Obehaglig känsla vid insomnande
Hej! Jag har svårt att förklara det här på ett sätt som låter rimligt, men jag ska försöka.
För ungefär ett år sedan fick jag en kraftig förkylning med långvarig hosta. Hostan triggade igång laryngospasm, vilket är det värsta jag har varit med om. Jag åkte till akuten flera gånger och gjorde till slut en kameraundersökning hos ÖNH, där laryngospasm konstaterades. Läkaren bedömde att det berodde på ökad magsyra och jag fick Omeprazol i två veckor. Spasmerna gick över.
När jag slutade med Omeprazol fick jag istället halsbränna, troligen för att magen hade vant sig. Då fick jag höra att det nog handlade om ångest och fick sömntabletter. De gjorde mig väldigt trött, men jag kunde ändå inte sova. Till slut gick laryngospasmen över av sig själv.
Då tog ett annat problem vid. Precis i övergången mellan vakenhet och sömn hände något i halsen som gjorde att jag hela tiden väckte mig själv. För att hantera det slutade jag äta efter kl. 18, sov sittande och tog Novalucol. Med tiden blev det bättre.
I höstas kom problemen tillbaka. Till en början räckte det med en Novalucol innan läggdags, sedan behövde jag två. Till slut började jag med sömntabletter igen, eftersom jag tänkte att det kanske trots allt var ångest. Nu hjälper ingenting.
Jag har svårt att beskriva exakt vad som händer, men det känns som om laryngospasmen har förstört något i halsen. Ungefär som när kroppen rycker till precis när man ska somna, fast känslan sitter i halsen. Sedan får jag en känsla av att magsyra rinner åt fel håll, som om hela strupen står öppen.
Jag är extremt trött på kvällarna och somnar, men vaknar hela tiden av dessa ryck. Det fortsätter så tills jag till slut somnar av ren utmattning framåt morgonen. Varje gång det händer går det som en il genom hela kroppen. Jag har försökt googla men blir inte klokare.
Nu är jag vaken ännu en natt. Är det någon som känner igen detta? Vad kan det vara? Kan det verkligen vara halsbränna, trots att jag i princip sitter upp när jag sover? Jag tar Omeprazol 20 mg på morgonen och två Novalucol innan läggdags och tycker att jag gör allt ?rätt?. Jag är 165 cm lång, väger 62 kg och är inte överviktig.