• Anonym (Prestige)

Varför har män så svårt att ta besvikelser/ motgångar?

T.ex. vid dating. En man som blir dissad/ ghostad av en kvinna kan bli aggressivt och hotfull, eller lämna en elak kommentar. Varför bygger ofta män upp höga förväntningar om de inte är säkra på att det blir som de hade förväntat sig? Varför är det så sårande för en manliga sjäkvkänslan att bli bortvald? Tror de att deras liv är "slut" bara för att de blev avvisade av en kvinna?

Eller i det dagliga livet. En man misslyckas med något han åtagit sig att göra och blir arg, sliter, slänger och svär. Verkar som om många män hänger upp sig väldigt mycket på prestige och tycker att de är misslyckade som personer om de misslyckas med saker, medan kvinnior som misslyckas oftare tänker "shit happens" och försöker igen?

• Svar på tråden Varför har män så svårt att ta besvikelser/ motgångar?
  • Anonym (Prestige)
    Anonym (E) skrev 2026-01-22 22:01:04 följande:

Jag svarade på TS fråga. Det är därför vissa män reagerar så. 

Jag har väl råkat ut för någon av det slaget men inte så många. (Förutom mitt ex som stalkade mig i åratal men det är en lite annan liga.)

Fast man kunde mötas av samma attityd på krogen också. Män som blev sura om man avböjde deras inviter oavsett hur trevlig man än var. 

Minns att detta förekom när jag gick ut på krogen förr med. Vissa, ofta starkt alkoholpåverkade män kunde bli väldigt känslosamma och förbannade.och jag har sätt män ge sig på kvinnor fysiskt pga att de blir avvisade. Som du säger handlar det om män som tror att världen / kvinnor är skyldiga dem något. Flera män har blivit aggressiva och några hotfulla när jag avvisat dem på datingappar. Jag är "en jävla slyna som inte ska tro att jag är något" och "Tror du att du är så jävla snygg så att du kan avvisa män hur som helst"?, "Jag vet var din brevlåda bor" osv. Det är klart att man blir rädd.
  • ResanTillMelonia
    Tecum skrev 2026-01-22 20:05:43 följande:

Känner inte till hur det fungerar i dejtingvärlden men IRL är det tvärtom. En kvinna som tar initiativ till träff eller sex men får nej blir helt knäckt, världen rasar och hon känner sig förolämpad och förnedrad. Det är mannen det är fel på som inte förstår vad han missat och han är en otacksam knöl. Antingen pratar hon aldrig mer med honom, eller kommer med spydiga kommentarer i månader efteråt.

Män blir arga och svär när något går fel, men det är ett sätt att avreagera sig som kanske är bättre än att bära det inom sig och må dåligt. Men inte så kul för omgivningen att höra kanske. De svär en ramsa och tar sen nya tag, så har det alltid varit.

Det här har jag aldrig märkt. Varken hos mig själv eller hos någon annan kvinna.

IRL tar kvinnor sällan initiativet, det hör inte till den kvinnliga rollen. Och blir med andra ord sällan nobbad heller.

men det krävs ju en väldigt speciell personlighet för att överhuvudtaget ha förmågan att bli rabiat när någon dissar en.

Har också samma erfarenhet att just män tar det väldigt hårt. De kan bli arga, eller ledsna och bli jobbiga.

själv har jag bara blivit halv-nobbad en gång. Min enda tanke då var att jag respekterar hans beslut och ska inte störa. Samma kille vill senare ha nya chanser, men tar dem inte ens när han väl får dem. När jag sista gången han försökte nobbade honom (snällt och fint med förklaring) så blev han trots det ganska rabiat.

han svor inte en ramsa eller kom med milda spydiga kommentarer, utan faktiskt riktiga anklagelser och falska påhopp. i princip varje dag i över 2 års tid efter att vi träffades för sista gången. han slutade inte spontant heller. Han dog.

Här har vi ett exempel på hur två personer som båda har blivit nobbade av varandra reagerar.

• ResanTillMelonia

När män drabbas av motgångar har de ofta svårt att reglera sin ilska. Har aldrig sett en tjej förlora kontrollen för att hon är arg. Har bara hört om sådana, och de har obehandlade diagnoser. Vet inte om de räknas.

det här med att kvinnor är mer emotionella än män är hyckleri. män har ilska som största svaghet.

och jag tror att det är könsbundet, att män ofta tar mer illa upp än kvinnor. Vilken kvinna som helst har alltid en ny man som väntar bakom hörnet. Det blir nog enklare att borsta av sig en motgång med den vetskapen. därför är jämförelsen inte riktigt rättvis.

• Anonym (Prestige)
    ResanTillMelonia skrev 2026-01-23 05:28:18 följande:

När män drabbas av motgångar har de ofta svårt att reglera sin ilska. Har aldrig sett en tjej förlora kontrollen för att hon är arg. Har bara hört om sådana, och de har obehandlade diagnoser. Vet inte om de räknas.

det här med att kvinnor är mer emotionella än män är hyckleri. män har ilska som största svaghet.

och jag tror att det är könsbundet, att män ofta tar mer illa upp än kvinnor. Vilken kvinna som helst har alltid en ny man som väntar bakom hörnet. Det blir nog enklare att borsta av sig en motgång med den vetskapen. därför är jämförelsen inte riktigt rättvis.

Kanske är det också så att vi kvinnor är mer förutseende och t.ex. ser till att behålla tidigare vänslaper även i ett förhållande, så att vi har människor att umgås med efter ett uppbrott och därmed lättare att hitta en ny man. Män är tyvärr ofta så obetänksamma att de klipper banden med tidigare vänner när de går in i förhållanden. Sen står de där helt ensamma och övergivna när kvinnan gjort slut och då är det klart att de blir mer desperata.

Men som någon skrivit tidigare här på FL så binder sig män på ett osunt sätt vid att det högsta målet med livet är ett förhållande med en kvinna, eller sex med många kvinnor. Mäns starka ilska kommer ofta helt enkelt av deras egna oförmåga att tänka efter före och vara förutseende, och det kan ingen kvinna i världen ta skulden för.
  • ResanTillMelonia
    Anonym (Prestige) skrev 2026-01-23 06:36:45 följande:
    Kanske är det också så att vi kvinnor är mer förutseende och t.ex. ser till att behålla tidigare vänslaper även i ett förhållande, så att vi har människor att umgås med efter ett uppbrott och därmed lättare att hitta en ny man. Män är tyvärr ofta så obetänksamma att de klipper banden med tidigare vänner när de går in i förhållanden. Sen står de där helt ensamma och övergivna när kvinnan gjort slut och då är det klart att de blir mer desperata.

Men som någon skrivit tidigare här på FL så binder sig män på ett osunt sätt vid att det högsta målet med livet är ett förhållande med en kvinna, eller sex med många kvinnor. Mäns starka ilska kommer ofta helt enkelt av deras egna oförmåga att tänka efter före och vara förutseende, och det kan ingen kvinna i världen ta skulden för.

Pratar vi generellt har du nog helt rätt. I båda sakerna du tar upp. Det märks att män och kvinnor värderar det där med att vilja träffa någon helt olika.

kvinnor och män med barn värderar tiden med dem olika också. statiatik säger att ensamstående pappor oftare skaffar ny partner.

när män inte förstår att kvinnor värderar sitt liv annorlunda blir de arga på dem. Det är bara intressant vem som får ösa ut sina ärliga åsikter på vem egentligen? Har själv fått skit för min situation (singel 9 år, har prioriterat mitt barn), men jag har ju haft motsatta åsikter om mannen själv (Lösaktig mm som byter partner ofta med barn inblandade). Anser seriöst att det är mer fel på honom. Men det nämner jag ju inte. medan män helt ohämmat kan spy ur sig massa skit. helt socialt inkompetenta saker som man inte inleder en konversation med - om man säger så. (Nej det är inget allvarligt fel på mig. Har ingen psykisk störning eller problem). däremot någon som har haft 3 sambos på 7 år..? = han är ett problem)

Lite som att kvinnor får höra att de minsann har för höga krav och måste sänka dem. (Nä men vänta lite, ska man ha låga krav istället, skita i varningsflaggor och träffa alla möjliga män istället? Det brukar inte män uppskatta ju, hehe. Varför ska man förlora sin självrespekt så mycket?)

det är mer socialt accepterat när en man öser ur sig skiten på kvinnor än tvärtom.

• Anonym (E)

Instämmer i att det är en myt att kvinnor är mer känslostyrda än män. 

Män är kraftigt överrepresenterade när det gäller misshandel och dödligt våld mot både andra män och kvinnor. 

Om man bortser från kriminella kretsar så handlar mäns våld främst om konflikter, krogslagsmål och våld mot kvinnliga partners. Det är alltså mycket känslor inblandade i kombination med en oförmåga att kontrollera känsloreaktionen. 

Många män växer fortfarande upp med föreställningen att de har rätt till saker, inklusive sex och kvinnor. 

För sådana män existerar kvinnor bara för deras skull, annars har de inget värde, Att en kvinna tackar nej är provocerande för en sådan man. Det är ju hennes uppgift i livet att behaga honom. 

Därför kan det omöjligt handla om honom utan det måste vara något fel på kvinnan som tackar nej. Hon är inbilsk, bortskämd, en hora etc. etc. 

När en sådan man skriver att hon inte ska tro att hon är något speciellt så menar han det. Hon är ju bara en kvinna och ska veta sin plats. 

Och nej, det gäller inte alla män (innan någon reflexmässigt hinner skriva det) men alldeles för många. 

• Anonym (A)

Lol, försök vara en svart man och säga nej till vita kvinnor ang sex. De blir helt jävla galna faktiskt. Helt stört ärligt talat.

• Anonym (Prestige)
    Anonym (E) skrev 2026-01-23 12:59:04 följande:

Instämmer i att det är en myt att kvinnor är mer känslostyrda än män. 

Män är kraftigt överrepresenterade när det gäller misshandel och dödligt våld mot både andra män och kvinnor. 

Om man bortser från kriminella kretsar så handlar mäns våld främst om konflikter, krogslagsmål och våld mot kvinnliga partners. Det är alltså mycket känslor inblandade i kombination med en oförmåga att kontrollera känsloreaktionen. 

Många män växer fortfarande upp med föreställningen att de har rätt till saker, inklusive sex och kvinnor. 

För sådana män existerar kvinnor bara för deras skull, annars har de inget värde, Att en kvinna tackar nej är provocerande för en sådan man. Det är ju hennes uppgift i livet att behaga honom. 

Därför kan det omöjligt handla om honom utan det måste vara något fel på kvinnan som tackar nej. Hon är inbilsk, bortskämd, en hora etc. etc. 

När en sådan man skriver att hon inte ska tro att hon är något speciellt så menar han det. Hon är ju bara en kvinna och ska veta sin plats. 

Och nej, det gäller inte alla män (innan någon reflexmässigt hinner skriva det) men alldeles för många. 

Det verkar som om väldigt många män fungerar så här, i högre eller mindre grad. Det finns bra, snälla och respektfulla män givetvis, men på datingappar verkar de mest argsinta och bittra samlas, många som verkar tro att deras tåg har gått eftersom de blir så väldigt upprörda över en kvinnas diss. Och även om en man bara verkaar desperat men inte blir aggressiv, så skrämmer det kvinnor generellt. För vilken kvinna vill ha en man som beter sig som om hans sista stund var kommen om han inte hittar en kvinna? Kanske bör män sänka sina förhoppningar en aning efter en viss ålder, för att minska risken för att bli besviken och argsint.
  • Anonym (okej)

Det räckte inte med de tidigare trådarna du startat om samma ämne som blev borttagna?

• Anonym (E)
    Anonym (Prestige) skrev 2026-01-23 14:07:57 följande:
    Det verkar som om väldigt många män fungerar så här, i högre eller mindre grad. Det finns bra, snälla och respektfulla män givetvis, men på datingappar verkar de mest argsinta och bittra samlas, många som verkar tro att deras tåg har gått eftersom de blir så väldigt upprörda över en kvinnas diss. Och även om en man bara verkaar desperat men inte blir aggressiv, så skrämmer det kvinnor generellt. För vilken kvinna vill ha en man som beter sig som om hans sista stund var kommen om han inte hittar en kvinna? Kanske bör män sänka sina förhoppningar en aning efter en viss ålder, för att minska risken för att bli besviken och argsint.

Jag förstår att det är tufft att bli ratad, vilket män blir i större utsträckning än kvinnor, men män som blir aggressiva eller desperata är en red flagg.

Då ska man vara glad att man undvek den personen. 

I den kategorin finns män som kan gå ännu längre och bli våldsamma eller börja stalka en. 

Män har betydligt större våldskapital än kvinnor och jag tror att många män inte förstår att den dimensionen finns med för kvinnor även i ett aggressivt beteende på nätet. 

Det är som Atwoods kända citat  "Men are afraid that women will laugh at them. Women are afraid that men will kill them.?

När det gäller desperata män behöver de vårda sina nära relationer mer.

Kvinnor tar ofta ett stort ansvar för den känslomässiga relationen till sina barn, gamla föräldrar och till och med mannens föräldrar.

Kvinnor har ofta djupa vänskaper som har stor betydelse i svåra stunder. Jag vet inte hur jag hade klarat mig utan mina väninnor. 

Alla de här relationerna kräver aktiva känslomässiga investeringar som en del män inte verkar intresserade av att göra. 

De vill i stället bara ha en kvinna som enda emotionellt stöd i livet. Då är det klart att man blir desperat efter en kvinna men det är samtidigt en stor börda att lägga på en enda person. 

Jag har varit singel i flera år nu och mitt liv känns ändå meningsfullt. Jag har mitt barn, mina vänner, mina syskon, trevliga kollegor, intressen, husdjur och gillar att resa på egen hand. 

För mig skulle en (bra) man vara en bonus, inte mitt allt. 

Jag såg ett klipp i sociala medier om hur det skulle vara om kvinnor helt gav upp män. Då skulle de sitta där i sina vackert dekorerade hem, laga god mat, gosa med sina husdjur och ha trevliga middagskvällar med sina väninnor. 

Poängen var att kvinnor klarar sig mycket bättre utan män än tvärtom. 

Det finns män som anser att det är orättvist men de fattar inte att kvinnor har skapat sig det livet och att det kräver känslomässigt engagemang, intresse för andra människor och konkret arbete. 

Män borde göra samma sak. Då kanske de inte skulle behöva skriva aggressiva meddelanden till främmande kvinnor bara för att de tackade nej till en dejt. 

• Anonym (A)
    Anonym (E) skrev 2026-01-23 15:29:26 följande:

Jag förstår att det är tufft att bli ratad, vilket män blir i större utsträckning än kvinnor, men män som blir aggressiva eller desperata är en red flagg.

I den kategorin finns män som kan gå ännu längre och bli våldsamma eller börja stalka en. 

Män har betydligt större våldskapital än kvinnor och jag tror att många män inte förstår att den dimensionen finns med för kvinnor även i ett aggressivt beteende på nätet. 

Det är som Atwoods kända citat  "Men are afraid that women will laugh at them. Women are afraid that men will kill them.?

Kvinnor tar ofta ett stort ansvar för den känslomässiga relationen till sina barn, gamla föräldrar och till och med mannens föräldrar.

Kvinnor har ofta djupa vänskaper som har stor betydelse i svåra stunder. Jag vet inte hur jag hade klarat mig utan mina väninnor. 

Alla de här relationerna kräver aktiva känslomässiga investeringar som en del män inte verkar intresserade av att göra. 

De vill i stället bara ha en kvinna som enda emotionellt stöd i livet. Då är det klart att man blir desperat efter en kvinna men det är samtidigt en stor börda att lägga på en enda person. 

Jag har varit singel i flera år nu och mitt liv känns ändå meningsfullt. Jag har mitt barn, mina vänner, mina syskon, trevliga kollegor, intressen, husdjur och gillar att resa på egen hand. 

Jag såg ett klipp i sociala medier om hur det skulle vara om kvinnor helt gav upp män. Då skulle de sitta där i sina vackert dekorerade hem, laga god mat, gosa med sina husdjur och ha trevliga middagskvällar med sina väninnor. 

Det finns män som anser att det är orättvist men de fattar inte att kvinnor har skapat sig det livet och att det kräver känslomässigt engagemang, intresse för andra människor och konkret arbete. 

Män borde göra samma sak. Då kanske de inte skulle behöva skriva aggressiva meddelanden till främmande kvinnor bara för att de tackade nej till en dejt. 

OJ många åsikter här... men om du hade visat en naken rumpa till dem så hade det inte gått såhär? Säger inte vad du ska göra ... eller vad du borde göra... men ett tips.. så du gör själv avvägningen om det var ett sexuellt abuse... eller om det var ett tips som du kan erkänna dig med eller inte. Sverige har helt TAPPAT BORT GRÄNSEN VAD GÄLLANDE DETTA.. UTAN ATT HÄR SKA JU KLASSSAS SOM VÅLDTÄCKTSFÖRSÖK.. DET ÄR det SOM ÄR SÅ JÄVLA INTRTESSANT MED SVERIGE... FÖR DET VERKAR JU ÄRLIGT TALAT SOM ATT STATSMINISTERN GILLAR KUK I SWEDE land ? Samtidigt så hade du fan inte varit naken om du inte hade velat ha sex! Så slut HYCKLA ENMBART FÖR ATT DU ÄR EN KVINNA! dU ÄR VÅT THATS it ! 
  • Anonym (E)
    Anonym (A) skrev 2026-01-23 17:02:37 följande:
    OJ många åsikter här... men om du hade visat en naken rumpa till dem så hade det inte gått såhär? Säger inte vad du ska göra ... eller vad du borde göra... men ett tips.. så du gör själv avvägningen om det var ett sexuellt abuse... eller om det var ett tips som du kan erkänna dig med eller inte. Sverige har helt TAPPAT BORT GRÄNSEN VAD GÄLLANDE DETTA.. UTAN ATT HÄR SKA JU KLASSSAS SOM VÅLDTÄCKTSFÖRSÖK.. DET ÄR det SOM ÄR SÅ JÄVLA INTRTESSANT MED SVERIGE... FÖR DET VERKAR JU ÄRLIGT TALAT SOM ATT STATSMINISTERN GILLAR KUK I SWEDE land ? Samtidigt så hade du fan inte varit naken om du inte hade velat ha sex! Så slut HYCKLA ENMBART FÖR ATT DU ÄR EN KVINNA! dU ÄR VÅT THATS it ! 
    Vad bra att du dök upp i tråden och illustrerade att inte alla män skriver aggressivt och sexualiserat till kvinnor som har åsikter. 
  • Anonym (Öhh)
    Anonym (E) skrev 2026-01-23 17:54:24 följande:
    Vad bra att du dök upp i tråden och illustrerade att inte alla män skriver aggressivt och sexualiserat till kvinnor som har åsikter. 
    Hahaha - +1 på den!
  • Anonym (A)
    Anonym (E) skrev 2026-01-23 17:54:24 följande:
    Okej. Så jag ska vara ärlig här nu.. Men 4 Kvinnor från att jag var ca 6 år gammal tills jag var 36 år gammal.. har dragit ner mina kallingar när jag har sovit och gjort vad de har velat mot den. Men det är inget problem menar du? Du tror att jag jag ska vara tacksam för det? Eller kanske du rent av KRÄVER DET !??? En tjeje som jag väcktes av att försöka våldta mig och jag knuffade bort henne.. slängde sig på golvet och dunkade huvudet i golvet 3-5 ggr oph sedan ringde polisen och försökte anmäla mig för misshandel. Det gick inte igenom.. Pg aen vettig polis kvinna! Men efter så tatuerade samma kvinna in mitt namn innan för troslinningen... och krävde att jag skulle knulla henne 10 ggr annars skulle hon både anmäla mig för våldtäkt samt misshandel.. så jag var tvungen att ligga med henen 10 ggr fast jag hatade henne! Så NBU när jag har varit helt ärlig om vad jag har varit med om.. Vart är ditt försvar för att skydda offret? ( DVS MIG !?)
  • Anonym (Prestige)
    Anonym (E) skrev 2026-01-23 15:29:26 följande:

Män som har lätt att bli aggressiva mot kvinnor och är desperata, jag tror de skulle må mycket bättre av att lägga ned sökandet efter en kvinna och försöka lära sig trivas med och njuta av sin ensamhet, eftersom deras ständiga jakt efter någon kvinna bara får dem att må sämre och bli allt mer bittra och arga, och jag tror inte att dessa män i grunden vill ha alla dessa negativa känslor. Alternativt gå i terapi eller kanske börja söka sig till män istället.

Att som man tro att en kvinna ska vara lösningen på alla problem är som bäddat för att bli besviken och bara må sämre.
  • Anonym (A)
    Anonym (Prestige) skrev 2026-01-23 18:12:54 följande:
    Män som har lätt att bli aggressiva mot kvinnor och är desperata, jag tror de skulle må mycket bättre av att lägga ned sökandet efter en kvinna och försöka lära sig trivas med och njuta av sin ensamhet, eftersom deras ständiga jakt efter någon kvinna bara får dem att må sämre och bli allt mer bittra och arga, och jag tror inte att dessa män i grunden vill ha alla dessa negativa känslor. Alternativt gå i terapi eller kanske börja söka sig till män istället.

Att som man tro att en kvinna ska vara lösningen på alla problem är som bäddat för att bli besviken och bara må sämre.
    Nej. Män som blir arga kräver självbekräftelse. Vi andra som vet att existensen har mer att erbjuda p å.. blir inte aggressiva utöver orättvisor.,..  sluta leka att du vet mer än att du försöker skita i bikupan till bina när du skiter på dig ? 
Svar på tråden Varför har män så svårt att ta besvikelser/ motgångar?