• Anonym (Tobias)

Säga upp sig från sitt arbete

Detta är säkert en dum fråga men jag ska säga upp mig från mitt arbete för att jag ska börja studera det jag är orolig för är ekonomin efter studier om jag inte får jobb efter utbildningen eller om jag inte klarar av utbildningen Jag vet att man kan få a-kassa jag har aldrig sagt upp mig från ett arbete så jag vet inte hur det går till 
    Jag tänkte att någon här kanske har erfarenhet av detta 

• Svar på tråden Säga upp sig från sitt arbete
  • Dexter dot com

Varför tar du inte tjänstledigt så du har ett jobb att gå tillbaka till om du inte får nytt jobb direkt efter studierna? Säger du upp dig har du ju karens hos A-kassan.

• Anonym (Ellen)
    Dexter dot com skrev 2026-01-26 08:33:26 följande:

Varför tar du inte tjänstledigt så du har ett jobb att gå tillbaka till om du inte får nytt jobb direkt efter studierna? Säger du upp dig har du ju karens hos A-kassan.

Säger detsamma. Att vara tjänstledig för studier är lagstadgat så man bör inte säga upp sig. Även om man inte tänker sig att komma tillbaka så är det bättre att ha ett jobb och omfattas av en anställning än att inte göra det.
    Saker skulle kunna hända med hälsan eller ekonomin som gör att man enligt lag då har rätt att bryta sin ledighet och gå i tjänst. 
  • Anonym (Tobias)

Jag har många anledningar varför jag inte vill ta tjänstledigt  min arbetsmiljö är väldigt negativt bland alla kollegor jag kan inte lita på min chef (chefen kommer hugga en i ryggen om hen får möjligheten till det)
    Jag har läst att chefen kan skjuta fram min ansökan om tjänstledighet och det vet jag att hen kommer göra bara för att jävlas! Enligt läraren får 9/10 jobbb direkt efter utbildningen 
    Jag har jobbat på samma företag i 13år varje år blir bara sämre jag känner att jag mår inte bra jag känner att mitt jobb tar all energi från mig därför känner jag att jag måste göra en förändring i mitt liv 
  • Anonym (Tobias)

Ji jag förstår vad du menar men jag mår inte bra av att gå till mitt jobb jag känner om jag säger upp mig så kan jag lättare få jobb kanske hitta praktikplats (jag har sökt massor av jobb redan)
    Jag känner att man kan inte gå till en arbetsplats där man inte litar på sin chef jag kan säga att alla på min arbetsplats känner samma sak 
  • Dexter dot com
    Anonym (Tobias) skrev 2026-01-26 09:43:27 följande:
    Ji jag förstår vad du menar men jag mår inte bra av att gå till mitt jobb jag känner om jag säger upp mig så kan jag lättare få jobb kanske hitta praktikplats (jag har sökt massor av jobb redan)
    Jag känner att man kan inte gå till en arbetsplats där man inte litar på sin chef jag kan säga att alla på min arbetsplats känner samma sak 
    Varför tror du att du lättare skulle få jobb om du säger upp dig? Jag har full förståelse för att du vill göra en förändring om du inte trivs på jobbet men var beredd på karens om du säger upp dig själv. Personligen hade jag ju bitit ihop, testat att ta tjänstledigt eller väntat tills jag har ett nytt jobb innan jag säger upp mig. Har du räknat så du klarar dig dom månader du får karens och att sen leva på A-kassa?
  • kioskvältare
    Anonym (Tobias) skrev 2026-01-26 09:43:27 följande:
    Nej, man får verkligen inte jobb lättare för att man säger upp sig.

jag förstår inte hur du resonerar alls faktiskt. Du vill inte gå till ditt jobb, fine. Ingen verkar trivas där osv. Så om du tar tjänstledigt för studier så behöver du ju inte gå dit, men du har din anställning kvar. När du gått din utbildning så kan du ju säga upp dig på direkten när du fått ett nytt jobb.

vad är det du ska studera och hur länge?
  • Anonym (Tobias)
    Dexter dot com skrev 2026-01-26 13:53:25 följande:
    Varför tror du att du lättare skulle få jobb om du säger upp dig? Jag har full förståelse för att du vill göra en förändring om du inte trivs på jobbet men var beredd på karens om du säger upp dig själv. Personligen hade jag ju bitit ihop, testat att ta tjänstledigt eller väntat tills jag har ett nytt jobb innan jag säger upp mig. Har du räknat så du klarar dig dom månader du får karens och att sen leva på A-kassa?
    Jag tänker att man kan få hjälp av arbetsförmedlingen att få en praktikplats ekonomiskt borde det inte vara några problem jag har inget huslån eller bil jag har räkningar på 7-8 i månaden 
  • Anonym (Tobias)
    kioskvältare skrev 2026-01-26 18:26:40 följande:
    Nej, man får verkligen inte jobb lättare för att man säger upp sig.

jag förstår inte hur du resonerar alls faktiskt. Du vill inte gå till ditt jobb, fine. Ingen verkar trivas där osv. Så om du tar tjänstledigt för studier så behöver du ju inte gå dit, men du har din anställning kvar. När du gått din utbildning så kan du ju säga upp dig på direkten när du fått ett nytt jobb.

vad är det du ska studera och hur länge?
    Jag har skickat in mitt cv till många företag jag får inte ens komma på intervju så jag tänkte om jag säger upp mig så kan arbetsförmedlingen fixa en praktikplats till mig jag fattar vad du menar med att ta tjänstledigt men jag tänkte om jag ändå inte vill tillbaka till det jobbet så kan man ändå säga upp sig sen är jag orolig att när det är dags att börja plugga så kommer chefen sätta käppar i hjulet
  • Dexter dot com
    Anonym (Tobias) skrev 2026-01-26 21:11:09 följande:
    Jag tänker att man kan få hjälp av arbetsförmedlingen att få en praktikplats ekonomiskt borde det inte vara några problem jag har inget huslån eller bil jag har räkningar på 7-8 i månaden 
    Praktikplats är ju för dom som har väldigt svårt att hitta ett nytt arbete....inte för dig som har ett arbete som du väljer att säga upp dig ifrån. Tycker du att det är ok att använda skattepengar till ditt aktivitetsstöd för att du valt att säga upp dig själv?
  • Jemp
    Anonym (Tobias) skrev 2026-01-26 21:11:09 följande:
    Du får ingen sån hjälp från Arbetsförmedlingen förrän du står väldigt långt från arbetsmarknaden, dvs varit arbetslös länge. Dessutom skulle du väl plugga?

Säger du upp dig själv till arbetslöshet är det väl 9 veckors karens om jag minns rätt. 
  • Anonym (12345)
    Anonym (Tobias) skrev 2026-01-26 09:39:24 följande:
    Jag har många anledningar varför jag inte vill ta tjänstledigt  min arbetsmiljö är väldigt negativt bland alla kollegor jag kan inte lita på min chef (chefen kommer hugga en i ryggen om hen får möjligheten till det)
    Jag har läst att chefen kan skjuta fram min ansökan om tjänstledighet och det vet jag att hen kommer göra bara för att jävlas! Enligt läraren får 9/10 jobbb direkt efter utbildningen 
    Jag har jobbat på samma företag i 13år varje år blir bara sämre jag känner att jag mår inte bra jag känner att mitt jobb tar all energi från mig därför känner jag att jag måste göra en förändring i mitt liv 
    Om du är helt hundra på att din chef skulle skjuta upp ansökan om tjänstledighet enkom för att jävlas samt om det förekommer andra oegentligheter på företaget så borde du hänga ut företaget i flashbacks underforum Missförhållanden och korruption.
    Åtminstone efter att du har slutatGlad

Hur ser arbetsmarknaden ut för det du ska plugga till?
  • Anonym (Facklig)
    Anonym (Tobias) skrev 2026-01-26 09:39:24 följande:
    Men alltså, möjligheten att säga upp dig finns ju kvar även om du frågar om TJL först.

Du har inget att förlora men allt att vinna på det, fattar verkligen inte hur du tänker här.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Facklig) skrev 2026-01-27 18:29:59 följande:
    Men alltså, möjligheten att säga upp dig finns ju kvar även om du frågar om TJL först.

Du har inget att förlora men allt att vinna på det, fattar verkligen inte hur du tänker här.
    Inte jag heller. 
    Är man ute i god tid så får inte AG skjuta på ledigheten hur länge som helst.
  • Grässtrå77

Är du med i facket? I så fall ring ditt centrala fack för rådgivning. Är nästan helt säker på att de kommer att råda dig att ta tjänstledigt.

Är tanken att du ska börja plugga i höst och inte känner att du står ut på ditt jobb fram tills dess? Ja, då är det bara att söka ännu fler jobb. Om nån månad kommer många företag söka säsongspersonal och då kan det vara lättare att få ett nytt jobb.

• Anonym (Facklig)

Man bör skilja på sitt behov av att ge fingret åt en dålig arbetsgivare och vad som är smart för ens ekonomiska trygghet. 

Har du anställningen kvar har du ett skyddsnät om något händer. Jag vet mer än en som har kommit tillbaka med svansen mellan benen för att studierna man tänkt sig av någon anledning inte blev av. Mår man sedan jättedåligt på jobbet kan man fortfarande bli sjukskriven medan man toksöker efter annat jobb.

Ha is i magen och lägg din ilske-energi på positiv förändring istället för att göra barnsliga markeringar mot en arbetsgivare som inte bryr sig. Säger du upp dig kommer de 100% bara att bli glada för då försvinner du helt från deras ansvar och försäkringar.

En tjänstledig anställd måste företaget ha kvar i tanken och organisationen och planera för att de ska återkomma även om man (vid längre studier) inser att det nog inte blir så, om inget går fel för dem.

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Facklig) skrev 2026-01-28 07:51:20 följande:

Man bör skilja på sitt behov av att ge fingret åt en dålig arbetsgivare och vad som är smart för ens ekonomiska trygghet. 

Har du anställningen kvar har du ett skyddsnät om något händer. Jag vet mer än en som har kommit tillbaka med svansen mellan benen för att studierna man tänkt sig av någon anledning inte blev av. Mår man sedan jättedåligt på jobbet kan man fortfarande bli sjukskriven medan man toksöker efter annat jobb.

Ha is i magen och lägg din ilske-energi på positiv förändring istället för att göra barnsliga markeringar mot en arbetsgivare som inte bryr sig. Säger du upp dig kommer de 100% bara att bli glada för då försvinner du helt från deras ansvar och försäkringar.

En tjänstledig anställd måste företaget ha kvar i tanken och organisationen och planera för att de ska återkomma även om man (vid längre studier) inser att det nog inte blir så, om inget går fel för dem.

This!
    Exakt så är det. 
    Det här är ett jättedumt tillfälle att göra ett sånt statement.  Jag tror att många underskattar värdet av att ha en anställning i grunden. Du aviserar din återgång och sen har du rätt att komma tillbaka på visst varsel. Därefter har du åter rätt till dina förmåner, du kan som sagt sjukskriva dig etc. 
    Man vet ingenting om sin framtid, ingenting.
Svar på tråden Säga upp sig från sitt arbete