Hej, skit tråkigt att du har en sådan miljö på jobbet, jag själv ringde en arbetsjurist och frågade hur jag skulle göra, sedan började jag spela in alla samtal och var noga med att varje gång jag spelade in att jag fanns med själv på inspelningen. Jag pratade med chefen ett antal gånger angående problemet men inte mycket hände, jag bröt ingen lag så länge jag är med på inspelningen själv. Dock kan det vara förbjudet och olagligt inom vården så det rekomenderar jag inte att du gör, dock finns det andra saker du kan göra. En chef är skyldig också enligt lag att göra något åt problemet som har uppstått på arbetsplatsen, om detta inte görs, gör sig chefen skyldig till arbets miljöbrott och kan både få betala skadestånd och få sig en slägga själv! enligt min kunskap får ingen person göra sig skyldig till arbets hindrande vilket det blir om man lämnar en kass referens, snackar skit till andra företag om en anställd osv! Det betyder att om en person skulle på något sätt se till att lämna en dålig referens vilket det blir om du pratar negativ om en person inför annat jobb, blir det med största sannolikhet skadestånd och kan bli massa annat skit för arbetsplatsen du skall lämna. Tyvärr tänker inte många här i Sverige på vad lagen eller lagar säger och verkligen betyder, trots att det är lag på att kunna lagboken och gör istället " vad dem tror " eller " tycker själv " i sitt aggerande utan tanke på vad man gör sig skyldig till, tex. Om jag ringer till ett företag och ber att få prata med en chef skall den anställde hänvisa mig till en omedelbart, utan följdfrågor, om den anställde lägger på eller på något sätt hindrar den förfrågan medvetet, tex om den inte kan ta kritikk eller bara är dryg i huvudet, kan det blir problem. Eller om du har ett företag som säljer tjänster eller produkter till privat personer måste det finnas ett telefonnummer som är tillgängligt, eller dataskyddsförordningen med hänvisning till art: 15, rätten till register utdrag vilket inkluderar allt, även inspelningar och rubbet som har med ditt personnummer, namn, mejl, telefon osv att göra eller rätten till radering med art: 17. Då skall allt bort, dem får inte ens spara en konversation, ända undantaget är när det handlar om pengar för köp eller sälj som Finansinspektionen skall ha tillgång till i minst 10 år.
Så jag rekomenderar dig att kolla i arbetsmiljölagen, dataskyddsförordningen och anställningsvillkor du har på jobbet så som kollektivavtal osv. Googla på problemet du har osv och skriv lag efteråt. Prata med vård facket och/ eller en arbetsjurist angående problemet, be dem skriva en avhandling på någon sida så skall du se att problemet är jävlar i mej löst inom en månad och skulle det inte vara det, backa inte för att använda dig av ditt material eller dina rättigheter och gå hela linjen ut! Det gör inte jag och det borde ingen annan göra häller, simple as that :)
Dataskyddsförordningen finner du på: www.IMY.se
Arbetsmiljölagen hittar du på länken här:
www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/arbetsmiljolag-19771160_sfs-1977-1160/
För att hitta andra lagar så som konsument tjänste/ köplagen eller annat, kolla på www.riksdagen.se eller googla Sveriges riksdag tillsammans med en specifik fråga så brukar det komma upp antingen via Lawline eller klicka på en lång som innehåller paragrafer och med Sveriges riksdag elller regering så brukar det komma fram.
Samla så mycket du kan, skriv upp dina händelser med datum, dagar osv.
Att vara påläst ger dig många fördelar och du lär dig också om dina skyldigheter.
Kunskap är makt, så var inte för snabb att dela ut kritik om alla dina rättigheter, du har också skyldigheter! Jag har haft väldigt använding av sådant här både som anställd och chef.
Var ödmjuk men ta ingen skit! Hoppas detta hjälper dig i din situation och lycka till.