• Anonym (Andra hälften)

Privat pensionssparande?

Hej!
    har haft ett mycket förvirrat pensionsmöte med min bank. Kort och gott så undrar jag- oavsett vad ni sparar i andra konton/aktier/buffertkonto eller vad det nu kan vara, hur mycket sätter ni av månadsvis till pensionsspar? Alltså det belopp som enbart ska tas ut vid uppnådd pensionsålder?
    jag är 46 år, tjänar 45900kr / mån och jobbar i ett kommunalt bolag. 

jag sparar 3000kr /månaden. har normala utgifter i övrigt. Tycker ni att det är för mkt/för lite? Om vi enbart utgår ifrån detta  belopp?

• Svar på tråden Privat pensionssparande?
  • Anonym (Nollad)

Noll kronor faktiskt. 

Kanske ett fett misstag men jag har hög lön, vi har investeringar och tre bostäder att sälja så jag tänker att kan vi inte klara oss på det så hjälper inget privat pensionsspar heller.

• Anonym (W)

Hur ser sparandet i övrigt ut? 

• Anonym (Andra hälften)
    Anonym (Nollad) skrev 2026-01-22 20:38:49 följande:

Noll kronor faktiskt. 

Kanske ett fett misstag men jag har hög lön, vi har investeringar och tre bostäder att sälja så jag tänker att kan vi inte klara oss på det så hjälper inget privat pensionsspar heller.

Fast jag tänker att det nog inte behöver vara ett fett misstag.  apropå det du skriver om övriga investeringar. Jag upplever att banken nöstan använder oro som medel i att försöka få en att spara via deras pensionsspar alternativ, och det är ju i sig ganska självklart, men det blir ju väldigt onyanserad konversation?en ganska enkelspårig rådgivning. Därav min fråga. Jag sparar rätt medelbra i övrigt? för att kunna leva och resa lite lagom. Är inte särskilt intresserad av mode/smink/dyra märken osv?har också ett konto för längre sikt/buffert. Och äger min lgh. Jag menar det vill man ju också ska vägas in?
  • Anonym (Andra hälften)

Oj så trasig text. Märker att det blir frågetecken när jag använder punkter efter varandra. 🙃

• philly

Jag har ett privat pensionssparande som har varit igång sedan 2002. De första åren månadssparade jag litegrann på det och då kunde man göra något slags avdrag i deklarationen för det, minns ej exakt hur det var, men i alla fall var det fördelaktigt att månadsspara i det privata pensionssparandet tack vare avdraget i deklarationen. För ganska många år sedan (minns ej när) togs detta avdrag bort och då blev det inte längre lika fördelaktigt att månadsspara i privat månadssparande, så sedan dess månadssparar jag ingenting i pensionssparandet utan det får bara ligga och jäsa till pensionen. Däremot månadssparar jag utifrån hur mycket jag kan (har lite olika inkomst över året) i mitt övriga fondsparande som inte är låst till pension. Om ditt sparande är för mycket eller för lite beror ju på livssituation och prioriteringar och sådant. För min del har jag varken bil eller barn, har nära till jobb kan cykla dit, inte så dyra intressen, lever väl ganska billigt så hade ju kunnat spara betydligt mer än 3000 kr med den lönen, men det beror ju på hur man lever. Bor man i stort hus, har flera barn, ett par bilar då ser ju situation genast helt annorlunda ut. 

• Anonym (Sparade tidigt)

Jag sparade mycket tidigt, från 25 till 40 års åldern. Det ligger nu och tickar på

jag har 14mkr totalt på minpension.se (där det privata är en del) är 50 plus
    tänker att mer privat behöver jag inte spara
    Jag äger också  2 hus i Stockholmsområdet

• Anonym (Ellen)

Vad landade ni i för lösning?
    Känner du minsta förvirring så ångra allt, fundera på vad som sades och sen gör egna val.

Vi sparar på ISK så egentligen är det inte ett pensionssparande enligt gamla skolan eftersom vi kan komma åt pengarna när som helst
     Men vi kallar det så.
    Äger en global indexfond,  lite Europa, lite Norden.
    Sen har vi annat sparande också i bla. sparrobot. 

Men försök se helheten. Du har bra lön och pensionsavtalet inom kommun är bra så du lär ha okej tjänstepension också.
    Se över dina möjligheter där och ta med de valen också i totalen 
     Dvs om all tjänstepension ligger i global index så kan du "krydda " det privata sparandet lite mer. 

Vi är 4 i familjen och just nu är det automatiska sparandet 500kr per månad och person. Men vi sparar utöver också.

• Anonym (Andra hälften)
    Anonym (Ellen) skrev 2026-01-22 21:22:56 följande:

Vad landade ni i för lösning?
    Känner du minsta förvirring så ångra allt, fundera på vad som sades och sen gör egna val.

Vi sparar på ISK så egentligen är det inte ett pensionssparande enligt gamla skolan eftersom vi kan komma åt pengarna när som helst
     Men vi kallar det så.
    Äger en global indexfond,  lite Europa, lite Norden.
    Sen har vi annat sparande också i bla. sparrobot. 

Men försök se helheten. Du har bra lön och pensionsavtalet inom kommun är bra så du lär ha okej tjänstepension också.
    Se över dina möjligheter där och ta med de valen också i totalen 
     Dvs om all tjänstepension ligger i global index så kan du "krydda " det privata sparandet lite mer. 

Vi är 4 i familjen och just nu är det automatiska sparandet 500kr per månad och person. Men vi sparar utöver också.

Tack för svar. Vi landade ändå i en lösning som kändes bra och lagom ?bindande? för mig.
    men appropå minpension.se så har jag ?bara? 2 650 000kr. Det tycker jag är jättekonstigt då jag alltid har legat på medellön eller över medel. Aldrig varit föräldraledig?
    är inte detta extremt lite i relation till ålder och antal arbetade år och lön?
  • PH76

Inget privat pensionssparande förutom löneväxling, men jag har en hög lön så det tickar in ganska mycket tjänstepension varje år. Sen har vi också ett rätt dyrt hus som vi planerar att sälja innan pension och flytta in i en lägenhet i stan då istället.

• Anonym (L)
    Anonym (Andra hälften) skrev 2026-01-22 22:12:42 följande:
    Tack för svar. Vi landade ändå i en lösning som kändes bra och lagom ?bindande? för mig.
    men appropå minpension.se så har jag ?bara? 2 650 000kr. Det tycker jag är jättekonstigt då jag alltid har legat på medellön eller över medel. Aldrig varit föräldraledig?
    På min pension finns en knapp som heter Statistik. Där kan du kolla hur synlighet till jmf med andra beroende på avtal och ålder 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (L) skrev 2026-01-23 03:59:56 följande:
    På min pension finns en knapp som heter Statistik. Där kan du kolla hur synlighet till jmf med andra beroende på avtal och ålder 
    Jag tänkte precis säga det, där kan man se och jämföra.
    Och jag har för mig att man också kan scrolla ner, utifrån de siffror man har  - och läsa på hur man kan hantera sin situation.
    Om det känns lite - vad kan jag göra.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Andra hälften) skrev 2026-01-22 22:12:42 följande:
    Ok, håll koll på avgifter och sånt bara, det är inte storbankernas bästa gren (om du är kund hos en sådan).

Är 2 650 000 enbart allmän pension?
  • Postman

Har inget pensionssparande utan jag sparar i aktier, fonder och lite på sparkonto. Amorterar rätt hårt på lån också. Sen får man kalla mitt sparande vad man vill. Jag har aldrig riktigt förstått det där när folk ?pensionssparar?. Jag vill ha mina pengar tillgängliga så jag själv kan bestämma när jag behöver dem.  

• Anonym (L)

Bankerna har rent krass ett intresse, att få dig att spara i deras produkter och gärna binda upp dig på lång tid.

Jag har allt fond- och aktiesparande i Avanza, de har bäst gränssnitt för att handla. 

Allt sparande och amorterande kan vara att bädda för sin pension. Jag har inget speciellt pensionssparande men har haft förmånen att kunna löneväxla under många år. 

• Anonym (Grabb)

Jag faller nog in i gruppen som ovan.

Jag har inget specifikt "pensionssparande", utan har sparande i fonder och aktier, som jag ser som långsiktigt, dvs till pension, till "livs ände"...

Äger min bostad som jag amorterar på. Har en okey lön och är höginkomsttagare, och har varit det under många år (vilket gett avtryck främst på min tjänstepension). Samt känner att jag har utrymme för "oförutsedda utgifter".

Har cirka 8mSEK på "minpension.se", fördelat mellan allmän och tjänstepension, och räknar med att jobba i 10-15år till.

Har åldrande föräldrar som betat av sitt bolån och som är öppna med att det kommer bli ett arv... vilket jag inte är i behov av förvisso.. ser hellre att de lever gott de sista ljuva åren...

Så, nää, jag behöver inga råd från en bank eller nappa på deras produkter som ofta kanske har en inlåsningseffekt, eller en högre avgift, alternativt är föremål för diverse politiska beslut gällande avdragsrätt etc...

• Anonym (Klara)

Om man inte löneväxlar så finns väl inget specifikt pensionssparande idag? Dvs man får spara själv för framtiden. 

Förr fanns ju IPS, men det är inte längre förmånligt för privatpersoner. 

Själv sparade jag i IPS fram till 2016, då hade jag satt in cirka 60 tkr i en global indexfond under många år. Idag har det vuxit till 450 tkr. Sedan har jag annat sparande också, inget som är specifikt till pension, men det kommer ju att användas även när jag går i pension. 

Ju tidigare man börjar spara desto bättre. Då behöver man inte sätta av så mkt utan tiden gör jobbet med ränta på ränta.

• Anonym (Ellen)
    Postman skrev 2026-01-23 07:40:24 följande:

Har inget pensionssparande utan jag sparar i aktier, fonder och lite på sparkonto. Amorterar rätt hårt på lån också. Sen får man kalla mitt sparande vad man vill. Jag har aldrig riktigt förstått det där när folk ?pensionssparar?. Jag vill ha mina pengar tillgängliga så jag själv kan bestämma när jag behöver dem.  

Just den aspekten kanske är argumentet för vissa.
    Att de behöver ha en särskild sparform med uttagsålder 55 typ, för att låta pengarna vara.
  • philly
    Anonym (Klara) skrev 2026-01-23 09:01:57 följande:

Om man inte löneväxlar så finns väl inget specifikt pensionssparande idag? Dvs man får spara själv för framtiden. 

Förr fanns ju IPS, men det är inte längre förmånligt för privatpersoner. 

Själv sparade jag i IPS fram till 2016, då hade jag satt in cirka 60 tkr i en global indexfond under många år. Idag har det vuxit till 450 tkr. Sedan har jag annat sparande också, inget som är specifikt till pension, men det kommer ju att användas även när jag går i pension. 

Ju tidigare man börjar spara desto bättre. Då behöver man inte sätta av så mkt utan tiden gör jobbet med ränta på ränta.

Du har rätt och var själv inne på det i mitt tidigare inlägg i tråden. Förr kunde man göra avdrag i deklarationen när man månadssparade i IPS, men det togs bort för flera år sedan (kanske 15-20 år sedan) och som du skriver är det därför inte längre förmånligt att månadsspara i sådant konto. Har man ett finns det ju dock kvar, men ligger då bara och tickar på tills det börjar utbetalas. Har precis som du ett övrigt fondsparande också som ju också kan användas när man blir pensionär. Håller med om att det är bra att börja tidigt.
Svar på tråden Privat pensionssparande?