• Anonym (???)

Hur hade ni tolkat det här?

Förvirrad av ett samtal med en (tidigare) bästa vän. Hon kunde inte vara vän med mig på sociala medier för att jag påminde henne om hennes barndom (sexuella övergrepp från fadern). Problemet är att jag träffade henne EFTER pappan var borta. Andra vänner som hon kände medan det pågick går bra att ha kvar..

Hon ångrar att hon legat med killar i tonåren och la till att ?jag säger inte att det vart ditt fel men.. vad höll vi på med?? Vi gjorde inget konstigt vad jag minns..

Det här får jag höra när jag antog att hon tagit bort mig som vän från sociala medier för tredje gången för att hennes kille bråkat igen. Vi är numera medelålders och han har aldrig träffat mig men var tydligen rädd för att vi skulle leva rövare som tonåringar enligt henne. När vi pratade på telefon blev det bråk och hon var tvungen att lägga på..

Har han lyckats hjärntvätta henne helt?

• Svar på tråden Hur hade ni tolkat det här?
  • Anonym (-)

Du får respektera att hon inte vill vara vän med dig längre.
    Ni ser olika på er ungdom. Du minns det som lite kul. Hon tycker det var ett destruktivt leverne och minns det på ett annat sätt.

• Anonym (???)
    Anonym (-) skrev 2026-01-24 02:02:25 följande:

Du får respektera att hon inte vill vara vän med dig längre.
    Ni ser olika på er ungdom. Du minns det som lite kul. Hon tycker det var ett destruktivt leverne och minns det på ett annat sätt.

Hon vill vara vän men bara inte på sociala medier. För att dölja från killen kanske..

Hon har fortsatt leva ?destruktivt? långt efter tonåren till skillnad från mig. Är det också mitt ?fel??
  • Lynx123

Har du frågat henne rakt ut om han misshandlar henne fysiskt eller psyktisk. Många människor som har en kontrollerande partner hittar på ursäkter, även för sig själva, för att sluta umgås med vänner och familj eftersom partnern blir arg när de gör det.

• Xenia
    Anonym (???) skrev 2026-01-24 01:45:12 följande:
    Hur hade ni tolkat det här?

Förvirrad av ett samtal med en (tidigare) bästa vän. Hon kunde inte vara vän med mig på sociala medier för att jag påminde henne om hennes barndom (sexuella övergrepp från fadern). Problemet är att jag träffade henne EFTER pappan var borta. Andra vänner som hon kände medan det pågick går bra att ha kvar..

Hon ångrar att hon legat med killar i tonåren och la till att ?jag säger inte att det vart ditt fel men.. vad höll vi på med?? Vi gjorde inget konstigt vad jag minns..

Det här får jag höra när jag antog att hon tagit bort mig som vän från sociala medier för tredje gången för att hennes kille bråkat igen. Vi är numera medelålders och han har aldrig träffat mig men var tydligen rädd för att vi skulle leva rövare som tonåringar enligt henne. När vi pratade på telefon blev det bråk och hon var tvungen att lägga på..

Har han lyckats hjärntvätta henne helt?

Jag misstänker att hon hjärntvättat sig själv. Mina hemsnickrade teorier:

Om hon blivit utsatt för sexuella övergrepp från sin far är det inte konstigt att hon legat runt med killar sen. Det är tydligen vanligt, de känner att det är det de duger till. Därav sammankopplingen mellan faderns övergrepp och dig. Samtidigt kanske hon skäms och vill därför skylla på dig.

Av någon anledning har hon tydligen "bekänt" detta för sin kille. Och fortsatt att skylla på dig. Han är tydlligen svartsjuk och kontrollerande.

Hon borde kontakta en psykolog i stället för att använda dig som syndabock när hon inte vill ta ansvar för vad hon gjort. Hon borde också göra slut med den här killen, han tycks också vara en del av "destruktiva liv" hon ägnar sig åt.
  • Anonym (???)
    Lynx123 skrev 2026-01-24 11:06:48 följande:

Har du frågat henne rakt ut om han misshandlar henne fysiskt eller psyktisk. Många människor som har en kontrollerande partner hittar på ursäkter, även för sig själva, för att sluta umgås med vänner och familj eftersom partnern blir arg när de gör det.

Hon har själv berättat att han skammar henne för att hon inte var nunna när de träffades. Särskilt när han är trött. Att han själv var otrogen mot sin fru tidigare är tydligen en annan sak..
    När vi pratat i telefon har han blivit arg och hon fått bråttom att lägga på sen har han bråkat så hon tagit bort mig för att göra honom nöjd.. Tidigare bad hon om ursäkt då och la till mig igen men nu har hon börjat låta som honom. Vet inte om jag ska bli arg på honom eller henne..
  • Anonym (???)
    Xenia skrev 2026-01-24 13:08:19 följande:

Om hon blivit utsatt för sexuella övergrepp från sin far är det inte konstigt att hon legat runt med killar sen. Det är tydligen vanligt, de känner att det är det de duger till. Därav sammankopplingen mellan faderns övergrepp och dig. Samtidigt kanske hon skäms och vill därför skylla på dig.

Av någon anledning har hon tydligen "bekänt" detta för sin kille. Och fortsatt att skylla på dig. Han är tydlligen svartsjuk och kontrollerande.

Hon borde kontakta en psykolog i stället för att använda dig som syndabock när hon inte vill ta ansvar för vad hon gjort. Hon borde också göra slut med den här killen, han tycks också vara en del av "destruktiva liv" hon ägnar sig åt.
    Exakt så. Men vem borde jag bli mest arg på? Honom som psykiskt misshandlar henne eller henne som köper skiten och lägger skulden på mig?
  • Xenia

Ja, du har ju ingen kontakt med hennes kille. Det är henne du borde säga ifrån till.

Säg att du vägrar bli syndabock, hon får själv ta ansvar för sina handlingar. Men säg också att hennes pojkvän misshandlar henne psykiskt. Råd henne att ta kontakt en kvinnojour och en terapeut. Säg att du stödjer henne om hon vill lämna honom. 

• Anonym (Betty)
    Xenia skrev 2026-01-24 13:08:19 följande:

Tycker inte att det låter så särskilt kontrollerande eller märkvärdigt att hennes kille inte uppskattar att hon är bästis med en gammal knullkompis. Jag skulle inte uppskatta om min kille hängde med en massa gamla kk.

Det handlar inte om svartsjuka. Det handlar om att man vill ha respekt som partner. 

Sen förstår jag inte på ts inlägg vad han menar exakt. Jag tolkar det som att han påstår att de inte gjort något sådan i sitt förflutna och att det är någon efterhandskonsteuktion av tjejkompisen. Och så kanske det är men det vet ju inte hennes kille. Han hör ju bara hennes version. 
  • Anonym (???)
    Xenia skrev 2026-01-24 14:35:39 följande:

Ja, du har ju ingen kontakt med hennes kille. Det är henne du borde säga ifrån till.

Säg att du vägrar bli syndabock, hon får själv ta ansvar för sina handlingar. Men säg också att hennes pojkvän misshandlar henne psykiskt. Råd henne att ta kontakt en kvinnojour och en terapeut. Säg att du stödjer henne om hon vill lämna honom. 

Först när jag kritiserade honom försvarade hon honom med något om att han hade haft en taskig barndom också sedan menade hon att det inte var något problem längre. Att han inte alls hade något emot mig utan det var hon själv som vill vara vän men inte på sociala medier.. Hur bemöter man det?
  • Anonym (Betty)
    Lynx123 skrev 2026-01-24 11:06:48 följande:

Men varför ska ts fråga om han misshandlar hemme psykiskt eller psykiskt? Inget annat har framkommit i tråden än att nya killen inte vill att tjejen är kompisar men en massa gamla knull. Och varför skulle man vara det? Självklart hänger man inte med en massa knull när man har en ny partner. Möjligtvis att omogna 20-åringar gör det ändå för att de inte fattar bättre. Men ingen i min ålder skulle uppskatta om partnern tyckte att det var en rättighet att umgås med alla gamla knull. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-24 14:43:17 följande:
    Tycker inte att det låter så särskilt kontrollerande eller märkvärdigt att hennes kille inte uppskattar att hon är bästis med en gammal knullkompis. Jag skulle inte uppskatta om min kille hängde med en massa gamla kk.

Det handlar inte om svartsjuka. Det handlar om att man vill ha respekt som partner. 

Sen förstår jag inte på ts inlägg vad han menar exakt. Jag tolkar det som att han påstår att de inte gjort något sådan i sitt förflutna och att det är någon efterhandskonsteuktion av tjejkompisen. Och så kanske det är men det vet ju inte hennes kille. Han hör ju bara hennes version. 
    Du verkar ha missförstått hela tråden. Jag är inte hennes gamla kk. Jag är hennes väninna.
  • Anonym (G)

Nej det är något skumt med killen som bråkar så mycket när ni talar på telefon så att hon måste lägga på. 

Han verkar styra henne, det hela kan bli som en psykologisk  fortsättning på hennes barndoms upplevelser när hon blev utnyttjad av fadern. Att hon accepterar vridna relationer. Ruskigt.

Men som många säger här, du kan inte tvinga henne att vara din vän! Vid tillfälle kan du säga till henne att hon gärna får kontakta dig om hon behöver din hjälp. Mer kan du inte göra.

• Maac

Låter som att hon är i ett riktigt dåligt förhållande. Kanske ska se göra klart för henne att du finns där när och om hon vill ha hjälp att lämna, men att du inte kan ta någon skit i övrigt?

Svar på tråden Hur hade ni tolkat det här?