• Anonym (.)

Hur ska jag överleva?

Jag har inga vänner. ingen familj.. ingen partner, inga barn.. När min hund går bort.. hur ska jag överleva? Hela min värld kommer gå sönder.. 

Varför ska jag överleva? (enbart för att betala skatt?= eller  bli hemlös? Varför.. ? Jag ser ingen väg framåt. Idag förbjuder man både min färg och min hund.. dessutom, fast vi inte skadar någon alls.. bara skyddar oss när någon försöker skada oss.

• Svar på tråden Hur ska jag överleva?
  • Fiona M

Jag beklagar, det låter tufft.
    Det är en sorg att fästa sig vid djur och veta att deras liv är så korta jämfört med våra.
    Jag förstår att det inte är en tröst men det är fint att du kunnat knyta an till en annan levande varelse, alla kan inte det.
    Kanske kan du söka jobb på ngt djurhem, och göra en insats samtidigt som du får en meningsfull tillvaro?

• Anonym (Men)
    Anonym (.) skrev 2026-01-24 06:38:12 följande:

Och min hund är såklart en pitbull blandning. Jag skulle ta mitt liv.. men så råkade denna hund trilla in hos mig.. och jag räddade dennes kliv och den räddade mitt liv. Ej planerat ,ej någon kunskap, ej något hundkörkort. Ändå har hunden nu gått lös i 10 år och 5 månader nu och LADRIG gjort någon skada! Den gå över vägen och upp på trottoaren av sig självt! Den går ut i skogsdungen och gör nr 2, den springer aldrig bort, utan visst, den stannar för att lukta tills jag reagerar då den kan stå typ 5 min på samma ställe! Den gör aldrig någon skada. Har alltid selen på sig så OM det behövs så kan jag ta tag  i selen. Ändå tjuter folk överallt om att hunden är lös.- Fast den inte har gjort skada på 10+ år och är ännu äldre än så /då den inte var valp när den kom in i mitt liv) 

Folk är faktiskt inte rädda för hunden. utan de stör sig enbart på att hunden är lös  Samt ras samt min hudfärg. Och då skapar de ett problem.. för att de KAN!( OCH TYDLIGEN SÅ ÄR DET OKEJ FÖR DOM ATT BRYTA MOT LAGAR I SIN PROTEST DESSUTOM! FASTRT HUNDEN INTE BRUYTT SIG POM PERSONEMN ALÖLÖS OCH VI GÅR VIDARE:: MEN ÄNDÅ SKA PERSONEN SKAPA ETTT TRÅNGMÅL FAST VI ÄR PÅ VÄG BORT !  Inte för att vi faktiskt är ett problem utan vi undviker människor men jag har fått tydligt förklarat en gång av en snubbe att den inte tålde att ens ha oss i sitt ögon objektiv. Bara det var störande nog för att skapa problem för oss alltså! Fast vi inte säger ett ljud eller reaktion  mot någon överhuvudtaget! 

Ja.. skriker på mig nu.. men vänta bara tills hunden inte finns mera i min närvaro .. Då kommer jag visa hur JÄVLA FUCKING LESS jag är på dessa människor!

ÅTERIGEN .. TILL DIG SOM SER rött! HUNDEN har ALDRIG gjort skada! på över != år som lös! Så vad du än försöker ANTYDA SÅ har du FEL både mot cannabis brukare (som du självklart ska smutskasta och kalla för missbrukare) samt pitbull som går lös! ! 

Du har ingen tanke på att folk kan vara hundrädda?

Jag är hundrädd. Spelar ingen roll om hunden är snäll. Ser jag en lös hund så kan jag få panik. 

Det är typ. "Visa ingen rädsla, då kan den attackera, visa ingen rädsla, då kan den attackera, visa ingen rädsla, få kan den attackera" trots att man är rädd som fan och har panik inombords.

Koppla hunden för andras skull.
  • Anonym (nja)

Det måste finnas kloner av dig, TS, för det var bara någon vecka sedan som en påverkad invandrad mans lösa pitbullblandning sprang rätt in i min hund utan pardon och ställde till slagsmål. Som tur är har jag en redig tuffing till blandrastjej som trots sina 15 år är rejält stark och inte tar en sån sak liggande, och även har bra med moders/flockinstinkt, för när pittien tänkte ge sig på småhundarna vi sällskapade med så ställde hon sig ivägen utan att tveka. Det var väl tur som att den hunden gick på min ridgeback/schäfer-blandning först istället för toypudeln, papillonen och chihuahuan, annars hade vi förmodligen haft minst en död hund istället för en hund med bitsår i skuldran. Pitten spran fö därifrån oskadd, i vida cirklar kring "husse" som inte gjorde mycket för att få styr på den..

• Anonym (Mjt)
    Anonym (Men) skrev 2026-01-24 13:33:50 följande:
    Du har ingen tanke på att folk kan vara hundrädda?

Jag är hundrädd. Spelar ingen roll om hunden är snäll. Ser jag en lös hund så kan jag få panik. 

Det är typ. "Visa ingen rädsla, då kan den attackera, visa ingen rädsla, då kan den attackera, visa ingen rädsla, få kan den attackera" trots att man är rädd som fan och har panik inombords.

Koppla hunden för andras skull.

Men snälla du. Här har vi en TS som uttrycker en förtvivlan över tillvaron och hur livet ska kunna fortgå när hans hund inte längre finns. Och det du börjar tjafsa och anmärka på är att hans hund går lös. Det spelar ingen roll vad du tycker om den saken, men jag kan tycka att det är högst olämpligt att börja tjafsa om det nu istället för att ge stöd till TS. 

Till TS: 
    Tack för att du vågar visa dig sårbar och ber om hjälp. Det låter tufft, och jag förstår att kan kännas ännu jobbigare när man har attribut som gör att kanske vissa väljer att ta avstånd eller se på en annorlunda. Du verkar vara en fin person och att du håller din hund så kärt visar på stor empati. Jag skulle råda dig att ta kontakt med vårdcentralen till att börja med oc har om du kan få prata med någon. Att gå hundkurser och på så sätt träffa andra personer med hund är också ett bra sätt att träffa nya människor med samma intressen. Samt våga dejta! 

kram! 

• Anonym (Men)
    Anonym (Mjt) skrev 2026-01-24 18:10:40 följande:

Men snälla du. Här har vi en TS som uttrycker en förtvivlan över tillvaron och hur livet ska kunna fortgå när hans hund inte längre finns. Och det du börjar tjafsa och anmärka på är att hans hund går lös. Det spelar ingen roll vad du tycker om den saken, men jag kan tycka att det är högst olämpligt att börja tjafsa om det nu istället för att ge stöd till TS. 

Till TS: 
    Tack för att du vågar visa dig sårbar och ber om hjälp. Det låter tufft, och jag förstår att kan kännas ännu jobbigare när man har attribut som gör att kanske vissa väljer att ta avstånd eller se på en annorlunda. Du verkar vara en fin person och att du håller din hund så kärt visar på stor empati. Jag skulle råda dig att ta kontakt med vårdcentralen till att börja med oc har om du kan få prata med någon. Att gå hundkurser och på så sätt träffa andra personer med hund är också ett bra sätt att träffa nya människor med samma intressen. Samt våga dejta! 

kram! 

Öh. Jag har sympati för att ts har en vän som är en hund som går bort en vacker dag. Tycker bara det är fel att han har en pitbull okopplad. Fattar inte vad ditt problem är med det.

Om barn eller vuxna är hundrädda borde människor som har hund förstå och ha dom kopplsde. Eller ska man bara acceptera att man kan bli attackerad när som helst? Du vet inte vilka trauman jag eller andra har med hundar.
  • Anonym (Säkert och tryggt)

Jomen en pitbullblandning som springer lös är såklart helt trygg att ha i närområdet, och särskilt som ägarinnan inte hade någon hundvana eller -kunskap innan hon tog den, och super och röker hasch. Särskilt det sistnämnda gör det ju ännu mera säkert... Tomte

Nej ju var jag elak. TS, det är uppenbart att du behöver någon form av hjälp, och jag tycker att du ska gå till vårdcentralen eller Akutpsyk och SKRIKA på hjälp så att du kommer rakt in i systemet. Eller ring åtminstone någonstans - 1177 eller socialkontoret/socialjouren och berätta hur du mår. Sätt igång processen, någon måste ju ta hand om dig.

Men den här hunden kan du inte ha kvar, för det är inte heller rimligt att grannarna inte ska våga släppa ut sina barn att leka. Eller gå ut med sina mindre hundar. För man VET aldrig när din pitbullblandning flippar...

• Anonym (Jag)

Jag upplever dig påverkad när jag läser dina inlägg, är du det?
    Sen förstår jag inte vad din hudfärg eller hunds ras har med någonting att göra?

• Anonym (Hmm..,,)
    Anonym (Jag) skrev 2026-01-25 10:15:11 följande:

Jag upplever dig påverkad när jag läser dina inlägg, är du det?
    Sen förstår jag inte vad din hudfärg eller hunds ras har med någonting att göra?

Ts skrev att hen är full.
  • Anonym (Mjt)
    Anonym (Men) skrev 2026-01-25 00:23:04 följande:
    Öh. Jag har sympati för att ts har en vän som är en hund som går bort en vacker dag. Tycker bara det är fel att han har en pitbull okopplad. Fattar inte vad ditt problem är med det.

Om barn eller vuxna är hundrädda borde människor som har hund förstå och ha dom kopplsde. Eller ska man bara acceptera att man kan bli attackerad när som helst? Du vet inte vilka trauman jag eller andra har med hundar.
    Såklart ska hundarna vara kopplade, såsom det framgår i lagen. Detta gäller oavsett ras och inte bara för de med pitbull-blandningar. Om man ska börja säga att endast pitbull-blandningar ska vara kopplade så har vi ett problem. Men jag tänker att man kan påpeka det snällt utan att skapa en diskussion när det är en person som mår väldigt dåligt och där syftet med tråden inte var att få medhåll på att ha hunden lös eller inte, utan hur han ens ska överleva och hitta mening i livet när det  han känner att det enda som just nu håller honom kvar är hans hund. Hunden är ju enligt TS över 10 år och har under denna tid inte gjort någon skada, med det sagt att det inte kan hända ändå.
  • Anonym (Klara)

De flesta kommuner har förordningar om att hundar ska vara kopplade, så att folk säger till om det har inte med ditt utseende eller hundras att göra. De ber dig bara att följa lagen. Senast jag bad en person koppla sin hund var det en vi medelålders man i kostym. 

Din situation är så klart tråkig att höra om. Börja leta efter umgänge redan idag så att du kommer ur ensamheten. Leta upp något att göra med andra, någon sport, agility, bokcikel etc. Man får sällan vänner huxflux, men att ha bekanta och folk man träffar regelbundet är en förutsättning för att man ska kunna få en vän. 

• Anonym (Hund)
    Anonym (.) skrev 2026-01-24 06:38:12 följande:

Och min hund är såklart en pitbull blandning. Jag skulle ta mitt liv.. men så råkade denna hund trilla in hos mig.. och jag räddade dennes kliv och den räddade mitt liv. Ej planerat ,ej någon kunskap, ej något hundkörkort. Ändå har hunden nu gått lös i 10 år och 5 månader nu och LADRIG gjort någon skada! Den gå över vägen och upp på trottoaren av sig självt! Den går ut i skogsdungen och gör nr 2, den springer aldrig bort, utan visst, den stannar för att lukta tills jag reagerar då den kan stå typ 5 min på samma ställe! Den gör aldrig någon skada. Har alltid selen på sig så OM det behövs så kan jag ta tag  i selen. Ändå tjuter folk överallt om att hunden är lös.- Fast den inte har gjort skada på 10+ år och är ännu äldre än så /då den inte var valp när den kom in i mitt liv) 

Folk är faktiskt inte rädda för hunden. utan de stör sig enbart på att hunden är lös  Samt ras samt min hudfärg. Och då skapar de ett problem.. för att de KAN!( OCH TYDLIGEN SÅ ÄR DET OKEJ FÖR DOM ATT BRYTA MOT LAGAR I SIN PROTEST DESSUTOM! FASTRT HUNDEN INTE BRUYTT SIG POM PERSONEMN ALÖLÖS OCH VI GÅR VIDARE:: MEN ÄNDÅ SKA PERSONEN SKAPA ETTT TRÅNGMÅL FAST VI ÄR PÅ VÄG BORT !  Inte för att vi faktiskt är ett problem utan vi undviker människor men jag har fått tydligt förklarat en gång av en snubbe att den inte tålde att ens ha oss i sitt ögon objektiv. Bara det var störande nog för att skapa problem för oss alltså! Fast vi inte säger ett ljud eller reaktion  mot någon överhuvudtaget! 

Ja.. skriker på mig nu.. men vänta bara tills hunden inte finns mera i min närvaro .. Då kommer jag visa hur JÄVLA FUCKING LESS jag är på dessa människor!

ÅTERIGEN .. TILL DIG SOM SER rött! HUNDEN har ALDRIG gjort skada! på över != år som lös! Så vad du än försöker ANTYDA SÅ har du FEL både mot cannabis brukare (som du självklart ska smutskasta och kalla för missbrukare) samt pitbull som går lös! ! 

Pitbull är en av de raser som är inblandade i flest olyckor och attackor mot människor. Inte konstigt alls att människor blir rädda. Tror till och med att den rasen är förbjuden i vissa länder. 

Din hund kan vara snäll, men om jag var ute med mina barn så skulle jag bli livrädd om den sprang lös. Jag skulle bli helt rasande arg på ägaren till hunden. 

Jag skulle tänka att den ägaren var konstig på något sätt som låter hunden gå lös. Och bli ännu oroligare för mina barn. 

Har du allmänt svårt att sätta dig in i hur folk tänker och känner?

Ja, en del människor behandlar människor med en annan hudfärg dåligt. Tyvärr är det så. 

Vet inte vad kan kan göra åt det. 

Men undvik att ha svarta kläder på dig, många kriminella har det, och då kopplar människor ihop dina kläder med kriminalitet.

Hitta något annat än cannabis som får dig att må bra!
  • Lena5
    Anonym (Säkert och tryggt) skrev 2026-01-25 10:02:32 följande:

Jomen en pitbullblandning som springer lös är såklart helt trygg att ha i närområdet, och särskilt som ägarinnan inte hade någon hundvana eller -kunskap innan hon tog den, och super och röker hasch. Särskilt det sistnämnda gör det ju ännu mera säkert... Tomte

Nej ju var jag elak. TS, det är uppenbart att du behöver någon form av hjälp, och jag tycker att du ska gå till vårdcentralen eller Akutpsyk och SKRIKA på hjälp så att du kommer rakt in i systemet. Eller ring åtminstone någonstans - 1177 eller socialkontoret/socialjouren och berätta hur du mår. Sätt igång processen, någon måste ju ta hand om dig.

Men den här hunden kan du inte ha kvar, för det är inte heller rimligt att grannarna inte ska våga släppa ut sina barn att leka. Eller gå ut med sina mindre hundar. För man VET aldrig när din pitbullblandning flippar...

TS kan visst ha kvar hunden om den är snäll.

Men TS måste ha den kopplad! En pitbull har man kopplad helt enkelt!

Tänk om någon mindre hund börjar skälla aggressivt på den och din pitbull biter ihjäl den! Rasen är framavlad för att vara sådan. Det är ingen Golden retrivier.

Den andra hundägaren tycker antagligen lika mycket om sin hund som TS tycker om sin hund. Tänk på alla hundrädda människor och på andra hundar!
  • Anonym (Hund)

När din hund sorgligt går bort så skaffar du en ny hund helt enkelt. Du kan t.ex. gå till något ställe där de tar hand om övergivna hundar. Många människor har hund hela livet. Väldigt bra kompis att ha!

• Anonym (Mjt)
    Anonym (Hund) skrev 2026-01-25 11:54:55 följande:

När din hund sorgligt går bort så skaffar du en ny hund helt enkelt. Du kan t.ex. gå till något ställe där de tar hand om övergivna hundar. Många människor har hund hela livet. Väldigt bra kompis att ha!

?Helt enkelt??! Du har uppenbarligen inte förståelse för hur mycket en hund kan betyda. För vissa, framförallt personer som ingenting annat har, betyder hunden verkligen allt. Sorgen efter ha förlorat en hund går inte att enkelt bara ?ersätta? med en ny hund. 

Jag sympatiserar med TS. Svaren i denna tråd vittnar redan om varför han känner otillhörighet. Hade ni skrivit lika om det var en vit person med en liten en pudel, och som inte skriver att hen röker cannabis? Visa lite medmänsklighet och frångå inte ämnet! 

• Anonym (Mjt)
    Anonym (Säkert och tryggt) skrev 2026-01-25 10:02:32 följande:

Varför skulle inte TS kunna ha kvar sin hund? Hunden har inte visat någon tendens till att vara farlig, det enda som framgår är att hunden är okopplad och att det därför gör folk otrygga. Man vet inte heller när någon hund flippar, därför skall samtliga hundar vara kopplade. 
  • Anonym (Hund)
    Anonym (.) skrev 2026-01-24 06:44:12 följande:

Menar du utifrån mitt inlägg eller när jag har rökt hasch? 

Jag kan svara utifrån då jag har rökt hasch... Jag får rutin i vardagen. Jag börjar studera. Jag slutar att däcka kl:18-19 efter arbetet! Jag ger mig ut och springer 5 km med glädje! (utan någonting alltså normal) så springer jag inte ens 30 meter om jag ska vara ärlig. Jag börjar (med hasch) att fotografera, skissa,  och armhävningar mot väggen upp och ner så fötterna upp. Gjorde ett test en gång utan vs med. 6 st utan... och 24 stycken efter att ha rökt. Bara dagen efter. Samtidigt så får jag en kommunikation som inte går att mäta i "NPRMALA" fallet med hunden. Behöver inte ens säga några ord.. eller vara dominant överhuvudtaget.. utan det räcker med att andas i olika rytm (ej högt)  så reagerar hunden och förstår samt vill vara tillgiven.

Hundar känner av ägarens sinnesstämning. Så är det allmänt. De kan också uppfatta om deras människa är sjuk på något sätt. De har ett rent otroligt luktsinne. 
Svar på tråden Hur ska jag överleva?