Anonym (Emma) skrev 2026-01-23 21:19:33 följande:
Vet inte alls hur det funkar men föder man upp djur endast för lädret och kastar bort resten av kon eller vad det nu är för djur? Läder räcker ju väldigt länge, kanske inte så jämförbart med att konsumera kött. Sen kanske man kan titta vart lädret kommer ifrån också, eller hur just den djurhållningen är som man köper tex väskan ifrån.
Tack för ett sakligt inlägg. Jag ska försöka googla var lädret kommer ifrån och se om det gör någon skillnad och med djurhållingen etc för specifika märken. Bra idé.
Anonym (Emma) skrev 2026-01-23 21:27:01 följande:
Om någon ligger med en "upptagen" så blir det ett jävla liv på det här forumet. Men att stödja djurlidande är helt ok, det är knappt någon som kritiserar eller dömer de som berättar att de konsumerar djur. Förutom om det är någon som TS, som offrar väldigt mycket för att bespara djuren men kanske inte allt, då ska det hackas på det.
Tyvärr är majoriteten av medlemmarna på det här forumet så. Och ts har alltid fel i alla lägen.

Man får se det komiska i det hela och gå till andra forum istället där folk kan diskutera på ett vettigt sätt. Tack för att du för en saklig diskussion.
Fjäril kär skrev 2026-01-23 21:30:44 följande:
Min yngsta son är vegetarian och han avstår allt läder som ett led i detta. Han gillar väskor och snygga bälten etc men har gjort en kompromiss att en väska han avser använda mycket blir en märkeslös så han kan välja rätt material och hellre lägger pengarna på hållbarhet och inte märket.
Små väskor för skojs skull som magväskor, plånböcker, crossbbody , bälten etc köps av märken och blir en mindre jakt på accessoarer istället för väskor. Och enklare att hitta i andra material.
Kanske du får tänka utanför boxen vad gäller en snygg väska ooch kanske görs nån etisk kompromiss liknande min son .
Tack för förslag. Vad gillar din son för material? Vad menar du med att tänka utanför boxen för en snygg väska? Hänger inte riktigt med.