• Anonym (Skummis)

Utgång som ensam

Hej,

Är en 42-årig kvinna med inga direkta vänner. Känner ibland att jag skulle vilja gå ut, ta någon öl och dansa. Men vågar inte gå själv. Känns som alla går dit med någon de känner, och det skulle vara konstigt om man gick ensam. Som värsta skummisen som sitter i baren och tittar på andra människor.
    Är det konstigt eller bara något jag fått för mig?
  • Svar på tråden Utgång som ensam
  • Anonym (Veron)

Skulle det gå att dra ihop en AW med jobbet? 

• Anonym (M.)
    Anonym (Skummis) skrev 2026-01-27 20:11:26 följande:
    Utgång som ensam

Hej,

Är en 42-årig kvinna med inga direkta vänner. Känner ibland att jag skulle vilja gå ut, ta någon öl och dansa. Men vågar inte gå själv. Känns som alla går dit med någon de känner, och det skulle vara konstigt om man gick ensam. Som värsta skummisen som sitter i baren och tittar på andra människor.
    Luktar desperation lång väg. Men visst kan det funka för ett ONS. 
  • Tecum

Konstigt, förr var det inget konstigt att gå ut ensam. Helt naturligt om man vill träffa någon. Sämsta sättet var att gömma sig bland kompisar.
    Men folk är så veka och överkänsliga nu för tiden och krånglar till allt.

Klart du ska gå ut själv!

• Stockman

Hej tycker det inte är speciellt konstigt att gå ut ensam. har testat några gånger , konstig känsla första gångerna men blir bättre och bättre tycker jag man öppnar för nya möjligheter! som dom säger kan du sitta själv på en resturang och äta kan du göra vad som helst just go fore it !! 

• Anonym (789)

Jag har samma problem.
    Jag har egentligen inga problem med att vara själv men det känns som omvärlden dömer en.

Jag har till och med tänkt på att åka utomlands själv men det stannar bara i tanken.

• Anonym (Oscar)
    Anonym (789) skrev 2026-01-27 21:29:08 följande:

Jag har samma problem.
    Jag har egentligen inga problem med att vara själv men det känns som omvärlden dömer en.

Jag har till och med tänkt på att åka utomlands själv men det stannar bara i tanken.

Tvärtom, jag har en kvinnlig granne. Gissar på att hon är emellan 39-42 någonstans där. Hon handlar själv, går på promenader själv, har rest själv. Hon verkar väldigt kapabel och reder sig själv. Tänker att det är en väldigt självständig person.

Tycker det är fruktansvärt attraktivt med sådana kvinnor, tyvärr är dom ovanliga. Eftersom dom flesta kvinnor antingen sitter ihopklistrade med sina vänninor eller.partner. Dom kan inte gå ut eller göra något på egen hand,  utan måste ha någon av de två med sig. Ser det ofta i min närhet.

Mitt andra tyvärr är att denna sortens kvinna oftast är frivilligt singel och inte intresserad av partner.  Eftersom dom just klarar sig själva i det allra mesta.
  • Anonym (B)

Gå ut någonstans där de har dans också. Då är det inte så tråkigt att vara ute själv. Du kan sitta i baren, du kan titta på de som dansar medan du sippar på något och du kan dansa. Bjuda upp eller bli uppbjuden. 

• Anonym (B)

Åk på en bussresa med Scandorama eller Rolfs buss eller på en singelresa. Vissa bussresor kan det vara hög medelålder på. Hör dig för med bussbolaget om destinationer och åldrar. 

• Anonym (B)

Rosa bussarna är trevliga resor med mycjet gwmenskap.

• Anonym (O)
    Anonym (Oscar) skrev 2026-01-27 23:06:01 följande:
     Tvärtom, jag har en kvinnlig granne. Gissar på att hon är emellan 39-42 någonstans där. Hon handlar själv, går på promenader själv, har rest själv. Hon verkar väldigt kapabel och reder sig själv. Tänker att det är en väldigt självständig person.

Tycker det är fruktansvärt attraktivt med sådana kvinnor, tyvärr är dom ovanliga. Eftersom dom flesta kvinnor antingen sitter ihopklistrade med sina vänninor eller.partner. Dom kan inte gå ut eller göra något på egen hand,  utan måste ha någon av de två med sig. Ser det ofta i min närhet.

Mitt andra tyvärr är att denna sortens kvinna oftast är frivilligt singel och inte intresserad av partner.  Eftersom dom just klarar sig själva i det allra mesta.
    Jag tänker bara att det tillhör det normala ensamhushållslivet att handla mat eller åka in till stan och shoppa, fika och gå på promenader själv. Det är självklart för oss som bor själva.
    Väninnor är alldeles för segdragna i butiker oftast🥱 Gäsp.

Däremot att gå ut själv. Det beundrar jag verkligen! Det gjorde jag bara när jag bodde i en lite mindre stad än nu och det oftast fanns någon jag kände på det utestället.
    Tycker absolut inte att det är konstigt, det visar på stort mod och självständighet!
  • Anonym (O)
    Anonym (Oscar) skrev 2026-01-27 23:06:01 följande:

Och nej, sådana kvinnor är inte alls alltid frivilliga singlar. Singlar utan att aktivt leta kanske. Men springer de på rätt person så gör de. Så du är långt ifrån chanslös!
  • Pehrmedh
    Anonym (Skummis) skrev 2026-01-27 20:11:26 följande:
    Utgång som ensam

Hej,

Tycker verkligen inte det är något annorlunda eller fel med det,.
  • Anonym (skyltar)

Jag tycker i princip att man borde kunna göra det, men de få gånger jag har försökt så har jag känt mig jättedum. Awkward. Som att man skyltar med sin ensamhet. Man är rädd att alla ska tänka "hon har inga vänner, det är tydligt det, annars skulle hon inte vara här ENSAM".

Det händer också om någon man kommer fram, att han ska tjata om "vem man är där med", som att man MÅSTE vara där med någon. "Vem är du här med? Är du här med jobbet? Men vem är du här med då?"

• Anonym (B)
    Anonym (skyltar) skrev 2026-01-28 07:21:54 följande:

Jag tycker i princip att man borde kunna göra det, men de få gånger jag har försökt så har jag känt mig jättedum. Awkward. Som att man skyltar med sin ensamhet. Man är rädd att alla ska tänka "hon har inga vänner, det är tydligt det, annars skulle hon inte vara här ENSAM".

Det händer också om någon man kommer fram, att han ska tjata om "vem man är där med", som att man MÅSTE vara där med någon. "Vem är du här med? Är du här med jobbet? Men vem är du här med då?"

Gå till något ställe med tryck, där det rör sig många människor.
    Hög musik.

Ljug, säg att kompisen som skulle komma med blev sjuk, så du gick ensam. 
  • Anonym (Reena)
    Anonym (789) skrev 2026-01-27 21:29:08 följande:

Jag har samma problem.

Jag har varit ute på krogen många gånger själv, mina kompisar har helt enkelt inte lust. Hon som skulle vilja hade inte råd för det mesta, någon gång bjöd jag men oftast inte.
    Det var aldrig ett problem, jag har haft mycket kul på mina ensamkvällar på stan.

Var inte ute och raggade och har aldrig haft ett ONS någonsin i hela mitt liv.

Jag har också rest mycket charter själv, minst 20 resor utan resesällskap. Förr reste jag med min son men när han blev äldre hade han inte lust längre och då tänkte jag att "vafan, jag testar och åker själv" och det var verkligen inget problem.
    Oj så kul jag har haft på mina resor.

Testa att åka charter, även om du åker utan resesällskap så är du ju inte ensam. Bara att följa strömmen liksom, det enda är ju att ha kolla på vilken gate du ska till, vilken buss som tar dig till hotellet!
  • Anonym (När jag ler så där)
    Anonym (skyltar) skrev 2026-01-28 07:21:54 följande:

Äh, då kan man väl bara dra till med att väninnan kände sig plötsligt förkyld och ville hem, och nu är man här ensam "looking for a good time". Flört
  • Anonym (Helkorkat)
    Anonym (M.) skrev 2026-01-27 20:24:18 följande:
    Luktar desperation lång väg. Men visst kan det funka för ett ONS. 
    Desperation????...kvinnan är ju helt ensam!

Varför ONS????
Svar på tråden Utgång som ensam