• Meliora

Äggdonation 2026

Hej! Jag startar en tråd för oss som ska genomgå äggdonation 2026. B

Jag är snart 34 år. Vi började försöka bli gravida i juni 2024 och kom till kvinnokliniken i januari 2025.

Vi genomförde vårt första IVF-försök i maj 2025, där ett ägg togs ut men tyvärr inte blev befruktat. Det andra IVF-försöket i augusti 2025 fick avbrytas. Därefter blev jag diagnostiserad med för tidigt klimakterium (POI).

Vi står nu i kö för äggdonation 
    och planen är att donationen ska i april med återföring maj senast juni om allt går bra. Allt är vid landstinget, distansstimulering och utfört i Örebro 

• Svar på tråden Äggdonation 2026
  • SoffSofie

Hej, 

Va roligt att jag hittade den här tråden. 
    Jag har också POI och jag och min sambo står  inför regionfinansierad äggdonation behandling i Örebro. 

Vi har blivit godkända på den pyskosocialautredningen och står nu inför medecinskbedömning. 

Hur länge har ni stått i kö? 

• Meliora

Soffsoffie: Hej! Wow fantastisk exakt samma erfarenhet typ. vi blev godkända för äggdonation 1 december då ringde dem och sa att de planerar äggdonation i april. vi anmäld oss till äggdonation i oktober  och konverterade  från ivf 2 från augusti som fick avbrytas innan äggplock. 

för vår del har det gått väldigt fort. Vi väntar på att de ska ringa när de hittat donatorn.

• SoffSofie

Oj då har det gått fort för er, va roligt Glad

Vi var på läkarbesök i förrgår, gjorde hälsodeklarationen, tog blodprover osv. Så nu väntar vi på svar från det. Om jag har förstått det hela rätt så ska dom skicka svaren till Örebro och dom ska bedöma provsvaren. Sen hör dom av sig till oss. 

Men det känns som om allt tar så lång tid. 
    På läkarbesöket i förrgår sa hon att det är 1-1,5 års kö för äggdonation. När vi gjorde den pyskosocialautredningen (i november) sa kuratorn att det är 9månader-1 års kö. Så det är lite olika bud på hur lång kön är. 

• Meliora
    SoffSofie skrev 2026-02-05 19:15:11 följande:

Oj då har det gått fort för er, va roligt Glad

Vi var på läkarbesök i förrgår, gjorde hälsodeklarationen, tog blodprover osv. Så nu väntar vi på svar från det. Om jag har förstått det hela rätt så ska dom skicka svaren till Örebro och dom ska bedöma provsvaren. Sen hör dom av sig till oss. 

Men det känns som om allt tar så lång tid. 
    På läkarbesöket i förrgår sa hon att det är 1-1,5 års kö för äggdonation. När vi gjorde den pyskosocialautredningen (i november) sa kuratorn att det är 9månader-1 års kö. Så det är lite olika bud på hur lång kön är. 

Hej!

vi tyckte att det gick/går väldigt fort. Jag vet inte om det spelar roll men det borde det ju inte göra men vi bor i annan stad där vi gör alla undersökningar mm och sen är själva äggdonationen i Örebro. 

jag håller tummarna för er att ni kommer fram snabbt i kön. Tack snälla för att du skriver i min tråd och skönt att veta att man inte är ensam ❤️ samtidigt vet jag hur jobbigt det är speciellt med POI visst inte ens att det fanns innan. 

sedan oktober äter jag Novofem för min POI fungerar och hjälper jättebra för mig ☺️

• Meliora

Men är lite nervös att jinx:a situationen liksom. De sa att de ringer när de har donatorn även om de planerar för april så vet man ju inte. Det gör mig väldigt nervös 

• SoffSofie
    Meliora skrev 2026-02-08 09:49:05 följande:

Hej!

vi tyckte att det gick/går väldigt fort. Jag vet inte om det spelar roll men det borde det ju inte göra men vi bor i annan stad där vi gör alla undersökningar mm och sen är själva äggdonationen i Örebro. 

jag håller tummarna för er att ni kommer fram snabbt i kön. Tack snälla för att du skriver i min tråd och skönt att veta att man inte är ensam ❤️ samtidigt vet jag hur jobbigt det är speciellt med POI visst inte ens att det fanns innan. 

sedan oktober äter jag Novofem för min POI fungerar och hjälper jättebra för mig ☺️

Vi bor också i annan stad än Örebro. 

Jag fick veta 2019 att jag har POI och var i klimakteriet. Äter femoston som fungerar väldigt bra. Jag hade heller aldrig hört talas om det och till en början hittade man inte så mycket information om det. 

Jag hoppas att det går snabbare än vad dom säger men allt hänger väl på hur många donatorer det finns. 

Ja jag förstår man vill ju inte att det ska ta allt för lång tid.
    Hoppas dom hör av sig i april och att det går bra för er 🥰
  • Meliora

Soffsofie: Okej, ja det är fantastiskt att man kan göra så vi i en annan stads så bra! jag tycker Örebro är riktigt bra, de känns väldigt empatiska och kompetenta alla. De är väldigt svara på att svara på frågor via mail och telefon också tycker jag.

vad skönt att du också får hjälp med medicin. håller helt med, fanns inte alls mycket information tyckte jag. 2024 i september innan hela ivf och POI karusellen blev jag diagnosticerad med diabetes typ 2 och jag i många år troligtvis, åren från 26 när jag fick byta p-piller till minipiller utan östrogen försvann mensen och jag gick upp i vikt typ 2 kg per år tills jag vägde 78 som tyngst innan Metformin vilket hjälp lite. jag är nu nere på 71-72 ungefär och är så glad över att min övervikt (jag är bara 1,58) aldrig var mitt fel utan berodde på POI som orsakade diabetes typ 2.

så har varit 2 riktigt tuffa år.

tack snälla många kramar till dig 🥰😊

• SoffSofie

Jag har också hört bra om Örebro så det är roligt att höra. Det känns tryggt 🙂 

Så skönt att få svar på varför man har gått upp i vikt när man "sköter sig".  Förstår att det har varit tufft.
    Men kämpa på och hoppas ni får det där telefonsamtalet snart 🙂 

Kram till dig 🤗

• Meliora

Tack snälla du och jag håller verkligen tummarna för er att det ska gå fort fram i kön. Kram tillbaka 🥰

Svar på tråden Äggdonation 2026