• Anonym (Polyester)

Hjälp! Hur göra polyester inte statiskt???

Som den idiot jag är köpte jag ett gäng tröjor online utan att kolla materialet o det visade sig vara polyester 😱😱😱 Så nu sitter jag här med en drös tröjor som är helt oanvändbara för att de är statiska så in i helvete.

Finns det nåt man kan göra åt detta??? Typ behandla dem med nåt medel lr nåt?

Alla tips o råd mottages m stor tacksamhet 🙏

• Svar på tråden Hjälp! Hur göra polyester inte statiskt???
  • Anonym (Polyester)

Ingen som har nåt bra tips???

• Anonym (Skölj?)

Jag tror att det är det man har sköljmedel till. Har du provat?

Jag är själv allergiker och naturmaterialsnörd, så jag har väldigt begränsad erfarenhet av sånt där.

• Anonym (Sköljmedel= skit)
    Anonym (Skölj?) skrev 2026-01-27 07:13:17 följande:

Jag tror att det är det man har sköljmedel till. Har du provat?

Jag är själv allergiker och naturmaterialsnörd, så jag har väldigt begränsad erfarenhet av sånt där.

Samma.

Sköljmedel är djävulens smegma men om man absolut inte överlever sina tröjor utan det så får man väl avsäga sig sina vikinggener och bli en mesig miljöbov istället.
  • Anonym

Sköljmedel
    Finns utan parfym och miljömärkta.
    Prova dig fram, jag klarar mig på mindre mängd än vad som står angivet på förpackningen

• Anonym (d)

JAg har en vän som använder ättika istället för sköljmedel. Hon säger att det fungerar lika bra.
    Har inte testat själv dock då jag vill ha den goda doften från sköljmedlet.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (d) skrev 2026-01-27 10:15:04 följande:

JAg har en vän som använder ättika istället för sköljmedel. Hon säger att det fungerar lika bra.
    Har inte testat själv dock då jag vill ha den goda doften från sköljmedlet.

Bra att tänka på är dock att vissa känner doften tydligt även om man inte själv gör det. Jag är en av som och tycker att det luktar hemskt. Märte att min mamma hade använt ättika i tvätten på flera meters håll.
  • Anonym (d)
    Anonym (Kvinna) skrev 2026-01-27 11:09:02 följande:
    Bra att tänka på är dock att vissa känner doften tydligt även om man inte själv gör det. Jag är en av som och tycker att det luktar hemskt. Märte att min mamma hade använt ättika i tvätten på flera meters håll.
    Ja, så kan det säkert vara.
    Jag har inte känt någon ättikedoft från min vän men jag är kanske mindre känslig.

Känner man lukten av ättika så är det förstås mindre trevligt. Men mjukt och utan statisk elektricitet blir det, enligt min vän.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (d) skrev 2026-01-27 11:12:35 följande:
    Ja, så kan det säkert vara.
    Jag har inte känt någon ättikedoft från min vän men jag är kanske mindre känslig.

Känner man lukten av ättika så är det förstås mindre trevligt. Men mjukt och utan statisk elektricitet blir det, enligt min vän.
    Ja, är stora individuella skillnader i vilka dofter man känner. Så bra att tänka på det när det gäller ens kläder mm. Ättika är ökänt för att vissa tycker att tvätten är doftfri medan andra upplever doften tydligt.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym skrev 2026-01-27 10:03:38 följande:

Sköljmedel
    Finns utan parfym och miljömärkta.
    Prova dig fram, jag klarar mig på mindre mängd än vad som står angivet på förpackningen

Så gör jag också: använder en liten mängd parfymfritt sköljmedel. Vissa plagg är dock omöjliga så de har jag faktiskt slängt. 
  • Anonym (Kanina)

Att spraya balsamspray på kläderna kan funka om man akut behöver bli av med det statiska, även om man smörjer händerna lite med någon lotion och drar dem över plagget!
    Har man en kjol som klänger sig fast runt benen kan man testa att sätta någon/några säkerhetsnålar på insidan av kjolens nedre kant

• Anonym (d)
    Anonym (Kvinna) skrev 2026-01-27 11:31:36 följande:
    Ja, är stora individuella skillnader i vilka dofter man känner. Så bra att tänka på det när det gäller ens kläder mm. Ättika är ökänt för att vissa tycker att tvätten är doftfri medan andra upplever doften tydligt.
    Ättika funkar jättebra för att få bukt med skunkdoft i exempelvis kylen, den liksom suger bort stanken.

Men, det är helt klart ot.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (d) skrev 2026-01-27 12:09:21 följande:
    Ättika funkar jättebra för att få bukt med skunkdoft i exempelvis kylen, den liksom suger bort stanken.

Men, det är helt klart ot.
    Ja, i en skål lämnar ättika inte lika mycket doft efter sig som i kläder. Så i det fallet använder jag också ättika.
  • Anonym (Polyester)

Stort tack alla för era svar!!! Sköljmedel har jag alltid tyckt var svinäckligt så undviker ju helst det, och ättika känns ju inte så kul om folk känner lukten av ... samtidigt, om det är de enda lösningarna då har jag väl inte så mkt val antar jag. Balsamspray låter ju intressant dock - ska nog testa det först! Lotion, däremot ... blir det inte fettfläckar av det?

• Anonym (Spray)

Jag köpte ett antistat spray som funkar perfekt på normal. Har även hittat när jag googlat. Luktar inte mycket men fräscht bara spray lite fram o bak och sprid ut det med händerna 

• Anonym (Polyester)
    Anonym (Spray) skrev 2026-01-28 02:35:34 följande:

Jag köpte ett antistat spray som funkar perfekt på normal. Har även hittat när jag googlat. Luktar inte mycket men fräscht bara spray lite fram o bak och sprid ut det med händerna 

Åh - i butiken "Normal" menar du? Kommer du ihåg vad den hette/vad den kostade? Av ngn anledning verkar det inte finnas nån sökfunktion på Normals webbsida 😡
Svar på tråden Hjälp! Hur göra polyester inte statiskt???