• Anonym (Kvinna som vill lugna killarna)

Nej....storleken har ingen betydelse

Även om jag någonstans djupt inom mig kan förstå att denna ständiga fråga är ett orosmoment för killar (som om vi tjejer inte har liknande kroppsliga nojor) så är det märkligt att den stora majoriteten kvinnor som säger att det inte spelar någon roll inte verkar tas notis om. Det finns alltid enskilda (få) individer som har väldigt speciella preferenser och alltid verkar man utgå från dessa som någon form av norm. 

Den här omröstningen riktar sig till enbart kvinnor här för att verkligen bevisa att den stora majoriteten av oss kvinnor inte bryr oss om hur stor "den" är. Det är annat som är viktigt. Jag hoppas att det här kan i alla fall lugna några killar. 

Så bara kvinnor får rösta. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nej....storleken har ingen betydelse
  • Anonym (Efvi)
    Anonym (Q45+) skrev 2026-02-19 11:04:18 följande:
    Du har full frihet att själv bestämma vad du läser eller inte läser.
    Jag har inget med ditt val att göra, du bestämmer själv, och jag bryr mig inte. 
    Ja, tur man är fri att inte behöva läsa dina noveller. 
  • Anonym (Q45+)

Vi i tråden har valt att vara på avdelningen för Sex och samlevnad, och tråden handlar om storleken. 

Alla vi som har valt att klicka oss in här vet vad tråden handlar om.

Jag har försökt presenterat en hel del fakta om bl a kvinnlig anatomi, och bl a i relation till penis storlek.

Någon har försökt påstå att fakta om anatomi skulle ge män komplex,
    men det tycker jag är att underskatta män å det grövsta.

Jag tror inte att de allra flesta män år så otroligt känsliga att de mår dåligt av att få veta hur kvinnans nervsystem faktiskt fungerar?
    Tvärtom är det väl i så fall mer 'shaming' att undanhålla information som kan göra deras och allas sexliv bättre.

Genom att prata mer öppet om att vissa nervbanor kräver mer djup eller tryck, tipsar och avdramatiserar vi också gällande användandet av hjälpmedel som t ex sleeves eller dildos.
    Det handlar ju inte om att mannen inte 'räcker till', utan om att vi tillsammans kan använda använda de verktyg som finns för att nå kroppens fulla potential.

Det är ju inte mer märkvärdigt än att använda vibrator på klitoris, vilket många kvinnor gör själva och vilket många par gör tillsammans.
    Jag kan inte tycka att det ena är märkvärdigare än det andra och vi gör det ju inte för att mannen inte räcker till.

Att kalla biologisk sanning, och information om olika sätt att njuta, för 'komplexskapande' är att vilja nedvärdera både kvinnor och män.
    Jag tror att män generellt är nyfikna och uppskattar ärlighet och konkreta tips på hur de kan bli bättre älskare, snarare än att vi kvinnor ska låtsas som att all stimulans känns exakt likadant, att ljuga, bara för att inte såra någons ego.

• Anonym (M40+)
    Anonym (Q45+) skrev 2026-02-16 14:48:11 följande:

Ja, det är vetenskapligt belagt. Det har jag visat tydligt i tidigare inlägg. Använd "visa endast".

Om du vill så kan du själv hitta massor av information som vilar på vetenskaplig grund, om du söker på t ex: 
    vagusnerven, tenting, A-punkten, A-zonen, djupare stimulans av vaginans framvägg, vaginans strech response, djupvävnadsstryck, mekanoreceptorer, 
    och om du söker kunskap inom detta så kommer du sannolikt finna mycket mer som jag har glömt nämna här.

Intressant forskning, som bevisar det jag säger, finns gällande kvinnor med ryggmärgsskador: Forskningen har på vetenskaplig grund visat att de kan få orgasmer via djup stimulering av cervix trots att de är förlamade från bröstkorgen och ner (!).
    Detta är möjligt enbart för att vagusnerven går utanför ryggmärgen.

En annan mycket intressant sak jag börjat lära mig mer om på senare tid är att en betydligt större kuk, särskilt i samklang med kvinnans vaginala orgasm, väsentligt ökar chansen till befruktning.
    Om kvinnan väljer en man med större kuk så finns forskning och rapporter som visar att det ökar hennes chanser att bli gravid.
    Vilket ju kan vara intressant på många sätt, bl a vårt minskande barnafödande...

Hur läroplanen ska se ut ligger utanför min kompetens.
    Jag vet inte hur nuvarande läroplan ser ut. Man jag är ändå övertygad att den innehåller en hel del tillrättalagd information, som allmänt kan betraktas som politiskt korrekt.
    Och jag vågar vara övertygad om att läroplanen innehåller en hel del information som sannolikt är att betrakta som sakfel, eller åtminstone att den undanhåller viktig information och vissa sanningar.

Längre placerar spermierna högre upp jo det stämmer ju. Men befruktning är beroende av så pass massa annat, NÄR i cykeln sex sker, kraft i sprutet, mängden spermier mm. men antar att det inte är någon nyhet.
    Minskade barnfödandet har nog väldigt lite med det att göra, snarare att insikten av att det hela tiden finns något bättre runt hörnet(tack för detta sociala media och dejting appar).
    Men, naturen kommer nog att justera detta tillslut ändå.

Gillar fortfarande det du skriver. Men, jag tror att upplevelserna du får av storpenisarna till stor del har att göra med kicken du får av att ligga med en ny man som du känner dig attraherad av sen hjälper resten (större penisen säkert till). Kvinnor tröttnar i regel snabbt på monogami (snabbare än män verkar det som) de män jag känner med större don har inte lyckats behålla vare sig kvinna eller har något vidare sexliv efter att åren gått, inte bättre än någon annan normal size jag vet om. Så att behålla ett sexliv och tillfredställa en kvinna kräver uppfinningsrikedom.
    En viss jämförelse med större penisar skulle vara ungdom hos kvinnor. En äldre kvinna kan ha god erfarenhet om sex, men kan aldrig konkurrera med energin och fruktsamheten hos en en yngre kvinna. Men även där så är personligheten och kicken av att ligga med en ny förmåga avgörande. 

Sen lägg till att kvinnor har olika förmåga till känsel där inne. Lika mkt som en del killar uppskattar t-bagging kan andra finna det på gränsen till obehagligt.

De upplevelser jag har av experimetnerade med storlek i yngre år var med en dildo av kongo modell jag köpte åt min dåvarande, gav förvisso inget negativt betyg. Men iinte direkt någon transcendal upplevelse som gav eko över horisonten för den delen heller.
  • Fleskan
    Anonym (Q45+) skrev 2026-02-19 11:04:18 följande:
    Du har full frihet att själv bestämma vad du läser eller inte läser.
    Jag har inget med ditt val att göra, du bestämmer själv, och jag bryr mig inte. 
    Håller med, är man inte intresserad behöver man inte läsa. dina inlägg har i alla fall substans. Även om jag inte håller med hur du framför dina preferenser.
  • Fleskan
    Anonym (Q45+) skrev 2026-02-19 12:09:18 följande:

Tack för ditt svar.
    Gällande din påstående om hypoteser tror jag vi behöver skilja på två olika saker här för att inte tala förbi varandra: evolutionära hypoteser (varför vi ser ut som vi gör) och fysiologisk funktion (hur nerverna faktiskt skickar signaler).

Du kan inte påstå att det är en hypotes att Vagusnerven existerar: Det är en anatomisk realitet. Att stimulans av cervix och de djupaste delarna av slidan aktiverar andra delar av hjärnan än klitorisstimulans är bevisat med fMRI-scanningar (t.ex. av Komisaruk).
    Du behöver faktiskt ta till dig att det är klinisk neurologi, inte  några 'anekdoter'.

Och gällande medelstorlek är det självklart att evolutionen inte optimerar för kvinnans maximala njutning, utan för att det ska fungera tillräckligt bra för fortplantning.
    Att medelstora penisar är vanligast betyder ju inte att de är bäst för att stimulera alla tillgängliga nervbanor.
    Det är ju samma som att evolutionen har gett oss fötter som kan springa maraton, även om de flesta av oss använder fötterna bara till att gå till bussen.

Du säger hål i forskningen: Ja, självklart finns det luckor, men att avfärda min och andra kvinnors upplevelser av djup penetration som 'utan förklaring' när vi har tydliga fakta gällande vagusnervens och sträckreceptorernas funktion tycker jag känns som förnekelse och ganska bakåtsträvande.

Mitt syfte är ju absolut inte att säga att 'större är bättre' för alla, utan att belysa att det finns en biologisk förklaring till varför vissa kvinnor upplever en enorm skillnad.
    Varför vara rädd för att utforska den potentialen?

Du nämner att du läst annat som jag har skrivit och det verkar som att du blandar ihop min personliga preferens med den medicinska fakta jag presenterar, men det tror jag du håller med om inte är rätt?

Om du fortfarande vill kalla det hypoteser, eller försöka avfärda det jag skriver, så tycker jag att du ska läsa på själv istället för att gissa, då rekommenderar jag Barry Komisaruks fMRI-forskning vid Rutgers University. Han har svart på vitt visat hur vagusnerven skapar en direktlänk mellan cervix och hjärnan. Se även Dr. Chua Chee Anns studier på A-punkten (Anterior Fornix) som förklarar varför djup och tryck krävs för att aktivera vissa nervcentra.
    Det handlar inte om mina åsikter, det handlar inte om något jag hittat på, inte om vad jag och andra kvinnor har upplevt, utan det handlar om fakta och klinisk neurologi.  

Att läsa på är bra, men jag vågar lova dig att uppleva det i verkligheten skulle ge dig tusen gånger mer. En upplevelse som jag tror skulle få ditt nästa inlägg vara helt annorlunda....

Jag informerar och berättar om möjligheten att maximera potentialen och njutningen i den kropp vi har, 
    men om du väljer att se det som ett problem snarare än en möjlighet, så säger det nog mer om din inställning till sexuell utveckling än om problem med min källkritik.

Jag kan börja med att säga att min formulering om din empati var onödigt skarp. Det var inte meningen att göra det personligt.

Jag backade också och läste igenom vad du faktiskt skrev tidigare i tråden.

Jag har aldrig påstått att vagusnerven inte existerar eller att fMRI-studier inte finns. Min tidigare kommentar gällde den hypotes jag nämnde, inte grundläggande anatomi.

Det jag ifrågasätter är hur du använder den forskning du hänvisar till.

Att en viss typ av stimulans kan aktivera specifika nervbanor är inte detsamma som att en ?betydligt större än medel? penis fungerar som en biologisk katalysator som leder kvinnor i trans, skapar hormonell imprinting eller överlägsen anknytning. Där gör du egna tolkningar utifrån forskningen.

fMRI visar på aktivering. Den visar inte att storlek är den avgörande variabeln. Den visar inte att mindre ?aldrig? kan ge motsvarande respons. Den visar inte att vissa män biologiskt omformar kvinnors emotionella system medan andra inte kan.

Imprinting-begreppet är dessutom problematiskt. Inom biologin syftar det på specifika utvecklingsfaser , inte på att vuxna kvinnor kemiskt präglas av en viss penisstorlek efter en sexuell upplevelse. Oxytocin och dopamin frisätts vid sex generellt. Att koppla det exklusivt till storlek är inte etablerad klinisk neurologi, det är en tolkning.

Jag förstår vad du försöker göra. Du använder vetenskap för att förklara och legitimera din personliga preferens. Det är i sig inget konstigt. Problemet uppstår när den ramen presenteras som objektiv sanning.

Du säger att jag blandar ihop preferens med fakta. Jag menar att du gör motsatsen. Du klär din preferens i biologiskt språk och presenterar den som objektiv sanning. Det är skillnad på att visa att en nerv aktiveras och att hävda att vissa kroppstyper biologiskt låser upp en djupare och mer fullständig orgasm. Då har man i praktiken skapat en biologisk rangordning, oavsett intention.

När du skriver att en mindre ?aldrig? kan ge samma stimulans lämnar du vetenskaplig förankring och går över i absoluta påståenden. Det kräver en väldigt hög bevisbörda.

Du säger att du inte menar att större är bättre för alla. Samtidigt beskriver du större som något som aktiverar vilande system, låser upp potential och skapar djupare anknytning. Det är i praktiken en hierarkisk modell av kroppstyper.

Och i ett ämne som penisstorlek, där kroppskomplex absolut existerar, spelar det roll hur budskap landar.

Med det sagt! du får ha dina preferenser. Du får uppskatta djup penetration och leva hur du vill. Jag hålle med om att kvinnlig sexualitet och njutning är viktig och förtjänar att tas på allvar. Utforskande i trygga sammanhang är inget problem.

Men när preferens kläs i auktoritärt språk och presenteras som objektiv biologisk sanning får jag en allergisk reaktion.

mina inlägg handlar inte om att förminska kvinnlig njutning. (Din eller någon annan) Det handlar om att skilja mellan etablerad kunskap, tolkningar och preferenser.

Jag är ingen forskare, bara en snubbe som gillar att söka och diskutera på internet men jag tycker ändå att man har ett ansvar för hur man formulerar sig i ett så laddat ämne.

• Anonym (Jenny)
    Fleskan skrev 2026-02-19 23:52:37 följande:

Jag kan börja med att säga att min formulering om din empati var onödigt skarp. Det var inte meningen att göra det personligt.

Jag backade också och läste igenom vad du faktiskt skrev tidigare i tråden.

Jag har aldrig påstått att vagusnerven inte existerar eller att fMRI-studier inte finns. Min tidigare kommentar gällde den hypotes jag nämnde, inte grundläggande anatomi.

Det jag ifrågasätter är hur du använder den forskning du hänvisar till.

Att en viss typ av stimulans kan aktivera specifika nervbanor är inte detsamma som att en ?betydligt större än medel? penis fungerar som en biologisk katalysator som leder kvinnor i trans, skapar hormonell imprinting eller överlägsen anknytning. Där gör du egna tolkningar utifrån forskningen.

fMRI visar på aktivering. Den visar inte att storlek är den avgörande variabeln. Den visar inte att mindre ?aldrig? kan ge motsvarande respons. Den visar inte att vissa män biologiskt omformar kvinnors emotionella system medan andra inte kan.

Imprinting-begreppet är dessutom problematiskt. Inom biologin syftar det på specifika utvecklingsfaser , inte på att vuxna kvinnor kemiskt präglas av en viss penisstorlek efter en sexuell upplevelse. Oxytocin och dopamin frisätts vid sex generellt. Att koppla det exklusivt till storlek är inte etablerad klinisk neurologi, det är en tolkning.

Jag förstår vad du försöker göra. Du använder vetenskap för att förklara och legitimera din personliga preferens. Det är i sig inget konstigt. Problemet uppstår när den ramen presenteras som objektiv sanning.

Du säger att jag blandar ihop preferens med fakta. Jag menar att du gör motsatsen. Du klär din preferens i biologiskt språk och presenterar den som objektiv sanning. Det är skillnad på att visa att en nerv aktiveras och att hävda att vissa kroppstyper biologiskt låser upp en djupare och mer fullständig orgasm. Då har man i praktiken skapat en biologisk rangordning, oavsett intention.

När du skriver att en mindre ?aldrig? kan ge samma stimulans lämnar du vetenskaplig förankring och går över i absoluta påståenden. Det kräver en väldigt hög bevisbörda.

Du säger att du inte menar att större är bättre för alla. Samtidigt beskriver du större som något som aktiverar vilande system, låser upp potential och skapar djupare anknytning. Det är i praktiken en hierarkisk modell av kroppstyper.

Och i ett ämne som penisstorlek, där kroppskomplex absolut existerar, spelar det roll hur budskap landar.

Med det sagt! du får ha dina preferenser. Du får uppskatta djup penetration och leva hur du vill. Jag hålle med om att kvinnlig sexualitet och njutning är viktig och förtjänar att tas på allvar. Utforskande i trygga sammanhang är inget problem.

Men när preferens kläs i auktoritärt språk och presenteras som objektiv biologisk sanning får jag en allergisk reaktion.

mina inlägg handlar inte om att förminska kvinnlig njutning. (Din eller någon annan) Det handlar om att skilja mellan etablerad kunskap, tolkningar och preferenser.

Jag är ingen forskare, bara en snubbe som gillar att söka och diskutera på internet men jag tycker ändå att man har ett ansvar för hur man formulerar sig i ett så laddat ämne.

Jag har ett tidigare liv som aktiv inom den speciella gren inom tantra sin benämns som TNT för orgasmer från livmoderhalsen är lite av en helig gral och har har msn inte upplevt den formen av orgasm kan man självklart av ren okunskap hävda att storleken inte har betydelse. Har man upplevt den formen av nästa andlig orgasm vet man att storleken har en avgörande betydelse. Har lagt livet inom TNT bakom mig för många år sedan men efter min tid inom TNT ver jag att storleken har en helt avgörande betydelse för vilka typer av orgasmer man kan få uppleva. 
  • Fleskan
    Anonym (Jenny) skrev 2026-02-20 00:11:32 följande:
    Jag har ett tidigare liv som aktiv inom den speciella gren inom tantra sin benämns som TNT för orgasmer från livmoderhalsen är lite av en helig gral och har har msn inte upplevt den formen av orgasm kan man självklart av ren okunskap hävda att storleken inte har betydelse. Har man upplevt den formen av nästa andlig orgasm vet man att storleken har en avgörande betydelse. Har lagt livet inom TNT bakom mig för många år sedan men efter min tid inom TNT ver jag att storleken har en helt avgörande betydelse för vilka typer av orgasmer man kan få uppleva. 

Det jag pratat om är inte preferenser i sig eller ens era specifika upplevelser,  utan hur forskning paketerats i absoluta termer och och auktoritärt språkbruk. Om någon vill hävda att en större än medel penis har egenskaper som inte mindre har, (utan att ta i beaktning kvinnors varierande anatomi) och att dessa har betydelse för vilka orgasmer kvinnor kan få som ett generellt och avsolut påstående. Så har man en bevisbörda som i praktiken är svår att uppfylla.

jag säger inte att du inte upplevd häftiga cervixorgasmer inom tantra-sammanhang som du eller andra kopplat till storleken på kuken. jag säger att era upplevelser är subjektiva erfarenheter. Jag hävdar inte heller att storleken inte har betydelse för vissa kvinnor.

men om man vill rangordna biologiska attribut generellt behöver man mer än upplevelser, oavsett hur transformativa de varit.

Det är ungefär som att hävda att en kroppsegenskap hos kvinnor, ta tight fitta som exempel. Försätter män i ett neurologiskt tillstånd som upphäver deras omdöme och skapar permanent lojalitet.

detta har säkert hänt någon person, men det går inte att dra slutsatsen att tighta fittor hypnotiserar män till lydnad generellt. Det är mer en övning i erotiskt litteratur än en biologisk mekanism.

• Anonym (M40+)
    Ok. Men kan jag då få ställa den naturliga frågan angående den heliga gralen.Vad är det för antal centimeter vi pratar om. Förstår att du inte tar fram ett måttband varje gång, och att denna storek är för kanske just dig, men du måste ju kunna jämföra med en dildo du troligtvis äger.
    Sen vill ja gärna höra din teori till varför denna förmåga utvecklades hos kvinnor (orgasmer djupt inne, cervix,fornix).Ställde den frågan till den andra damen men fick inget svar. Kanske vet hon inte.
  • Anonym (Jenny)
    Som jag skrev tidigar är 17 till 19 cm idealisk specielt om jsg skall kunna få djupa och intensiva orgasmer. Storleken är självklart ingen faranti för djupa orgagasmer men en mindre är en garanti för att jag inte kan få den tyoen av djupa och magiska orgasmer . Man behöver ajälvklart ingen linjal när man har en låda full med dildos under sängen som referensmaterial . 
  • Anonym (edison)

Dom flesta kvinnor får orgasm av klitoristimulering, alltså genom smek och oralsex, bara samlag räcker inte. Jag själv tycker att samlag är rätt tråkigt men måste jag välja storlek blir det en modell mindre och en kille som det går fort för.

• Anonym (M40+)
    Anonym (Jenny) skrev 2026-02-20 17:07:49 följande:
    Som jag skrev tidigar är 17 till 19 cm idealisk specielt om jsg skall kunna få djupa och intensiva orgasmer. Storleken är självklart ingen faranti för djupa orgagasmer men en mindre är en garanti för att jag inte kan få den tyoen av djupa och magiska orgasmer . Man behöver ajälvklart ingen linjal när man har en låda full med dildos under sängen som referensmaterial . 
    Tack för svar.  Såg en kvinna på en talk show som beskrev det där. The right guy with the right dick sa hon. hitttar tyvärr inte länken men hon lät lyrisk. Så mao så räcker det knappast med en dildo bara. Sen är jag tveksam till att samma snubbe som man legat med år in och år ut kan fixa detta? Behövs nog novelty med.
    Lite som att komma flera gånger på rad som snubbe
    go kväll
  • Anonym (JJ)

Jag såg en intervju med två amerikanska porraktriser en gång. De hade legat med hundratals män vardera och fick frågor på längden och tvären så att säga. På frågan om storleken var de ense. Omkring 6 inches (15 cm) är tillräckligt, allt över det är bra. Riktigt långa kan vara besvärligt, men funkar så länge den sitter på en kille som vet hur han använder den. På frågan om omkretsen svarade den ena skämtsamt att någon bortre gräns inte finns, the bigger the better.

• Anonym (M40+)
    Anonym (JJ) skrev 2026-02-21 08:19:06 följande:

Jag såg en intervju med två amerikanska porraktriser en gång. De hade legat med hundratals män vardera och fick frågor på längden och tvären så att säga. På frågan om storleken var de ense. Omkring 6 inches (15 cm) är tillräckligt, allt över det är bra. Riktigt långa kan vara besvärligt, men funkar så länge den sitter på en kille som vet hur han använder den. På frågan om omkretsen svarade den ena skämtsamt att någon bortre gräns inte finns, the bigger the better.

Jag tror jag vet vilken video det var,hittar den inte just nu. en kille som intervjuade 2 tjejer eller hur, en rödhårig och en brunett? De verkade rätt genuina. 15 cm är ändå rätt modest med tanke på vad de blir plöjda 24/7 av i vanliga fall.Andra intervjuer jag sett av branchfolk har  medgivit att de föredrar allt mellan himmel och jord, men många såklart åt det extrema hållet då sex ofta är deras huvudintresse. Kvinnor är verkligen olika.

Kolla på den är intervjun med gamle Rocco Siffredi, så förstår man. Mannen många i min generation växte upp med :). Visdom och humor rakt igenom,

">Not all Potatoes are Equal!

Han hade även en video där han pratade om storleken och dess betydelse i en relation, och gav lugnande besked till männen där ute. Hittar den tyvärr inte.
  • Anonym (M40+)
    Anonym (M40+) skrev 2026-02-21 13:49:49 följande:
    Jag tror jag vet vilken video det var,hittar den inte just nu. en kille som intervjuade 2 tjejer eller hur, en rödhårig och en brunett? De verkade rätt genuina. 15 cm är ändå rätt modest med tanke på vad de blir plöjda 24/7 av i vanliga fall.Andra intervjuer jag sett av branchfolk har  medgivit att de föredrar allt mellan himmel och jord, men många såklart åt det extrema hållet då sex ofta är deras huvudintresse. Kvinnor är verkligen olika.

Kolla på den är intervjun med gamle Rocco Siffredi, så förstår man. Mannen många i min generation växte upp med :). Visdom och humor rakt igenom,

">Not all Potatoes are Equal!

Han hade även en video där han pratade om storleken och dess betydelse i en relation, och gav lugnande besked till männen där ute. Hittar den tyvärr inte.

">Not all Potatoes are Equal! - YouTube
Svar på tråden Nej....storleken har ingen betydelse