• Noname00

Babyskydd tillverkningsdatum vs inköpsdatum.

Jag behöver något att jämföra med ni som köpt en ny stol i butik, när köpte ni stolen och vad står det för tillverknings datum på den.

Försöker jämföra hur långt det går mellan tillverkning och försäljning.

Datummärkningen står inte alltid inte på en etikett utan på en datum-ring som är ingjuten i plasten med en pil som pekar på tex 22 för år 2022
    och en annan ring för 2 som betyder februari.

S22 i börjar av serienumret ska också tydligen stå för 2022 och det bekräftar pilen.

Jag undrar köpte ni stolen ny i butik, isfåall när och vad står det för datum på stolen.

Anledningen till det är att jag köpte en begagnad stol januari 2026 som säljaren påstår att han köpte ny 2025 i butik med datummärkning 2022-02.

Nu är det ingen större fara då stolens bäst före datum inte har passerats då tillverkaren ofta hävdar 5-7 år men det nu ändrats till 10år. jag blir dock bara lite fundersam om dom verkligen köpt den ny då han påstod att han inte kunde se varken etikett eller datum.

• Svar på tråden Babyskydd tillverkningsdatum vs inköpsdatum.
  • EnAnonumius
    Noname00 skrev 2026-01-24 22:26:05 följande:
    Nu är det ingen större fara då stolens bäst före datum inte har passerats då tillverkaren ofta hävdar 5-7 år men det nu ändrats till 10år. jag blir dock bara lite fundersam om dom verkligen köpt den ny då han påstod att han inte kunde se varken etikett eller datum.
     Varför skulle han inte kunnat köpt den som ny? 
    Om han har köpt den från butik så räknas den som "ny" även om tillverkningsdatumet inte har "samma år".  

En vara räknas som "ny" nät ingen använt varan innan man själv använder den.D.vs man är första ägaren på varan (butiken/tillverkaren räknas inte om ägare). 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Noname00
    EnAnonumius skrev 2026-01-24 22:47:50 följande:
     Varför skulle han inte kunnat köpt den som ny? 
    Om han har köpt den från butik så räknas den som "ny" även om tillverkningsdatumet inte har "samma år".  

En vara räknas som "ny" nät ingen använt varan innan man själv använder den.D.vs man är första ägaren på varan (butiken/tillverkaren räknas inte om ägare). 

Klart han kan ha köpt den ny i butik.

Men om vi vänder på frågan, vad är det som gör att det går 3 år från tillverkning till försäljning?, det är inte en vara man har på hyllan så lång tid.

Han kunde dessutom inte hitta någon lapp eller märkning på stolen trots att det sitter två stora etiketter på undersidan.

Svar på tråden Babyskydd tillverkningsdatum vs inköpsdatum.