• Anonym (???)

Hur hade ni tolkat det här?

Förvirrad av ett samtal med en (tidigare) bästa vän. Hon kunde inte vara vän med mig på sociala medier för att jag påminde henne om hennes barndom (sexuella övergrepp från fadern). Problemet är att jag träffade henne EFTER pappan var borta. Andra vänner som hon kände medan det pågick går bra att ha kvar..

Hon ångrar att hon legat med killar i tonåren och la till att ?jag säger inte att det vart ditt fel men.. vad höll vi på med?? Vi gjorde inget konstigt vad jag minns..

Det här får jag höra när jag antog att hon tagit bort mig som vän från sociala medier för tredje gången för att hennes kille bråkat igen. Vi är numera medelålders och han har aldrig träffat mig men var tydligen rädd för att vi skulle leva rövare som tonåringar enligt henne. När vi pratade på telefon blev det bråk och hon var tvungen att lägga på..

Har han lyckats hjärntvätta henne helt?

• Svar på tråden Hur hade ni tolkat det här?
  • Anonym (M)
    Anonym (???) skrev 2026-01-24 14:27:27 följande:
    Exakt så. Men vem borde jag bli mest arg på? Honom som psykiskt misshandlar henne eller henne som köper skiten och lägger skulden på mig?

Konstigt att du inte vet svaret på det själv. 

Förstår du inte att hon är i en destruktiv relation?

• Anonym (Barnsligt)
    Anonym (G) skrev 2026-01-25 19:14:02 följande:
    Intressant, TS har inte skrivit hur hon har det idag. Men du kanske har en hemlig källa, så att du vet det?
    TS berättar hur vännen lägger på luren i örat på henne, blockar henne, säger elaka saker osv. Har du inte läst tråden?
  • Anonym (???)
    Anonym (M) skrev 2026-01-25 19:22:34 följande:

Konstigt att du inte vet svaret på det själv. 

Förstår du inte att hon är i en destruktiv relation?

Jo och det har jag förklarat för henne. Men betyder det att hon kan bete sig hursomhelst mot mig för att göra honom nöjd?
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Hu) skrev 2026-01-25 16:20:59 följande:
    Var läser du att det gäller folk vännen haft sex med?
    Jag tolkade det som att ts var en killkompis som har haft sex med tjejen i fråga när de var yngre. 

Ts skrev "jag påminner henne tydligen om pappan och hon undrar vad vi höll på med förr i tiden".

Jag tolkade det som en manlig vän som hon knullat runt med på ett sätt som hon nu ångrade. Och att det på nåt sätt nu i efterhand påminde henne om övergreppen.

Men ts har rättat mig nu så jag vet att jag var fel ute. 
    Anonym (Hu) skrev 2026-01-25 16:20:59 följande:
    Var läser du att det gäller folk vännen haft sex med?
  • Anonym (G)
    Anonym (Barnsligt) skrev 2026-01-25 19:26:14 följande:
    TS berättar hur vännen lägger på luren i örat på henne, blockar henne, säger elaka saker osv. Har du inte läst tråden?
    På vilket sätt är det du beskriver sämre än att ha en karl som skriker på en så att man inte kan tala i telefon med en väninna?

Jag hade hellre blivit blockat av en kompis på sociala medier än att ha en sådan kontrollerande man hemma hos mig. Många gånger hellre!
  • Anonym (???)
    Anonym (G) skrev 2026-01-25 22:42:29 följande:
    På vilket sätt är det du beskriver sämre än att ha en karl som skriker på en så att man inte kan tala i telefon med en väninna?

Jag hade hellre blivit blockat av en kompis på sociala medier än att ha en sådan kontrollerande man hemma hos mig. Många gånger hellre!
    Förstår inte frågan. Har hon inget val?
  • Anonym (Barnsligt)
    Anonym (G) skrev 2026-01-25 22:42:29 följande:

Du har totalt missuppfattat det jag skrev. Jag tycker att TS ska bryta med vännen för att vännen inte behandlar TS väl. Inte någonstans har jag skrivit att jag vet hur TS liv ser ut eller att jämfört det med att ha en kontrollerande man.
  • Anonym (G)
    Anonym (???) skrev 2026-01-26 00:43:12 följande:
    Förstår inte frågan. Har hon inget val?
    Man får hoppas att din vännina har ett val. Att hon inte lever i en kontrollerande relation utan har valt att bryta med dig av egen fri vilja. Men man vet ju inte, när hennes man skriker så att hon inte kan prata i telefon. 
  • Anonym (???)
    Anonym (G) skrev 2026-01-26 15:22:51 följande:
    Man får hoppas att din vännina har ett val. Att hon inte lever i en kontrollerande relation utan har valt att bryta med dig av egen fri vilja. Men man vet ju inte, när hennes man skriker så att hon inte kan prata i telefon. 
    Hon lever definitivt i en kontrollerande relation. Men det är väl också ett val..
  • Lynx123
    Anonym (???) skrev 2026-01-26 17:25:10 följande:
    Hon lever definitivt i en kontrollerande relation. Men det är väl också ett val..
    Inte nödvändigtvis. Ibland är den drabbade så rädd för partnern att det bara inte går. Ibland har de normaliserat situationen trots att den är allt annat än normal. Förmodligen intalar hon sig själv att henner relation är värd att offra vänner för.
  • Anonym (korven)

Fortsätt stötta din vän, TS! Hon mår inte bra och trauma från barndomen kan komma fram långt senare i livet. Samt hon verkar ju ha en totalt oförstående sambo. Att vara sexuellt utagerande är en vanlig respons när man utsatts för sexuellt trauma i barndomen. Och han skammar henne för det.

Ta inte hennes handlingar personligt, stötta henne som en vän, men se också till att ha sunda gränser.

Du skriver ju här för du bryr dig!

• Anonym (korven)
    Anonym (???) skrev 2026-01-26 17:25:10 följande:
    Nej, snarare ett respons på att hennes man sökte upp någon som redan var svag från början. Bryr du dig om henne på riktigt ser du till att finnas där för henne. 

TS, du verkar väldigt fokuserad på hur hennes beteende drabbar dig, men försök också öva på mentalisering och tänk dig in i hennes situation.
  • Anonym (G)

Säg.till henne,  om du får tillfälle, att hon kan vända sig till dig om hon behöver hjälp någon gång! Om det är ett kontrollerande förhållamde som hon lever i, så vet hon då att hon i alla fall kan prata med dig!

• Anonym (???)
    Anonym (korven) skrev 2026-01-26 18:11:21 följande:
    Nej, snarare ett respons på att hennes man sökte upp någon som redan var svag från början. Bryr du dig om henne på riktigt ser du till att finnas där för henne. 

TS, du verkar väldigt fokuserad på hur hennes beteende drabbar dig, men försök också öva på mentalisering och tänk dig in i hennes situation.
    Jag har extremt svårt att förstå att man behandlar gamla vänner illa och försöker skylla sina egna handlingar på en vän för ett rövhåls skull..
  • Anonym (???)
    Anonym (G) skrev 2026-01-26 18:47:25 följande:

Säg.till henne,  om du får tillfälle, att hon kan vända sig till dig om hon behöver hjälp någon gång! Om det är ett kontrollerande förhållamde som hon lever i, så vet hon då att hon i alla fall kan prata med dig!

Sist jag sa det förnekade hon bara och sa att han slutat kräva att hon inte ska vara vän med mig (på sociala medier) utan nu var det hon själv som inte ville..
  • Anonym
    Anonym (???) skrev 2026-01-26 20:10:40 följande:
    Sist jag sa det förnekade hon bara och sa att han slutat kräva att hon inte ska vara vän med mig (på sociala medier) utan nu var det hon själv som inte ville..
    Strunta i henne, släpp det bara.
  • Anonym (korven)
    Anonym (???) skrev 2026-01-26 20:07:23 följande:
    Jag har extremt svårt att förstå att man behandlar gamla vänner illa och försöker skylla sina egna handlingar på en vän för ett rövhåls skull..
    Ok men om din gräns är passerad så tycker jag du istället ska avsluta med vännen, men gör det med värdighet (ge en förklaring) ghosta inte.

Lycka till, TS!
Svar på tråden Hur hade ni tolkat det här?