• Anonym (Undrande)

Fikadiskussion

På mitt jobb turas vi om att fixa fika i samband med olika möten.
    Det går till som så att den som känner sig manad handlar bröd, smör, ost, någon grönsak ex. tomat/gurka, lite frukt och någon godsak.

Efter fikat är det lite olika hur den som ordnar fikat väljer att göra. Någon som dukat fram säger ingenting och bjuder på fikat. Någon ber alla om en svisch på 20 kr för fikat och en tredje räknar ihop hela kostnaden och delar summan på alla som är med. ( Vi brukar vara runt 10 pers).

Det är också alltid väldigt olika hur mycket alla bjuder på

Jag tycker att detta arrangemang är mysigt samtidigt vet man aldrig vad som gäller. Själv köper jag oftast ganska mycket och goda saker utan att ta betalt. Inget är rätt eller fel. Men vore roligt att höra andras synpunkter på hur man bäst gör

• Svar på tråden Fikadiskussion
  • Anonym (Frid o Fröjd)

Skulle inte gilla ett sådant upplägg, men så länge alla är nöjda är det väl frid och fröjd.

• Anonym (...)

Att fika är bra, umgås och dela något fantastiskt. 
    Men när det gäller fika varje person får betala varför? 
    Svenskarna är sjukt egoistiska. Jag har aldrig varit inbjuden på en fika, lunch utan att betala. 
    Den som bjuder får betala för. Så varför bjuder du någon och den får betala? 
    Bröllop, födelsedag, lunch etc...
    Jag sa till mina svenska kollegor att sluta bjuda in mig någonstans om jag får betala för mig själv. 
    När jag bjuder in dem, folk det är buffet hos mig jag aldrig säger till någon kom med din dryck, din mat etc...
    Jag kommer från ett annat land där man delar man gör mycket för andra. 

• Anonym (Undrande)

Så intresssant. Alla är så olika. Själv skulle jag inte vilja ta betalt av alla för hela kalaset och sedan ta med mig bröd, ost och smör som blivit kvar hem igen

• Anonym (Mia)

Vad menar du med att du inte vet vad som gäller? Måste du veta innan att du ska bidra med en liten slant?

• Anonym (S)

Det är onödigt att ta betalt om man turas om att ta med fika. Då blir det något så när jämnt fördelat i slutändan beroende på vad man väljer att bjuda på.

• Anonym (Snik)
    Anonym (...) skrev 2026-01-21 19:01:25 följande:

Att fika är bra, umgås och dela något fantastiskt. 
    Men när det gäller fika varje person får betala varför? 
    Svenskarna är sjukt egoistiska. Jag har aldrig varit inbjuden på en fika, lunch utan att betala. 
    Den som bjuder får betala för. Så varför bjuder du någon och den får betala? 
    Bröllop, födelsedag, lunch etc...
    Jag sa till mina svenska kollegor att sluta bjuda in mig någonstans om jag får betala för mig själv. 
    När jag bjuder in dem, folk det är buffet hos mig jag aldrig säger till någon kom med din dryck, din mat etc...
    Jag kommer från ett annat land där man delar man gör mycket för andra. 

Det är ju inte möjligt, att du får betala om du är bjuden på bröllop eller födelsedagar. Lunch däremot kan ju variera beroende på tillfälle, om någon kollega frågar dig om ni ska gå på lunch så ska man inte räkna med att bli bjuden såklart. Och blir du bjuden hem till någon kan du omöjligt blivit tvungen att betala eller hur?
  • Anonym (...)
    Anonym (Snik) skrev 2026-01-21 19:16:35 följande:
    Det är ju inte möjligt, att du får betala om du är bjuden på bröllop eller födelsedagar. Lunch däremot kan ju variera beroende på tillfälle, om någon kollega frågar dig om ni ska gå på lunch så ska man inte räkna med att bli bjuden såklart. Och blir du bjuden hem till någon kan du omöjligt blivit tvungen att betala eller hur?
    Jag blev bjuden flera gånger och varje gång, jag var bad att ta med något att äta och dricka. Jag var chockad. Om du får ta med din egen mat hur ska smaka på något annat något du kanske har aldrig smakat, hur ska vi dela saker? Mina kollegor bjuder inte mig länge. De än som gör det betalar för mig och vice versa. 
  • Anonym (Snik)
    Anonym (...) skrev 2026-01-21 21:19:24 följande:
    Jag blev bjuden flera gånger och varje gång, jag var bad att ta med något att äta och dricka. Jag var chockad. Om du får ta med din egen mat hur ska smaka på något annat något du kanske har aldrig smakat, hur ska vi dela saker? Mina kollegor bjuder inte mig länge. De än som gör det betalar för mig och vice versa. 
    Bjuden på vilken typ, fika, bröllop, födelsedag eller lunch? Låter helt otroligt, har jag aldrig hört talas om, möjligen på någon kurs som går en gång i veckan där vi turats om att ta med något till fikat men det är något alla är överens om.
  • Anonym (Varför?)

Att inte veta hur mycket man ska betala och för vem! Nej Tack.  Jag skulle inte vilja betala för massa kolleger. Och några betalar inte alls det är väl inte rimligt? Pratade ni inte om det ?
    Varför inte lägga en hundring då och då i en fikakassa och den som handlar tar från potten och lämnar sen tillbaka växel. På så vis blir det mer jämnt och rättvist. 

• Anonym (...)
    Anonym (Snik) skrev 2026-01-21 21:37:54 följande:
    Bjuden på vilken typ, fika, bröllop, födelsedag eller lunch? Låter helt otroligt, har jag aldrig hört talas om, möjligen på någon kurs som går en gång i veckan där vi turats om att ta med något till fikat men det är något alla är överens om.
    På lunch, födelsedag på en restaurang jag visste inte det är när det är slutet kom separata faktura. Bröllop också allt från svenska bekanta jag trodde det var vänner. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Varför?) skrev 2026-01-21 22:25:48 följande:

Att inte veta hur mycket man ska betala och för vem! Nej Tack.  Jag skulle inte vilja betala för massa kolleger. Och några betalar inte alls det är väl inte rimligt? Pratade ni inte om det ?
    Varför inte lägga en hundring då och då i en fikakassa och den som handlar tar från potten och lämnar sen tillbaka växel. På så vis blir det mer jämnt och rättvist. 

Det är säkert rimligt på ett svenskt perspektiv. Jag har förstått att det är så. Som sagt svenskar är själviska och varje tänker på sig själv. Men därifrån jag kommer, där jag växte upp det äe helt annorlunda det är tvärtom.
    Om jag tar initiativ att bjuda in dig oavsett om det är hos mig eller på restaurang jag tar allt på mig. 
  • Anonym (Snik)
    Anonym (...) skrev 2026-01-21 23:54:00 följande:
    På lunch, födelsedag på en restaurang jag visste inte det är när det är slutet kom separata faktura. Bröllop också allt från svenska bekanta jag trodde det var vänner. 
    Lite svårt att förstå vad du menar, men vad gäller bröllop, inte en chans att du varit tvungen att betala, där tror jag du hittar på.
  • Anonym (nope)

Jag har varit på några arbetsplatser där man skulle "turas om" och "känna sig manad". Det var dock alltid bara ett fåtal personer som någonsin "kände sig manad" och de blev alltid till slut bittra och irriterade, samtidigt som de aldrig tog upp det för att få förändring.

Jag har varit på några ställen också där det funkat utmärkt, men då har det antingen varit obligatoriskt schema eller så har arbetsgivaren stått för fikat. 

• Anonym (Hmm..,,)

På alla jobb jag haft är det företaget som står för fika. 

• Anonym (...)
    Anonym (Snik) skrev 2026-01-22 08:27:54 följande:
    Lite svårt att förstå vad du menar, men vad gäller bröllop, inte en chans att du varit tvungen att betala, där tror jag du hittar på.
    Jag hittar inte på. Det har hänt med mig och jag hörde från bekanta att hände med dem också. 
    Varför skulle jag ljuga? 
Svar på tråden Fikadiskussion