Sjukskriven från jobbet....hur påverkar det referenserna ?
Hej jag vill fråga er, och allra helst ni som själva är chefer ( eller rekryterar personal). Jag har en mycket negativ arbetsmiljö på min arbetsplats som är inom sjukvården, jag är undersköterska. Detta har pågtått under en period vilket skapat stress för mig och givit mig såväl psykiska som fysiska symtom. Gick till läkaren och blev sjukskriven i några månader.
Här uppstår ett dilemma. Jag vill lämna arbetsplatsen och söker därför nya jobb. Använder jag sjukskrivningen riskerar jag absolut dåliga referenser dvs att min chef säger att jag är sjukskriven för utmattning. Då kommer ingen att vilja anställa mig även om min version är att det är dålig arbetsmiljö är det inte säkert de tror på mig. Ofta tror de väl mer på chefen än på den anställde ? På intyget står att det beror på dålig arbetsmiljö vilket inte är bra reklam för arbetsplatsen och det är sanningen men frågan är vilken den nya arbetsgivaren kommer att lyssna på ?
Som jag ser det har jag två val. alt 1 Gå tillbaka och bita ihop så länge jag står på benen och sedan säga upp mig. Försöka vinna tid och hoppas på bra referenser. Alt 2 använda sjukskrivningen och vinna tid och hoppas att nya arbetsgivaren köper min förklaring.
Hur hade ni gjort och om ni varit i liknande situation, hur slutade det ? Tacksam för seriösa tips. Undanber mig elaka kommentarer ( som är ganska vanligt på detta forum).