• Anonym (Vill ha barn)

Hur vet jag om jag INTE har ägglossning?

Alltså dum fråga- men när man försökt få barn länge så blir man lite knäpp. 
    Jag har regelbunden mens, 28-29 dagar. Och på dag 11-12 får jag utslag på ägglossningstickorna. 

Det brukar börja med en klump nästan av flytningar och sedan vara mycket blöta flytningar som att jag nästan kissat på mig. Känner också molnande värk i ljumsken under ett par dagar. 

Sedan en vecka efter, så får jag som en klump flytning igen ofta efter toalettbesök. Och 5-7 dagar senare mens. 

Brukar ha lite förhöjd temp innan mensen. 

Alltså jag tycker ovan syntom tyder på att jag har ägglossning- men kan kroppen ändå spela ett spratt och visa alla tecken men att inget ägg släpper? 
    Läser oroväckande att om man har tex PCOS så kan ägglossningsstickorna visa höjda värden och visa glad gubbe men att det inte alls behöver betyda att ett ägg lossar ändå i cykeln. 

• Svar på tråden Hur vet jag om jag INTE har ägglossning?
  • Anonym (Podd)

Lyssna på podden One last shot där Jenny Koos är gäst. Där pratas mycket om detta.
    Men ja, man har inte nödvändigtvis ägglossning varje månad.
    Min läkare sa att man kan tänka att man släpper 10 ägg per år (på 12 cykler). Inte grottat vidare i det uttalandet eller om det verkligen är så men det kanske är rimligt att det inte alltid sker?

• Anonym (Vill ha barn)

Jag ska lyssna. Det jag undrar är mest om mina symtom tyder på att jag har ägglossning eller om jag kan ha alla symtom men ändå inte ägglossning. Vi har  försökt så länge att jag börjar fundera

• Anonym (Hur länge?)

Hej

Frågar du en gynekolog brukar de säga att du har ägglossning om mensen är regelbunden. 

Hur länge har ni försökt? Är du under 35år kan ni söka vård och göra en fertilitetsutredning efter ett års försök, är du äldre än så rekommenderas att man söker vård efter sex månader. 

Förstår att det är stressigt och tungt. Men det kan ta tid att bli gravid även om allt är normalt. Som kvinna är det lätt att börja tänka att det är något fel på en, men Har du en regelbunden cykel är det ett positivt tecken. 

Svar på tråden Hur vet jag om jag INTE har ägglossning?