frivilligt bjöd på hembakad sockerkaka (jag brukade alltid bjuda på något som gick snabbt som kladdkaka).

Har folk fortfarande tid med fikapauser? Som jag minns så blev det stressigae och stressigare, man hade egentligen ingen tid för några pauser.

• Anonym (Företaget?)
    Xenia skrev 2026-01-22 00:00:27 följande:

Har folk fortfarande tid med fikapauser? Som jag minns så blev det stressigae och stressigare, man hade egentligen ingen tid för några pauser.

Det beror nog på bransch. I min bransch är det snarare betraktat som konstigt att INTE ta fikapaus 9 och 14. När jag var ny fick jag snudd på skäll av de äldre om jag försökte hoppa över det och göra klart det jag höll på med 🤣
  • Anonym (Ryyyyaaa)

min arbetsgivare som har kontor runt om i världen med +10000 anställda bjuder på fika på alla kontor på onsdagar.
    om man jobbar hemifrån så får man betala fikat själv Glad

• Anonym (ABC)

Vi brukar turas om och det fungerar bra.

• Anonym (Milla)
    Anonym (Företaget?) skrev 2026-01-22 15:13:04 följande:
    Det beror nog på bransch. I min bransch är det snarare betraktat som konstigt att INTE ta fikapaus 9 och 14. När jag var ny fick jag snudd på skäll av de äldre om jag försökte hoppa över det och göra klart det jag höll på med 🤣
    Vad är det för branch? Jag skulle vilja byta till en bransch med mindre stress 
  • Anonym (H)

Hur funkar det om det är någon som inte vill ha någon fika?

• Anonym (?)
    Anonym (H) skrev 2026-01-23 14:31:28 följande:

Hur funkar det om det är någon som inte vill ha någon fika?

Då får de väl ställa ut fikabrödet till fåglarna
  • Anonym (Monica)
    Anonym (Företaget?) skrev 2026-01-22 15:13:04 följande:
    Samma hos oss. Vi uppmanas av cheferna att delta i kafferasterna eftersom de är viktiga för gemenskapen. 
  • Anonym (Monica)

Jag hade inte gillat ett sånt upplägg. 

Vad händer om ingen känner sig manad? Eller om tre kände sig manade till samma möte? 

Att det är så informellt funkar så länge alla är överens, men arbetsgrupper är inte statiska och något kan ändras som gör att ett så löst upplägg orsakar konflikter istället för mys. Min erfarenhet är att det som håller bäst i långa loppet är att formalisera och skapa rutiner. På jobbet ska arbetsfördelningen bygga på formella strukturer och rutiner, inte vara personbundna och otydliga. Man kan ga jättetrevligt även på det viset och risken för konflikter blir betydligt mindre. 

Svar på tråden Fikadiskussion