• Anonym (Författaren)

Vad skulle du tycka om någon skrev en bok om dig?

Jag skriver för närvarande en bok baserad på min gamla dagbok och annat material från min tonårstid. Denna tid var grovt centrerad kring en förälskelse jag hade det relationen passerade stadier från förälskelse, obesvarad kärlek, avslag, vänskap, sexuellt förhållande och stark kärlek som missade sin tidsrymd mellan andra relationer. Samt massa andra relationsrelaterade aspekter som tillförde höga och låga punkter. 

Bokskrivandet har varit så kul att gå tillbaka och titta på denna dagbok som är 22-20 år sedan. Och jag skulle så gärna när den är klar visa den för honom som den mestadels handlar om. Jag vill höra hans synpunkter och om han minns saker som jag minns dem.  Jag är helt okej med om detta var en livsomvälvande kärlek för mig och något som inte betydde lika mycket för honom. I en ideell värld hade jag gärna givit ut boken men pseudonymer men det är alltför många inblandade så det känns inte realistiskt. Men jag har då någon slags drömbild utav att han lägger tillägg till bokinläggen som tillför en ny aspekt i bokskrivandet. 

Problemet är dock att vi har ingen kontakt idag mer än någon enstaka like på sociala medier. Det senaste vi sågs var en gång ett år sedan då vi stötte in i varandra på stan och pratade lite om livet. Skulle det vara fruktansvärt konstigt om man hörde av sig framöver och frågade om han har lust att läsa den för jag tycker egentligen inte att någon annan ska ha förturen att läsa den när det är han som är skriven om mest i boken. Vad hade ni tänkt om någon skrivit en bok centrerad kring er för 20 år sedan? 

Vi är båda i relationer sen ca 18-19 år tillbaka, och jag är ibte ute efter någon romantisk relation med honom. Jag vill dock reda ut några frågetecken kring vad som skedde egentligen i det förflutna och är intresserad av hans perspektiv. Tror ni hans fru skulle ta fruktansvärt illa upp? Boken är väldigt beskrivande ä en de sexuella delarna, dock så överväger jag om jag ska ta bort dem innan jag skickar det till honom om jag gör det.

• Svar på tråden Vad skulle du tycka om någon skrev en bok om dig?
  • Anonym (Författaren)
    Anonym (Hmmm..,,) skrev 2026-01-23 13:18:17 följande:
    Håller med. Riktigt obehagligt och creepy.  Dessutom låter det inte som något som är intressant för någon annan än dig själv!
    Självklart finns intresse, jag har själv läst dagboksböcker och autobiografier utav människor som jag inte känt till. Och det är nog förutom fantasy genren jag gillar bäst.
  • Anonym (Författaren)
    Anonym (Man) skrev 2026-01-23 12:58:02 följande:

Har inte ord för hur obehagligt jag hade tyckt att det var om ett ex från tonåren hörde av sig med en bok där Kush spelade betydande roll. Fy fasen. Vet inte vad jag hade gjort. Kollat upp om jag rättsligt kunde stoppa det hade jag gjort i alla fall.

Det är ju bara att säga nej jag är inte bekväm med det. Så skrivs du ut boken eller så blir boken aldrig av. Jag är ju inte hjärtlös eller dum.
  • Anonym (Författaren)
    Anonym (boken) skrev 2026-01-23 13:41:02 följande:

dom säger den första kärleken är den starkaste, finns det nån anledning att du känner du saknar kärlek i ditt liv. Är ju lätt att man drömmer sig tillbaka till tiden det var bra och man var där på cloud nine nånstans.

Att skriva bok är väldigt terapeutiskt finns kanske känslor och tankar som är fortferande ofärdiga och du behöver 'Closure'. Kanske därför det du vill ha från  mannen?

Att publicera en sex bok med nån, är ungefär samma sak som att släppa porr filmer man gjort tillsammans? 

Nej jag saknar inte kärlek i mitt liv. Däremot hade jag otroligt skoj under denna tiden i mitt liv och vill kanske se tillbaka på den. Det är inte bara den relationen som dagboken handlar om utan många vänskapsrelationer som jag hellre tror jag behöver closure från. Anledningen till varför jag vill dela boken med honom ör för att jag vill dela den med någon och det känns fel att låta någon annan läsa, även om det är mina uppfattningar från min synvinkel så är det blottande om någon annan läser det. 

Jag skulle inte publicera en sexbok. Dagboken jag skrev när jag var 16 år är snuskig. Boken skulle inte vara det, den skulle bara nämna sakligt (vi hade sex sen åkte jag hem) och inte detaljerat som akten var beskriven i dagboken. Men ja det är väl liknande skulle jag tro.
  • Anonym (Författaren)
    Kirenaj68 skrev 2026-01-23 14:12:38 följande:

Tanken på att någon skulle skriva en bok om mig är i sig smickrande, men går vi 20-22 år tillbaka i tiden skulle den handla om en kille och hans tjej som båda är upptagna av studier. Trots det tänker han med fel huvud och gör henne med barn och det blir en kamp få en tillvaro av studier och föräldraskap att gå ihop. Nu gick det i och för sig bra med hjälp av fantastiska föräldrar och boken skulle i viss mån kunna vara till hjälp för par i samma sits. Men jag hade ändå inte gillat att någon hade skrivit  boken. Den hade kunnat användas till att glorifiera ungt föräldrarskap på samma sätt som de otaliga Ensamma mammor-serier som gick på TV för några år sedan och som säkert en och annan ung flicka inspirerades av. Så nej tack för min del.   

Jag läste boken Peters baby som tonåring, det var tonårsföräldraskap från en ensamstående pappas synvinkel. Riktigt bra bok tycker jag 
  • Anonym (Författaren)
    Anonym (Man) skrev 2026-01-23 12:58:02 följande:

Har inte ord för hur obehagligt jag hade tyckt att det var om ett ex från tonåren hörde av sig med en bok där Kush spelade betydande roll. Fy fasen. Vet inte vad jag hade gjort. Kollat upp om jag rättsligt kunde stoppa det hade jag gjort i alla fall.

Blir fundersam över vad ni har för ex. Jag känner kärlek till mina två ex fortfarande. Skulle utan tvekan krama om båda två och vilja umgås om vi träffades idag. Vi ringer inte varandra men träffas man oplanerat så är vänskapen, respekten och kärleken där.
  • Anonym (boken)
    Anonym (Författaren) skrev 2026-01-23 17:32:47 följande:
    Nej jag saknar inte kärlek i mitt liv. Däremot hade jag otroligt skoj under denna tiden i mitt liv och vill kanske se tillbaka på den. Det är inte bara den relationen som dagboken handlar om utan många vänskapsrelationer som jag hellre tror jag behöver closure från. Anledningen till varför jag vill dela boken med honom ör för att jag vill dela den med någon och det känns fel att låta någon annan läsa, även om det är mina uppfattningar från min synvinkel så är det blottande om någon annan läser det. 

Jag skulle inte publicera en sexbok. Dagboken jag skrev när jag var 16 år är snuskig. Boken skulle inte vara det, den skulle bara nämna sakligt (vi hade sex sen åkte jag hem) och inte detaljerat som akten var beskriven i dagboken. Men ja det är väl liknande skulle jag tro.
    Så det hade blivit en romantisk historia utan sex?

Låter ju roligt, är många böcker som är baserad på verkligheten. Du skulle ju kunna byta ut rätt mycket utan att byta ut känslorna, tex vi gick till sommarläger istället för vi åkte skiidor eller vad det nu är ni hittat på. 
    Ändra på karaktärerna så det är ingen som känner igen vem som är i boken. 

Låter spännande du får säga till hur du gör. 

om du vill kan jag prov läsa för dig  
  • Anonym (boken)
    Anonym (Författaren) skrev 2026-01-23 17:32:47 följande:

kanske dags för en klass reunion fest eller vad man kallar det
  • Kirenaj68
    Anonym (Författaren) skrev 2026-01-23 17:34:21 följande:
    Jag läste boken Peters baby som tonåring, det var tonårsföräldraskap från en ensamstående pappas synvinkel. Riktigt bra bok tycker jag 
    Gick inte den som tv-serie också?
  • Anonym (Hmmm..,,)

Bridget Jones dagbok är en av de roligaste filmer jag sett. Aldrig läst boken dock, läser sällan böcker. 

Den är fiktion men sjukt rolig. Är din dagbok ens hälften så kul? Tonårsförälskelser är typ lika för ALLA. Skriv om du behöver det, eller läs din dagbok och dröm tillbaka om det är vad du behöver. 

Finns det något spännande,  roligt, annorlunda,  speciellt? Skicka till honom om du vill, men var beredd på att det inte blir emottaget som du hoppas och tror. Jag hade avskytt det.

• Anonym (Drömmar)
    Anonym (boken) skrev 2026-01-23 08:58:26 följande:
    kostar typ 1000 kr

Ge ut e-bok med BoD - bod.se
    BoD är inte ett hybridförlag dock, så det är inte öht jämförbart. Men absolut - BoD finns så klart också 😊
  • Anonym (Drömmar)
    Kirenaj68 skrev 2026-01-23 19:09:11 följande:
    Jo det gjorde den. Minns att jag såg den med stor förtjusning! Sju år gammal 😆
  • Anonym (Drömmar)
    Kirenaj68 skrev 2026-01-23 19:09:11 följande:
    Anonym (Drömmar) skrev 2026-01-24 05:53:02 följande:
    Ha! Verkar minsann som att den ska visas igen på SVT Play den förste februari! Vilket sammanträffande! 😲

• Anonym (Författaren)
    Anonym (Drömmar) skrev 2026-01-24 05:55:27 följande:
    Ha! Verkar minsann som att den ska visas igen på SVT Play den förste februari! Vilket sammanträffande! 😲

Sjukt,  jag visste inte att den fanns som serie 🤣
  • Anonym (Författaren)
    Anonym (Hmmm..,,) skrev 2026-01-23 19:29:11 följande:

Bridget Jones dagbok är en av de roligaste filmer jag sett. Aldrig läst boken dock, läser sällan böcker. 

Den är fiktion men sjukt rolig. Är din dagbok ens hälften så kul? Tonårsförälskelser är typ lika för ALLA. Skriv om du behöver det, eller läs din dagbok och dröm tillbaka om det är vad du behöver. 

Finns det något spännande,  roligt, annorlunda,  speciellt? Skicka till honom om du vill, men var beredd på att det inte blir emottaget som du hoppas och tror. Jag hade avskytt det.

Nämen nu gjorde du en bra liknelse, den skulle nog vara åt Bridget Jones hållet när det kommer till humor och kaos, men satt från tonåringsperspektiv. 

Jag gick från att vara hämmad och nedtryckt hemifrån och ocool i skolan till att plötsligt bli populär när jag började gymnasiet. Med det kom egotrippat självförtroende samtidigt som jag var grovt oerfaren. Jag älskade att chocka människor och satte mig ofta i vilda situationer. Jag skulle nog säga att många av dem är sexuellt relaterade men finns även annat. Och när det kommer till kärleken så är den nog väldigt relaterbar snarare.

Skulle jag dra ut några få händelser utan att nämna nåt som skulle hanna i boken så skulle det vara; smög undan på natten efter en fest hos någon jag inte kände och hade sex med en kille på ett köksbord. 6 månader senare hade jag sex med en annan kille jag just träffat och han ledde mig till köket hemma hos honom och vi hade sex på vad jag insåg var samma köksbord. Jag dansade i ett bås på en strippklubb med en manlig strippa när jag var 14 i Spanien. Jag åkte till Ryssland och gick och klubbade med min värdfamilj, delade på 3 sjuttis vodka med pappan och mamman och däckade på dansgolvet. Vaknade med andra underkläder (efter mamman troligtvis duschat mig) och en fylla som fortfarande var pågående då jag släpade mig till skolan medan jag hade problem att stå upprätt, frenetiskt klamrade fast mig i väggen för stöd och skulle hålla i någon genomgång och tal på scen. Jag kaskadspydde inför 200 elever  och blev med ilfart förd till sjukhuset med djupt orolig skolpersonal, varpå min svenska lärare böjer sig ner och jag viskar.. kenneth, jag är bara full. Träffade min sambos mamma första gången när jag stod på huvudet och hade sex i split.
  • Kirenaj68
    Jag har ett vagt minne av den. Den gick i TV 1978 och repriserades 1982. Månne var det under repriseringen jag kan ha sett  något avsnitt. Jag minns vagt två sekvenser. Dels när elever är samlade på skolgården och ropar Peters baby, dels när han byter blöja på barnet i klassrummet under en lektion. 
    Jag borde kanske ha sett fler avsnitt med tanke på att jag själv blev pappa som 19 årig student.
  • Anonym (K)
    Anonym (Författaren) skrev 2026-01-22 16:59:29 följande:

Jag skriver för närvarande en bok baserad på min gamla dagbok och annat material från min tonårstid. Denna tid var grovt centrerad kring en förälskelse jag hade det relationen passerade stadier från förälskelse, obesvarad kärlek, avslag, vänskap, sexuellt förhållande och stark kärlek som missade sin tidsrymd mellan andra relationer. Samt massa andra relationsrelaterade aspekter som tillförde höga och låga punkter. 

Bokskrivandet har varit så kul att gå tillbaka och titta på denna dagbok som är 22-20 år sedan. Och jag skulle så gärna när den är klar visa den för honom som den mestadels handlar om. Jag vill höra hans synpunkter och om han minns saker som jag minns dem.  Jag är helt okej med om detta var en livsomvälvande kärlek för mig och något som inte betydde lika mycket för honom. I en ideell värld hade jag gärna givit ut boken men pseudonymer men det är alltför många inblandade så det känns inte realistiskt. Men jag har då någon slags drömbild utav att han lägger tillägg till bokinläggen som tillför en ny aspekt i bokskrivandet. 

Problemet är dock att vi har ingen kontakt idag mer än någon enstaka like på sociala medier. Det senaste vi sågs var en gång ett år sedan då vi stötte in i varandra på stan och pratade lite om livet. Skulle det vara fruktansvärt konstigt om man hörde av sig framöver och frågade om han har lust att läsa den för jag tycker egentligen inte att någon annan ska ha förturen att läsa den när det är han som är skriven om mest i boken. Vad hade ni tänkt om någon skrivit en bok centrerad kring er för 20 år sedan? 

Vi är båda i relationer sen ca 18-19 år tillbaka, och jag är ibte ute efter någon romantisk relation med honom. Jag vill dock reda ut några frågetecken kring vad som skedde egentligen i det förflutna och är intresserad av hans perspektiv. Tror ni hans fru skulle ta fruktansvärt illa upp? Boken är väldigt beskrivande ä en de sexuella delarna, dock så överväger jag om jag ska ta bort dem innan jag skickar det till honom om jag gör det.

Ska man ge ut en bok om någon annan genom ett förlag så ändrar man på saker i den så att personen inte kan identifieras och kallar den en roman. Ser till att ingen utom kanske personen själv kan gissa att man är med i boken. Kan ändra t ex.  plats, ålder, tid lite och händelser. Lägga till händelser. Allt annat är skittaskigt av författaren.
Svar på tråden Vad skulle du tycka om någon skrev en bok om dig?