• Anonym (LedseniStugan)

Vill bara lätta mitt hjärtat

Hej alla, jag har ett ovanligt problem, jag och min sambo hyrde en liten stuga i somras någonstans i Sverige, det var underbara veckor! Men till saken är att jag de sista dagarna råkade göra stopp i toaletten, hur vi än försökte så lyckades vi inte lösa det, toaletten stod och rann när vi lämnade stugan en dag för tidigt. 

Jag ville inte nämna detta för ägaren då detta kändes som det skulle kosta en del och vi kände verkligen inte för att stå för den kostnaden. Jag har sett att ägarna till stugan efterlyst det paret som bodde där i flera månader, då det tydligen uppstod omfattande fuktskador. 

Jag tycker det känns olustigt, jag bytte nummer och har dolt min adress online på olika sidor. Sedan dess har jag och min sambo gift oss så mitt efternamn är ett annat än det jag uppgav när jag hyrde stugan. Vad jag vet så har ägarna inget att gå på och eftersom det var så många månader sedan hoppas jag att detta ska lägga sig, men jag känner ändå en olust, vi vill verkligen inte stå för några utgifter som ägarna fick lägga ner på en helrenovering. 

ville bara dela med mig i detta så det känns mindre ensamt 

• Svar på tråden Vill bara lätta mitt hjärtat
  • Anonym (123)

Surt för stugägarna. 3000 kr blev till flera hundratusen för att ni inte meddelade.

Konstigt att de inte kan hitta er dock.

• Anonym

Tveksam till sanningshalten i detta.

• Goneril

Dumt att ni inte kontaktade stugägaren på en gång. Genom att ni inte gjorde det kan skadan ha förvärrats. Hyresvärdar brukar ha en egen försäkring för fritidshus och hyresgästen en hemförsäkring. Nu ersätts inte uppsåtliga skador och ni har ju uppsåtligen fördröjt det hela. Hyresvärdars försäkringar för fritidshus täcker vanligtvis brand och vattenskador, men ert dröjsmål var inte bra alls. Att ni inte skulle kunna spåras tror jag inte på.                                                                                                                                                                                             Om jag vore som ni skulle jag ta tjuren vid hornen och kontakta stugvärden nu. Säg som det är, ni har försummat att kontakta honom. Sedan får ju inte kravet från värdens sida vara helt orimligt. Ni får höra med branschfolk vad en dylik eventuell skada skulle innebära för kostnader. Ni har väl hemförsäkring, läs på vad den täcker. Det verkligt korkade var att ni inte ringde på en gång när skadan uppstod. Skadeståndslagen är för övrigt SKL 2:1.

• Anonym (Mi)

Usch vad tråkigt för ägarna. En sak är att det blir stopp, men riktigt dumt av er att, när ni märkte att det till och mer rann vatten, inte åtgärda det eller säga till. Det är ert fel att skador på huset uppstod eftersom ni inte gjorde något för att stoppa läckan. Är ni vettiga människor tar ni på er ansvaret nu, även om det svider. Storleken på svedan beror ju på ert val, inte stugägarens, och konsekvensen bör bäras av er.

• Anonym (Linus)

Hur gör man ens stopp i en toalett så att vattnet fortsätter att rinna? Låter inte trovärdigt. 

Svar på tråden Vill bara lätta mitt hjärtat