• Anonym (Författaren)

Vad skulle du tycka om någon skrev en bok om dig?

Jag skriver för närvarande en bok baserad på min gamla dagbok och annat material från min tonårstid. Denna tid var grovt centrerad kring en förälskelse jag hade det relationen passerade stadier från förälskelse, obesvarad kärlek, avslag, vänskap, sexuellt förhållande och stark kärlek som missade sin tidsrymd mellan andra relationer. Samt massa andra relationsrelaterade aspekter som tillförde höga och låga punkter. 

Bokskrivandet har varit så kul att gå tillbaka och titta på denna dagbok som är 22-20 år sedan. Och jag skulle så gärna när den är klar visa den för honom som den mestadels handlar om. Jag vill höra hans synpunkter och om han minns saker som jag minns dem.  Jag är helt okej med om detta var en livsomvälvande kärlek för mig och något som inte betydde lika mycket för honom. I en ideell värld hade jag gärna givit ut boken men pseudonymer men det är alltför många inblandade så det känns inte realistiskt. Men jag har då någon slags drömbild utav att han lägger tillägg till bokinläggen som tillför en ny aspekt i bokskrivandet. 

Problemet är dock att vi har ingen kontakt idag mer än någon enstaka like på sociala medier. Det senaste vi sågs var en gång ett år sedan då vi stötte in i varandra på stan och pratade lite om livet. Skulle det vara fruktansvärt konstigt om man hörde av sig framöver och frågade om han har lust att läsa den för jag tycker egentligen inte att någon annan ska ha förturen att läsa den när det är han som är skriven om mest i boken. Vad hade ni tänkt om någon skrivit en bok centrerad kring er för 20 år sedan? 

Vi är båda i relationer sen ca 18-19 år tillbaka, och jag är ibte ute efter någon romantisk relation med honom. Jag vill dock reda ut några frågetecken kring vad som skedde egentligen i det förflutna och är intresserad av hans perspektiv. Tror ni hans fru skulle ta fruktansvärt illa upp? Boken är väldigt beskrivande ä en de sexuella delarna, dock så överväger jag om jag ska ta bort dem innan jag skickar det till honom om jag gör det.

• Svar på tråden Vad skulle du tycka om någon skrev en bok om dig?
  • Anonym (Belle)
    Anonym (Författaren) skrev 2026-01-22 19:11:33 följande:
    Jag hade blivit smickrad om någon skrev om mig. Jag tänker att det är fint att någon får veta att de har spelat en betydande roll för någon annan i livet. Jag kan också tänka mig att det är nostalgiskt och kul att läsa. Boken behöver ju aldrig släppas utan skulle kunna vara som ett roligt projekt för mig bara. 

Det är helt okej att tacka nej. Men tänkte bara kolla om man kunde uppfatta det fel vilket verkar som att de flesta här gjort så då känns det kanske bäst att bara hålla projektet för mig själv. 

Om någon skrev om min man, jag hade tyckt det varit skitkul och velat läsa direkt. Kanske hade blivit svartsjuk under läsning men knappast på ett sätt som bär någon vikt.

Syftet med boken är väl att jag har allt detta material sparat och det är synd att det inte får läsas när det är intressant och roligt. Men kanske jag kan spara allt och någon snäll släkting till mig släpper ut boken om 5 generationer. 

Kan du inte byta ut hans namn bara? Om inte du är eller han är kända så är det väl ingen som kommer gräva i vem han är direkt , det är väl knappast av allmänintresse om det bara handlar om en vanlig kärleksrelation och inte något skandalöst eller sensationellt. De som känner båda kommer väl Iförsej att veta vem det är. 

Jag vet inte om jag hade tyckt det var kul att läsa detaljerat om någons sexliv med min sambo, jag hade nog hoppat över att läsa då. Kanske tyckt det var lite olustigt om något gammalt ex hade skrivit en bok som nästan bara handlade om honom. Om någon däremot hade skrivit en bok om sitt liv och han var med i någon del av boken hade väl varit en annan sak. Det har hänt en kompis till mig, en kompis till henne skrev en bok om sitt liv och hon var med litegrann men kallades inte sitt riktiga namn. 

Folk har sagt att jag borde skriva en bok om mitt liv (har jobbat som strippa och eskort när jag var yngre och varit i våldsamma relationer bland annat) men jag är ganska tveksam just eftersom det skulle kännas jobbigt att behöva skriva om personer i ens liv. Mitt äldsta barn (från en tidigare relation) kanske inte vill läsa om hur hennes pappa slog mig till exempel (även om han hade ett påhittat namn) men samtidigt skulle det vara viktigt att ha med. Jag vet inte hur man ska tänka . Det är inte aktuellt just nu iallafall men visst har jag tänkt tanken, en del saker känns viktiga att berätta om. 

• Anonym (H)
    Anonym (Författaren) skrev 2026-01-22 19:11:33 följande:
    Jag hade blivit smickrad om någon skrev om mig. Jag tänker att det är fint att någon får veta att de har spelat en betydande roll för någon annan i livet. Jag kan också tänka mig att det är nostalgiskt och kul att läsa. Boken behöver ju aldrig släppas utan skulle kunna vara som ett roligt projekt för mig bara. 

Det är helt okej att tacka nej. Men tänkte bara kolla om man kunde uppfatta det fel vilket verkar som att de flesta här gjort så då känns det kanske bäst att bara hålla projektet för mig själv. 

Om någon skrev om min man, jag hade tyckt det varit skitkul och velat läsa direkt. Kanske hade blivit svartsjuk under läsning men knappast på ett sätt som bär någon vikt.

Syftet med boken är väl att jag har allt detta material sparat och det är synd att det inte får läsas när det är intressant och roligt. Men kanske jag kan spara allt och någon snäll släkting till mig släpper ut boken om 5 generationer. 
    Låt boken testläsas. Ska du en någon fem generationer bort ge ut den krävs det mer än godkännande av huvudpersonen. Lycka till oavsett.
  • Anonym (K)
    Anonym (Författaren) skrev 2026-01-22 16:59:29 följande:

Jag skriver för närvarande en bok baserad på min gamla dagbok och annat material från min tonårstid. Denna tid var grovt centrerad kring en förälskelse jag hade det relationen passerade stadier från förälskelse, obesvarad kärlek, avslag, vänskap, sexuellt förhållande och stark kärlek som missade sin tidsrymd mellan andra relationer. Samt massa andra relationsrelaterade aspekter som tillförde höga och låga punkter. 

Bokskrivandet har varit så kul att gå tillbaka och titta på denna dagbok som är 22-20 år sedan. Och jag skulle så gärna när den är klar visa den för honom som den mestadels handlar om. Jag vill höra hans synpunkter och om han minns saker som jag minns dem.  Jag är helt okej med om detta var en livsomvälvande kärlek för mig och något som inte betydde lika mycket för honom. I en ideell värld hade jag gärna givit ut boken men pseudonymer men det är alltför många inblandade så det känns inte realistiskt. Men jag har då någon slags drömbild utav att han lägger tillägg till bokinläggen som tillför en ny aspekt i bokskrivandet. 

Problemet är dock att vi har ingen kontakt idag mer än någon enstaka like på sociala medier. Det senaste vi sågs var en gång ett år sedan då vi stötte in i varandra på stan och pratade lite om livet. Skulle det vara fruktansvärt konstigt om man hörde av sig framöver och frågade om han har lust att läsa den för jag tycker egentligen inte att någon annan ska ha förturen att läsa den när det är han som är skriven om mest i boken. Vad hade ni tänkt om någon skrivit en bok centrerad kring er för 20 år sedan? 

Vi är båda i relationer sen ca 18-19 år tillbaka, och jag är ibte ute efter någon romantisk relation med honom. Jag vill dock reda ut några frågetecken kring vad som skedde egentligen i det förflutna och är intresserad av hans perspektiv. Tror ni hans fru skulle ta fruktansvärt illa upp? Boken är väldigt beskrivande ä en de sexuella delarna, dock så överväger jag om jag ska ta bort dem innan jag skickar det till honom om jag gör det.

Om han inte var tillsammans med sin fru när ni var tillsammans,  så behöver hon ju inte ta så illa vid sig. De flesta har ju ett ex.

Men både han och frun kan tänka att boken är ett sätt för dig att få honom tillbaka.

Skicka absolut inget till honom före det att ni har diskuterat saken. 
  • KimLinnefeldt

Om någon skrev en bok där jag förekommer, fast jag inte går att identifiera för andra än de allra närmaste, så skulle jag nog känna mig hedrad. Förutsatt att jag inte blir taskigt behandlad.

Om det skulle dyka upp en gammal kärlek som jag inte har någon kontakt med, med ett bokmanus som handlar om henne och mig, så skulle jag nog tycka att det var obehagligt. Det skulle kännas som om hon har ägnat för mycket tid och intresse åt vår gamla relation. Vad vill hon? Att vi ska bli ihop igen? Så att jag måste svara på inviten? Kanske måsta avvisa henne och be henne att inte höra av sig igen?

• Tecum

Det beror på vad det handlar om och hur den var skriven. Om skribenten fått helt fel bild av mig eller skriver väldigt kritiskt och även vinklar åt osanningar är det inte kul. Att byta namn på personer hjälper inte om händelserna eller miljön är lätta att känna igen. 
    Men rent generellt skulle jag inte ha något emot det, och som du skriver kunna tillföra mitt perspektiv.

I dit fall ska du vara försiktig då han är i en relation och hans fru kanta illa upp av sexscenerna och dessutom misstänka att du inte var över honom. Så fråga försiktigt och backa om han är tveksam. 

• Anonym (Författaren)

Om jag skulle skicka till honom så skulle kag nog dra ner på detaljrikedom i sexscener rätt rejält och endast ha med om något är relevant för historian från min del. Boken skulle alltså inte vara erotica utan bara romantik/drama coming of age tonårsbok. Dagboken är annorlunda än hur boken skulle utformas. Syftet är inte att skriva om honom, utan att skriva min egen dagbok från min upplevelse sen blir ju han en utav flera centrala personer eftersom han liksom några fler nnämns väldigt mycket. Men som hobbyförfattare så bör en bok ha en röd tråd pch ett huvudsyfte och relationen har då en central plats i dagboken enligt mig. Visserligen kanske jag kan ändra vinklingen till att vara mer kring personlig utveckling genom relationer. Jag är inte känd så jag förväntar mig inte att den skulle bli intressant för andra, även om jag tror att många skulle relatera eller tycka den är intressant. Jag följer en tjej på instagram som nyss började läsa ur sin dagbok och den läsningen har varit rätt rolig så jag tror konceptet skulle vara kul. 

Självklart skulle godkännanden krävas, samt ändring av namn, platser etc om det skulle bli tal om någon publicering. Dock så tror jag det är långt ifrån att hända. Mest nu har jag bara tyckt det varit kul att dyka ner i dåtiden och se på samma situationer med vuxna ögon då man tolkar saker annorlunda. Så mest har jag väl känt att det är lite synd att det finns all denna text också vet de som berörs inte om det. Jag har från denna tid med alla möjliga vänner; gamla sms, gamla msn konversationer, Lunarstorm, blogginlägg, dagboksnotiser, bilder och även typ en scrapbook sparad. Jag har alltid varit en som sparar på saker och älskar att skriva ner och göra listor. Så när jag börjar sätta ihop allt till en tidslinje kände jag att detta blir ett kul bokprojekt, även om det inte släpps. Men ja jag skriver nog klart innan jag överväger om jag ska visa någon. Det är ju personliga saker och andras ord men överhängande mina upplevelser. Man vill ju hantera det känsligt och inte visa nåt för någon innan andra delar är godkända av andra berörda osv. Det är därför jag ser det som orealistiskt att någonsin försöka ens publicera. 

• Anonym (Författaren)
    KimLinnefeldt skrev 2026-01-22 20:15:15 följande:

Om någon skrev en bok där jag förekommer, fast jag inte går att identifiera för andra än de allra närmaste, så skulle jag nog känna mig hedrad. Förutsatt att jag inte blir taskigt behandlad.

Om det skulle dyka upp en gammal kärlek som jag inte har någon kontakt med, med ett bokmanus som handlar om henne och mig, så skulle jag nog tycka att det var obehagligt. Det skulle kännas som om hon har ägnat för mycket tid och intresse åt vår gamla relation. Vad vill hon? Att vi ska bli ihop igen? Så att jag måste svara på inviten? Kanske måsta avvisa henne och be henne att inte höra av sig igen?

Jag är rätt säker på att han skulle känna sig hedrad och att han skulle tycka att ett var en kul grej och vilja läsa.

Däremot är jag osäker om hans lojalitet och värnande om hans frus känslor skulle komplicera det eftersom han inte vill undanhålla det från henne men ändå kanske känner att risken att hon blir sårad finns om hon läser så därför tror jag han kanske skulle kunna känna sig kluven? Svårt att säga då jag umgåtts med honom och min man ihop några år efter vi blev vänner men hon tog avstånd redan då för många år sedan. Så jag känner inte henne tillräckligt för att gissa i hur hon skulle ta det.
  • Anonym (Författaren)
    Tecum skrev 2026-01-22 20:30:08 följande:

Det beror på vad det handlar om och hur den var skriven. Om skribenten fått helt fel bild av mig eller skriver väldigt kritiskt och även vinklar åt osanningar är det inte kul. Att byta namn på personer hjälper inte om händelserna eller miljön är lätta att känna igen. 
    Men rent generellt skulle jag inte ha något emot det, och som du skriver kunna tillföra mitt perspektiv.

I dit fall ska du vara försiktig då han är i en relation och hans fru kanta illa upp av sexscenerna och dessutom misstänka att du inte var över honom. Så fråga försiktigt och backa om han är tveksam. 

Det är det här som är så intressant med en dialog kring det också. Jag tror att dualiteten med att jag skriver som jag uppfattade det då samt i vissa delar i retrospekt hur jag nu förstår varför det blev så kan vara intressant. 

Jag skulle nog få säga rakt ut att jag har inte gjort detta pågrund av några underliggande känslor utan endast som en kul omskrivning av min dagbok som ett författarprojekt. Men det tål att reflektera över, jag vill inte trampa henne på tårna.
  • Anonym (Författaren)
    Anonym (författarwannbe) skrev 2026-01-22 19:09:21 följande:

Hej 

Vad roligt att du skriver bok, hur många ord ligger boken på?
    Jag håller också på skriva massa böcker, fast dom är kanske lite tramsiga vet inte om jag en dag publicerar nån av dom. 

Men jag hittade faktiskt som du en gammal dagbok, eller drömbok var det och den var jätte rolig att läsa. 

Jag förstår varför en författare hade tyckt att det var roligt att skriva om. 

Kanske hör om både man och fru vill ta nån middag nån gång och känn efter lite hur dom hade tänkt. 

Antar att du byter namn och så i boken? 

Den är inte färdig än, men kan tänka mig att den landar på ca 200 sidor. Yes jag skulle isåfall byta namn, platser, skriva ihop karaktärer och publicera under pseudonym efter jag fått godkännande från alla som nämns och möjligtvis kan identifieras.
  • Anonym (Bokfru)

Min exfru roade sig med att skriva böcker och berättelser om sina partners ofta var de ganska erotiska. Själv tyckte jag att det var sjukt påtändande att läsa en sexfantasi som handlar om mig själv. Sedan var de böcker hon skrivit om föregånde förhållande också fantastiska men inte lika påtändande. Själv skulle jag se det som väldigt smickrande

• Anonym (Mäkracka)

Jag är med i en bok.
    Både foto på mig och en vän, samt vår story.
    Boken släpptes i slutet på 90-talet.
    Då kändes det lite ballt.
    Nu känns det whatever.

• Anonym (Författaren)
    Anonym (Mäkracka) skrev 2026-01-23 00:09:43 följande:

Jag är med i en bok.
    Både foto på mig och en vän, samt vår story.
    Boken släpptes i slutet på 90-talet.
    Då kändes det lite ballt.
    Nu känns det whatever.

Intressant! Jag är också med i en bok men endast nämnd och rätt förändrad både personlighetsmässigt och utseendemässigt så kan inte säga att jag känner någon anknytning till karaktären mer än att författaren sa att jag är den personen. Den gavs aldrig ut dock, gjordes endast i ca 30 kopior som gavs ut personligen.

Frågade din vän dig innan om hon/han kunde skriva eran story?
  • Anonym (Mäkracka)
    Anonym (Författaren) skrev 2026-01-23 00:28:18 följande:
    Intressant! Jag är också med i en bok men endast nämnd och rätt förändrad både personlighetsmässigt och utseendemässigt så kan inte säga att jag känner någon anknytning till karaktären mer än att författaren sa att jag är den personen. Den gavs aldrig ut dock, gjordes endast i ca 30 kopior som gavs ut personligen.

Frågade din vän dig innan om hon/han kunde skriva eran story?
    Du får ursäkta mig.

Detta var inte en vän som skrivit eller frågat om.

Man kan säga att det var en kommunal kvinna av den högre sorten som samlade information i hela landet om lite olika projekt...hon hörde av sig via telefon genom sitt företag och vi planerade på den vägen...så ingen vän.
  • Anonym (Drömmar)

Som svar på din fråga TS: Jag hade nog ärligt talat tyckt att det var lite kul :) Fast jag hade blivit ganska illa berörd om jag inte fått läsa och godkänna i förväg.

Anonym (Författaren) skrev 2026-01-22 16:59:29 följande:

Hej 

Jag håller också på skriva massa böcker, fast dom är kanske lite tramsiga vet inte om jag en dag publicerar nån av dom. 

Men jag hittade faktiskt som du en gammal dagbok, eller drömbok var det och den var jätte rolig att läsa. 

Kanske hör om både man och fru vill ta nån middag nån gång och känn efter lite hur dom hade tänkt. 

Jättekul att ni skriver och vill ge ut. Tyvärr är realiteten idag att det är i princip omöjligt att få något utgivet av de traditionella förlagen om man inte har en otroligt intressant historia, om ett ämne som är mycket kommersiellt gångbart, skriven med utomordentligt god språkkänsla och språkhantering. Bara så att ni inte get your hopes up. Däremot finns det gott om hybridförlag som ger ut det mesta så länge det är ok kvalitet, men det kostar en rejäl slant.

• Anonym (boken)
    Anonym (Drömmar) skrev 2026-01-23 06:08:17 följande:

Hej 

Jättekul att ni skriver och vill ge ut. Tyvärr är realiteten idag att det är i princip omöjligt att få något utgivet av de traditionella förlagen om man inte har en otroligt intressant historia, om ett ämne som är mycket kommersiellt gångbart, skriven med utomordentligt god språkkänsla och språkhantering. Bara så att ni inte get your hopes up. Däremot finns det gott om hybridförlag som ger ut det mesta så länge det är ok kvalitet, men det kostar en rejäl slant.

kostar typ 1000 kr

Ge ut e-bok med BoD - bod.se
Svar på tråden Vad skulle du tycka om någon skrev en bok om dig?