Jag kan känna många fördelar med att ha ett barn. ( nu vet ju inte hur det är att ha flera så blir väl inte helt objektivt min syn)
Men jag tänkte på det bara idag. När jag var ute och åkte skidor med lillgrabben, att jag kan ägna 100 procent tid på honom, jag har inte en till som jag måste hålla koll på- och att fokusen blir delad mellan barnen. Det här är nog skillnad beroende på ålder mellan barnen också förstås. Men jag tror att jag personligen hade haft svårt att kunna ge min son, som är 5 år- den fokusen han får idag, om jag även hade en 2-3 åring.
Däremot - kan jag känna och fundera mycket på hur min son hade haft det om han hade haft en mer jämnårig bror eller syster. Att leka med och dela sitt liv med.
Och hur livet hade varit, lördag morgon kl 7 när sonen vill leka kurragömma - så skulle de två kunna springa runt och leka medan jag själv dricker morgonkaffet i lugn och ro mm.
Men jag älskar också livet med ett barn, vi gör väldigt mycket saker, vi kan vara spontana,jag är delaktig i alla hans aktiviteter, behöver inte dela på mig för att barn nr 2 har någon aktivitet mm.
Och vi kan bo kvar där vi bor- bor i ett litet torp med två sovrum och vardagsrum. Med ett barn till- hade vi behövt lägga pengar på utbyggnad eller flytt.