• Anonym (Mamma)

Hitta jobb som fordonsmekaniker?

Min son går i vår ut 3-årig utbildning som fordonsmekaniker. Han påstår själv att han är överlägset kunnigast i klassen och har även fått jobba extra på stället han har praktik på. Han har även lätt för att prata för sig så en intervju lär han fixa utan problem. Det sägs att hans praktikställe har ganska låga löner om han väljer att ta jobb där efter hans utbildning är klar (plus att chefen är lite knepig) så jag är nyfiken på vad som är en lämplig ingångslön och om det är lätt att hitta jobb som mekaniker. Vi bor nån mil söder om Stockholm kan läggas till. 

Någon annan här vars barn gått liknande utbildning i närtid eller kanske känner någon som jobbar i branschen som kan berätta lite om vad som gäller?

• Svar på tråden Hitta jobb som fordonsmekaniker?
  • Anonym (Kundmottagare)

Jag har jobbat som kundmottagare på en MECAverkstad i en större stad och våra mekaniker som kom direkt från skolan fick 23-24000 kr i ingångslön beroende på hur självgående dom var. Men det är inget välbetalt jobb med tanke på att erfarna mekaniker med 25-30 års erfarenhet inte begärde mer än 31000kr i lön. Det är rätt svårt att hitta bra mekaniker så är han duktig, sköter tider och kommer överens med kollegor och kunder bör han inte ha några problem att hitta jobb.

Svar på tråden Hitta jobb som fordonsmekaniker?