• Anonym (Oengagerad)

Ska inte en försvarsadvokat vara anträffbar eller återkoppla inför rättegång?

Jag har tyvärr fått en försvarsadvokat som inte verkar vara engagerad i mitt fall. Hon har sagt att jag kan ringa henne när jag behöver fråga eller ventilera något, men hon är sällan anträffbar och när hon återkopplar (ringer) har jag ofta fått lämna meddelande flera gånger om att jag önskar att hon ska ringa upp och då brukar hon göra det typ en eller två veckor efteråt.

Vad har försvarsadvokater för "riktlinjer"?

• Svar på tråden Ska inte en försvarsadvokat vara anträffbar eller återkoppla inför rättegång?
  • Anonym (J)

Ta kontakt med domstol om du inte är nöjd med din försvarsadvokat 

• Anonym (Linda)

Jag gissar att ditt case inte är brådskande/akut/allvarligt åå så sätt och då blir du lägre prioriterad. 
    En advokat tjänstgör i princip dygnet runt och händer det något mycket brådskande får andra ärenden vänta. 

Skulle du vara åtalad för mord eller nåt hade du haft advokaten boendes i din soffa typ... 

Men då kanske du förstår varför det dröjer med återkoppling.   

• Anonym (Oengagerad)
    Anonym (Linda) skrev 2026-01-25 11:38:18 följande:

Jag gissar att ditt case inte är brådskande/akut/allvarligt åå så sätt och då blir du lägre prioriterad. 
    En advokat tjänstgör i princip dygnet runt och händer det något mycket brådskande får andra ärenden vänta. 

Skulle du vara åtalad för mord eller nåt hade du haft advokaten boendes i din soffa typ... 

Men då kanske du förstår varför det dröjer med återkoppling.   

Nej, mitt fall är inte prioriterat. Men ändå tycker man ju att återkoppling kan vara viktigt om man begär det,
  • Anonym (Telin)
    Anonym (Oengagerad) skrev 2026-01-25 12:01:10 följande:
    Nej, mitt fall är inte prioriterat. Men ändå tycker man ju att återkoppling kan vara viktigt om man begär det,
    Många advokater vittnar om personer som blir alldeles till sig och vill prata överdrivet mycket om fallet. Många blir även trakasserade av familjemedlemmar till den åtalade.
    Det mesta du undrar över, tex hur en rättegång går till eller vad du riskerar för påföljd kan du läsa dig till. En offentlig försvarare lägger inte ner så mycket tid på en klient som inte riskerar allvarliga påföljder.
    Ofta finns en kvart eller halvtimme att samtala precis innan huvudförhandling.

Har ni inte talats vid i telefon alls?
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Ska inte en försvarsadvokat vara anträffbar eller återkoppla inför rättegång?