• Anonym (TS)

Hjälp mig med hur man dejtar

Jag är ny på det här med att dejta. Har varit med en kille sedan tonåren och är nu närmre 40 efter denna långa relation. har skaffat en sån där app och det kryllar av män som är mer eller mindre seriösa. Har funnit flera av intresse som nu alla har bjudit ut mig. Hur många bör man träffa samtidigt? Det känns rörigt att skriva med 20 samtidigt. Men vill inte riskera att ta bort fel. Hur gör man?

• Svar på tråden Hjälp mig med hur man dejtar
  • Anonym (En?)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-24 22:02:04 följande:

Skulle säga att tre av killarna känns jämnbra. De andra kan väl sållas bort nu när vi ventilerat det lite här. Men måste nog träffa dem alla för att se. Är det okej att träffa tre samtidigt?

Personligen tycker jag inte det, men det är ju upp till dig (och männen du träffar). Men du verkar så stressad. Ingen kommer att fria till dig liksom, ta det lugnt.
  • Anonym (TS)

Jag tror mest att jag blir stressad för att jag aldrig dejtat eller varit singel om min bild av sådana där appar är att man bara stöter på killar som vill ligga, och egentligen var det nog det jag först var ute efter. Men istället skriver de om barn och önskan om bröllop ganska fort. Är det något nytt? En av killarna känns mer som en psykolog och skriver långa noveller. Fyra har försökt komma hit och träffats nu ikväll och det har känts som att de alla verkligen menat det. Det här stämmer liksom inte med min bild om att folk blir ghostade. Den som känns mest seriös har bokat en tågbiljett till mig om en vecka. Är det såhär det vanliga dejtandet på appar är nu? Känner mig lite rädd.

• Anonym (Mango)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-24 23:40:12 följande:

Jag tror mest att jag blir stressad för att jag aldrig dejtat eller varit singel om min bild av sådana där appar är att man bara stöter på killar som vill ligga, och egentligen var det nog det jag först var ute efter. Men istället skriver de om barn och önskan om bröllop ganska fort. Är det något nytt? En av killarna känns mer som en psykolog och skriver långa noveller. Fyra har försökt komma hit och träffats nu ikväll och det har känts som att de alla verkligen menat det. Det här stämmer liksom inte med min bild om att folk blir ghostade. Den som känns mest seriös har bokat en tågbiljett till mig om en vecka. Är det såhär det vanliga dejtandet på appar är nu? Känner mig lite rädd.

Bjuder du i samtalen in till att gå snabbt fram
    eller
    har du bilder som sänder något särskilt budskap

eller är du en lång smal kvinna med långt blont hår och vackert ansikte som många drömmer om

det låter ju som att du är väldigt omsvärmad
  • Anonym (Sanna)

De allra flesta vill bara ha sex. Oavsett vad de skriver. Ta det för vad det är så slipper du bli besviken. 

• Anonym (Sanna)

Fyra har försökt komma hit och träffats nu ikväll och det har känts som att de alla verkligen menat det. 

De vill ha sex.

Men istället skriver de om barn och önskan om bröllop ganska fort. Är det något nytt? En av killarna känns mer som en psykolog och skriver långa noveller. 

De skriver vad de tror att du vill höra för att få dig dit de vill (i säng). 

Den som känns mest seriös har bokat en tågbiljett till mig om en vecka. Är det såhär det vanliga dejtandet på appar är nu? Känner mig lite rädd.

På vilket sätt är det seriöst? 
  • Anonym (Sofia)

Hmm, de känns lite knepiga, ärligt talat! Få vettiga karlar skriver väl om barn och bröllop innan man setts? (om ni inte kommit in på ämnet på något naturligt sätt) Och att boka tågbiljett utan att ni bestämt något låter också knepigt... (eller har ni bokat in träff nästa helg?)
    Jag känner inte igen det sättet från när jag nätdejtade för ca fem år sedan, men då hade jag tonårsbarn och hade en väldigt seriös framtoning på bilder och text. Du skriver inget om barn, och om du inte har några kanske det är därför männen gissar att du vill ha barn fort?
  • Anonym (Han)

Letar du någon framtida partner och inte tidfördriv, bekräftelse och skoj?

Om seriöst skriv med många, träffas snabbt och gallra hårt. Inget fel att boka in med olika.

Lägg inte tid på de där det inte kommer funka, avstånd, barn, fritid, jobb osv. 

Ta en funderare på detta med sex.  Är du ok att ha sex med någon du tänder på utan massa kärlek och löften? 

Vid något läge måste du också vara tydlig. "Nu är det du och jag som gäller.  Inga andra och inget parallellkör. Sen får vi se vart det leder. "

• Anonym (En?)

Att de vill komma till dig på kvällen betyder ju sex. Det måste du väl förstå, även om du inte dejtat? 

Fattar fortfarande inte vad du är rädd för. Folk skriver en massa saker som de tror att den andra vill höra. 
  • Anonym (TS)

Ni behöver inte vara så hårda mot mig. Jag är autistisk och tar saker väldigt ordagrant och har svårt att läsa mellan raderna eller förstå att någon vill annat än det den skriver. Skönt att sånt är så givet för er. Jag har dessutom levt i en destruktiv relation där mitt ex tryckte ner mig och sa att ingen någonsin skulle vilja vara med mig, så jag var inte beredd på uppmärksamheten eller att någon skulle lajka mig överhuvudtaget. 

• Anonym (En?)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-25 13:28:50 följande:

Ni behöver inte vara så hårda mot mig. Jag är autistisk och tar saker väldigt ordagrant och har svårt att läsa mellan raderna eller förstå att någon vill annat än det den skriver. Skönt att sånt är så givet för er. Jag har dessutom levt i en destruktiv relation där mitt ex tryckte ner mig och sa att ingen någonsin skulle vilja vara med mig, så jag var inte beredd på uppmärksamheten eller att någon skulle lajka mig överhuvudtaget. 

Tycker du har fått bra råd. Alla kvinnor får väldigt mycket uppmärksamhet på apparna. Det betyder tyvärr inte så mycket, eller ingenting helt enkelt. 
  • Teresse7

Det är inte emot dig det kommer hårda ord. Tyvärr fungerar dejtingappar som lite köttmarknader i många fall, det betyder inte att det inte finns seriösa människor där också. 

Du har levt i ett destruktivt förhållande en lång tid och att ge sig ut på dejtingmarknaden är spännande men ta det för vad det är. Vissa kommer göra dig ledsen om du hoppas på för mkt. Ta det lungt, ha kul men glöm inte bort ditt eget värde och vad DU vill ha. 

Ge dig själv tid som singel och gör det som känns bra för dig. Va snäll mot dig själv helt enkelt 
  • Anonym (Han)

Du måste ta allt som sägs i tidiga dejtingsamanhang med en stor nypa salt. Det finns killar som lovar guld och gröna skolar för att ha sex med dig. Sen försvinner de.
  • Anonym (Sanna)

Jag är också autistisk. Jag blev chockad över hur män beter sig. Men man vänjer sig snabbt. Du startar en tråd och vill ha svar, antar jag? Då får du ju vara beredd på ärliga svar. 
    Anonym (En?) skrev 2026-01-25 13:41:56 följande:
    Tycker du har fått bra råd. Alla kvinnor får väldigt mycket uppmärksamhet på apparna. Det betyder tyvärr inte så mycket, eller ingenting helt enkelt. 
    Exakt så.
Svar på tråden Hjälp mig med hur man dejtar