• Anonym (Mama)

Föräldraledig utan att ta föräldrapenning

Jag jobbar 80% och har tagit föräldrapenning resterande dag. Jag tänkte nu skippa att ta ersättning och ist spara dagar så får sgi baseras på 80%. Måste jag meddela arbetsgivare att jag inte tar föräldrapenning eller vad gäller? Mitt barn är 2,5 år. 

• Svar på tråden Föräldraledig utan att ta föräldrapenning
  • Core

Föräldradagarna är inte bara ersättning, utan rätten till att vara ledig. Det är inte så att bara för att vi har barn kan vi ta ledigt som vi vill på alla lov när dagarna är slut. Rätten till dagar är även för att en arbetsgivare ska kunna veta hur mycket man kan räkna med att någon som får barn kommer vara borta

• Core

Däremot kan du ju komma överens med ag om att bara jobba 80%.

• Anonym (Ellen)
    Core skrev 2026-01-27 23:38:22 följande:

Föräldradagarna är inte bara ersättning, utan rätten till att vara ledig. Det är inte så att bara för att vi har barn kan vi ta ledigt som vi vill på alla lov när dagarna är slut. Rätten till dagar är även för att en arbetsgivare ska kunna veta hur mycket man kan räkna med att någon som får barn kommer vara borta

Detta stämmer inte. Läs gärna i den andra tråden.
    Rätten till att arbeta deltid har man oavsett om man tar ut fp eller ej, lagen medger två varianter av detta.
Svar på tråden Föräldraledig utan att ta föräldrapenning