Unicorn123 skrev 2026-03-26 15:23:37 följande:
Hej! Funderar på äggdonation pga lågt amh och genetisk sjukdom som gjort att vi inte lyckats med ivf eller på egen hand.
funderar på Danmark pga korta kötider och för att få det nordiska utseendet. Vi kommer använda min mans sperma. Hur gick ni tillväga för att börja, man behöver lämna in massa provresultat, spermaprov osv först, gjorde ni det privat för att sedan skicka in?
vilken klinik skulle ni rekommendera i Danmark? För oss är viktigast att vi får ett friskt barn, men också hyfsat lik till utseendet. Görs de noggranna tester osv på donatorn eller ställs det endast frågor om ev sjukdomsbild? Tänker att de inte är nån garanti att man vet om vad man bär på för sjukdom eller är helt sanningsenlig. Berätta gärna om er erfarenhet. Tack!
Hej, jag tog kontakt med fertilitetmottagningen på sjukhuset i våran stad. Då fick jag komma in och göra ultraljudsundersökning och även ta blodprover(AMH, FSH), det gjorde även en fragmentanalys på FMR1 genen.
Sen fick jag svar att jag är anlagsbärare av fragilt x-syndrom vilket har gjort att jag har hamnat i förtidigt klimakteri(POI).
Sen beslutade jag och min sambo att påbörja processen med äggdonation (regionfinanserd, alltså inte privat).
Min sambo har lämnat spermaprov.
Vi blev kallade till pyskosocialautredningen med en kurator. Ett samtal var för sig och ett samtal tillsammans. Nästa steg var medicinsk bedömning. Där vi tillsammans med en läkare fick gå igenom en hälsodeklaration, ännu en ultraljudsundersökning och blodprover.
Sen är det bara att vänta.
Donatorn går igenom medecinskutredning, pyskosocialautredning. Får inte ha några allvarliga ärftliga sjukdomar
Hur det ser ut i Danmark kan jag inte svara på.