• Anonym (TS)

Fertilitet i 35-45-årsåldern, individuellt?

Såg på nyhetsmorgon där en kvinna som jobbade på någon fertilitetsklinik pratade om fertilitet när man är 35+ och hur mycket den sjunker. Att det är 12% chans varje cykel (om man har oskyddat sex vid ägglossning alltså) när man är 35 och så sjunker det till 0,5% chans när man är 45 har jag för mig. 

Det här är såklart anekdotiskt. Men jag känner så otroligt många som har blivit gravida lätt mellan ca 35-42 årsåldern. Några som har blivit det vid 43-45 också. Känner två som är gravida nu och är 41 och 43. Min mamma blev oplanerat gravid (men behöll inte) när hon var 41.. Skulle kunna nämna hur många som helst. Jag blev själv gravid på första försöket med mitt fjärde barn när jag var 36 (är 38 nu), lustigt nog mycket snabbare än när jag var yngre. 

Det kan ju såklart vara så att man ofta inte får höra om de som inte lyckas .. Vet en kompis som försökte när hon var 40+ och inte lyckades trots ett barn innan. Så de som inte lyckas finns såklart också.

Men min fundering är alltså ungefär det här.. De här siffrorna som de pratar om, gäller de verkligen alla? Eller är det som jag tror , att det är väldigt individuellt hur länge man har lätt att bli gravid? Varför nämns det aldrig när de pratar om det? Självklart finns inga garantier så det är bättre att börja försöka i tid om man kan. Men tycker bara det känns lite märkligt när de pratar om det som att det gäller precis alla. Kan det inte göra att äldre kvinnor slarvar med skydd också för att de tror att risken är mikroskopisk? 

• Svar på tråden Fertilitet i 35-45-årsåldern, individuellt?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Berta) skrev 2026-01-23 09:30:58 följande:

Det finns ju någon dansk studie som visade att fertiliteten inte alls gick ner så mycket som folk trodde efter 35. Det är snarare faktorer som att folk de facto har sex mindre ofta, har dragit på sig övervikt och sjukdomar som påverkar hormonnivåer mm som gör att folk har svårare att bli gravid.

Själv blev jag gravid på första försöket vid 40 års ålder. Blev gravid på "första försöket" en gång innan dess också även om det slutade i abort. Då var jag 35. 

En färsk dansk studie publicerad i Fertility and Sterility visar att kvinnors fertilitet inte alls sjunker så drastiskt efter 30 som man hittills trott. Under ett år följde forskarna 2?820 kvinnor mellan 20 och 40 år som ville bli gravida. Mest fertila visade sig kvinnorna mellan 30 och 34 vara, 87 procent av dem blev gravida. De mellan 35 och 40 år var nästan lika fertila som de mellan 20 och 24, 72 procent av de äldre blev gravida mot 78 i den yngsta gruppen.

Det var intressant , jag kan tänka mig att det kan vara så, att det inte sjunker lika drastiskt som man har trott.
  • Anonym (vanir)

Det klart att det är individuellt? Det finns 45-åriga kvinnor som blir gravida, men långt ifrån alla kan bli gravida i den åldern.

Sen är det ganska stor skillnad på 35 och 40. De flesta forskare / läkare påstår väl inte att det är svårt att bli gravid redan runt 35? Men _generellt_ börjar fertiliteten minska kraftigt då. Och är betydligt lägre vid 40. Men låg fertilitet är inte detsamma som obefintlig fertilitet. Många kvinnor kan fortfarande bli gravida runt 40, men det är inget man kan räkna med. Man kan inte räkna med det när man är 25 heller, men chansen är större.

På ett individuellt plan finns framför allt två skäl till att inte vänta för länge, om man gärna vill ha barn:

1) Du kan inte veta på förhand om just DU är fertil länge eller ej. Eftersom det är just individuellt.

2) Är man yngre har man fler år på sig att få hjälp, om det inte skulle fungera. Det finns en övertro på IVF hos många, men även med IVF är chansen att lyckas större om kvinnan inte är för gammal.

• Anonym (TS)
    Anonym (Si) skrev 2026-01-23 14:11:47 följande:

Jag har blivit gravid 100% av alla gånger jag riskerat det. Vid 40 som vid 21 (väntar fjärde nu, varit gravid 8 ggr - alla på första försöket eller första slarvet inom det fertila fönstret, däremot aldrig vid avbrutet eller säkra perioder som funkat hundraprocentigt även det i mitt fall vilket jag vet inte är fallet för alla).

Men eftersom statistiken inte borde ljuga så betyder det kanske att en del har betydligt lägre chans än 12% då att bli gravida en viss månad, eftersom 12% är genomsnittet men vissa tydligen har 100% chans? Jag har också ofta förvånats över statistiken. Hade inte räknat med det skulle gå lika snabbt efter 35-40, men det gjorde det. Däremot har jag haft två missfall efter att jag fyllt 39 vilket jag aldrig haft innan, behöll den här graviditeten med hjälp av progesteron som jag började med efter plusset.

Ja så kan det ju vara också , om genomsnittet är 12% så har en del mycket svårare.. Hur de nu har räknat ut siffrorna. Grattis till barnen och beklagar missfallen , jag har också haft två tidiga (ett när jag var 17 och ett när jag var 33 precis innan jag blev gravid med tredje barnet). 

Jag blev också förvånad att det gick så lätt när jag var 36, det var ju bara en gång då som vi hade helt oskyddat sex (utan att köra avbrutet). Jag ammade min 2-åring fortfarande också. Det var inte riktigt meningen att jag skulle bli gravid egentligen , trodde det var lite för tidigt i cykeln. Hade hört det där med 12% innan också, det hade sambon också hört.  Vi är iallafall väldigt glada för vår yngsta men det var lite blandade känslor först när jag fick reda på att jag var gravid. 

Det var väl lite därför också som jag funderade på om allt det här pratet om hur otroligt svårt det är att bli gravid som äldre kan göra att kvinnor slarvar med skydd. Min mamma gjorde en abort vid 41 , hon hade redan fyra barn och orkade inte en gång till. Om hon hade slarvat med skydd vet jag inte riktigt. 

• Anonym (TS)
    Anonym (vanir) skrev 2026-01-23 14:15:12 följande:

Det klart att det är individuellt? Det finns 45-åriga kvinnor som blir gravida, men långt ifrån alla kan bli gravida i den åldern.

Sen är det ganska stor skillnad på 35 och 40. De flesta forskare / läkare påstår väl inte att det är svårt att bli gravid redan runt 35? Men _generellt_ börjar fertiliteten minska kraftigt då. Och är betydligt lägre vid 40. Men låg fertilitet är inte detsamma som obefintlig fertilitet. Många kvinnor kan fortfarande bli gravida runt 40, men det är inget man kan räkna med. Man kan inte räkna med det när man är 25 heller, men chansen är större.

På ett individuellt plan finns framför allt två skäl till att inte vänta för länge, om man gärna vill ha barn:

1) Du kan inte veta på förhand om just DU är fertil länge eller ej. Eftersom det är just individuellt.

2) Är man yngre har man fler år på sig att få hjälp, om det inte skulle fungera. Det finns en övertro på IVF hos många, men även med IVF är chansen att lyckas större om kvinnan inte är för gammal.

Ja det är absolut jättestor skillnad på 35 och 45. Men jag har sett en del prata om att fertiliteten sjunker drastiskt redan vid 30, kanske inte läkare och forskare då oftast utan mer hobbyläkare. 

De skälen till att inte vänta för länge håller jag absolut med om. Man vet aldrig hur det är för just en själv. Och om man har svårt att bli gravid och behöver hjälp är det bättre att ha längre tid på sig.

De som jag känner som har fått första barnet i 40-årsåldern har inte fått det för att de har suttit lugnt och väntat och trott att de har all tid i världen på sig utan det har varit för att det har blivit så helt enkelt. De hade inte träffat en partner innan och några hade inte tänkt skaffa barn alls men så blev det så iallafall. Om jag får gissa tror jag inte det är så många som medvetet väntar med att försöka tills de är i 40-åråldern om de har haft möjlighet att börja tidigare. 

• Anonym (vanir)
    Anonym (Berta) skrev 2026-01-23 09:30:58 följande:

Det finns ju någon dansk studie som visade att fertiliteten inte alls gick ner så mycket som folk trodde efter 35. Det är snarare faktorer som att folk de facto har sex mindre ofta, har dragit på sig övervikt och sjukdomar som påverkar hormonnivåer mm som gör att folk har svårare att bli gravid.

Själv blev jag gravid på första försöket vid 40 års ålder. Blev gravid på "första försöket" en gång innan dess också även om det slutade i abort. Då var jag 35. 

En färsk dansk studie publicerad i Fertility and Sterility visar att kvinnors fertilitet inte alls sjunker så drastiskt efter 30 som man hittills trott. Under ett år följde forskarna 2?820 kvinnor mellan 20 och 40 år som ville bli gravida. Mest fertila visade sig kvinnorna mellan 30 och 34 vara, 87 procent av dem blev gravida. De mellan 35 och 40 år var nästan lika fertila som de mellan 20 och 24, 72 procent av de äldre blev gravida mot 78 i den yngsta gruppen.

Detta handlar snarare om att man måste väga in alla aspekter vid eventuella fertilitetsproblem. Hur mycket beror på kvinnans ålder (för gamla ägg) och hur mycket beror på andra faktorer? Sjukdomar, övervikt, mannens ålder? Även mäns fertilitet sjunker med åldern, även om den inte upphör helt som kvinnors. Överviktiga män är också mindre fertila.

På senare år tyder undersökningar på att västerländska mäns fertilitet har sjunkit kraftigt. Sämre och färre spermier. Man vet inte varför, men det antas ha med livsstil och kanske med miljögifter / kemikalier att göra.
  • Anonym (vanir)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-23 14:32:35 följande:

Ja det är absolut jättestor skillnad på 35 och 45. Men jag har sett en del prata om att fertiliteten sjunker drastiskt redan vid 30, kanske inte läkare och forskare då oftast utan mer hobbyläkare. 

De skälen till att inte vänta för länge håller jag absolut med om. Man vet aldrig hur det är för just en själv. Och om man har svårt att bli gravid och behöver hjälp är det bättre att ha längre tid på sig.

De som jag känner som har fått första barnet i 40-årsåldern har inte fått det för att de har suttit lugnt och väntat och trott att de har all tid i världen på sig utan det har varit för att det har blivit så helt enkelt. De hade inte träffat en partner innan och några hade inte tänkt skaffa barn alls men så blev det så iallafall. Om jag får gissa tror jag inte det är så många som medvetet väntar med att försöka tills de är i 40-åråldern om de har haft möjlighet att börja tidigare. 

"Hobbyläkare" ska man ta med en nypa salt. Och de som påstår att fertiliteten sjunker kraftigt redan vid 30, har helt fel. 

Kvinnors fertilitet börjar faktiskt sjunka redan i 25-årsåldern, men långsamt i början. En genomsnittlig 30-årig kvinna är nästan lika fertil som en genomsnittlig 25-åring. Efter 30 sjunker fertiliteten snabbare, särskilt efter 35. Men det är som sagt individuellt.

Jag tror inte heller att de flesta kvinnor som vill ha barn, tror att det är lugnt att vänta till 40. Men det är ändå viktigt med korrekt information. Åt båda håll. Inte skrämma upp unga kvinnor i onödan, men uppmana till medvetenhet om hur biologin fungerar och statistiken ser ut.
  • Anonym (Ella)

Statistik bygger alltid på stora grupper, vet många kvinnor som vid 38 års ålder inte har några ägg kvar alls. Så du får tänka på dessa kvinnor och kvinnor som blir spontangravida vid 50 års ålder? dom blir ju ett snitt sedan. 

Sedan är det skillnad på kvinnor som tidigare har varit gravida och de som aldrig varit detta. För vissa är det lättare att bli gravida för att kroppen har lärt sig hur den ska göra när den är gravid, alltså om man försöker vid 38-42. Det finns statistiskt skillnader hur lätt detta är beroende på kroppens erfarenhet.

Men jag skulle nog säga att vi lär veta betydligt mer om detta de närmaste 15 åren. AI kanske kan göra stora skillnader för forskningen även på detta område.

• Anonym (H)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-23 14:11:54 följande:

Det var intressant för det  har nästan varit så för mig också. Jag hade svårt att bli gravid med min första när jag var i 20-årsåldern. Andra lite lättare när jag var 27. Och tredje och fjärde väldigt lätt när jag var 33 och 36, fjärde gick allra snabbast. 

De två yngsta är de som min sambo är pappa till så det kan ju bero på honom också. Men lustigt nog försökte han få barn i ett år med sitt ex utan att lyckas. Och sen har hon fått barn med en annan och han har ju fått två barn väldigt lätt med mig. Det är märkligt hur det funkar , det är nog väldigt mycket som spelar in när det gäller hur lätt det är att bli gravid, inte bara ålder.

Men ja självklart spelar ålder in också och till slut kan vi ju inte få barn mer. Det är väl bara det att det är väldigt individuellt hur snabbt den sjunker och i vilken ålder den börjar sjunka, tror jag. 

Ja, exakt - det är ju individuellt. Men jag tycker att det är bra att informera att fertiliteten sjunker med åren. Det inger falska förhoppningar att tro att det går att vänta med att få barn till 40 årsåldern för att vissa kan bli gravida efter 40 år. Kanske kan många bli gravida efter 40 om man försöker tillräckligt länge men missfallsrisken är också högre så det är knepigare. Tänker att stress också spelar in. Det är skillnad på att vara 40 +, ha barn sedan tidigare med inställning händer det så händer det. I jämförelse med att vara 40 + och inte ha barn sedan tidigare.
  • Anonym (Si)
    Anonym (H) skrev 2026-01-23 15:15:18 följande:
    Ja, exakt - det är ju individuellt. Men jag tycker att det är bra att informera att fertiliteten sjunker med åren. Det inger falska förhoppningar att tro att det går att vänta med att få barn till 40 årsåldern för att vissa kan bli gravida efter 40 år. Kanske kan många bli gravida efter 40 om man försöker tillräckligt länge men missfallsrisken är också högre så det är knepigare. Tänker att stress också spelar in. Det är skillnad på att vara 40 +, ha barn sedan tidigare med inställning händer det så händer det. I jämförelse med att vara 40 + och inte ha barn sedan tidigare.
    Absolut, så är det. Samtidigt känns det litet som att det bidrar litet till bilden av att kvinnor är gamla vid en ganska ung ålder. Man får inte IVF efter en viss ganska ung ålder som kvinna I Sverige, däremot kan mannen vara äldre. Jag tycker kvinnor får ett oförtjänt ?dåligt rykte?, som att allt beror på kvinnans ålder. Min vän genomgick IVF i flera år, det var fruktansvärt. Hon lyckades bara blir gravid ett par gånger och då fick hon missfall. Till slut sprack relationen pga all sorg och stress. Hon träffade en ny och blev gravid direkt naturligt. Då var hon dessutom äldre än när hon genomgick hela IVF-processen. Första mannen hade tagit steroider som ung så troligtvis var det han som sabbat sin kropp, men blir ändå kvinnan som får bära ansvaret och bördan på något sätt. Det är uppenbarligen extremt individuellt så jag tycker ändå för stort fokus placeras på kvinnan och hennes ålder. Men håller med om att det är bra att inte vänta för länge om man vill ha familj för säkerhets skull.
  • Anonym (vanir)

Jag var 35 när vi började försöka få barn, min man var 33. Jag blev gravid efter några månader, var 36 när våra tvillingar föddes.

Jag har aldrig varit gravid vare sig före eller efter, så jag har ingen aning om hur fertil jag är / var, mer än att jag uppenbarligen var fertil, i alla fall före 40.

Vi försökte inte få fler barn, ville inte ha fler än två.

En av mina kompisar fick också barn när hon var 36, skulle fylla 37. Barnets pappa var ett år yngre. De hade försökt ett tag men inte i flera år tror jag. De hade bara varit tillsammans några år när barnet föddes. Min kompis fick ett par tidiga missfall innan det tog sig. Inga fler barn, hon kände att det räckte med ett, hade en ganska jobbig graviditet osv.

En annan kompis fick sitt första och enda barn när hon var nyss fyllda 40. Hennes man var 43. De hade försökt i flera år. Där kan åldern absolut ha spelat in, men det blev ett barn tillslut. 

Andra kvinnor jag känner har två eller tre barn och var yngre när de fick dem. Första barnet före 30, sista barnet före 35. Männen var i ungefär samma ålder eller något äldre. Vad jag vet hade ingen svårt att få barn, men sådant pratar man ju inte alltid om.

De jag känner över 40 som inte har barn, har aktivt valt bort barn. T ex min syster och en av mina bästa kompisar. De har aldrig velat ha barn.

Jag vet faktiskt inte om jag känner någon ofrivilligt barnlös.

• Anonym (Vella)

Hej, jag blev gravid lika snabbt vid 43 med mitt femte barn som vid mitt första vid 30. 

• Anonym (Si)

Jag har också hört det som nämndes högre upp i tråden att det av någon anledning är lättare att bli gravid när man är litet äldre om man redan har barn. Intressant.

Jag tycker det absolut är relevant för kvinnor att veta att de inte kan vänta och ta för givet att det kommer kunna bli barn om de gärna vill ha barn i sitt liv, däremot tycker jag som sagt det är alldeles för stort fokus på kvinnans ålder som faktor och det känns inte alls genuint utan snarare litet elakt mot kvinnor att tuta i alla att det är det som är problemet. Det finns ju uppenbarligen 45-åringar som är extremt fertila och 25-åringar som inte är det. Hade varit mer intressant om man tog reda på litet mer om vad det beror på.

Sedan är det självklart så att om man närmar sig 40 och upptäcker att man inte kan bli gravid så har man betydligt mindre tid på sig att få hjälp med det än om man upptäcker det vid 30, stressen blir förstås betydligt mindre om man har ytterligare ett decennium på sig att försöka. Det är ju onödigt att utsätta sig för att ha alltför kort tid på sig om det inte behövs. Men jag tror inte heller, som också nämnts tidigare i tråden, att folk som verkligen vill ha barn väntar i onödan utan de kanske inte träffat någon de vill bilda familj med ännu. De kanske inte vill skaffa barn på egen hand. Det är väl viktigare (ur barnets perspektiv) att ge barnet en trygg start och en bra pappa. Kan bli katastrof om man bildar familj med fel person. Sedan får man inte vara för rädd heller, någon mellanväg mellan att vara försiktig och slappna av och låta saker ske är kanske det bästa.

Jag själv hade absolut inte blivit mamma så tidigt som jag blev om jag inte varit slarvig och naiv. Och jag hade tur i oturen (och en del kämpaglöd som min kärlek till barnen gav mig) att det löste sig ändå, och tack vare att det ändå löste sig mot alla odds är jag extremt tacksam över att ha delat hela mitt vuxna liv med mina stora barn. Att jag idag har barn som snart är vuxna och samtidigt ska få börja på nytt vilken dag som helst känns som en oerhörd gåva att få uppleva.

Svar på tråden Fertilitet i 35-45-årsåldern, individuellt?