-
Jag har varit i en lång relation i många år. Utåt har den sett lugn ut. Inget fysiskt våld, inga bråk. Men något i mig har sakta stängts av.Min partner tar nästan alltid över samtal ? framförallt när vi träffar andra. Han pratar mycket, avbryter ofta och byter ämne mitt i min mening. I sociala sammanhang tar han uppskattningsvis 80?90 % av taltiden. Han pratar så mycket så han knappt andas mellan orden och hör oftast inte vad de andra sagt i samtalet.Med tiden har jag blivit tyst. Inte för att jag saknar tankar eller åsikter, utan för att det känns meningslöst att börja prata. När jag är ensam märker jag att min nyfikenhet, mina intressen och min röst finns kvar. När han är med försvinner de igen.När jag försökt ta upp detta har han ofta uppfattat det som kritik och istället börjat ?göra saker? ? städa, fixa praktiskt, byta fokus ? snarare än att stanna kvar i samtalet. Jag känner mig ensam även när vi varit tillsammans. -
Svar på tråden Min partner dominerar alla samtal
-
Alltså vilket skitsnack. Attraktivt? Hur? Låter som en extremt klen ursäkt för att få bete sig på ett sätt som verkligen inte är ok. Din syn är oroande.Anonym (Hm) skrev 2026-01-25 06:12:43 följande:Ok du som kallar dig för Daniel. Det var ett av dom värsta offerinläggen jag sett. Kvinnor och män kan babbla på rätt bra båda två, det är knappast könsbundet. Istället för att även göra TS till ett offer, så hade det varit bättre att be TS att återigen prata med sin man om detta.
Det är inte heller omöjligt att det var en sida som var attraktiv dom första åren när dom träffades, men att hon nu istället irriterar sig på det. -
Anonym (Daniel) skrev 2026-01-25 09:51:15 följande:Hur kan du ens få det till en attraktiv egenskap att tysta en kvinna? Låter jävligt märkligt i mina öron. Och att 75% är kvinnliga som upplevt detta, och att Patientnämnden nämnt att det är in anmälningar om detta. Betyder att son har underlag för det. Det finns massa att läsa kring detta.
Har absolut ingenting med någon offer mentalitet att göra, det handlar om extremt dålig och sexistisk bemötande och syn på kvinnor. Ett riktig genom ruttet beteende faktiskt.
Det kan absolut vara tvärtom om med, men att 75% är kvinnor. Betyder att det är flest kvinnor som upplevt detta. Män har alltså mer åsikter om kvinnors kroppar än tvärtom. Även ett sätt att hävda makt. Kvinnor blir mer dömda för sitt utseende och kroppar. I större utsträckning. Det är ju precis det, dessa anmälningar visar.
Jag är mer orolig över vad du har för kvinnosyn själv, om du anser att det är attraktivt att som man tysta en kvinna. Det är oftast den sortens män som reagerar som du gör.Jag tänket inte att det är en attraktiv egenskap att tysta en kvinna. Men jag förstår att du klarar av att vända det till att det skulle vara så.
Däremot tror jag att vissa gillar lite dominanta personer med driv i som tar tag i saker och är mer utåtriktade som personer. -
Ändå skriver du att TS kanske tyckte det var en attraktiv egenskap när de träffades. Egenskapen tråden handlar om är att avbryta den man pratar med. Så varför blandar du bort korten med andra egenskaper?Anonym (Hm) skrev 2026-01-25 12:08:21 följande:Jag tänket inte att det är en attraktiv egenskap att tysta en kvinna. Men jag förstår att du klarar av att vända det till att det skulle vara så.
Däremot tror jag att vissa gillar lite dominanta personer med driv i som tar tag i saker och är mer utåtriktade som personer.
-
Jag ser, vad som enligt mig är flera röda flaggor i hans beteende.
🚩 Att han tolkar din upplevelse som kritik tyder på känslomässig omognad.
🚩Att han lämnar samtalet visar bristande respekt och empati för dig.
🚩 Att han inte ger plats till dig att föra din talan blir en form av maktutövande eller brist på social kompetens.
🚩 Detta tillsammans tycker jag utgör en osäkerhet hos honom.
-
Det finns nog ingen schysst fix så länge han inte själv upplever att han är ett problem.Anonym (Nedtystad) skrev 2026-01-25 00:36:08 följande:Min partner dominerar alla samtalJag har varit i en lång relation i många år. Utåt har den sett lugn ut. Inget fysiskt våld, inga bråk. Men något i mig har sakta stängts av.Min partner tar nästan alltid över samtal ? framförallt när vi träffar andra. Han pratar mycket, avbryter ofta och byter ämne mitt i min mening. I sociala sammanhang tar han uppskattningsvis 80?90 % av taltiden. Han pratar så mycket så han knappt andas mellan orden och hör oftast inte vad de andra sagt i samtalet.Med tiden har jag blivit tyst. Inte för att jag saknar tankar eller åsikter, utan för att det känns meningslöst att börja prata. När jag är ensam märker jag att min nyfikenhet, mina intressen och min röst finns kvar. När han är med försvinner de igen.När jag försökt ta upp detta har han ofta uppfattat det som kritik och istället börjat ?göra saker? ? städa, fixa praktiskt, byta fokus ? snarare än att stanna kvar i samtalet. Jag känner mig ensam även när vi varit tillsammans.n
Det du kan göra är att lämna rummet när han drar igång eller om du orkar och öppet vill ta strid avbryta och byta samtalsämne fast inte mala på som han gör. Alternativt kan du vända dig till någon annan i sällskapet och inleda en dialog under tiden han mässar. Om fler gör så blir han ju sittandes själv mässandes utan åhörare.
Han kanske fattar bättre om det händer nåt han inte gillar snarare än att han hör dig berätta att han uppför sig illa. -
Min mamma är likadan. Hon menar inget illa alls dock, utan är bara en jäla pratkvarn som inte tänker sig för och hra dessuom så många tankar i huvudet att det blir ibland helt osammanhängande för hon har redan tänkt klart tanke 1 2 3 och 4 innan hon öppnar munnen så hon börjar på tanke 5.
Hon har förmodligen ADHD, men tycker att det inte spelar så stor roll, hon är redan pensionsfärdig.
Vi i familjen kan säga åt henne att hålla tyst, och då säger hon förlåt och är tyst en stund, men jag har personligen svårt at göra det. Annars är det även jag som har lättast att hänga med i hennes prat också. Men pfta är ag bara trött på att ine få en syl i vädret. -
Men TS är ju jätteirriterad!Anonym (Hm) skrev 2026-01-25 12:08:21 följande:Jag tänket inte att det är en attraktiv egenskap att tysta en kvinna. Men jag förstår att du klarar av att vända det till att det skulle vara så.
Däremot tror jag att vissa gillar lite dominanta personer med driv i som tar tag i saker och är mer utåtriktade som personer.
-
Anonym (C) skrev 2026-01-25 17:29:22 följande:Men TS är ju jätteirriterad!Nu ja. Men TS kanske inte tyckte så när dom träffades.
Med tanke på vad TS uttrycker så tror jag hon tappat kärleken för sin partner. Kanske även han för henne.
-
TS man gör på det här sättet helt enkelt för att han KAN, ingen har talat om för honom att han framstår som otrevlig, socialt inkompetent och allmänt stollig genom att ständigt avbryta TS. Att göra det inför andra är särskilt ohyfsat. Han har ingen uppfostran, så enkelt är det, och ingenting som ska göras till en kvinnosak. Diagnos skrev någon, precis som om det skulle vara en ursäkt för dåligt beteende, nej, så är det inte. Skulle detta inträffa inför vänner kan TS säga: "Nu har min make utnämnt sig till mitt språkrör och därför kommer han att utveckla denna fråga fortsättningsvis." Det gäller att få honom att fatta att han gör fel, att få honom att skämmas. Han verkar trög, en underdrift. Varför märkte du inte detta tidigare, TS?
-
Dålig uppfostran att avbryta andra och falla dem i talet och det har inte med "normer" att göra. Mannen ifråga har inte lärt sig hur man interagerar muntligt, varken när TS och han är ensamma eller inför andra. Varför har inte TS sagt till honom? Hon får faktiskt skylla sig själv.Anonym (Daniel) skrev 2026-01-25 00:56:10 följande:Tyvärr är det här vanligt, och har med kvinnliga vs manliga normer i samhället att göra. Många av dessa är både förlegade och gammalmodiga, sexistiska etc.
Som kvinna förväntas du vara söt/snygg men du ska vara tyst, inte vara stark i dina åsikter. Annars är du manhaftig, gapig femininst m.m. Dom män som säger detta använder det för att underminera kvinnor och få det till som att det är du som kvinna som är besvärlig och krånglig.
Kvinnor matas också med att dom ska vara duktiga, " duktig flicka" syndromet. Om du som kvinna är smal, anses du automatiskt som duktig och blir belönad för det. För att du " håller igen". Tyvärr har detta blivit väldigt vanligt inom vården numera. Patientnämnden rapporterade förra året att dom fått in flest anmälningar om oönskade kommentarer om sin vikt. Av dessa var det 75% kvinnliga som upplevt detta. Där det oftast är manliga läkare som har åsikter. Bl.a kan du få höra att du är lat eller tjock. Detta är kränkningar och något som kan och anmäls, eftersom läkare inte får komma med nedvärderande kommentarer till sina patienter. Det finnas än idag väldigt starka åsikter om hur en kvinnokropp ( skönhetsidealet ) ska se ut och män som tror sig ha rätten att yttra och uttala sig om detta och bestämma. Vilket, jag som är man själv. Tycker är helt befängt. Män som sysslar med detta beteende, även manliga läkare är svin. Don skulle definitivt behöva mer modern utbildning inom detta.
Tyvärr är det också väldigt många kvinnor hjärntvättade av detta och riskerar ökad psykisk ohälsa, ätstörningar och en orealistiskt syn på sin kropp. Gör massa plastik operationer och sprutar in en massa gift. För jakten på det perfekta utseendet och kroppen. Sociala medier har så klart bidragit med mycket med. Men många män är skyldiga till detta med, genom deras beteenden.
-
TS har försökt säga till honom,men han uppfattar det som kritik och går sin väg och gör något annat istället för att lyssna.Goneril skrev 2026-01-25 23:29:09 följande:Dålig uppfostran att avbryta andra och falla dem i talet och det har inte med "normer" att göra. Mannen ifråga har inte lärt sig hur man interagerar muntligt, varken när TS och han är ensamma eller inför andra. Varför har inte TS sagt till honom? Hon får faktiskt skylla sig själv. -
Kritik är det ju; mannen måste förstå han är ohyfsad. Högst sannolikt tycker omgivningen också att han är bufflig men det verkar som om ingen vågar framföra detta till honom. Det finns ingen anledning att vara överdrivet diplomatisk här; det gäller att få mannen att förstå hur han uppfattas. TS får väl skriva några rader och visa honom, varför är det så svårt? Vill hon inte dramatisera kan hon ju helt enkelt säga till honom vid varje specifikt tillfälle.molly50 skrev 2026-01-25 23:34:04 följande:TS har försökt säga till honom,men han uppfattar det som kritik och går sin väg och gör något annat istället för att lyssna. -
Jag är ofta den som avbryter, ffa när folk aldrig kommer till poängen eller blir stående mitt i en mening för att deras skalle hakar upp sig. Jag är snabb och har mycket att säga, oftast vet jag också vad min man och mina mångåriga vänner tänker säga.
Min man tappar lätt tråden och blir stående med ett eeeh...vad heter det nu igeneee.... Ibland tittar han på mig för att han vill att jag ska fylla i ordet han har tappat, men blir det någon gång fel blir han arg på mig. Han hatar själv att bli avbruten och markerar högljutt mot både mig och andra men det roliga är ju att han avbryter andra själv. Men det vill han inte alls låtsas om fast vi är flera på plats som påminner om det.
Jag vet inte många som är perfekta med att inte avbryta och jag tycker att den som ser det som så viktigt att man måste skrikhöja rösten när andra gör det, verkligen borde jobba på att inte göra det själv då. Senast avbröt han en av våra vänner tre gånger i samma mening.
LÅT MIG TALA TILL PUNKT! skriks det. Fast rätt ofta avslutar han inte sin mening utan kan t.o.m. lämna rummet med den hängande i luften. Jag har testat att inte säga nåt då och då blir han sur för att jag har slutat prata.
Jag "Men du sa ju att du ville tala till punkt? Hur ska jag veta när du bara pausar och försöker veva igång hjärnan igen eller när du var färdig, när du inte avslutar meningen? Hur länge ska jag vänta på dig?".
Jag accepterar att andra avbryter mig. Jag ser det som naturligt eftersom vi har många tankar pågående inne i hjärnan och ibland behöver något sägas så det inte glöms, bland annat.