Min kompis stör sig på ”bebisspråk”
Min kompis blir orimligt irriterad över att jag enligt henne pratar bebisspråk. Tex kan jag säga att idag ska jag göra pannkisar, eller korv och stuvade mackisar. Förstår inte vad som provocerar?
Min kompis blir orimligt irriterad över att jag enligt henne pratar bebisspråk. Tex kan jag säga att idag ska jag göra pannkisar, eller korv och stuvade mackisar. Förstår inte vad som provocerar?
Hur blir hon irriterad? Onödigt att bli irriterad över en sån sak tycker jag. Folk som gnäller över skitsaker är mycket mer irriterande. Dessutom är bebisspråk för mig när man typ förställer rösten i högre och barnsligare tonläge och tar bort artikuleringen.
Håller med.
Att sätta is-ändelse på ord är snarare slang.
Ni som ogillar det, använder ni aldrig ord som godis, skådis, snabbis, fritis, fegis, flintis, trummis mm?
Håller med.
Att sätta is-ändelse på ord är snarare slang.
Ni som ogillar det, använder ni aldrig ord som godis, skådis, snabbis, fritis, fegis, flintis, trummis mm?
Jag förstår inte din kompis. Det du ger exempel på uppfattar jag som språklig kreativitet, inte bebisspråk. Bebisspråk för mig är att säga Titta vovven! Ajaj lilla handen! och liknande. Du gör om ord efter en mall som funnits i svenskan ganska länge. Rätt många ord omkonstruerade på det viset anses vara helt normala, som godis, permis, buskis och bebis.
Språklig kreativitet är kul tycker jag. Det tyder på att personen har ett rörligt intellekt och hög språklig förmåga.
Jag känner mig här nödgad att dra en lans för språkvetenskapen. Här kommer en intressant artikel om ord som slutar med -is och hur de bildas i svenskan. Skrivet av Gunlög Josefsson, professor i svenska vid Lunds universitet. Hon inleder med att skriva att is-ändelsen nog är vårt mest produktiva suffix och att antalet -is-ord är betydligt fler än de som finns i ordlistorna, eftersom det hela tiden bildas nya i talet. Håll i hatten och ta emot!
https://www.yumpu.com/sv/document/read/27880118/har-lunds-universitet/3
Så jagh fick inget sex? Mod traderade min kommentar som sa att det inbjöd till sex.. När en vuxen människa pratar bebisspråk.
Du har rätt i att honom också är sen gammalt. Jag mindes fel. Men han och honom har ändrat användning i svenskan. Och de har ändrats olika i olika delar av landet, därför säger en del -Jag såg han, och andra -Jag såg honom. Här fanns en bra förklaring :)
Så jagh fick inget sex? Mod traderade min kommentar som sa att det inbjöd till sex.. När en vuxen människa pratar bebisspråk.