• Anonym (R)

Måste visa leg på systembolaget!

Jag måste alltså fortfarande visa legitimation på systembolaget. Folk som inte får visa leg önskar sig alltid att de hade fått visa det. Medan jag måste visa det VARJE gång nästan. Detta trots att jag strax är 40 år och mitt skägg har massor med gråa hårstrån!

Jag visade legget såklart men ifrågasatte det hela p ga massor med gråa skäggstrån. Men den unga "kassörhen" svarade tillbaka att hen hade massor med kompisar som var 20 år som var gråhåriga. 

Är det rimligt att ta leg på någon som har massor med gråa skägghårstrån?

Är det sant att massor med 20 åringar har gråa hårstrån? Då syftar jag inte på 1-2 hårstrån utan är gråhåriga med ca 20-100 strån!? ?

För de som inte förstår min frustration kan jag då förklara att det är som att man aldrig blir sedd som vuxen nog för att vara tillräcklig för att få röra sig fritt i samhället! Och jag finner det kränkande.

• Svar på tråden Måste visa leg på systembolaget!
  • Anonym (R)
    Anonym (Abc) skrev 2026-01-23 14:20:42 följande:

Spelar det verkligen någon roll? Jag fick visa leg en gång  när jag var typ 42 och blev jätteglad.

En gång gör väl inget? Men varje gång vilket är ca 2-3 ggr i månaden på i samma butik! I ETT ÅRS TID! 
  • Anonym (R)
    Anonym (m) skrev 2026-01-23 14:36:46 följande:

Om de blir osäkra så måste de ju kolla. Och det behöver ju inte ens betyda att de faktiskt tror du är under 25, utan att du skulle kunna vara det. De hinner väl inte titta efter så noga hur pass symmetriskt dina gråa skäggstrån sitter, eller vad du nu menade, innan de bestämmer sig för att de nog behöver fråga.

De tittar alltid 2 gånger på mig, så nog fan hinner de titta mer på mig än en vanlig person-. Som jag uppfattar det så går de egentligen inte på utseende, utan på längden faktiskt .jag är 170. men någon som är 180+ tittar de överhuvudtaget inte åt.
  • Anonym (R)
    Anonym (m) skrev 2026-01-23 14:36:46 följande:

Om de blir osäkra så måste de ju kolla. Och det behöver ju inte ens betyda att de faktiskt tror du är under 25, utan att du skulle kunna vara det. De hinner väl inte titta efter så noga hur pass symmetriskt dina gråa skäggstrån sitter, eller vad du nu menade, innan de bestämmer sig för att de nog behöver fråga.

Nej det du skriver är sant.. för det första så sitter de ju inte symmetriskt, utan det man reagerar starkast på är hur osymmetriskt de gråa mustasch sam skägg stråna sitter! kollade mig nu i spegel och jag har 4 gråa mustasch strån som inte går att missa överhuvudtaget.. som inte ens sitter nära varandra! lika dant mitt på hakan med långa skäggstrån!
  • Anonym (m)
    Anonym (R) skrev 2026-01-23 14:47:35 följande:
    Nej det du skriver är sant.. för det första så sitter de ju inte symmetriskt, utan det man reagerar starkast på är hur osymmetriskt de gråa mustasch sam skägg stråna sitter! kollade mig nu i spegel och jag har 4 gråa mustasch strån som inte går att missa överhuvudtaget.. som inte ens sitter nära varandra! lika dant mitt på hakan med långa skäggstrån!
    Ja jag menade alltså att de kollar väl inte av graden av symmetri i skäggstråna innan de frågar
  • Anonym (Absolut)

Fyller 50 senare i år, inga grå hårstrån. Blir fortfarande tillfrågad om min ålder på Systemet. Hellre att de kollar mig en gång extra än släpper igenom någon under 20. Att känna sig kränkt och "inte vuxen" för att de frågar om leg ligger i fin egen självkänsla. 

Blev för övrigt leggad på Ica för tio år sedan när jag skulle köpa 3,5or och snus till exet. Nog för att jag alltid sett yngre ut, men under 18 när jag var 40 tyckte jag var att dra det lite långt.

• Ascendere

De gånger jag blivit leggad då jag varit 40+ och inte haft körkortet med mig har jag bara skämtat bort det, och det har aldrig varit några problem att handla ändå.

De leggar för att man ska bli lite glad och känna sig yngre, that's all. 

• Anonym (R)
    Anonym (Absolut) skrev 2026-01-23 14:52:37 följande:

Fyller 50 senare i år, inga grå hårstrån. Blir fortfarande tillfrågad om min ålder på Systemet. Hellre att de kollar mig en gång extra än släpper igenom någon under 20. Att känna sig kränkt och "inte vuxen" för att de frågar om leg ligger i fin egen självkänsla. 

Blev för övrigt leggad på Ica för tio år sedan när jag skulle köpa 3,5or och snus till exet. Nog för att jag alltid sett yngre ut, men under 18 när jag var 40 tyckte jag var att dra det lite långt.

SÅ du är en hycklare? Du försvarar men amtdiigt dementerar. Menar 2 års skillnad vad gör det då? DU finenr det accepterar 2 år + men 2 år - så finner du det konstigt. Sluta hyckla.. du tycker ju som mig i grunden.. (fast inte nu när jag sågade dig så då måste du ju ta avstånd självfallet).
  • Anonym (Trams)
    Anonym (R) skrev 2026-01-23 15:01:41 följande:
    SÅ du är en hycklare? Du försvarar men amtdiigt dementerar. Menar 2 års skillnad vad gör det då? DU finenr det accepterar 2 år + men 2 år - så finner du det konstigt. Sluta hyckla.. du tycker ju som mig i grunden.. (fast inte nu när jag sågade dig så då måste du ju ta avstånd självfallet).
    Vilket trams!
  • Anonym (R)
    Anonym (Trams) skrev 2026-01-23 15:11:35 följande:
    Vilket trams!
    Ja jag håller med dig ! När de tar leg på någon med gråa hårstrån som sitter ej symmetriskt är rent jävla trams! v(Fattar att du inte menade så men du kom inte med något vettigt så det du skriver är ju TRAMS rakt av!)
  • Anonym (Trams)
    Anonym (R) skrev 2026-01-23 15:16:50 följande:
    Ja jag håller med dig ! När de tar leg på någon med gråa hårstrån som sitter ej symmetriskt är rent jävla trams! v(Fattar att du inte menade så men du kom inte med något vettigt så det du skriver är ju TRAMS rakt av!)
    Kul att du håller med mig. Har du provision på antalet gånger du skriver gråa skäggstrån eller vad är syftet med tråden?
  • Anonym (bf)

Är det inte samma människor som sitter i kassan då?

Jag brukar bli lite kompis med dom som jag ser på ica eller så 3 ggr i veckan, om du frågar vad dom heter kanske dom kommer ihåg dig lättare. 

Om det är samma människa som sitter där varje gång säger du hej anton, hur är det med barnen eller skolan eller vad det är  

• Anonym (Absolut)
    Oj, blev farbror lite upprörd? Bäst du sätter dig med det du inhandlat från Systemet och tar det lite lugnt. Man måste ju tänka på blodtrycket och hjärtat så du inte får en hjärtattack eller stroke. 
  • Anonym (Absolut)
    Och, för att svara lite mer seriöst. 

Systembolaget säger själva att är du upp till 30 så ska du vara beredd att visa leg. Ser man yngre ut så går ju åldern för att behöva visa upp. Jag har, som regel, sett 10-15 år yngre ut men jag ser ändå inte lika "barnslig" ut som en tonåring. Något händer som regel runt 20 med ansiktet och det barnsliga i ansiktet försvinner, därav att det är skillnad mellan 18 och 20. 
  • Anonym (R)
    Anonym (Absolut) skrev 2026-01-23 17:45:45 följande:
    Oj, blev farbror lite upprörd? Bäst du sätter dig med det du inhandlat från Systemet och tar det lite lugnt. Man måste ju tänka på blodtrycket och hjärtat så du inte får en hjärtattack eller stroke. 
    Menar du seriöst att du bryr dig om min hälsa ? Eller vad menar du? Att du är nen hycklare som bara försöker leka än för mer? OM jag dör om 2 veckor kommer du på min begravning då?? JA ELLER NEJ räcker.. förutom om du säger JA.. då väntar jag att du eftersöker vart du kan finna mig.
  • Anonym (R)
    Anonym (bf) skrev 2026-01-23 15:21:17 följande:

Är det inte samma människor som sitter i kassan då?

Jag brukar bli lite kompis med dom som jag ser på ica eller så 3 ggr i veckan, om du frågar vad dom heter kanske dom kommer ihåg dig lättare. 

Om det är samma människa som sitter där varje gång säger du hej anton, hur är det med barnen eller skolan eller vad det är  

Nej, ärligt talat så är det faktiskt inte det! Så det kan förklara saken faktiskt !" Men de som går runt inne i butiken känner igen mig och hälsar.. men de i Kassorna.. (Alltid nya kvinnor)... men under 5 månader så var det samma 2 kvinnor och ändå bad de mig om legg fast jag var där under seriöst problem (för mig själv) så närmare 2 ggr i veckan. Har dragit ner på det nu. Ändå fick jag via samma legg varje gång ! 
  • Anonym (bf)
    Anonym (R) skrev 2026-01-23 17:56:55 följande:
    Nej, ärligt talat så är det faktiskt inte det! Så det kan förklara saken faktiskt !" Men de som går runt inne i butiken känner igen mig och hälsar.. men de i Kassorna.. (Alltid nya kvinnor)... men under 5 månader så var det samma 2 kvinnor och ändå bad de mig om legg fast jag var där under seriöst problem (för mig själv) så närmare 2 ggr i veckan. Har dragit ner på det nu. Ändå fick jag via samma legg varje gång ! 
    Ja men då så fråga du bara varje gång dom frågar efter leg,
    vad heter du?
    kanske dom vill bara flörta med dig  
  • Anonym (Sist)

Sist jag fick visa legg va jag 33. Tänkte nu måste jag gå o kolla mig i spegeln hur jag ser ut. Efter det har jag inte behövt visa o det är över 10 år sen 

Svar på tråden Måste visa leg på systembolaget!