• Tröttpåattkämpa

Ekonomiskvåld

Vad gör man när man hamnat i en ekonomiskvåld situation och vet ej hur man skall ta sig ur. Det börjar att man hjälper en person en gång och sedan är hjulet igång. Nu är jag i en situation där jag ej vet hur jag ska mata mina barn. Jag har ingen familj eller vänner. Jag är ensam i att lösa en omöjlig situation. Mina barn behöver vinterkläder och mat i magen. Men jag vet ej hur jag ska lösa det.. jag vill verkligen bara avsluta allt!!

• Svar på tråden Ekonomiskvåld
  • Anonym (H)

Kan du utveckla med mer information? Blir du hotad? Av din partner? 

• Anonym (Lee)
    Tröttpåattkämpa skrev 2026-01-24 17:15:51 följande:
    Ekonomiskvåld

Vad gör man när man hamnat i en ekonomiskvåld situation och vet ej hur man skall ta sig ur. Det börjar att man hjälper en person en gång och sedan är hjulet igång. Nu är jag i en situation där jag ej vet hur jag ska mata mina barn. Jag har ingen familj eller vänner. Jag är ensam i att lösa en omöjlig situation. Mina barn behöver vinterkläder och mat i magen. Men jag vet ej hur jag ska lösa det.. jag vill verkligen bara avsluta allt!!

Ta kontakt med en diakon i Svenska kyrkan. De kan ibland bistå med akut hjälp i sådana situationer. 
    Detsamma gäller Stadsmissionen och olika matmissioner.
    Kolla bortskänkes och liknande på FB.

Kontakta socialförvaltningen och kvinnohus/kvinnojour för lite mer långsiktiga lösningar.

Om det finns någon ekonomirådgivare/konsumentrådgivare för privatpersoner i din kommun, så kan den personen hjälpa dig med hur du ska hantera skulder och konton på ett klokt sätt.
    Prata även med banken om du vill avsluta vissa konton och istället skaffa nya som bara du har tillgång till. 

Regeringen förbereder ändring av regler så att det nu ska bli lättare att få skuldsanering för människor som hamnat i en oöverstiglig situation.

I stunden kan det vara bra att veta att klassisk potatisgratäng med lök, något fett och mjölk faktiskt ska ge det mesta i näringsväg, till och med c-vitamin. 
    Det enda som saknas är väl K-vitamin, som finns i gröna grönsaker och blad (som spenat o.dyl.) 

Ta en dag i sänder.
  • Anonym (GG)
    Tröttpåattkämpa skrev 2026-01-24 17:15:51 följande:
    Ekonomiskvåld

Det blir väldigt svårt att försöka hjälpa dig med den lilla informationen. Hur är det en ekonomiskt våld- situation? Hur ser situationen ut?
Svar på tråden Ekonomiskvåld