• Anonym (Sveket)

Hur kan en människa göra detta mot sin närmaste vän – och hur ska man förstå det i efterhand?

Jag skriver detta anonymt för att få perspektiv, inte för att hänga ut någon.

Jag är en man i övre medelåldern som nyligen varit med om ett extremt svek som fortfarande är svårt att greppa, trots att det gått några månader. Jag försöker förstå hur detta ens är möjligt, och vad det säger om människor i allmänhet.

Bakgrund i korthet:

Jag hade en mycket nära vän sedan barndomen (ca 40 år). Samtidigt levde jag i ett flerårigt samboförhållande med familjeliv, bonusbarn och hund. Förhållandet tog slut, men vi hade fortsatt kontakt under lång tid och jobbade även ihop under en övergångsperiod.

Det visade sig senare att min tidigare bästa vän:

?inlett en relation med min dåvarande partner bakom min rygg

?gjort detta samtidigt som han utåt ?stöttade? mig genom en mycket svår livsperiod

?systematiskt tonat ner mig inför andra och antytt att jag borde ?gå vidare?, dejta, släppa henne

?haft tillgång till mina innersta tankar, rädslor och sårbarheter ? som jag anförtrott honom som vän

?samtidigt själv saknat långvariga relationer och haft en historik av konflikter i nära relationer

Efteråt har det även framkommit information om:

?gränslöst beteende mot tidigare partners (inkl. övervakande/stalkningsliknande beteenden)

?ett starkt behov av bekräftelse och jämförelse

?att han ofta utåt framstod som snäll, lågmäld och ofarlig

Det som plågar mig mest är inte bara förlusten av relationen ? utan oförståelsen:

?Hur kan en människa göra detta mot någon de haft nära hela livet?

?Hur kan man leva parallella lojaliteter utan synlig skuld?

?Hur kan omgivningen (åtminstone till en början) missa detta?

?Är detta extremt ovanligt ? eller mer vanligt än man vill tro?

Jag söker inte diagnoser, men försöker förstå:

?handlar detta om narcissistiska drag?

?konflikträdsla?

?empatisvikt?

?självbedrägeri?

?eller är det ?bara? mänsklig feghet i sin mest destruktiva form?

Och till sist:

Hur går man vidare mentalt efter att ha insett att någon man litade på i 40 år inte var den man trodde?

Alla reflekterande svar uppskattas.

• Svar på tråden Hur kan en människa göra detta mot sin närmaste vän – och hur ska man förstå det i efterhand?
  • Anonym (Sanningen)
    Anonym (Loke) skrev 2026-01-24 19:49:24 följande:
    Inget konstigt med det egentligen. Det är så en normal lojal människa fungerar.

Problemet för lojala människor (vilket väldigt många människor är) är att inse när någon inte är värd ens lojalitet och klippa bort denna person från ens liv. 
    En lojal person låter ingen snacka skit om deras partner.

En person med normal moral avlägsnar sig från individer som förstör relationer på ett hänsynslöst sätt.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Sanningen) skrev 2026-01-24 20:02:50 följande:
    En lojal person låter ingen snacka skit om deras partner.

En person med normal moral avlägsnar sig från individer som förstör relationer på ett hänsynslöst sätt.
    Sluta leka gnällkärring. TS har inte gjort något fel.
  • Anonym (L)

Han verkar vara en "skadad" person som inte kan ha vanliga harmoniska långvariga relationer med kvinnor. Utmynnar i stället i någon slags hämnd genom stalking.

Dessutom gick han bakom ryggen på dig och hade en relation med din sambo under den tiden ni var tillsammans, om jag uppfattat det hela rätt? Ett verkligt svek!

Eller började han träffa henne efter det att ni hade gått isär? Om det var det senare så är det mer O.K., men han borde ha informerat dig om att han hade börjat träffa din före detta sambo på dejter!

Och snackade han ner henne när ni var i en svacka i er parrelation, för att du skulle avlägsna sig från henne ännu mer (för att han själv skulle få en chans), så var det gräsligt illa gjort av honom. Riktigt svinigt.

Han jämför sig och har ett behov av att bli bekräftad. 
    Han ljuger och manipulerar. 
    Han har svårt att forma egna långvariga stabila relationer. 

Det klart att han skulle kunna ha en personlighetsstörning. T.ex. narcissism. Men det är svårt att säga med bestämdhet utifrån begränsad information.

Man kan bara beklga dig för att du har råkat ut för detta! Ibland är människor inte de vi tror. Det har vi alla råkat ut för. Men det här var en nära vän till dig!

Han kanske vet saker om dig, men det du vet om honom är nu ännu mer allvarligt. Att han är väldigt opålitlig som person.

Tappa inte tron på människan, alla är inte sådana!

Det enda du kan göra nu är att sörja två relationer. Relationen till ditt ex och relationen till "vännen". 

Genom sorgen, dag för dag. Ta väl hand om dig och tillåt dig att vara ledsen ibland. Men försök också att göra saker som ger dig energi och som är roliga! 

Tappar du helt fotfästet kan du försöka få en samtalskontakt på vårdcentralen med en kurator eller i Svenska kyrka (de har diakoner med samtalsutbildning.)

Hoppas att du känner att du kan hitta en väg för att gå framåt från detta!

• Anonym (Man54)

En riktig vän gör inte såna grejer 
    en riktig vän använder öppna kort 
    hur ont det än gör 
    jag har själv blivit blåst i en nära vän relation , släkting 
    dock ej otrohet , utan bara lögner och hitta på saker. 
    Det är svårt när man står någon nära för då är det otänkbara omöjligt att föreställa sig eller att se 
    Därför blir käftsmällen så mycket värre och tar tid att återhämta sig ifrån och läka ihop , sveket och lögnerna mal i ens huvud lång tid framöver. 
    Men försök inte att älta utan bestäm dig för hur du ska tänka och gå vidare i livet när du känner dig mogen för det. 
    Det finns nya vänner därute och man får ta lärdom av det som varit. Livet är för kort för att fastna i ett skitträsk med ruttna människor som inte vet bättre. 

• Anonym (Sveket)

Tack för alla era svar. Det betyder otroligt mycket för mig och jag tar till mig av mycket av det ni skriver. Jag mår ändå rätt bra, även om jag kämpar med stora problem att känna tillit till människor. Jag har nog varit naivt godtrogen genom åren och sett det som hänt mig som något som omöjligt skulle kunna ske. Det fanns knappt i mina vildaste fantasier att en vän kan backstabba en så brutalt. En vän som jag växt upp med, en vän där hans familj är vän med min. Han var mer som en bror och det var nog därför jag lät honom stanna, även om jag upprepade gånger markerade mot hans dragning till upptagna kvinnor. Det övriga kände jag inte till, men när man själv blivit drabbat av personen börjar de tidigare tysta tungorna att tala.

För att förtydliga så var det framförallt efter separationen som han började baktala henne. Jag drömde om att vi skulle hitta tillbaka och det var framförallt då han talade ner henne och också försökte få mig att förstå att när jag upplevde dragning från henne såg han bara att hon försökte vara vänner. Men det var inte bara efter separationen han talade ner henne. Varje gång jag beklagade mig över något var han väldigt snabb att säga att jag borde göra slut och att hon inte är bra för mig. Jag kan bara drömma om vad han sagt till henne.

Avslöjandet om deras relation kom ett år efter vår separation och efter att deras relation hållit på i fyra-fem månader, men redan dagen efter separationen sa jag till två andra vänner att jag hade en stark magkänsla att han hade något att göra med det (som kom ifrån att de spelade ett mobilspel och chattade orimligt mycket). Mina vänner sa bara ?han skulle aldrig göra så mot dig?, idag vet de att de hade fel och alla hans vänner har vänt honom ryggen. Nu är han helt ensam med mitt ex som enda livlina. De bor inte ihop, men jag fattar ju att han sovit på min halva i sängen i mitt gamla sovrum, i min gamla lägenhet. Att han ätit middagar vid min gamla plats vid bordet osv. Jag lovar att det äter upp en, förändrar något i en.

Jag har också fått höra för en kvinna som varit nära honom en period att han var besatt av mig och alltid trodde att den kvinnan egentligen gillade mig mer än honom. Så jag har ju förstått att det här är nån slags erövning för honom. Jag får kalla kårar i kroppen när jag skriver det här, men jag fattar att jag bara måste se framåt och fortsätta mitt liv, vilket jag också gjort även om det kommer stötar av smärta när jag tänker på det.

• Anonym (Loke)
    Anonym (Sveket) skrev 2026-01-24 23:35:38 följande:

Tack för alla era svar. Det betyder otroligt mycket för mig och jag tar till mig av mycket av det ni skriver. Jag mår ändå rätt bra, även om jag kämpar med stora problem att känna tillit till människor. Jag har nog varit naivt godtrogen genom åren och sett det som hänt mig som något som omöjligt skulle kunna ske. Det fanns knappt i mina vildaste fantasier att en vän kan backstabba en så brutalt. En vän som jag växt upp med, en vän där hans familj är vän med min. Han var mer som en bror och det var nog därför jag lät honom stanna, även om jag upprepade gånger markerade mot hans dragning till upptagna kvinnor. Det övriga kände jag inte till, men när man själv blivit drabbat av personen börjar de tidigare tysta tungorna att tala.

För att förtydliga så var det framförallt efter separationen som han började baktala henne. Jag drömde om att vi skulle hitta tillbaka och det var framförallt då han talade ner henne och också försökte få mig att förstå att när jag upplevde dragning från henne såg han bara att hon försökte vara vänner. Men det var inte bara efter separationen han talade ner henne. Varje gång jag beklagade mig över något var han väldigt snabb att säga att jag borde göra slut och att hon inte är bra för mig. Jag kan bara drömma om vad han sagt till henne.

Avslöjandet om deras relation kom ett år efter vår separation och efter att deras relation hållit på i fyra-fem månader, men redan dagen efter separationen sa jag till två andra vänner att jag hade en stark magkänsla att han hade något att göra med det (som kom ifrån att de spelade ett mobilspel och chattade orimligt mycket). Mina vänner sa bara ?han skulle aldrig göra så mot dig?, idag vet de att de hade fel och alla hans vänner har vänt honom ryggen. Nu är han helt ensam med mitt ex som enda livlina. De bor inte ihop, men jag fattar ju att han sovit på min halva i sängen i mitt gamla sovrum, i min gamla lägenhet. Att han ätit middagar vid min gamla plats vid bordet osv. Jag lovar att det äter upp en, förändrar något i en.

Jag har också fått höra för en kvinna som varit nära honom en period att han var besatt av mig och alltid trodde att den kvinnan egentligen gillade mig mer än honom. Så jag har ju förstått att det här är nån slags erövning för honom. Jag får kalla kårar i kroppen när jag skriver det här, men jag fattar att jag bara måste se framåt och fortsätta mitt liv, vilket jag också gjort även om det kommer stötar av smärta när jag tänker på det.

På sätt och vis ska du faktiskt vara glad över att du blev av med en falsk vän. Just den tävlande vännen är inte rolig att ha och man blir starkare utan sådana vänner. Du verkar ju dessutom ha andra bra vänner så du ser ut att ha det rätt bra ändå.

Tror det smartaste för dig bara är att gå vidare och sluta tänka på dem. Så behöver du inte se dem mer utan kan se till att bygga upp ett bra liv.
  • Anonym (M.)

Beklagar, jag blir ledsen när jag läser det där. Jag har också varit med om svek från personer som jag trodde var mina vänner, i de fallen handlade det dock "bara" om att de fört förtroenden vidare. Men det var illa nog, för mig, jag gav också upp hoppet om mänskligheten ett tag... men sedan glömmer man och kommer igen, i alla fall om man slipper se dessa människor mer. Så det är väl rådet: bryt helt och hållet med alla inblandade, flytta om det är så att du bor i något mindre samhälle där du springer på dem hela tiden. 

Kom att tänka på Kerstin Thorvall, hon hade varit med om liknande. Hon hade en väninna som brukade komma på besök och hjälpa henne att inreda deras nya hus (eller om de höll på att renovera, spelar ingen roll).. Väninnan gav råd om tapeter och målning.

Sedan briserade bomben: väninnan var tillsammans med Thorvalls man! Paret skilde sig och maken gifte om sig med kvinnan, och det var detta den f.d. väninnan hade räknat med hela tiden. Så hon hade valt sådana tapeter och färger till huset som hon själv gillade, för hon räknade med att det var hon som skulle bo i det, och inte Kerstin Thorvall! :o

Jag tänker, att det nog alltid kommer att hända sådant här, för att vi är programmerade att bli kära i människor av det motsatta könet som vi träffar. Vi kan ju inte bli kära i några vi INTE träffar! Och när par umgås med andra par och även singlar, så kommer det här och där att inträffa, att en gift person blir kär i en annan person i gänget och vice versa. Det är väl därför många kulturer på jorden har sådana regler, att män och kvinnor som inte är gifta med varandra alternativt nära släkt får umgås. För då kan det ju inte hända.

Sedan kan man ju sköta saker mer eller mindre snyggt, och både din fru och din vän, och  Kerstin Thorvalls make och hennes väninna, skötte det inte alls, typ.

• Lena5
    Anonym (Sveket) skrev 2026-01-24 23:35:38 följande:

Så fruktansvärt, att han medvetet försökte separera er, och driva er till skilsmässa! Du har all min medkänsla!

Tror inte att han riktigt har förutsättningar för att bli lyckligt. Han har något problem som han borde gå i terapi för. 
  • Anonym ("Parasitbeteende")

Lite mer: Jag tror en sådan person ofta"jobbar bakom kulisserna". Han lyssnar uppmärksamt på både sin vän och sin väns fru och snappar upp saker som "skaver" mellan dem. Kommer med råd och verkar empatisk. När han samlat tillräckligt under månader/år så presenterar han sig för henne som någon som förstår henne och inte har hennes mans brister men samma kvaliteer.

Han framstår som en uppgradering "make 2.0". Det är så han attraherar kvinnor.

Om andra män tar avstånd från honom och han inte har kvar manliga vänner att "parasitera" så ser kvinnor direkt att han är en obehaglig typ och han har då väldigt svårt att komma någon kvinna nära.

• Anonym (M.)

Jag kom förresten på den här sången av Hansi Hinterseer, TS!

Komm auf ein Bier zu mir mit ihr
    Ich lad? Euch ein.
    Komm auf ein Bier zu mir mit ihr
    Ich wuerd' mich freu?n.
    Doch hast Du leider keine Zeit,
    Schick sie allein.
    Du brauchst nicht unbedingt dabei zu sein.
    Schick sie allein.
    Du bist und bleibst mein bester Freund,
    Das gilt von Mann zu Mann.
    Doch dass mir Deine Frau gefaellt,
    Da aenderst Du nichts dran.
    Ich spann' sie Dir bestimmt nicht aus,
    Doch eins musst Du versteh'n
    Ich freu? mich immer wieder
    Wenn wir uns wieder seh?n.
    Ich freu' mich immer wieder
    Wenn wir uns wieder seh?n.
  • Anonym (Sveket)

Make 2.0, well played om han lyckats med det. Tror ju inte den där relationen kommer hålla så länge, bubblan kommer spricka. Och gör den inte det har jag läst henne väldigt fel. Det verkar jag iofs redan ha gjort oavsett.
    Honom också, men där jag till slut sett igenom honom helt och kan inte annat än att (precis som alla andra) se ner på honom. 

• Anonym (Sveket)

Haha, den där låten? Mitt i prick.

• Anonym (M.)
    Anonym (Sveket) skrev 2026-01-25 18:35:39 följande:

Haha, den där låten? Mitt i prick.

Ja, är det inte? 
    Schick sie allein.

Skrattande Skrattande Skrattande
  • Anonym (Svek)
    Du får sörja att du har blivit sviken av en nära vän. Och sörja skilsmässan också.
    Jag tror att man kan bli mera hemma blind om man haft en vän ändå från barndomen. Hoppas att du har andra vänner som du kan prata med om dina tankar och känslor. 
    Fundera på vad som sårade mest? 
    Vad du kan lära dig av det som hänt? 
    Stärk dig själv, att du själv ska se till att vara en riktigt vän i vått o torrt och jag tror du kan hitta fler såna äkta vänner... 
    Ta hand om dig!!!
  • Anonym (Svek)

Hans förlust att förlora en fin vän som dig, din vinst att du slipper honom....

Svar på tråden Hur kan en människa göra detta mot sin närmaste vän – och hur ska man förstå det i efterhand?