• Anonym (Djurvän)

Hur göra med väskor i läder som djurvän?

Hur gör man som djurvän när det kommer till handväskor i läder?

Jag är vegetarian, köper inte djurtestad kosmetika, hudvård rengöringsprodukter eller tvättmedel och allt sånt sen jag var tonåring. Jag köper ytterst få skor i läder men där är det ganska lätt att hitta fina skor i tyg eller fuskläder.

Men när det gäller handväskor är det värre. De flesta väskor jag har är i tyg men säga vad man vill så är det inte alltid så elegant med en sån väska. Och så gott som alla väskor när man börjar komma upp i pris och märkesväskor är gjorda av läder. Jag har otroligt svårt för att köpa det men samtidigt hittar jag inte eleganta väskor i tyg så jag har ett moraliskt dilemma här. Är det okej att ha bara någon väska i läder eller absolut inte? Jag vet att bara jag kan bestämma det men jag vill bolla tankar med andra som är djurvänner som jag och veta hur ni tänker. 

• Svar på tråden Hur göra med väskor i läder som djurvän?
  • Anonym (okej)
    Anonym (Emma) skrev 2026-01-23 21:20:29 följande:
    Klagar du på de som gör mindre än TS också?
    Frågan är felställd eftersom jag inte klagat.
  • Anonym (Emma)

Om någon ligger med en "upptagen" så blir det ett jävla liv på det här forumet. Men att stödja djurlidande är helt ok, det är knappt någon som kritiserar eller dömer de som berättar att de konsumerar djur. Förutom om det är någon som TS, som offrar väldigt mycket för att bespara djuren men kanske inte allt, då ska det hackas på det.

• Anonym (Emma)
    Anonym (okej) skrev 2026-01-23 21:24:33 följande:
    Frågan är felställd eftersom jag inte klagat.
    Kritiserar, ifrågasätter...
  • Fjäril kär

Min yngsta son är vegetarian och han avstår allt läder som ett led i detta. Han gillar väskor och snygga bälten etc men har gjort en kompromiss att en väska han avser använda mycket blir en märkeslös så han kan välja rätt material och hellre lägger pengarna på hållbarhet och inte märket.

Små väskor för skojs skull som magväskor, plånböcker, crossbbody , bälten etc köps av märken och blir en mindre jakt på accessoarer istället för väskor. Och enklare att hitta i andra material. 

Kanske du får tänka utanför boxen vad gäller en snygg väska ooch kanske görs nån etisk kompromiss liknande min son . 

• Anonym (okej)
    Anonym (Emma) skrev 2026-01-23 21:28:07 följande:
    Kritiserar, ifrågasätter...
    Vilket är en helt annan sak. Man kan kritisera eller ifrågasätta vem som helst som man tycker har ett konstigt resonemang.
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Emma) skrev 2026-01-23 21:19:33 följande:

Vet inte alls hur det funkar men föder man upp djur endast för lädret och kastar bort resten av kon eller vad det nu är för djur? Läder räcker ju väldigt länge, kanske inte så jämförbart med att konsumera kött. Sen kanske man kan titta vart lädret kommer ifrån också, eller hur just den djurhållningen är som man köper tex väskan ifrån.

Tack för ett sakligt inlägg. Jag ska försöka googla var lädret kommer ifrån och se om det gör någon skillnad och med djurhållingen etc för specifika märken. Bra idé. 
    Anonym (Emma) skrev 2026-01-23 21:27:01 följande:

Om någon ligger med en "upptagen" så blir det ett jävla liv på det här forumet. Men att stödja djurlidande är helt ok, det är knappt någon som kritiserar eller dömer de som berättar att de konsumerar djur. Förutom om det är någon som TS, som offrar väldigt mycket för att bespara djuren men kanske inte allt, då ska det hackas på det.

Tyvärr är majoriteten av medlemmarna på det här forumet så. Och ts har alltid fel i alla lägen. Obestämd Man får se det komiska i det hela och gå till andra forum istället där folk kan diskutera på ett vettigt sätt. Tack för att du för en saklig diskussion.  
    Fjäril kär skrev 2026-01-23 21:30:44 följande:

Min yngsta son är vegetarian och han avstår allt läder som ett led i detta. Han gillar väskor och snygga bälten etc men har gjort en kompromiss att en väska han avser använda mycket blir en märkeslös så han kan välja rätt material och hellre lägger pengarna på hållbarhet och inte märket.

Små väskor för skojs skull som magväskor, plånböcker, crossbbody , bälten etc köps av märken och blir en mindre jakt på accessoarer istället för väskor. Och enklare att hitta i andra material. 

Kanske du får tänka utanför boxen vad gäller en snygg väska ooch kanske görs nån etisk kompromiss liknande min son . 

Tack för förslag. Vad gillar din son för material? Vad menar du med att tänka utanför boxen för en snygg väska? Hänger inte riktigt med. Oskyldig

• Anonym (Emma)
    Anonym (okej) skrev 2026-01-23 21:37:11 följande:
    Vilket är en helt annan sak. Man kan kritisera eller ifrågasätta vem som helst som man tycker har ett konstigt resonemang.
    Ja, det kan man, men det var inte vad jag frågade.
  • Jårdi

Jag är vegetarian, men avskyr fejkläder då det går sönder fort och känns dåligt ur miljösynpunkt. Man kan  fundera på vilka kemikalier materialet innehåller, hur de bryts ned och påverkar vatten,djurliv etc..
    Köper därför bara väskor och skor i läderprodukter, men nästan uteslutande second hand. Skor är dock svårare än väskor att hitta second hand, men å andra sidan håller de i många år, till skillnad från skor i fejk-läder. Går läderskorna sönder är de dock lätt att ta dem till skomakare och laga. 

så har jag resonerat. 

• Anonym (Ok)

Jag är såpass cynisk att jag tror att dom flesta djur- och miljöaktivister mest är det pga identitetsskäl och godhetsknarkande.

Man värnar om miljön, men kan inte låta bli att köpa nya kläder, ihpone mm. Gärna billigt vilket ofta innebär långa transporter/dåliga arbetsförhållanden. Samma med många djurrättsaktivister som inte missar en möjlighet att berätta om var man står i frågan.

• Anonym (Wow)

Wow ts vilken hycklare du är! Nej du äter minsann inte kött.. men det är okej att köpa deras skinn en gång vart tioende år? Det är ungefär som att att vägra åka med en ångbåt men du kräver att få simma med dess hjul! Sluta hyckla! 

• Anonym (Nina)
    Tow2Mater skrev 2026-01-23 18:51:57 följande:

Det är väl bara att köpa. Köper du läder prioriterar du dig själv högre än djuret och speciellt för icke-nödvändiga saker som en väska prioriterar du din fåfänga högre än djuret. Var ärlig mot dig själv. 

Det är så jag tänker. Jag är vegetarian men äter mjölk o ägg, så där bidrar jag ju till att djur dödas, även om jag inte äter döda djur. Man får hitta en nivå man känner sig ok med. En viktig sak är att minnas att hela naturen upprätthålls av en balans där alla organismer konkurrerar med varandra. Människan konkurrerar ut en massa djur och växter nu så vi behöver ju backa, men ur ett ekosystemperspektiv tänker jag att jag som organism har moralisk rätt att i viss mån leva på bekostnad av andra arter. Det är en del av systemet. 

Sen kan man ju som individ också känna att man behöver kompensera för alla egon som lever väldigt långt över sina egentliga ekologiska tillgångar - de flesta gör ju det här. Där får man bestämma sig för hur stort ansvar man vill ta. För mig har det skiftat genom livet. Som singel utan barn hade jag betydligt större ork att ta det ansvaret jämfört med nu, när jag inte är helt frisk och även har barn med stora behov att ta hand om. När de är stora kommer jag förmodligen återgå till att leva ännu mer resurssnålt igen. 

• Anonym (Nina)

Och man ska tänka på att plast och textil, som är alternativen, inte heller är något bra för naturen. Jag tror mer på att undvika onödig konsumtion än att undvika just skinn och läder. Köp kvalitet, lappa och laga. 

• Anonym (Nina)
    Anonym (Wow) skrev 2026-01-24 07:30:02 följande:

Wow ts vilken hycklare du är! Nej du äter minsann inte kött.. men det är okej att köpa deras skinn en gång vart tioende år? Det är ungefär som att att vägra åka med en ångbåt men du kräver att få simma med dess hjul! Sluta hyckla! 

Det finns inget hyckleri med TS fråga. Hade TS sagt att hen aldrig bidrar till att djur dödas och ändå haft lädervaror, då hade hen varit en hycklare. Men det gör hen ju inte. 

• Anonym (Konsekvent? My ass)
    Anonym (Djurvän) skrev 2026-01-23 20:52:07 följande:
    Vet inte om jag håller med riktigt. Det är svårt att göra något 100% livet ut. 
    Anonym skrev 2026-01-23 19:02:06 följande:
    Vissa situationer som är värt mer än djurets liv?

Köper du skinnsaker så kan du lika gärna äta biff också. Det är sak samma.
    Håller inte med där. En väska, en gång var tionde år t ex är inte samma sak som att äta djur dagligen dag efter dag, år efter år. 

Har inte ätit något djur alls, inte en enda gång, på 25 år. Jag gillar inte läder pga att det kommer från ett djur och skulle aldrig köpa det varje gång jag köper en väska men ser det inte som lika "allvarligt" om man köper en väska vart tionde år som exempel. Men jag gillar det inte och skulle älska om det fanns mer fuskläder-väskor hos designermärken. Jag har två läderväskor som jag har fått i present men resten är av tyg. 
    Du kan inte prata dig ur detta.
    Gör som du vill men påstå inte att du värnar om djuret vars skinn du förvarar dina saker i bara.

Stå för vad du gör istället för att försöka ursäkta dig för att kånka runt på ett mördat djurs skinn.
Svar på tråden Hur göra med väskor i läder som djurvän?