• Anonym (K)

Orsaker till att bebis mådde dåligt

Hej,
    Sista 4 veckorna av graviditeten fick jag minskade fosterrörelser. Upprepade ctg visade på att han sjönk i puls vid upprepade tillfällen men fick ingen direkt förklaring. Ultraljud visade att bebisen skickade blod till hjärnan vilket jag förstått berodde på att han inte hade det riktigt bra. I vecka 38 vickade han typ på tån 1 gång om dagen. Jag ringde förlossningen och bönade och bad om igångsättning. Fick typ en suck och att jag kunna komma upp på kontroll om jag var orolig. Väl där visade sig ctg vara patologiskt och det blev akut kejsarsnitt direkt. Han var medtagen och det blev en vecka på neo + hemsjukvård. På efterkontrollen med samma läkare som gått igenom resultatet så visade det några saker under diagnos vad gäller moderkakan. Min läkare sa att allt var normalt men när jag googlar förstår jag att flera av upptäckterna kan ha lett till att det gick som det gick. Dels stod det att det hittades en tromb i navesträngsvenen och att den var hypercoilad. Samt omogna villi och chorangios. Jag känner mig orolig för att bli gravid igen med tanke på ovanstående men enligt läkaren var det ju normalt. Någon som varit med om liknande? Eller rentav någon som är kunnig inom det här?

• Svar på tråden Orsaker till att bebis mådde dåligt
  • mellie

Oj nej vad traumatiskt att uppleva TS! Har ditt barn fått några men av det hela eller klarade ni er med blotta förskräckelsen? 
    Nu är ju inte jag någon läkare, men en tromb är ju en typ av blodpropp. Risken för blodpropp ökar ju rejält under graviditet för alla, men att den skulle placeras i navelsträngen var antagligen en slump. Kanske man kunde rekommendera blodförtunnande åt dig under nästa graviditet för att minska på risken eftersom du fått blodpropp tidigare? Hypercoilad betyder väl att navelsträngen varit extra tvinnad och blodet därför inte kunnat transporteras fritt till barnet. Det skulle jag säga att också är slumpmässigt, precis som att barnet har navelsträngen runt halsen och därmed är det inte högre risk för det vid en ny graviditet.

• Viravi

Oj vilka flashbacks till min egen graviditiet jag fick av att läsa detta. Men jag försåt inte riktigt, om läkaren menar på att det är normalt, vad menar han då att orsaken skulle vara?

Jag fick också minskade fösterrörelser, tog upp det med min bm som sa att allt var normalt. Åkte in till förlossningen akut till slut där dom fann att bebisen tappade i puls upprepade gånger och inte verkade må bra. Sattes igång men han bara få första dosen av medicinen som skulle sätta igång allt innan bebisens puls sjönk så lågt att dom beslutade att göra ett akut kejsarsnitt. Blev sussade till neo där dom hittade att barnet hade blodbrist. Blev blodtransfusion och övervakning. Efter en massa tester på mig och barnet hittade dom att jag hade barnets blod i mitt omlopp på nåt vis. Fetomaternell transfusion hette det. Via navelsträngen hade bebisen börjat tappa över blod till mig och själv därför drabbats av blodbrist.

Jag fick en psykologkontakt för att bearbeta komplikationerna för att jag någonsin skulle våga genomgå en ny graviditet. Vilket jag ändå aldrig gjorde. 

• Anonym (Britt)

Att bebis "skickade blod" till hjärnan skall dom ju göra. Det lät normalt. Det du skrev om navelsträngen är otur helt enkelt. Detta fick jag bekräftat av min väninna som är gynekolg.

Svar på tråden Orsaker till att bebis mådde dåligt