Fertilitet i 35-45-årsåldern, individuellt?
Såg på nyhetsmorgon där en kvinna som jobbade på någon fertilitetsklinik pratade om fertilitet när man är 35+ och hur mycket den sjunker. Att det är 12% chans varje cykel (om man har oskyddat sex vid ägglossning alltså) när man är 35 och så sjunker det till 0,5% chans när man är 45 har jag för mig.
Det här är såklart anekdotiskt. Men jag känner så otroligt många som har blivit gravida lätt mellan ca 35-42 årsåldern. Några som har blivit det vid 43-45 också. Känner två som är gravida nu och är 41 och 43. Min mamma blev oplanerat gravid (men behöll inte) när hon var 41.. Skulle kunna nämna hur många som helst. Jag blev själv gravid på första försöket med mitt fjärde barn när jag var 36 (är 38 nu), lustigt nog mycket snabbare än när jag var yngre.
Det kan ju såklart vara så att man ofta inte får höra om de som inte lyckas .. Vet en kompis som försökte när hon var 40+ och inte lyckades trots ett barn innan. Så de som inte lyckas finns såklart också.
Men min fundering är alltså ungefär det här.. De här siffrorna som de pratar om, gäller de verkligen alla? Eller är det som jag tror , att det är väldigt individuellt hur länge man har lätt att bli gravid? Varför nämns det aldrig när de pratar om det? Självklart finns inga garantier så det är bättre att börja försöka i tid om man kan. Men tycker bara det känns lite märkligt när de pratar om det som att det gäller precis alla. Kan det inte göra att äldre kvinnor slarvar med skydd också för att de tror att risken är mikroskopisk?