• Anonym (Förvirrad)

Förvirrad

Jag hade min mens senaste 15 juni men läkaren säger att jag är gravid i vecka 33. Får inte ihop det. Jag vet ju att jag hade mens då så hur kan jag vara gravid i vecka 33. Jag och min man hade dock samlag direkt efter mensen slutade.
    Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Förvirrad
  • Anonym (Svea)

Det diffar ju bara på 2-3 dagar så jag förstår inte problemet riktigt?
    Dvs om du ställer räknaren på senaste mens på 12-13 juni så skulle man säga vecka 33.
    Du kan också ha blivit flyttad några dagar utifrån mätningarna på RUL.
    Sista mens är bara en uppskattning, utöver det kan menstruationscykeln skilja sig i antal dagar, så även lutealfasen.
    Men man måste ha en standard att utgå ifrån.

Fråga din barnmorska. Eller be läkaren förklara, tala om hur du tänker och be hen om en tydligare förklaring.

• Anonym (s)

är det första dagen av mens eller sista? 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Svea) skrev 2026-01-23 08:53:35 följande:

Det diffar ju bara på 2-3 dagar så jag förstår inte problemet riktigt?
    Dvs om du ställer räknaren på senaste mens på 12-13 juni så skulle man säga vecka 33.
    Du kan också ha blivit flyttad några dagar utifrån mätningarna på RUL.
    Sista mens är bara en uppskattning, utöver det kan menstruationscykeln skilja sig i antal dagar, så även lutealfasen.
    Men man måste ha en standard att utgå ifrån.

Fråga din barnmorska. Eller be läkaren förklara, tala om hur du tänker och be hen om en tydligare förklaring.

Kan jag ha haft ägglossning tidigare? Och kan man bli gravid de första dagarna efter mens?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (s) skrev 2026-01-23 09:08:34 följande:

är det första dagen av mens eller sista? 

Första dagen
  • Anonym (Svea)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2026-01-23 09:08:50 följande:
    Kan jag ha haft ägglossning tidigare? Och kan man bli gravid de första dagarna efter mens?
    Har du haft tidig ägglossning i kombination med att spermierna kan leva rätt länge inne i kvinnan så spontant ja.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Svea) skrev 2026-01-23 09:18:07 följande:
    Har du haft tidig ägglossning i kombination med att spermierna kan leva rätt länge inne i kvinnan så spontant ja.
    Fast om jag hade min senaste mens den 15 juni som första dag så förstår jag inte hur läkaren säger v 33 idag denna vecka.
  • Anonym (s)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2026-01-23 09:55:43 följande:
    Fast om jag hade min senaste mens den 15 juni som första dag så förstår jag inte hur läkaren säger v 33 idag denna vecka.
    varför frågade du inte läkaren?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (s) skrev 2026-01-23 10:02:43 följande:
    varför frågade du inte läkaren?
    Jag kan väl fråga här ändå. Vill se om någon varit i samma situation. Fick inga relevanta svar av läkaren
  • Fjäril kär

Du har gått 32 fulla veckor och är idag på 32+ .. dvs inne i veckan 33 ...   är drt kanske den räkningen du inte får ihop? 

• Anonym (s)

har du kort mens cykel ? om du räknar 26 dagar så blir det rätt Skäms
    när är bf? 

lycka till iallafall

Svar på tråden Förvirrad