Anonym (Prestige) skrev 2026-01-23 14:07:57 följande:
Det verkar som om väldigt många män fungerar så här, i högre eller mindre grad. Det finns bra, snälla och respektfulla män givetvis, men på datingappar verkar de mest argsinta och bittra samlas, många som verkar tro att deras tåg har gått eftersom de blir så väldigt upprörda över en kvinnas diss. Och även om en man bara verkaar desperat men inte blir aggressiv, så skrämmer det kvinnor generellt. För vilken kvinna vill ha en man som beter sig som om hans sista stund var kommen om han inte hittar en kvinna? Kanske bör män sänka sina förhoppningar en aning efter en viss ålder, för att minska risken för att bli besviken och argsint.
Jag förstår att det är tufft att bli ratad, vilket män blir i större utsträckning än kvinnor, men män som blir aggressiva eller desperata är en red flagg.
Då ska man vara glad att man undvek den personen.
I den kategorin finns män som kan gå ännu längre och bli våldsamma eller börja stalka en.
Män har betydligt större våldskapital än kvinnor och jag tror att många män inte förstår att den dimensionen finns med för kvinnor även i ett aggressivt beteende på nätet.
Det är som Atwoods kända citat "Men are afraid that women will laugh at them. Women are afraid that men will kill them.?
När det gäller desperata män behöver de vårda sina nära relationer mer.
Kvinnor tar ofta ett stort ansvar för den känslomässiga relationen till sina barn, gamla föräldrar och till och med mannens föräldrar.
Kvinnor har ofta djupa vänskaper som har stor betydelse i svåra stunder. Jag vet inte hur jag hade klarat mig utan mina väninnor.
Alla de här relationerna kräver aktiva känslomässiga investeringar som en del män inte verkar intresserade av att göra.
De vill i stället bara ha en kvinna som enda emotionellt stöd i livet. Då är det klart att man blir desperat efter en kvinna men det är samtidigt en stor börda att lägga på en enda person.
Jag har varit singel i flera år nu och mitt liv känns ändå meningsfullt. Jag har mitt barn, mina vänner, mina syskon, trevliga kollegor, intressen, husdjur och gillar att resa på egen hand.
För mig skulle en (bra) man vara en bonus, inte mitt allt.
Jag såg ett klipp i sociala medier om hur det skulle vara om kvinnor helt gav upp män. Då skulle de sitta där i sina vackert dekorerade hem, laga god mat, gosa med sina husdjur och ha trevliga middagskvällar med sina väninnor.
Poängen var att kvinnor klarar sig mycket bättre utan män än tvärtom.
Det finns män som anser att det är orättvist men de fattar inte att kvinnor har skapat sig det livet och att det kräver känslomässigt engagemang, intresse för andra människor och konkret arbete.
Män borde göra samma sak. Då kanske de inte skulle behöva skriva aggressiva meddelanden till främmande kvinnor bara för att de tackade nej till en dejt.