• Anonym (Kompisen)

Min kompis stör sig på ”bebisspråk”

Min kompis blir orimligt irriterad över att jag enligt henne pratar bebisspråk. Tex kan jag säga att idag ska jag göra pannkisar, eller korv och stuvade mackisar. Förstår inte vad som provocerar? 

• Svar på tråden Min kompis stör sig på ”bebisspråk”
  • Anonym (Latte)
    Anonym (m) skrev 2026-01-23 13:44:13 följande:

Hur blir hon irriterad? Onödigt att bli irriterad över en sån sak tycker jag. Folk som gnäller över skitsaker är mycket mer irriterande. Dessutom är bebisspråk för mig när man typ förställer rösten i högre och barnsligare tonläge och tar bort artikuleringen. 

Håller med.

Att sätta is-ändelse på ord är snarare slang.

Ni som ogillar det, använder ni aldrig ord som godis, skådis, snabbis, fritis, fegis, flintis, trummis mm? 

• Anonym (Latte)
    Anonym (Samma på familjeliv) skrev 2026-01-23 16:01:21 följande:
    Finns inget värre än att läsa vuxna som skriver på bebisspråk här på Familjeliv.
    - Jag älskar han.
    - Bäbis sover.
    -Hur ta hand om bebis?
    Tråd efter tråd, funderar på om nätet har gjort oss dummare de senaste sju åren.

Till TS, det låter så fult när vissa saker kommer från vuxna. Det låter även som om man har stannat i mognaden.
    Att använda ordet han på det viset är dialektalt och en rest från äldre svenska. Honom är en nymodighet vi andra svänger oss med. :) 
    I formell skrift bör man ju skriva honom i din exempelmening. Men Familjelivs forum kan knappast räknas som formellt. Här skriver många talspråkligt och det tycker jag är charmigt. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Samma på familjeliv)
    Anonym (Latte) skrev 2026-01-23 16:17:05 följande:

Håller med.

Att sätta is-ändelse på ord är snarare slang.

Ni som ogillar det, använder ni aldrig ord som godis, skådis, snabbis, fritis, fegis, flintis, trummis mm? 

Vill lille  Latte ha kårv till makkisarna eller pankkisar med sylt innan Latte ska sova?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Latte)
    Anonym (Samma på familjeliv) skrev 2026-01-23 16:27:31 följande:
    Vill lille  Latte ha kårv till makkisarna eller pankkisar med sylt innan Latte ska sova?
    Du stavar medvetet felaktigt och tilltalar mig som om jag vore ett litet barn. Kan du inte hålla dig till ämnet och hålla trevlig samtalston istället? 
  • Goneril
    Anonym (Latte) skrev 2026-01-23 16:25:20 följande:
    Att använda ordet han på det viset är dialektalt och en rest från äldre svenska. Honom är en nymodighet vi andra svänger oss med. :) 
    I formell skrift bör man ju skriva honom i din exempelmening. Men Familjelivs forum kan knappast räknas som formellt. Här skriver många talspråkligt och det tycker jag är charmigt. 
    Va? "Honom" är en nymodighet? Enligt svensk etymologisk ordbok är "honom" urnordiskt, en härledning av han (hana) som undanträngts av dativen "honom", ett personligt pronomen, objekt, subjekt "han". 
  • Goneril
    Anonym (Latte) skrev 2026-01-23 07:36:49 följande:

Jag förstår inte din kompis. Det du ger exempel på uppfattar jag som språklig kreativitet, inte bebisspråk. Bebisspråk för mig är att säga Titta vovven! Ajaj lilla handen! och liknande. Du gör om ord efter en mall som funnits i svenskan ganska länge. Rätt många ord omkonstruerade på det viset anses vara helt normala, som godis, permis, buskis och bebis. 

Språklig kreativitet är kul tycker jag. Det tyder på att personen har ett rörligt intellekt och hög språklig förmåga. 

De exempel som gavs i trådstarten utgör inte språklig kreativitet. De är infantila nonsensord, inte ens begripliga, vilket torde vara det övergripande syftet med språk. Att TS kompis blir irriterad är begripligt. I tråden förekom även någon som talar barnspråk med kunder; vore jag chef skulle hon få en varning, högst oprofessionellt.                                                                                                                                                                          De nyord som presenteras av Svenska Akademien är exempel på kreativitet; uttrycken har syftet att  spegla samhällsutvecklingen, men dessvärre faller de ofta i glömska. Vem minns till exempel "zlatanerade"?                                                                                                               Med små barn ska man tala tydligt och lite långsammare än vanligt. Många forskare hävdar att man ska undvika nonsensord och falska termer om man inte vill att barnens språkutveckling ska hämmas. Problemet är när mormor och farmor talar ett löjligt barnspråk med påhittade ord för att det ska vara "gulligt", vågar föräldrar säga till?
  • Anonym (Latte)

Jag känner mig här nödgad att dra en lans för språkvetenskapen. Här kommer en intressant artikel om ord som slutar med -is och hur de bildas i svenskan. Skrivet av Gunlög Josefsson, professor i svenska vid Lunds universitet. Hon inleder med att skriva att is-ändelsen nog är vårt mest produktiva suffix och att antalet -is-ord är betydligt fler än de som finns i ordlistorna, eftersom det hela tiden bildas nya i talet. Håll i hatten och ta emot! 

https://www.yumpu.com/sv/document/read/27880118/har-lunds-universitet/3

• Anonym (L)

Så jagh fick inget sex? Mod traderade min kommentar som sa att det inbjöd till sex.. När en vuxen människa pratar bebisspråk.

• Anonym (Latte)
    Goneril skrev 2026-01-23 23:40:08 följande:
    Va? "Honom" är en nymodighet? Enligt svensk etymologisk ordbok är "honom" urnordiskt, en härledning av han (hana) som undanträngts av dativen "honom", ett personligt pronomen, objekt, subjekt "han". 

Du har rätt i att honom också är sen gammalt. Jag mindes fel. Men han och honom har ändrat användning i svenskan. Och de har ändrats olika i olika delar av landet, därför säger en del -Jag såg han, och andra -Jag såg honom. Här fanns en bra förklaring :) 

https://frageladan.isof.se/faqs/21576

• Anonym (m)
    Goneril skrev 2026-01-24 00:54:33 följande:
    De exempel som gavs i trådstarten utgör inte språklig kreativitet. De är infantila nonsensord, inte ens begripliga, vilket torde vara det övergripande syftet med språk. Att TS kompis blir irriterad är begripligt. I tråden förekom även någon som talar barnspråk med kunder; vore jag chef skulle hon få en varning, högst oprofessionellt.                                                                                                                                                                          De nyord som presenteras av Svenska Akademien är exempel på kreativitet; uttrycken har syftet att  spegla samhällsutvecklingen, men dessvärre faller de ofta i glömska. Vem minns till exempel "zlatanerade"?                                                                                                               Med små barn ska man tala tydligt och lite långsammare än vanligt. Många forskare hävdar att man ska undvika nonsensord och falska termer om man inte vill att barnens språkutveckling ska hämmas. Problemet är när mormor och farmor talar ett löjligt barnspråk med påhittade ord för att det ska vara "gulligt", vågar föräldrar säga till?
    Inte ens begripliga? Tror nog de flesta förstår vad som menas.
  • Anonym (m)
    Anonym (L) skrev 2026-01-24 08:27:41 följande:

Så jagh fick inget sex? Mod traderade min kommentar som sa att det inbjöd till sex.. När en vuxen människa pratar bebisspråk.

Traderade? Sålde eller vad? Verkar iallafall vara kvar.
Svar på tråden Min kompis stör sig på ”bebisspråk”